Na Slovensku je podľa údajov Ministerstva vnútra ročne evidovaných približne trojnásobne menej nových vozidiel ako je počet zmien držby vozidiel. Znamená to, že Slováci stále uprednostňujú kúpu ojazdeného vozidla pred čisto novým vozidlom. Vybrali sme preto 7 najzaujímavejších ojazdených elektromobilov a jeden bonus, ktoré sú v ponuke.

V momentálnej dobe rozmachu elektromobility môžeme očakávať, že podobný trend budeme u Slovákov vidieť aj pri kúpe elektromobilov. Časy, kedy bol jediným dôvodom, prečo si nekúpiť elektromobil, jeho vysoká cena, sú postupne preč.

Kontroverzné dotácie

Jedno z najväčších negatív elektromobilov, ktorými je práve spomínaná cena, sa snažia krajiny kompenzovať štátnymi dotáciami, ktoré sú však na Slovensku skôr raritou ako výhodou. Najväčším problémom boli prvotné technické problémy, no po ich odstránení sa dotácie v roku 2019 v hodnote 6 miliónov eur vyčerpali v priebehu necelých 4 minút.

Druhé kolo dotácií v minulom roku ovplyvnila koronakríza a vláda sa ho preto rozhodla odložiť na tento rok. Ministerstvo hospodárstva chce dotácie financovať z eurofondov pre nové programové obdobie 2021 – 2027. Oproti prvému kolu sú ale naplánované zmeny vo výške dotácie, ktorá by mala byť nižšia a pokryť tak väčšie množstvo záujemcov.

Nadšenci elektromobility majú našťastie aj inú alternatívu, ako len čakať na dotácie. Kúpa ojazdeného elektrického vozidla za prijateľnú cenu je jednou z možností. Ponuka ojazdených elektromobilov neustále rastie a Slováci majú teda možnosť oveľa väčšieho výberu oproti minulým rokom.

Renault Zoe

Medzi najobľúbenejšie elektromobily v Európe patrí Renault Zoe, ktorý navyše v roku 2020 získal titul najpredávanejšieho elektromobilu, a tak sa niet čomu čudovať, že práve tento model môžeme vidieť najčastejšie aj v ponuke ojazdených elektrických vozidiel.

Zoe 1. generácie vyrobený v roku 2014 s nájazdom približne 84 000 kilometrov s výkonnou 43 kW AC nabíjačkou a 22 kWh batériou, ktorá sa dokáže nabiť za menej ako hodinu, je v ponuke za 11 990 €. Pre porovnanie, nový Zoe 3. generácie bez dotácie stojí až 31 900 €.

Zobraziť celú galériu (10)
Renault ZOE nabiješ najlacnejšie na Slovensku pri AC nabíjaní a v Česku pri DC nabíjaní, Printscreen/Renault

Volkswagen e-up

Na Slovensku bola v minulom roku najpredávanejšou značkou elektromobilov nemecká automobilka Volkswagen, pričom predala presne 185 elektromobilov. Najpredávanejším bol model e-up!, ktorý však skončil až na druhom mieste medzi všetkými modelmi, rozhodlo sa preň 127 zákazníkov. Najpredávanejším modelom na Slovensku v roku 2020 bola Škoda Citigo iV, v ponuke bazárov ho však momentálne nenájdeme.

Prečítaj si zaujímavé rozhovory z oblasti elektromobility:

Volkswagen e-up vyrobený v roku 2013 s nájazdom len 35 200 km po prvom majiteľovi, navyše s bohatou výbavou, kde patrí aj parkovací asistent či strešné okno, je v ponuke za menej ako 10 000 €. Oproti novému modelu, ktorého cena začína tesne nad 20 000 €, je teda cena 8-ročného vozidla viac ako o polovicu nižšia.

Volkswagen e-Golf

Ďalším elektromobilom je taktiež model nemeckého VW. Jazdený 5-ročný Volkswagen e-Golf po prvom majiteľovi je oproti katalógovej cene, ktorá je na úrovni 30 000 €, lacnejší taktiež o polovicu. e-Golf s nájazdom 37 000 kilometrov je v ponuke za necelých 16 000 €.

BMW i3

Elektromobil BMW i3 je v ponuke automobilky už od 39 700 €. Ojazdený model vyrobený v roku 2015 s najazdenými 64 000 kilometrami stojí menej ako 15 000 €.

Nissan Leaf

Najnovší Nissan Leaf absolvoval doposiaľ najdlhšiu autonómnu jazdu naprieč Anglickom, keď prešiel takmer 400 kilometrov. Elektromobil v tomto zozname to síce nedokáže, je však najlacnejší zo všetkých momentálne dostupných ojazdených elektromobilov na Slovensku.

Nissan Leaf s rokom výroby 2013 a nájazdom 84 000 kilometrov stojí takmer 5-krát menej ako nové vozidlo. Model disponuje 24 kWh batériou, ktorú je podľa majiteľa možné nabiť na rýchlonabíjačke za približne 30 minút. V ponuke bazáru je za menej ako 7000 €.

Fiat 500-e

Elektromobil s elegantným dizajnom a lákavým dojazdom patrí k tým najštýlovejším mestským elektromobilom, aké aktuálny trh ponúka. Tieto skvelé vlastnosti mierne zatieňuje pomerne vysoká cena nového vozidla. Fiat 500e v edícii la Prima vo verzii hatchback totiž začína s cenovkou 34 900 €.

Skvelou možnosťou je teda jazdená elektrická „päťstovka“ s rokom výroby 2015, ktorá je v ponuke s nájazdom 70 000 kilometrov za menej ako 11 000 €. Fiat 500-e s elektromotorom s výkonom 83 kW ponúka okrem iného aj vyhrievané sedačky či navigáciu.

Hyundai Ioniq

Futuristicky pôsobiaci elektromobil Hyundai IONIQ Electric ponúka dojazd viac ako 300 kilometrov. Cena nového modelu sa pohybuje od 35 990 €, no my sme našli ojazdený Ioniq s rokom výroby 2017 v maximálnej výbave za takmer polovicu.

Model s najazdenými niečo viac ako 100 000 kilometrami, na ktorý je však ešte 2 roky záruka bez obmedzenia kilometrov, pričom na batériu je záruka až 6 rokov bez obmedzenia kilometrov, je v ponuke za 17 000 €.

BONUS – Tesla Model S

Vlastniť akúkoľvek Teslu na Slovensku sa v súčasnej dobe stále považuje za mierny exhibicionizmus a prejav dobrej finančnej situácie majiteľa, keďže cena nového Modelu S prekračuje sumu 60 000 €, pričom s rôznymi príplatkami a vo vyšších verziách často prekročí aj čiastku 100 000 €.

Tesla Model S 60, teda model s kapacitou batérie 60 kWh, patril medzi najlacnejšie verzie elektromobilu a jeden takýto kúsok si momentálne môžeš kúpiť za 29 000 €. Elektromobil s rokom výroby 2013 má najazdených približne 186 000 kilometrov a podľa majiteľa bolo vozidlo pravidelne servisované a navyše aj garážované.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú