Téma elektromobility preniká do našich životov čoraz viac a komunitu šoférov delí na dve skupiny, tá jedna ju podporuje, druhá naopak odsudzuje. Odporcov elektromobilov či akýchkoľvek áut na alternatívny pohon je však omnoho viac ako tých, ktorí sa už v tejto oblasti nejaký ten čas pohybujú, a preto vedia objektívne zhodnotiť všetky jej prínosy a nevýhody.

Rozhodli sme sa preto priniesť sériu rozhovorov s dlhodobými majiteľmi elektromobilov a plug-in hybridov, ktorí budú vedieť najlepšie povedať, aký je každodenný život s takýmto vozidlom a ako na tom celkovo elektromobilita na Slovensku je.

Premiéru v tejto našej novej sérii rozhovorov si odkrútil Milan Bahna, ktorý sa elektromobilite venuje už niekoľko rokov. V súčasnosti jazdí na Nissane Leaf, ktorý má už najazdených vyše 100 000 km. Milan kupoval auto ako trojročné a z celkových kilometrov 2/3 najazdil práve on.

Porozprával sa s nami ohľadom svojich dlhodobých skúseností s týmto elektromobilom, prezradil nám koľko ho stojí nabíjanie či náklady na prevádzku a taktiež povedal svoj pohľad na to, ako vníma elektromobilitu na Slovensku a ako sa podľa neho štát stavia k popularizácii tohto segmentu.

V rozhovore sa dozvieš: 

  • Aká je prvá generácia elektrického Nissanu Leaf z hľadiska niekoľkoročného používania
  • Koľko ho stojí 10 000 km
  • Čo motivovalo Milana, aby si miesto auta so spaľovacím motorom kúpil svoj prvý elektromobil
  • Ako zmenilo dlhodobé používanie elektromobilu jeho postoj k tomuto segmentu
  • To, či ho elektromobil nejako výraznejšie limituje pri každodennom živote
  • Aké sú náklady na jazdu a servis Nissanu Leaf po rokoch používania
  • Ako degradovala batéria po najazdení viac ako 100 000 km
  • Čo si myslí o vývoji elektromobility na Slovensku, o dotáciách na elektromobily a v čom vidí najväčší kameň úrazu pri popularizácii tohto segmentu

Loading...

Loading…

Na úvod sa nám skús predstaviť. Čomu sa venuješ a aký elektromobil už dlhodobo vlastníš?

Celý život sa motám okolo áut. Od svojej dospelosti profesionálne a na full-time. Bývam v rodinnom dome neďaleko hlavného mesta a v garáži mi parkuje prvá generácia Nissanu Leaf s kapacitou batérie 24 kWh, výkonom 80 kW. Dátum výroby je prelom rokov 2014/2015. Nedávno som začal robiť aj videá na YouTube k téme elektromobilov.

Čo ťa priviedlo k tomu kúpiť si prvý elektromobil / hybrid? Boli to skôr technologické inovácie, nutkanie znížiť svoju emisnú stopu alebo len čistá zvedavosť?

Nad hybridom (akýmkoľvek) som nikdy nerozmýšľal, v mojom prípade by to nebol žiaden prínos či úspora peňazí. Zvlášť plug-in hybridy považujem za ťažké papierové manipulovanie s emisiami, nie je to nič ekologické.

Milan Bahna

Pre elektromobil som sa rozhodol po prvej jazde v takomto aute ešte koncom roka 2013. Vždy sa snažím nájsť čo najekologickejšie a najekonomickejšie riešenie, no dlho boli aj jazdené elektromobily mimo moje finančné možnosti. S postupom času sa to ale podarilo a ekológiu cítim aj v svojej garáži, kde nesmrdí ešte pol dňa nespálená nafta studeného dieselu.

Aká bola tvoja cesta k prvému elektromobilu? Ktoré autá si vystriedal až si sa napokon dostal k svojmu Nissanu Leaf?

Začínal som starou Škodou 105. Neskôr som si obľúbil Fiaty, tých som mal niekoľko. Práve ten posledný bol diesel (môj prvý a posledný) a teda to bola trochu trefa vedľa a ja som si naplno uvedomil všetky negatíva tohto pohonu. Posledné spaľovacie auto pred kúpou elektromobilu bol už benzínový Ford s automatickou prevodovku. Manuál by som už nechcel.

Ak by si stál znovu pred výberom rovnakého elektromobilu, kúpiš si ten istý alebo zvolíš nejakú konkurenciu?

Doba ide neúprosne vpred, vlak s ponukou elektromobilov sa konečne rozbehol a začína naberať poriadnu rýchlosť. V prípade kúpy ojazdeného auta v rovnakom či podobnom cenovom limite by som uvažoval nad väčšou batériou (30kWh) toho istého auta, ktoré aktuálne vlastním.

Pri väčšom vankúši peňazí by som jednoznačne volil Hyundai Ioniq electric. A pri nových, tam nemám jasného favorita. Moju obľubu si ale získali predovšetkým kórejské crossovery Kona, eNiro a eSoul.

Nakoľko si dlhodobý používateľ elektrifikovaného vozidla, skús nám povedať, či ťa jeho používanie niekedy vyslovene obmedzilo, napríklad v spojitosti s nabíjaním batérie alebo dojazdu. Nastali vôbec niekedy pri každodennom používaní takéto nepríjemnosti?

Kvôli starej a nie dobre vyriešenej technológii tohto auta je zimný dojazd tesne nad 100km pri opatrnej jazde a v lete auto zastaví asi po 150 km. Každé cestovanie mimo tohto rádiusu je svojim spôsobom obmedzením, no rozdiely spôsobené letom a zimou je vidieť aj pri nabíjaní.

Milan Bahna

Kým v zime sa studená batéria nabíja hodinu na DC stojanoch, v lete pri jazde diaľnicou mi stačí 20-minutová prestávka na doplnenie väčšiny kapacity. Odkedy mám elektromobil s malým dojazdom, musel som začať viac plánovať. Napriek tomu 90% všetkých jázd je v rádiuse dojazdu a neobmedzuje ma to vôbec. Všetky novšie a aktuálne elektromobily však tieto obmedzenia takmer vymazali.

Zmenil sa nejako tvoj pohľad na elektromobilu počas toho, ako si dlhodobo používal ten svoj? Ak áno, k lepšiemu či k horšiemu?

Jednoznačne k lepšiemu. Dobrovoľne by som sa už k spaľovaciemu autu nevrátil. Je to vysoko návykové. Okamžité reakcie na akcelerátor, ticho, plynulosť, úspora financií na prevádzku a samotné “palivo”, toto všetko sú benefity, ktoré pri aute so spaľovacím motorom chýbajú.  Keď to porovnám s trasúcim sa dieslom s manuálnou prevodovkou pár rokov dozadu, je to až neuveriteľne iný svet.

Ako reagovalo na tvoje rozhodnutie zadovážiť si elektromobil okolie, rodina a blízki? Stretol si sa s pochopením či skôr s negatívnymi reakciami?

Aj moje okolie sa z negatívnych poznámok na tento druh pohonu postupne mení a aj ďalší člen rodiny si elektromobil kúpil po mojich pozitívnych skúsenostiach a vyskúšaní si takéhoto auta.

Akým štýlom využívaš svoj Nissan Leaf? Je to primárne alebo skôr sekundárne vozidlo?

Je to jediné auto u nás v rodine a kým nebola pandémia, robil som aj vyše 20 000 km za rok. Auto je v prevádzke denne.

Takže vôbec nemáš potrebu vlastniť ešte jedno auto so spaľovacím motorom na prípadné dlhé cestovanie?

Paradoxne dve autá som mal predtým. Benzínové na jazdu do mesta s automatickou prevodovkou a dieselové kombi na vozenie vecí na stavbu domu, dlhšie výlety a tak podobne. Obe autá však dosluhovali a tak išli z domu relatívne krátko po sebe.

Milan Bahna

Nahradil ich práve Leaf ako jediné presúvadlo. Zábezpeku v podobe spaľováku som využil 2x počas dovolenky v zahraničí, kam by som si s dojazdom starého Leafu netrúfol. Raz som si požičal auto od rodiny, druhýkrát od kamaráta.

Aké sú tvoje mesačné náklady na nabíjanie? Koľko km priemerne za mesiac najazdíš a koľko zaplatíš za dobíjanie?

Veľa ľudí mi to nechce veriť, ale vďaka lokalite kde bývam, dokážem veľkú väčšinu nabíjaní absolvovať na bezplatných nabíjačkách počas nákupov. Zvyšok nabíjam cez 230V doma, vždy počas nočnej doby keď mám nepretržite nízku tarifu a nezaťažujem distribučnú sieť. Priemerne ma nabíjanie stojí 5 až 10 € pri najazdení do 1000 km mesačne. Keď som pred pandémiou jazdil aj služobne, využíval som nabíjanie v práci, alebo platených nabíjačkách.

To je až neuveriteľne vysoká úspora v porovnaní s autom so spaľovacím motorom! A čo servis takého elektromobilu? Je elektromobil “kazivejší” a pokazilo sa ti už vôbec niečo?

Za necelé tri roky som 2x menil brzdovú kvapalinu a každý rok peľový filter. Pri kúpe som musel vymeniť predné brzdy, pretože boli skorodované parkovaním vonku u predajcu. Pred pár týždňami auto dostalo nové predné ramená ako “poďakovanie” za kvalitu našich ciest. Do ničoho iného som investovať nemusel a žiadna porucha sa nekonala. Nissan Leaf je veľmi vyladený a spoľahlivý elektromobil. Nedá sa to porovnať so žiadnym spaľovacím autom.

Koľko ťa stáli vyššie spomínané opravy a výmeny jednotlivých dielov?

Takmer všetok servis si robím doma sám, takže bez nákladov. Náhradné diely ma v nákupných cenách stáli do 200 € za všetko. Ponuka dielov v sieti aftermarket je široká a cenovo dostupná.

Mnoho ľudí sa obáva degradácie batérie. Ako je to u tvojho vozidla? Ako degradovala batéria počas niekoľkoročného používania?

Leaf je na rovinu povedané najhorší elektromobil, čo sa týka životnosti batérie. Mám najazdených viac ako 100 000 km a batéria degradovala približne o 20 %. To je jeho reálne jediné  väčšie mínus.  Je za tým niekoľko technických dôvodov, ale je to tak.

Priemerne auto stratí z kapacity batérie 3 až 4 % ročne. Toto číslo ale kolíše a nie je u všetkých rovnaké. Skôr výpovedná je dostupná zostatková kapacita energie. Kým ako nové auto to bolo približne 22 kWh z celkových 24 kWh, aktuálne viem využiť necelých 18 kWh.

Je to významne badateľné na reálnom dojazde vozidla?

Iba minimálne. Nikdy sa totiž nedá nasimulovať rovnaká trasa, rovnaké podmienky. Mám za tie roky odmerané, koľko asi prejdem pri konkrétnej rýchlosti, či v ročnom období. Ak by som dostal do rúk úplne nové, rovnaké auto, tam by tých 20 % naviac oproti môjmu súčasnému bolo pozorovateľných.

Ako vnímaš budúcnosť elektromobility na Slovensku?

Ako v mnohých oblastiach, aj tu Slovensko reaguje neskoro a zbytočne až príliš konzervatívne. Vďaka dotáciám sa raz za pár rokov na cestách vyrojí pár stovák elektrifikovaných áut, ale inak je nástup veľmi pozvoľný.

Ľudia si myslia, že Slováci na to nemajú a že to je módny výstrelok. Vo väčších mestách ale pri pohľade na parkoviská rozhodne nie je badať že by boli problémom financie. Každý vedie “odborné” témy o likvidácii akumulátorov po dožití elektromobilu, ale doteraz im nevadila rovnaká technológia a batérie vo všetkej domácej či kancelárskej technike.

Milan Bahna

Podobne je to aj s nezmyselnými hoaxami, ako kvôli elektromobilom prídu ľudia o prácu a nebude dosť elektriny pre všetko ostatné. Bežný občan prečítajúc si takého hlúposti si potom naozaj nemá dôvod spraviť iný názor, ak mu to v okolí niekto nevysvetlí a neukáže mu skutočnú stránku elektromobility. Chcem byť ale optimista, pomaly sa to mení.

Hlavne mladá generácia vidí problém smogu a hluku v mestách, v zmene klímy a nezmyselného spaľovania nafty na cestách miesto jej použitia v oblasti, kde má väčší význam.

Jednou z najväčších otázok týkajúcich sa elektromobility na Slovensku sú aj dotácie. Čo si o tom myslíš ty? Mali by byť kontinuálne pripravované pre potenciálnych záujemcov v nižšej cene samotnej dotácie alebo si skôr názoru, že napríklad raz za 3 roky príde jedna dotačná kampaň s väčším obnosom peňazí pre jednotlivca?

Posledné kolo dotácii bola tragikomédia. Tri minúty a všetko bolo vyčerpané, bežná súkromná osoba, ktorá nesedela pri PC a nemala predvyplnené tlačivo, sa k peniazom prakticky nemohla dostať. Takto to nejde.

Som za nižšiu sumu pre jednotlivca, no zároveň garantovanú dotáciu pre každého, kto má reálny záujem si takého auto kúpiť. Niečo podobné, ako to funguje v Nemecku. U nich sa to rozbehlo, za minulý rok mali čisté elektromobily už prvé vážne percentá z predaja. Taktiež nie je dobré robiť tie dotácie návalovo – raz za pár rokov.

Nešťastné komunikovanie zo strany štátu je už iba „čerešničkou na torte“. Vláda oznámila, že nejaká forma dotácii príde najskôr koncom 2021. Tým pádom sa trh s elektromobilmi na Slovensku opäť prepadne, všetci budú čakať. Výrobcovia pritom nevedia, o aké počty a modely bude záujem a tak sa opäť stane smutný scenár podobný tomu, keď Škoda svoj model Citigo-e  vypredala behom pár týždňov.

Je podľa teba postavenie Slovenska voči alternatívnym, obzvlášť elektrickým pohonom, adekvátne nastavené vzhľadom na inovácie a pokrok vo svete?

Ani trochu. Zelené EČV prišli zo dňa na deň bez informácie, že sú vôbec schválené. Namiesto toho, aby autá s takýmto EČV mali nejakú výhodu, sa za ich výmenu pripláca a dostali ich aj plug-in hybridy, ktoré na ne nemajú nárok a nikde inde v EÚ nie sú zaradené medzi elektromobily. Neskôr člen vlády vyhlasuje bombastické plány o podpore áut na vodík bez toho, aby čo len tušil niečo o tejto problematike.

V prvom rade treba z miest vytlačiť staré spaľovacie autá nespĺňajúce emisné limity, ktoré stále jazdia len vďaka vybaveným emisným kontrolám „po známosti“. Namiesto riešenia tohto základného problému situácia stagnuje a žiadne rozumné riešenie zatiaľ štát neponúkol.

Nemáme stále žiadne obmedzenia vjazdu do centra, elektromobily nemajú ani lepšie možnosti parkovania. Nebyť súkromných firiem, elektromobil by sa nemal ani kde v meste či na ceste nabíjať. Adekvátne postavenie Slovenska si teda určite predstavujem inak.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú