Najväčším strašiakom elektromobility je pre väčšinu ľudí cestovanie na dlhé trasy. Drvivá väčšina vodičov si stále nevie predstaviť ísť s elektromobilom napríklad na takú 1000 km cestu, obávajú sa totiž toho ako, kde a koľko budú musieť elektromobil nabíjať a o koľko sa im vlastne výsledná cesta časovo natiahne.

Dnes už ale máme množstvo elektromobilov, ktoré ponúkajú dojazd vyšší ako 400 km. Cestovanie na dlhé trasy s takýmto elektromobilom by teda už nemalo predstavovať takmer žiaden problém. Potvrdil nám to aj tento dlhoročný majiteľ rôznych elektromobilov a hybridov a v teste pri jazde z Bratislavy do Košíc to dokázal aj tento Slovák.

Neprehliadni ďalšie zaujímavé rozhovory z oblasti elektromobility:

Dnes sme sa rozprávali so Cédricom, jeho exotické meno ti už zrejme napovedá, že asi nebude pochádzať zo Slovenska. Cédric je totiž Švajčiar, ktorý už ale niekoľko rokov žije a pracuje v Bratislave. Pred niekoľkými mesiacmi si kúpil svoje prvé auto, ktoré bolo hneď elektrické a je ním Tesla Model 3. Teslu si kupoval v susednom Rakúsku, konkrétne v predajni vo Viedni.

Do Švajčiarska cestuje niekoľkokrát do roka, zaujímalo nás preto, ako táto približne 1000 km cesta prebieha, ako často musí nabíjať a či ho vlastne zastávky na nabíjanie nejako obmedzujú. Okrem iného nám samozrejme porozprával aj o tom, aké je to vlastniť elektromobil v jeho domovine a tiež to, či je Slovensko v oblasti elektromobility pozadu, alebo sa vyrovnávame tejto zasľúbenej krajine mnohých boháčov.

V rozhovore sa ďalej dozvieš:

  • Čo bolo Cédricovim prvotným impulzom pre to, aby si kúpil svoj prvý elektromobil
  • Aké sú náklady na jeho Model 3 na jazdu a servis
  • Ako sa jazdí s elektromobilom na diaľkových 1 000 km trasách
  • Koľko mu cestovanie medzi Slovenskom a Švajčiarskom zaberie v porovnaní so spaľovákom
  • Aké sú rozdiely vo vnímaní elektromobility a v podpore zo strany štátu medzi Slovenskom a Švajčiarskom
  • Aká je infraštruktúra nabíjacích staníc v jeho domovine v porovnaní s nami
  • Ako vníma budúcnosť elektromobility všeobecne

Loading...

Loading…

Prečo si sa rozhodol pre elektromobil? Nakoľko pochádzaš zo Švajčiarska, zrejme cestuješ medzi Slovenskom a Švajčiarskom často. Nemyslíš, že auto so spaľovákom by bolo na takúto cestu pohodlnejšie?

Ja som vlastne nikdy pred tým, ako elektromobily začali byť praktické, žiadne auto nevlastnil. Dôvodom je hlavne to, že vo Švajčiarsku je vysoko rozvinutá verejná doprava, ktorou sa vieš dopraviť takmer hocikde. Funguje veľmi často a je pohodlná. Je až na takej úrovni, že cestovanie z bodu A do bodu B je veľmi jednoduché. Kúpa auta mi vlastne len prispela k tomu, aby sa moje naplánované cesty stali o niečo spontánnejšie.

Keď som si zobral, koľko by ma také auto so spaľovacím motorom stálo, teda keď počítam údržbu, poistenie, dane a palivo, jeho kúpa mi nedávala veľký zmysel. Elektromobil má na druhej strane oveľa menšie nároky na údržbu a o dosť znižuje celkovú cenu za palivo. Jasné, občas je to zlá investícia, keď rátame, že po čase stráca na hodnote. Elektromobil je navyše šetrnejší k prírode, aj keď to stále nie je úplne „perfektné“.

Zobraziť celú galériu (10)
detailart.sk/Cédric E.

Keď sa zamyslím nad svojím štýlom šoférovania, s benzínovým alebo naftovým autom by som dlhé trasy nerobil rýchlejšie, ako s elektromobilom, keďže veľmi rád robím zastávky každé dve a pol až tri hodiny. Keď si počas tých prestávok kúpim a zjem sendvič, zatiaľ čo je moje auto odparkované na 20 minút alebo sa tých 20 minút auto nabíja, tak v tom ten rozdiel až tak nevidím. Klamal by som ale, ak by som povedal, že si nemusím cestu plánovať dopredu.

Aj keď nové elektromobily disponujú funkciou, ktorá ti povie, kde je možné dobiť batériu, ja potrebujem vedieť dopredu, či sa prestávka na jedlo vyrovná prestávke na dobíjanie auta, aby som efektívne využil čakací čas. A keďže už poznám cestu domov naspamäť a mám svoje vytipované zastávky, mám pocit, že šoférujem obyčajné auto.

Čo bol prvotný impulz, aby si si zadovážil práve Model 3, aj keď si vedel, že to bude diaľničný krížnik medzi týmito dvomi krajinami?

Je šialené, čo všetko sa stalo v posledných 6 až 10 mesiacoch v segmente elektromobility. Dnes sa môj zoznam elektromobilov, po ktorých by som sa pozeral, výrazne zväčšil, než v dobách, keď som si kupoval Teslu.

Vtedy bolo hľadanie stredne veľkého sedanu s dobrým dojazdom, ktorý má rýchle nabíjanie, pokročilých asistentov a podporu širokej siete vlastných nabíjačiek v Európe, čisto zamerané na Teslu. Dnes KIA, Hyundai, VW vydali veľké množstvo naozaj dobrých áut s podobnými výhodami, ak nerátame Superchargery, respektíve ich ekvivalent iných značiek, ktoré má zatiaľ iba Tesla.

Zobraziť celú galériu (10)
detailart.sk/Cédric E.

Úprimne, väčšinou jazdím po Slovensku. Pár kilometrov denne, počas víkendov o čosi viac. Do Švajčiarska jazdím len párkrát do roka. Slabší elektromobil by mi väčšine času bohate stačil, ale dlhšie trasy by už boli obtiažnejšie. Vďaka Tesle môžem prekonávať aj dlhšie vzdialenosti na jedno nabitie, čo je super vec.

Prečo si sa rozhodol kúpiť Model 3 z Rakúska, aj keď ceny vo Švajčiarsku sú nastavené o niečo nižšie?

Nemyslím si, že sú o toľko nižšie, než v Rakúsku. Môže sa to zdať kvôli nižšej DPH, ktorá je 7,7 %. Moje trvalé bydlisko je však teraz na Slovensku, takže by som to musel doviezť tak či tak. Namáhať sa s lietaním do Švajčiarska alebo šoférovaním okolo 1000 kilometrov do Bratislavy a pritom premrhať celý deň, ak nie viac, mi nestálo za to. Viedeň je vzdialená od hlavného mesta Slovenska iba 80 kilometrov, dovoz odtiaľ bol teda oveľa pohodlnejší.

Koľkokrát vlastne nabíjaš svoje auto počas zvyčajnej cesty do Švajčiarska a ako dlho ti trvá cesta v porovnaní s cestou, keby si išiel na aute so spaľovákom?

Väčšinou cestujem do Švajčiarska tak 2 až 4-krát za rok. Teraz, keď už poznám dobré zastávky na nabíjanie a jedlo a hlavne schopnosti svojho auta, tak môžem povedať, že mi nezaberie o nič dlhšie v porovnaní s jazdou so spaľovákom. Toto je však možné vďaka štýlu mojej jazdy, keďže ja robím zastávky každé 2 až 3 hodiny a je jedno, aký typ auta šoférujem.

To znamená, že spravím počas jazdy tak 3 zastávky. Poznám ľudí, ktorí spravia rovnakú trasu len s jednou zastávkou. Pre nich by cestovanie elektromobilom zabralo dlhší čas. Jedna taká zastávka mi zaberie okolo 20-30 minút, keď rátam, že sa najem, dám si kávu a odbehnem na WC. Málokedy sa stane, že auto nie je pripravené na ďalšiu jazdu po tom, čo dojem.

Koľko máš najazdených km v tomto aute a v akom stave je aktuálne batéria?

Kvôli pandémii som nemohol spraviť dva výlety do Švajčiarska ako som plánoval, ktoré sa rovnajú 4000 km. V posledných 6 mesiacoch som tak najazdil len okolo 11 000 km. Ťažko povedať, v akom stave sa nachádza batéria, keďže sa o ňu dobre starám. Počas týždňa ju nabijem na takých 60 %, čo sa rovná dojazdu okolo 250 až 300 km. Samozrejme, že ju nabíjam cez AC nabíjačky, čo je pre batériu zdravšie. Iba pred dlhšími trasami ju nabijem na 95-100 % (taktiež cez AC).

Zobraziť celú galériu (10)
detailart.sk/Cédric E.

AC nabíjačky používam tiež pri domácom nabíjaní počas noci. DC nabíjanie používam iba počas dlhších trás, takže si myslím, že degradácia mojej  batérie je priemerná, ak nie podpriemerná, ale nemám na to potvrdzujúce dáta. Viem, že sú Youtube videá, podľa ktorých si vieš vypočítať degradáciu batérie, avšak ja som si žiaden takýto test nerobil, keďže sa mi nezdá, že by sa jej kapacita nejak o znížila.

Stratila batéria značnú časť kapacity kvôli degradácii a neustálemu nabíjaniu / rýchlonabíjaniu, alebo je to zatiaľ len zanedbateľná hodnota?

Samozrejme, že batéria stratí počas prvých pár mesiacov svoju kapacitu, avšak to nie je u mňa dôvod na obavy, keďže väčšinou nabíjam cez AC nabíjačky a moje každodenné cestovanie je iba na krátke vzdialenosti. Na internete je kopa diskusií o tom, či DC nabíjanie ubližuje batérii alebo nie, z vlastnej skúsenosti to však neviem potvrdiť, ani vyvrátiť.

Verím však tomu, že teplota a kontrola nabíjacieho výkonu auta má dopad na stav batérie a minimalizuje tak možné poškodenie. Čo však určite viem je, že pre niektoré batérie neustály stav nabitia 100 % nie je dobrý. To však záleží na batérii ako takej.

Dookola omieľanou vecou pri elektromobiloch je cena za nabíjanie. Ako a kde nabíjaš svoju Teslu a za koľko eur dokážeš v priemere jazdiť na 100 km?

Ako som už spomínal, väčšinou nabíjam cez AC nabíjačku doma. Takto ma stojí 100 km (záležiac od počasia a teda aj rýchlosti nabíjania) tak na 4 €. Na DC nabíjačkách Supercharger, čo je stále podľa mňa najlacnejší systém, aj s nedávnym nárastom cien, by to stálo okolo 6 až 7 €. Takže ak cestuješ rýchlo a dynamicky a porovnáš si to s ozaj „eko“ auto so spaľovákom, stále ťa to stojí menej.

Zobraziť celú galériu (10)
detailart.sk/Cédric E.

To som ani nezmienil, že ak by bola elektrina použitá na nabitie auta z neobnoviteľných zdrojov, stále by to bolo ekologickejšie, ako jazda autom so spaľovacím motorom. Pri vlastnení elektromobilu je kľúčové čo najčastejšie nabíjanie doma alebo v práci a rýchlonabíjanie iba na dlhé vzdialenosti. Najlacnejšie je to doma.

Čo servisné náklady počas používania Modelu 3? Pokazilo sa ti niečo nezvyčajné, prípadne si zaznamenal problémy s kvalitou?

Doteraz som nemal žiadne problémy. Človek si však musí na začiatku zvykať na iné zvuky než pri obyčajnom aute, Zvuky, čo vychádzajú z elektromotora alebo z ventilátorov sú pri spaľovákoch nevídané, pri elektromobile sú úplne bežné.

Zatiaľ sa mi nepokazilo nič, žiadne rachotenie alebo iné problémy s kvalitou. Nie som však žiaden expert do áut, možno len preto nevidím žiadne problémy s kvalitou. Moja rodina je zvyknutá na Audi, tu je samozrejme interiér úplne iný. Audi dodáva pocit, že je luxusnejšie vďaka väčšiemu množstvu spínačov a tlačidiel, ktoré ti dodajú pocit, že je tam toho „viac“.

Každý má ale svoj vlastný štýl. Pri exteriéri sa stále riešia medzery medzi časťami karosérie, no nie je to také hrozné, podobné „nedostatky“ by si našiel aj u iných značiek. Doposiaľ som neminul na údržbu jediné euro. Jedine na umývarku a potom očakávam do budúcna to zvyčajné,  pneumatiky, stierače a tak ďalej.

Zmenil sa nejak tvoj pohľad na elektromobilitu počas niekoľkých mesiacov využívania Tesly Model 3? Ak budeš stáť pred výberom nového auta, bude to znova elektromobil?

Rozhodne si v budúcnosti znovu kúpim elektromobil. Neplánujem si ale kúpiť nový v blízkej budúcnosti, keďže „životnosť“ Tesly je naozaj dlhá. Zakaždým, keď sedím vo svojej Tesle, alebo keď čakám na križovatke ako chodec a pozerám sa na všetok ten bordel čo vychádza z „obyčajných“ áut, nemôžem uveriť, že sme pálili fosílne palivo vyše sto rokov.

Ako bolo správne povedané, autá so spaľovákmi sa vyvíjali cez 100 rokov aby sa dostali tam kde sú teraz. Tesla je na cestách iba 7 rokov a rok 2020 priniesol ešte oveľa viac nových elektromobilov, jeden lepší než druhý. Už sa neviem dočkať toho, ako to bude vyzerať o 10 rokov.

detailart.sk/Cédric E.

Prvý elektromobil, čo som šoféroval, bol VW e-up. Šoférovať ho bola neskutočná zábava. Nemohol som uveriť, že auto s tak málo koňmi by mohlo byť až tak „silné“. Prenajal som si ho veľakrát, keď som išiel na nákup potravín alebo na výlet do mesta.

Čo ma nadobro presvedčilo kúpiť si elektromobil bolo, keď som si prenajal Teslu Model S dlhodobejšie na dlhšie trasy. Vtedy mi to dalo veľa z pohľadu každodenného jazdenia a čo by to teda znamenalo vlastniť elektromobil. Keďže tento model bol príliš drahý a príliš veľký na to, na čo som to potreboval, počkal som si, kým bol vydaný a osvedčený Model 3.

Ako vnímaš elektromobilitu na Slovensku v porovnaní so Švajčiarskom? Je to naozaj taký drastický rozdiel ako napríklad životná úroveň u nás v porovnaní s touto zasľúbenou krajinou mnohých boháčov?

Ani nie, väčšina argumentov voči elektromobilom sú rovnaké v oboch krajinách. Väčšinu trápi zmena, ktorú by to znamenalo. Človek sa spolieha na počítač, ktorý mu povie, či plánovanú cestu spraví na jedno nabitie. Je to len o zvyku, keď si zvykneš na to, že si musíš cestu trochu lepšie rozplánovať, tak to problém nie je. Mne osobne to nevadí.

Keď sa na to pozriem z hľadiska Tesly, tak je viac Superchargerov v Švajčiarsku, no tento rok sa ich dosť postavilo aj na Slovensku. Pre iné značky ako Tesla je vo Švajčiarsku viac rýchlonabíjačiek popri diaľniciach.

Pri mojich výletoch do Tatier alebo na stred Slovenska je to v poriadku. Keď sa elektromobily viac zaužívajú, objaví sa aj viac nabíjačiek. Čo je ale trocha škoda, že ostatní poskytovatelia nabíjacích staníc majú pri svojich nabíjačkách len niekoľko boxov (napríklad iba pre 2 autá), zatiaľ čo Tesla ich má spravidla oveľa viac.

Avšak som si istý, že to sa časom vyvinie a aj ostatní poskytovatelia začnú robiť „väčšie“ nabíjacie stanice. Ja som ale zatiaľ nemal problém nájsť prázdnu stanicu. Systém nabíjania je u Švajčiarov rovnaký, teda pomalé nabíjanie doma a v práci, rýchlejšie nabíjanie na nákupoch a podobne a ultrarýchle nabíjanie na diaľniciach.

Preferujú ešte stále Švajčiari spaľováky alebo už inklinujú viac k elektromobilite vo veľkom ako napríklad Nóri?

Myslím, že postavenie ľudí sa mení rovnako vo Švajčiarsku ako aj na Slovensku. Pred rokom by ti niektorí ľudia povedali, že batérie sú zlé a Tesla, čo je americká značka, je nepoužiteľná. Teraz by ti tí istí ľudia povedali, že do budúcnosti uvažujú o kúpe elektromobilu, keďže už aj kvalitní výrobcovia ako Audi, BMW, VW vyrábajú svoje prvé elektromobily.

detailart.sk/Cédric E.

V roku 2020 bol nárast predaja elektromobilov naozaj rapídny oproti predchádzajúcemu roku. Aj keď sa Švajčiarsko nachádza v top 10 medzi krajinami s najlepším priemerom vlastníctva elektromobilov oproti autám so spaľovákom, stále je dosť pozadu za Nórskom.

Rozlohou sme si relatívne podobné krajiny. Máme ale dostatočnú infraštruktúru nabíjačiek na naše pomery a hlavne rozdelenie krajiny?

Myslím, že dnešná infraštruktúra je v poriadku. Trh musí ostať pripravený a prispôsobivý na to, čo príde. Čo mi tu však chýba, sú štátom podporované projekty. Čítal som však o vylepšeniach niektorých pracovných miest a nabíjania na diaľniciach, kde by teda mali pribudnpť nové nabíjačky, čo je dobré.

Priemerný človek ale aj tak najviac využíva domáce nabíjanie, preto ľudia, čo žijú v mestách a v panelákoch, majú malú, alebo takmer žiadnu šancu si elektromobil nabíjať pred bytom na parkovisku. Ak im chýba aj nabíjačka v práci, je to naozaj problém.

Mesto Bern vo Švajčiarsku naštartovalo projekt, kde sa AC nabíjačka nainštalovala na každú lampu na ulici v niektorých častiach mesta, čo dáva zmysel, keďže lampy sú napojené na elektrický prúd. A to ani nie je nový nápad. Keď idem do Železnej Studienky v Bratislave, nájdem tu také isté nabíjačky pri 3 až 4 lampách. Predstava toho, že si môžem svoje auto odparkovať hocikde na ulici a zapojiť ho do nabíjačky za pomerne nízku cenu bez toho, aby som sa bál, že ráno nebude dostatočne nabité, je super.

Je to však problém typu „čo bolo skôr, sliepka alebo vajce“? Má sa najprv postaviť dostatočná infraštruktúra, alebo musí byť dostatočné množstvo elektromobilov na cestách? Aby sa využil potenciál elektromobilov a hlavne plug-in hybridov, človek potrebuje mať nabíjačku tam kde práve parkuje. A z toho, čo som videl, v každom meste v Európe chýba možnosť nabiť si svoje auto pred bytom alebo v okolí bytovky, pokým teda nevlastníš garáž alebo nebývaš v rodinnom dome.

Ako hodnotíš „neslávne známe“ dotácie pre Slovákov, ktoré sa rozdali behom pár minút? Popíš spôsob a hlavne výšku dotácii vo Švajčiarsku.

Mne sa nepodarilo dostať žiadnu dotáciu z tejto „lotérie“. Je možné, že to bola moja vina (cudzí jazyk). Vo Švajčiarsku je to zároveň ľahké aj komplikované. Keďže je to federácia územných celkov, každý tento celok má svoje vlastné pravidlá, aj keď sú si celkom podobné.

detailart.sk/Cédric E.

Na svoj elektromobil dostaneš približne 5000 frankov (4600 €) plus zľavu na daň, keďže tam sa autá zdaňujú. A to je viac menej nepodmienečné nezáležiac od toho, aké drahé to auto je. Takže tam nie je žiadne registračné obdobie na získanie zľavy. Sú to jednoduché a priehľadné pravidlá.

Je podľa teba jednoduchšie „žiť“ s elektromobilom na Slovensku alebo vo Švajčiarku?

Myslím, že dnes je to jednoduché v oboch krajinách. Závisí ozaj od toho, ako je človek nastavený a či je pripravený dať tomu šancu. Dobrá správa je, že to nie je tak komplikované, ako vymeniť koňa za štvorkolesové vozidlo. Je to len o tom, ako si rozvrhneš čas na jazdu, musí to byť trocha viac efektívne. Keď raz toto človek pochopí a nemá problém plánovať trochu dopredu ( čo by mal úprimne robiť tak či tak) kúpu elektromobilu nebude ľutovať.

Ako bolo povedané, auto stojí 12 až 20 hodín zo dňa, kedy sa absolútne nepoužíva a 80 % ľudí, čo ho vlastnia, ho používajú v meste alebo na krátke vzdialenosti. Títo ľudia nemusia absolútne premýšľať nad tým, kde a ako ho budú nabíjať. Všetko je to len o tom, ako je človek nastavený a o tom, aké jednoduché si to spraví.

Odporúčam každému, čo si chce kúpiť elektromobil, aby si ho najprv prenajal aspoň na týždeň. Nie len na pár hodín, ale na týždeň, aby pochopil, čo to vlastníctvo vlastne zahŕňa. Jednou zo skvelých možností, ako si elektromobil vyskúšať aj na pár mesiacov, je operatívny lízing. Tam si vlastne môžeš požičať auto na pár mesiacov a neskôr ho vymeniť za ďalšie. Vďaka tomu človek menej riskuje pri kúpe auta a má pri tom prístup k novým elektromobilom.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

Články, ktoré hýbu svetom