Elektromobilita je jasným krokom do budúcnosti automobilového priemyslu. Na tomto sa zhodujú mnohé spoločnosti, vizionári či vlády. Kedy ale elektromobily definitívne nahradia spaľováky? V tomto smere padajú rôzne termíny, no šéf spoločnosti CATL verí, že posledný spaľovák sa predá najneskôr v roku 2035, informuje portál CnEVpost.
CATL je je najväčším výrobcom batérií na svete, takźe ak by v priebehu najbližších 13 rokov elektromobily skutočne definitívne nahradili autá so spaľovacími motormi, určite by sa nesťažoval.
Mnoho automobiliek sa vďaka svojim plánom na ukončenie výroby a predaja spaľovákovs týmto odhadom prekýva. V prípade vyspelých trhov, kam patrí Európa a aj Slovensko, dokonca plánujú ukončiť predaj áut so spaľovacími motormi ešte skôr.
Trend je jasne daný
„Trend je jasne daný,“ povedal šéf CALT, Ni Jun na Svetovom ekonomickom fóre vo Švajčiarsku. S jeho slovami rozhodne súhlasíme, nakoľko elektrina v autách je rozhodne pohonom budúcnosti, no dnes je podľa nás ešte príliš skoro hovoriť o tom, kedy sa predá posledné spaľovacie auto.
Európa zvažuje úplný zákaz predaja áut so spaľovacími motormi najneskôr do roku 2035, takisto Čína v súčasnosti investuje nemalé prostriedky do rozvoja a popularizácie áut na alternatívne pohony.
Netreba však zabúdať na menej rozvinuté trhy, kde môže nástup elektromobility trvať ešte veľmi dlho. Napríklad aj koncern VW bude svoje spaľováky v takýchto krajinách predávať dovtedy, kým to bude nutné. Podobne sú na tom aj iné veľké automobilky a koncerny.
Každý má ten svoj „koniec spaľovákov“
O tom, že v súčasnosti sa ešte rozhodne nedá presne predpovedať, kedy sa na Zemi predá posledné osobné auto so spaľovacím motorom, svedčia aj vyjadrenia ďalších veľkých osobností automobilového priemyslu.
Transformácia koncernu Stellantis na elektrické autá postupne predznamenáva definitívny koniec spaľovacím motorom, ktoré prestanú schádzať z výrobnej linky Peugeotu už od roku 2030. Týmto cieľom tak spoločnosť predbehne aj návrh EÚ, ktorý hovorí o ukončení predaja spaľovákov po roku 2035.
Volkswagen plánuje v roku 2030 predávať viac ako 70 % elektromobilov, Renault až 90 % a Ford chce na konci desaťročia predávať už iba elektrické vozidlá. Švédska automobilka Volvo taktiež plánuje, že do roku 2030 budú všetky jej autá plne elektrické. Pripája sa tak k rastúcemu počtu automobiliek, ktoré chcú do konca tohto desaťročia skončiť s produkciou áut využívajúcich fosílne palivá.
Dôležitá bude cena, Nissan sľubuje revolúciu
Elektromobil je však vo väčšine prípadov ešte stále drahší než spaľovák. Táto rovnica platí najmä pri „ľudových“ autách strednej a nižšej triedy.
Problémom sú batérie, respektíve ich cena. Nissan však prisľúbil, že prinesie elektromobil lacnejší než spaľovák už do 6 rokov. Spojí sa pritom s NASA a spoločne vyvinú revolučnú batériu.
Parametre batérie novej generácie dnes vyzerajú ako sci-fi, no tak to predsa pár rokov dozadu vyzeralo aj so smartfónmi, ktoré si dnes môže dovoliť naozaj každý. Spojenie veľkej japonskej automobilky, agentúry NASA a celého radu univerzít má priniesť výsledky práve do spomenutých 6 rokov.
Nová batéria Nissanu bude až 2-krát energeticky hustejšia, ľahšia, menšia a v neposlednom rade podstatne lacnejšia. Využívať pritom bude menej vzácnych kovov, no jej najsilnejšou zbraňou je bezpochyby tzv. pevný elektrolyt.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
Prelomový objav zo Švédska. Nová technológia môže zmeniť spôsob, akým nabíjame elektromobily
Peklo zamrzlo, Mercedes chce použiť motory BMW. Toto prekvapivé rozhodnutie prichádza z dôvodu, ktorý nikto nečakal
Automobilová revolúcia v Rusku? Číňania pohltili trh, do roku 2030 má byť až tretina áut EV
Z Európy ich už nič nevyženie. Čínska automobilka prevzala moc nad známym nemeckým gigantom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Na Slovensko sa rúti posledná vlna horúčav. September prinesie výraznú zmenu (PREDPOVEĎ)
Za mesiac si zarobíš 300 eur navyše. Takto som pri investovaní využila umelú inteligenciu
EÚ zakáže zástery, chňapky či poťahy na matrace s toxickými látkami. Spôsobujú rakovinu či neplodnosť
Vedci odhalili skrytý „prepínač tuku“. Aminokyselina môže zmeniť tvoju váhu o desiatky percent
Kaliňák sa postavil za Daniela Bombica: „Je vo väzbe absolútne neprávom,“ tvrdí europoslanec
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
- Automobilová revolúcia v Rusku? Číňania pohltili trh, do roku 2030 má byť až tretina áut EV
- Mnohí vodiči nemajú ani tušenie. Pre túto kurióznu dopravnú značku môžeš dostať pokutu až 135 €
-
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- Mnohí vodiči nemajú ani tušenie. Pre túto kurióznu dopravnú značku môžeš dostať pokutu až 135 €
- Benzín a nafta sú minulosťou. Čerpacia stanica prestala predávať fosílne palivá, nabiješ tu už len elektromobil
- Z Európy ich už nič nevyženie. Čínska automobilka prevzala moc nad známym nemeckým gigantom
-
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
Americká vláda kúpila 10 % Intelu. Ide o signál národnej bezpečnosti
Streamer zomrel počas 12-dňového maratónu. Francúzsky regulátor priznáva právnu dieru
Nemalá strata: Ukrajinské vojenské letectvo prišlo o ďalší z cenných lietajúcich strojov
Európska mocnosť sa obáva AI. Tretina verí, že im zoberie prácu v blízkej budúcnosti
Maličký ostrovný štát má problém, ktorý sa nedá zastaviť. Sopku zachvátili 30-metrové gejzíry lávy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP