Autopilot Tesly možno skutočne nevidel stojacich hasičov, vedel o tom vodič?
Elektromobil Tesla pred pár dňami opäť havaroval. Vodič aj v tomto prípade poukazuje na zapnutý systém asistenčného riadenia, ktorý mal auto ovládať. Celá nehoda a hľadanie vinníka je ale komplikovanejšia záležitosť.
Pondelková nehoda značne zarezonovala v médiách, na sociálnych sieťach aj medzi odborníkmi. Elektromobil Tesla Model S na jednej z kalifornských diaľníc nabúral do stojaceho hasičského vozidla, ktoré zasahovalo pri inej kolízii. Akoby zázrakom sa nič nestalo, aj keď celá zrážka sa mala odohrať pri vysokej rýchlosti.
While working a freeway accident this morning, Engine 42 was struck by a #Tesla traveling at 65 mph. The driver reports the vehicle was on autopilot. Amazingly there were no injuries! Please stay alert while driving! #abc7eyewitness #ktla #CulverCity #distracteddriving pic.twitter.com/RgEmd43tNe
— Culver City Firefighters (@CC_Firefighters) 22. januára 2018
Aj vodič vyviazol bez zranení a po vystúpení prstom ukázal na funkciu Autopilota. Oficiálne vyšetrovanie ešte neskončilo a k obvineniam sa bližšie nevyjadrila ani Tesla, napriek tomu je však jasné, že podobná nehoda sa môže zopakovať každým dňom. Prečo?
Nevidieť a nechcieť vidieť
Problémom je to, akým spôsobom (ne)fungujú v súčasnosti systémy autonómnych asistentov, pričom bližší pohľad ponúka portál Wired. Faktom je, že údajná situácia z nedávnej nehody je typickým príkladom nehody, ktorá sa môže opakovať. Autonómni asistenti na vozidlách veľkých výrobcov spolupracujú s rôznou zostavou kamier, senzorov a radarov. Tieto zariadenia si vedú dobre pri spozorovaní a sledovaní pohyblivých cieľov, no ťažším orieškom sú statické objekty, obzvlášť pri rýchlosti nad 80 km/h.
Spozorovanie objektov pri vysokej rýchlosti je ťažké, takže ani moderná technológia nevidí všetko. Do toho treba ešte prirátať fakt, že všetko vidieť ani úplne nechce. Keďže detekcia statických objektov nie je v rýchlosti úplne presná, aj dopravné značky, informačné tabule nad vozovkou či iné podobné predmety by mohli spustiť „poplach“.
Ten môže v situácii, keď si systém myslí, že je pred ním prekážka spustiť prudké brzdenie. Taká akcia ale nie je vždy žiaduca. Obzvlášť na diaľnici to znamená často väčšie nebezpečenstvo než vysoká rýchlosť, takže vývojári autonómnych asistentov museli urobiť kompromis – ignorovať niektoré (falošne-pozitívne) detekcie.
„Vždy musíte nájsť vyváženie medzi brzdením v nepotrebných situáciách a nebrzdením, keď je to potrebné.“ Erik Coelingh, vývojár autonómnej AI v rozhovore pre portál Wired.
Nebrzdím, pridám
Takže problémom môže byť napríklad situácia, keď zapnutý autonómny asistent nasleduje pred ním idúce auto, ktoré ale náhle odbočí, respektíve sa zaradí do iného pruhu. Ak je v takom prípade pred vozidlom odstavené iné vozidlo, autonómny systém nemusí začať spomaľovať či vyhýbať sa prekážke. Odignoruje ju, respektíve ak je tesne pred ním, ani ju nespozoruje a dokonca môže zvýšiť rýchlosť na povolený/nastavený limit.
Takúto situáciu napríklad opisuje Volvo vo svojom manuále pre svojho asistenta s názvom Pilot Assist. Akási obdoba tohto správania však môže byť u veľkých výrobcov veľmi podobná a situácia sa mohla odohrať aj pri pondelkovej nehode Tesly v Kalifornii.
„Pilot Assist nebrzdí vždy v prípade ľudí, zvierat, malých vozidiel ako sú bicykle a motocykle. Ani pri malých prívesoch, blížiacich sa áut, pomalých alebo nepohyblivých vozidlách a predmetoch.“ – manuál Volvo k Pilot Assist
Takže vozidlo so zapnutým asistentom nielenže nezastaví vždy pred stojacou prekážkou, ale môže voči nej za istých okolností aj zrýchliť. Takáto funkcia vzbudzuje značnú kontroverziu. Celé to pôsobí ako chyba či nedokonalosť systémov, len ich tvorcovia to skôr prezentujú ako funkciu. Každopádne, sú to vodiči, ktorí o takomto správaní asistentov musia dopredu vedieť. Ide zároveň presne o situácie, pre ktoré sú stále v autách brzdy aj volant. Pozornosť vodiča je totiž nevyhnutná počas celej jazdy, či už auto ovláda sám alebo s pomocou počítača. Nakoniec, ide stále o asistentov jazdy, nie plne autonómne režimy. Žiadne také auto nie je ešte komerčne dostupné. Takže ak vodič z pondelkovej nehody v Kalifornii prstom ukazuje na Autopilota Tesly, ukazuje zároveň na seba.
Pilot? Ten to odšoféruje
Otázkou je zároveň nakoľko automobilky dostatočne prízvukujú, že ich systémy slúžia len na asistenciu a nie na samostatné riadenia auta. Nedávno sme videli video, ktoré zobrazuje oklamanie bezpečnostného systému Tesly pomocou pomaranča, vodič tak musel držať ani ruky na volante. Aj názov Autopilot zrejme u niektorých šoférov Tesly evokuje pocit, že auto to zvládne samo.
Ostatní výrobcovia tiež dávajú svojím asistentom lákavé mená, ktoré vábia potencionálnych kupcov. Audi má Pilota pre jazdu v dopravnej zápche, Nissan zas systém s názvom ProPilot Assist a spomínané Volvo Pilot Assist. Aj títo „piloti“ teda zrejme dodávajú niektorým šoférom priveľa sebadôvery a na tom nesú vinu aj automobilky.
Nenechaj si ujsť
Známy hacker chce vyhrať súboj o samojazdiace autá. Jeho systém za menej ako 1000 dolárov vie naučiť jazdiť aj tvoje auto
Keď sa návod hodí
Pondelková nehoda Tesly na kalifornskej diaľnici by tak mohla byť pripomienkou, že skutočne autonómne vozidlá po našich cestách stále nejazdia a k ich predstaveniu sme ešte pár rokov ďaleko. Počítačom ovládaní asistenti nie sú zďaleka perfektní, ale sú to samotní vodiči, ktorí si to musia uvedomiť ako prví. Drvivú väčšinu zaváhaní systému totiž vedia pri pozornosti napraviť, no vítané bude aj dôslednejšie upozorňovanie od automobiliek. Zároveň je zjavné, že zapnutie asistenta jazdy v aute je jednou z tých (mála) vecí na svete, pred ktorou sa skutočne oplatí prečítať návod k používaniu.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Toto by mali Slovákom rozdávať zadarmo. Našli sme najľahší spôsob, ako si predĺžiť život
24-tisíc hlasov expertov rozhodlo. Toto sú najlepšie seriály súčasnosti (+kde ich nájdeš)
Ukrajina ide rozpútať peklo pre Rusov: Nasadí nezastaviteľné zbrane s dlhým doletom
Na Slovensku odštartovala nová TV stanica. Dá sa pozerať úplne zadarmo a je v HD kvalite
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci prídu o 3 dni pracovného pokoja. Po kritike opozície a cirkvi je v hre náhrada za 6. január
Zápasník Conor McGregor odstúpil z prezidentskej kampane v Írsku. Prieskumy ukázali, že by prehral na plnej čiare
Päť potravín, ktoré ničia tvoj mozog: Lekárka odhalila, čo nikdy neje, preto zostáva mladá a plná energie
Vlastný vchod, bar, sedenie a nerušený výhľad: Organizátori vypredaného koncertu Dara Doma predstavili exkluzívne lístky, vďaka ktorým sa budeš cítiť ako VIP
Mozgová hmla ťa oberá o schopnosť myslieť. Lekár odhalil štyri jednoduché riešenia
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP