Samojazdiace autá sú jednou z najčastejšie riešených tém v automobilovom priemysle. Záujem o ne majú giganti ako Tesla, Uber alebo Google, no je ich cesta správna?
Známy hacker George Hotz sa k samojazdiacim autám vyjadril v rozhovore pre Reason. Ten sa už vo veku 17 rokov vyznamenal jailbreakom pre iPhone, vďaka ktorému ho mohol rekonfigurovať a vytvoriť kompatibilitu aj pre iných operátorov ako AT&T. Veľkú pomoc poskytol aj používateľom PlayStation 3, keďže im na ňom vďaka jailbreaku umožnil hrať neautorizované hry.
Skvelá vízia v oblasti antonómie
Hotz má teraz už 28 rokov a chce zmeniť spôsob, akým používame automobily. Zatiaľ čo veľkí hráči ako Waymo (Google), Tesla a Uber vyvíjajú drahé systémy (až za 100 000 dolárov) do nových áut, Hotz chce spraviť autonómne autá aj z tých existujúcich. A to nielen rýchlejšie, ale aj lacnejšie. „Google prehrá, pretože pre systém za 100 000 dolárov neexistuje žiaden trh,“ poznamenal Hotz.

Nenechaj si ujsť
Tesla Roadster zachytená priamo v uliciach Malibu. Prvý prototyp však mal problém
Jeho prístup je od konkurencie drasticky odlišný. Narozdiel od dobre financovaných projektov spoločností, jeho tím pracuje s rozpočtom 3.1 miliónov dolárov. Technológia využíva existujúce systémy radar a drive-by-wire nachádzajúce sa v moderných autách. Keď sa tieto systémy napoja na fotoaparát a procesor v smartfóne, vznikne samojazdiace auto. Hotz svoj projekt nazýva Comma a na comma.ai si záujemcovia môžu zakúpiť všetky potrebné komponenty.

Medzi nimi je EON Dashcam DevKit za 699 dolárov, panda OBD-II Dongle za 99 dolárov či giraffe za 60 dolárov pre Toyotu alebo Hondu. Samotné trénovanie comma.ai openpilota však prebieha cez Android aplikáciu chffr. Najdôležitejšími súčasťami sú pritom aplikácia a panda. Chffr zmení smartfón na kameru a monitoruje jeho GPS a akcelerometer. panda sa zas pripojí k autu a sleduje každý detail jazdy. Pokiaľ sa vyznáš v kódoch a chceš si o celom projekte zistiť viac, zamier na Github.

Zatiaľ teda neexistuje žiadne zariadenie, ktoré by si vodič k autu pripojil a zrazu by z neho bolo samojazdiace. Hotz sa zatiaľ sústreďuje iba na vytváranie databázy a motivuje ostatných nadšencov, aby si samojazdiace auto vytvorili sami. Avšak predpovedá, že v budúcnosti sa to zmení a samojazdiace auto si bude môcť vytvoriť aj bežní vodič. Postačí k tomu aplikácia chiffr a panda pre prepojenie s vozidlom.
Databázu vytvárajú bežní vodiči
Veľkú výhodu voči Waymo vidí Hotz v tom, že jeho databázu vytvárajú dobrovoľne bežní vodiči na najpopulárnejších autách. Nepotrebuje žiadne drahé, špeciálne navrhnuté vozidlá a trénovaného vodiča zakaždým, keď potrebuje pridať nové dáta. Všetko pochádza od reálnych vodičov jazdiacich v reálnom svete.
Celkovo existuje šesť úrovní autonómnych schopností. Súčasné riešenia zatiaľ dosiahli úroveň dva, ktorá znamená, že autá dokážu jazdiť samostatne, no vodič musí jazdu sledovať a v prípade potreby do nej zasiahnuť. Zlomová je pritom úroveň štyri, pri ktorej sa vodič stáva pasažierom auta a volant a pedále môžu byť odstránené.

Hotz si myslí, že o súboji bude rozhodnuté o päť rokov. A ostatné spoločnosti budú môcť vysloviť podobný výrok, aký vyslovil CEO Nokie pri ukončení jedného prejavu: „neurobili sme nič zlé, ale nejako sme prehrali.“
Teraz čítajú

Smeje sa Tesle, že nie je luxusnou značkou. Jej úhlavný konkurent mieri na burzu, no zatiaľ nevyrobil ani jediné auto

Peugeot zmenil svoje logo. Symbolizuje zameranie sa na väčšiu eleganciu a prioritu elektrifikácie

Prvé na svete: Pre elektromobily vyrobili prvýkrát špeciálne pneumatiky, zvyšujú dojazd a kúpiš ich už aj na Slovensku

Ako na hojdačke. KIA ešte stále môže vyrobiť elektromobil pre Apple

VIDEO Prvé video interiéru vynovej Tesly Model S. Dostáva nové displeje, no špeciálny volant chýba
Články, ktoré hýbu svetom

Obrovský bezpečnostný pokrok. Podmorský kábel Google využili na detekciu zemetrasenia, pri testoch fungovali príkladne

Apple spravil nezvyčajný krok kvôli zákonom. V európskej krajine už zobrazuje skóre opraviteľnosti iPhonov a MacBookov

McDonald’s začína predávať vegánske burge. Na Slovensku nás čaká obrovská novinka

Elektronický gigant z Číny chystá revolúciu, po mobiloch chce s vlastnou automobilkou raziť prvú ligu
