„Nemá zmysel prejsť na vodík,” vyhlásil kľúčový výrobca. Podľa neho existuje lepšia alternatíva
Dnešný trh s nákladnými vozidlami čelí neustálym tlakom na to, či vodík alebo batérie budú hnacou silou vozidiel zajtrajška. Svoje k tomu zrejme má čo povedať aj riaditeľ spoločnosti MAN Truck & Bus, Alexander Vlaskamp, ktorý tvrdí, že vodík nie je momentálne životaschopnou alternatívou pre nákladné vozidlá. Presnejšie Vlaskamp uviedol, že „vodík nemá šancu efektívne konkurovať elektrickým batériovým nákladným vozidlám“. Na tému upozornil portál Electrek.
Vodík nie je budúcnosť
V rozhovore s magazínom Expansión Vlaskamp zdôraznil, že technológia musí byť nielen dostupná, ale aj udržateľná. Podľa neho zelený vodík, ktorý je kľúčovým krokom k environmentálnej udržateľnosti, nie je v súčasnosti vhodný pre dopravu.
„Zelený vodík nie je dostupný pre dopravu a nemá zmysel prejsť z nafty na vodík, ak zdroj energie nie je udržateľný,“ uvádza Vlaskamp.
Udržateľnosť môže byť chápaná dvoma spôsobmi – ako udržateľnosť podnikania a ako environmentálna udržateľnosť. Vlaskamp sa pritom snaží poukázať na to, že vodík nie je udržateľný ani v jednej z týchto perspektív. Argumentuje, že na trhu je vodík dnes nedostupný za konkurencieschopné ceny.
Vysvetlil, že výroba zeleného vodíka je v porovnaní s výrobou elektriny z obnoviteľných zdrojov, ako sú vietor a solárna energia, výrazne nákladnejšia. Navyše je vodík potrebné skladovať a distribuovať pomocou špeciálnych vysokotlakových nádrží, čo s sebou prináša určité riziká.
„Dnes si vodík nekúpite pod 13 či 14 eur,“ uviedol Vlaskamp. „A to nie je zelený…,“ dodal.
MAN Truck & Bus avšak pokračuje v investíciách do výskumu vodíkovej technológie, aj keď ju nepovažuje za momentálne vhodnú pre praktické využitie. Spoločnosť si uvedomuje, že v budúcnosti sa všetko môže zmeniť a nevylučuje tak možnosť využitia vodíka v doprave do roku 2035. Má to však jedno veľké ALE! Je totiž potrebný dostatok zeleného vodíka za správnu cenu a to pri správne vybudovanej infraštruktúre.
Na druhej strane, MAN sa v súčasnosti môže pochváliť už 800 objednávkami na svoje elektrické návesy, ktoré dokážu v závislosti od špecifikácie objednávky prejsť až 800 km za deň. Spoločnosť tiež tvrdí, že aktuálne pracuje na vylepšení batérií, ktoré umožnia návesom za deň prejsť cez 1 000 km.
Podobné články:
- Spaľovacie kamióny to majú spočítané, elektrický ťahač Mercedesu dosiahol rekord
- Škandálmi zmietaná americká značka čelí ďalším problémom. Masívne jej horia nové elektrické ťahače
- Volvo sa kompletne poddáva elektromobilite. Čoskoro bude mať celú líniu elektrických nákladiakov
- Vodík už nie je pre Slovensko prioritou. Sulíkovu víziu nahradili
- Koniec nákladiakov na naftu v EÚ. Nastala dohoda, postupne ich vyradia
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Denne ušetrí 20 ton emisií. Európa má loď budúcnosti s tromi pohonmi, ktorú závidí aj Čína
Je to oficiálne: Elon Musk konečne spustil novú éru dopravy, prvé recenzie prekvapili (+videá)
Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
Dacia spôsobí cenovú revolúciu. Chystá elektromobil pod 15 000 eur, poznáme dojazd aj parametre
Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Výživná potravina podporuje „nočné“ spaľovanie tukov. Stačí ju zjesť pred spaním, v chladničke ju má skoro každý
Postihuje čoraz viac mladých ľudí: Pokiaľ spĺňaš tri z kritérií, ide už o metabolický syndróm (ODBORNÍK)
Kim posiela 25-tisíc Severokórejčanov do Ruska, idú vyrábať drony. Výmenou získa technologické „know-how“
Na kúpalisku potvrdili nebezpečné meňavky, nachádzať sa má medzi nimi aj smrtiaca améba
V Poprade havarovala limuzína rezortu vnútra, viezol sa v nej štátny tajomník Michal Kaliňák
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Ak ju nesplníš, EÚ ti vezme vodičák. Slovákov čaká nezmyselná nová povinnosť
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
-
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Na nabíjanie zabudni. Na svete je prvý elektromobil s nekonečným dojazdom (+video)
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
LNG trhy reagujú na prímerie. Plyn klesol o vyše 11 percent
Proruskí hackeri útočia. Holandsko pred summitom čelí digitálnym útokom
Vydržalo to len dve hodiny. Izrael hlási raketový útok z Iránu
Trump môže odpojiť Európu od internetu. Závislosť EÚ je znepokojujúca, tvrdia experti
Slovensko čelí extrémnemu suchu. Situácia je kritická, varujú meteorológovia
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Výživná potravina podporuje „nočné“ spaľovanie tukov. Stačí ju zjesť pred spaním, v chladničke ju má skoro každý
Postihuje čoraz viac mladých ľudí: Pokiaľ spĺňaš tri z kritérií, ide už o metabolický syndróm (ODBORNÍK)
Kim posiela 25-tisíc Severokórejčanov do Ruska, idú vyrábať drony. Výmenou získa technologické „know-how“
Na kúpalisku potvrdili nebezpečné meňavky, nachádzať sa má medzi nimi aj smrtiaca améba
V Poprade havarovala limuzína rezortu vnútra, viezol sa v nej štátny tajomník Michal Kaliňák
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené