Americká spoločnosť Waymo zverejnila prekvapivé štatistiky a čísla, podľa ktorých sa autodoprava pomaly ale isto dostáva do dlho očakávanej éry autonómnych áut a bezpečných autopilotov, ktorí nahradia ľudských vodičov.

Ako upozorňuje portál Electrek, takéto autá po cestách jazdia už dlhšie, avšak pokroky v rôznych technologických oblastiach im umožňujú dosahovať bezprecedentnú bezpečnosť.

Sú oveľa bezpečnejšie

Autonómne autá spoločnosti Waymo majú podľa zverejnenej správy prinášať zníženie nehôd spôsobujúcich zranenia až o drastických 85 % a celkovú redukciu počtu ohlásených nehôd až o 57 %. Celkovo už autá tejto firmy bez vodičov precestovali viac ako 11 miliónov kilometrov, v rámci ktorých vykonali cez 700 000 jednotlivých jázd.

Čísla sú v tomto prípade porovnávané s lokálnymi štatistikami o nehodách, kvôli čomu by sa mohli v porovnaní s inými oblasťami či krajinami líšiť – tak či onak ale platí, že sú bezpečnejšie.

Waymo si dalo na štatistike záležať a dokonca k nemu vypracovalo aj samostatnú štúdiu, ktorá je verejne dostupná a je možné jej výsledky a metodiku nezávisle overiť.

Waymo

V porovnaní s vodičmi v San Franciscu majú byť autonómne autá Waymo schopné znížiť riziko zranenia pasažierov až 10-násobne.

Čísla Waymo porovnávalo aj s rôznymi inými oblasťami a tiež s celonárodnou štatistikou, pričom vo všetkých prípadoch sa redukcia zranení pri nehode pohybovala na úrovni od 76 % až do 90 %.

Prekvapenie z Mercedesu

Zásadné pokroky vo vývoji autonómneho riadenia dosiahla nemecká automobilka Mercedes, ktorej systém už povolili používať aj v americkej Kalifornii. Kalifornská automobilka tak prehráva „mikro súboj“ v technológiách autonómneho riadenia aj na domácej pôde. Mercedes bol totiž prvou automobilkou, ktorá získala povolenie na využívanie autopilota tretej úrovne aj v Nemecku.

Obrovská výhoda

Waymo touto technológiou dokázalo dosiahnuť robotické taxíky, o ktorých ešte pred pár rokmi básnil aj Elon Musk ako o trhu v hodnote niekoľkých miliárd, pričom ich mala automobilka Tesla zriadiť už do roku 2020. Zatiaľ však žiadne zásadné kroky smerom k takejto službe neučinila a aj keď autopilota svojich áut poriadne vylepšila, od dokonalosti má zatiaľ ďaleko.

Podľa dostupných informácií by však mal byť takisto oveľa bezpečnejší, než ľudský vodič.

Mierne zavádzajúci ale môže byť v tomto prípade fakt, že autopilot značky Tesla potrebuje dozor vodiča, vďaka čomu sa v podstate o jazdu starajú dva systémy – jeden elektronický a jeden ľudský. Je otázne, ako by štatistika vyzerala bez takéhoto dozoru, keďže má autopilot Tesly na konte niekoľko nepríjemných havárií.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú