Ak si nekúpia ekologické kamióny, odpadnú z trhu. Slovenskí dopracovia stoja pred životným rozhodnutím
Slovenskí prepravcovia už dlhšiu dobu na európskom trhu bojujú s klesajúcim objemom prepraveného nákladu a ako upozorňuje Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA), kvôli blížiacim sa novým pravidlám a rôznym zmenám môže tento problém ešte väčšmi zosilnieť. Najväčšou výzvou sú pritom emisie či vstupná cena elektrických kamiónov.
Pozícia Slovenska už roky padá
Podľa SEVA sa Slovensko z hľadiska prepravovaného nákladu medzi európskymi krajinami umiestnilo na piatej priečke. To sa podarilo v roku 2016, avšak odvtedy sa Slovensko prepadlo na desiatu priečku a slovenskí prepravcovia prišli až o približne šestinu svojho výkonu, pričom prepad nemusí skončiť – práve naopak, situácia sa môže ešte väčšmi zhoršiť.
Krajiny ako Nemecko či Rakúsko totiž plánujú ako prvé zaviesť smernicu Eurovignette, pri ktorej sa vo výpočte mýta zohľadní aj objem emisií CO2. V Nemecku budú napríklad všetky vozidlá nad 18 ton vyrobené pred 1. júlom 2019 spadať do najvyššej 1. triedy, ktorej mýtne poplatky sa už o pár dní navýšia o nepríjemných 83 %, teda z 0,190 na 0,348 eur/km.
Na druhej strane moderný elektrický kamión nemusí platiť mýto až do konca roka 2026 vôbec, čo znamená úsporu až okolo 100 000 eur len na mýte v porovnaní s naftovým ťahačom. Elektrický kamión má síce špecifické nevýhody, ako je o niečo dlhšie dobíjanie v porovnaní s čerpaním paliva, avšak aj to kompenzuje nižšou cenou pohonných „hmôt“, teda elektrickej energie.
Rekordné trasy
Elektrická kamiónová doprava sa neustále vyvíja a aj keď nie je dokonalá, potenciál je obrovský. Pomocou elektrického ťahača Volvo FH Electric sa tento rok podarilo pokoriť trasu dlhú až 3 000 km. Kamión viezol 20 ton pomarančov zo Španielska do Švajčiarska, avšak kým naftový ťahač by to zvládol za 4 dni, elektrickému to trvalo týždeň.
Dojazd viac nie je argumentom
Problémom sú ale vstupné náklady, keďže sú takéto ťahače oveľa drahšie. Neplatí však viac večný argument o dojazde, keďže ako informuje SEVA, až 63 % celkovej váhy nákladu je prepravovanej do vzdialenosti len 50 km, čo je možné zvládnuť bez problémov pomocou dnešných elektrických kamiónov – niektoré takúto trasu otočia aj viackrát bez dobíjania.
V EÚ bolo len za prvé tri kvartáli 2023 predaných až 3 918 elektrických kamiónov, čo je nárast o neuveriteľných 321,7 %. Okrem toho bolo registrovaných aj 3 405 plne elektrických autobusov, avšak ako dodáva SEVA, Slovensko zásadne zaostáva v jednej oblasti, ktorou je štátna podpora elektromobility nielen v osobnej doprave, ale tiež nákladnej.
„Štát môže – a podľa nás aj musí – významne prispieť k prechodu na elektromobilitu, a to prostredníctvom cielených opatrení, ktoré uľahčia nákup a využívanie bezemisných nákladných vozidiel. Na časť z týchto opatrení môže pritom využiť aj financie z Plánu obnovy a odolnosti,“ vysvetľuje Patrik Križanský, riaditeľ SEVA.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Európania kupujú luxus, Slováci istotu. Toto sú najpredávanejšie jazdené autá u nás a v Európe
BMW posunulo hranice elektromobility. Nový model má dojazd až 700 km a luxusný dizajn
Dohodli sa s Čínou. Výmena batérií nahradí nabíjačky, do Európy príde silný hráč v elektromobilite
Muskova kontroverzia má kruté následky. V európskej krajine sa začali hromadne zbavovať Tesiel
Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spájajú sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spájajú sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Muskova kontroverzia má kruté následky. V európskej krajine sa začali hromadne zbavovať Tesiel
- Zabudol si si kúpiť diaľničnú známku a aj tak si išiel na cestu? Takto sa vyhneš pokute
- Devastačné clá musia skončiť. Ďalší automobilový gigant sa obul do EÚ a podáva žalobu
- EÚ pod tlakom: Veľké automobilky varujú pred obchodnou vojnou, ak clá neskončia
-
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spájajú sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Slováci si začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, či sa to dá a aká je výsledná cena (ROZHOVOR)
- Rapídne mu klesol dojazd. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Muskova kontroverzia má kruté následky. V európskej krajine sa začali hromadne zbavovať Tesiel
- Devastačné clá musia skončiť. Ďalší automobilový gigant sa obul do EÚ a podáva žalobu
-
- Slováci si začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, či sa to dá a aká je výsledná cena (ROZHOVOR)
- Devastačné clá musia skončiť. Ďalší automobilový gigant sa obul do EÚ a podáva žalobu
- Experti prehovorili: Zánovné autá sú cenovým hitom, Slováci kupujú najviac tento pohon
- Vodiči, pozor. Štát zmenil podmienky pre motoristov, na podanie dokumentu máš už len pár dní
- Na Slovensko sa chystá ďalšia automobilka. Už čoskoro tu bude vyrábať prémiový elektromobil
Google chce zmeniť názvy miest na mape. Prezidentka sa obracia na OSN, Trump má jasnú víziu
X Money tu bude už čoskoro. Musk mení bývalý Twitter na digitálnu peňaženku
DeepSeek vypli v prvej európskej krajine. Dôvodom je fakt, ktorý si ľudia nechcú pripustiť
Zakopali vojenskú sekeru. Meta zaplatí Trumpovi 25 miliónov dolárov za urovnanie sporu
Poznáme dôvod požiarov v USA. Vedci predpokladali aj ďalšie katastrofy, blíži sa Doba ohňová
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené