Slovák Kabaň pracuje na dizajne. 20 000 € elektromobil VW zbúra všetko, čo si o autách myslíš
Elektromobily sú ešte stále pomerne drahou záležitosťou. Aj keď niektoré automobilky ako Dacia už prišli s pokusmi o skutočne lacné elektrické auto, stále to nie je to, čo by sme očakávali v pomere cena/kvalita. Výnimkou by ale mal byť VW ID. Life, ktorý príde v roku 2025 a na ktorého dizajne pracuje aj Slovák Jozef Kabaň.
Automobilka na konferencii IAA v Mníchove odhalila veľmi zaujímavý koncept ID Life, ktorý bude stáť menej ako 20 000 €, no v produkčnej verzii príde na trh až v roku 2025. Postupne ale VW odhaľuje stále viac detailov o elektromobile, ktorý môže konečne priniesť revolúciu.
Maximum prírodných a recyklovaných prvkov
Ak má byť elektromobil čo najekologickejšé, dôležité je pri jeho výrobe používať aj ekologické a recyklované materiály, nie iba využiť ekologickú formu pohonu. Táto úloha spočíva v rukách dizajnérov, no a tým hlavným je v prípade ID Life Slovák Jozef Kabaň.
Kto je Jozef Kabaň?
Kabáň pracoval na jar 2019 ako hlavný dizajnér pre Rolls-Royce, kam prestúpil z BMW. Do povedomia verejnosti vstúpil hlavne svojou pôsobnsťou v automobilke Škoda, kde bol hlavným dizajnérom a nadizajnoval takmer všetky súčasné modely. Aj vďaka nemu prišlo ku kompletnému prepracovaniu a novému smerovaniu značky. Zavŕšenie tohto vývojového cyklu predstavuje aj model Škoda Yeti. Jeho posledné kúsky pre Škodu boli síce veľmi odvážne, ale zožali úspech. Ak sa pozrieme napríklad na Superb alebo Kodiaq, určite sa nedá povedať, že ide o nevydarené kúsky. Jozef Kabaň je podpísaný aj pod fenomenálnym kúskom Bugatti Veyron, na ktorom začal pracovať koncom 90. rokov. Má na svedomí kompletný exteriér, okrem kolies, na ktoré mu nezostal čas.
„ID. Life je prvým pohľadom cez kľúčovú dierku do našej malej elektrickej triedy budúcnosti. Inovácia, udržateľnosť a nadčasovosť sú tri veci, ktoré nás poháňajú,“ uviedol Kabaň na adresu budúceho najdostupnejšieho elektromobilu od VW.
Kapota a strecha je vytvorená zo špeciálnej textílie, ktorá sa vyrába z recyklovaných plastov. Lak karosérie je bez použitia chemických farbív, miesto nich použili na prifarbenie laku drevenú štiepku. Pneumatiky sú vyrobené z prírodného oleja, kaučuku a ryžových šupiek.
V interiéri sa takisto nachádzajú čisto prírodné materiály či textílie z recyklovaných plastov. Odstránenie všetkých zbytočných prvkov navyše celý interiér prevzdušní a vďaka tomu pôsobí skutočne čisto a elegantne.
Originálny interiér plný prekvapení
Lacný elektromobil cieli na skupinu mladých šoférov, čomu je prispôsobený jeho exteriérový, ale aj interiérový dizajn. Predný rad sedadiel je spojený, medzi sedadlom spolujazdca a šoféra sa preto nenachádza žiadna konzola. Toto riešenie má aj svoj praktický význam, predne sedadlá sa totiž dajú sklopiť a spolu so zadným radom tak vytvoria jedno veľké sedenie. Táto možnosť sa skvelo hodí na sledovanie filmov či hranie hier.
Koncept ID Life je totiž vybavený hernou konzolou a projektorom a ty si tak budeš môcť užiť nekonečnú zábavu kdekoľvek na cestách. Projekčné plátno je šikovne skryté v palubnej doske, odkiaľ sa dá v prípade potreby jednoducho vytiahnuť.
Palubná doska je extrémne čistá a neobsahuje žiaden displej infotainmentu. Ako infotainment môže vodič využiť svoj smartfón podobne, ako tomu je napríklad pri lacnom VW e-UP či Škode Citigo-e, ktorú sme testovali. Displej pre vodiča je integrovaný priamo vo volante, no nejde však o klasický kruh, ale skôr o „kormidlo“ pripomínajúce volanty F1 alebo kontroverzný Yoke volant od Tesly.
Skvelý výkon aj solídny dojazd
Ako uvádza Volkswagen v tlačovej správe, v interiéri auta sa nachádzajú aj klasické 230 V zásuvky, z ktorých je možné napájať ďalšiu techniku, napríklad smartfón či notebook.
Produkčná verzia ID Life bude postavená na modulárnej platforme MEB pre menšie elektromobily, pôjde tiež o prvé vozidlo na tejto platforme s pohonom predných kolies.
Elektromotor dostane výkon 172 kW (234 koní) a malý a ľahký ID Life vďaka tomu zrýchli z 0 na 100 km/h za 6,9 sekundy. Pôjde tak o skutočne mrštné vozidlo s dojazdom okolo 400 km podľa WLTP. Solídny dojazd zabezpečí batéria s kapacitou 57 kWh.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
Prelomový objav zo Švédska. Nová technológia môže zmeniť spôsob, akým nabíjame elektromobily
Peklo zamrzlo, Mercedes chce použiť motory BMW. Toto prekvapivé rozhodnutie prichádza z dôvodu, ktorý nikto nečakal
Z Európy ich už nič nevyženie. Čínska automobilka prevzala moc nad známym nemeckým gigantom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Po 31 rokoch depresie pocítil radosť. Vedci testujú novú procedúru, ktorá mení životy
Za mesiac si zarobíš 300 eur navyše. Takto som pri investovaní využila umelú inteligenciu
Nepriateľ, ktorý ma brzdí. Psychológ odhalil najväčšie mýty o strachu, ktorým Slováci veria
Ukrajina a Maďarsko v ostrom spore: „Vyzývame Zelenského, aby sa prestal vyhrážať“
Uniklo najväčšie tajomstvo Moskvy. Na štátnej univerzite zanikol tajný inštitút, ktorý skúmal cestovanie časom
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
- Peklo zamrzlo, Mercedes chce použiť motory BMW. Toto prekvapivé rozhodnutie prichádza z dôvodu, ktorý nikto nečakal
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- Prelomový objav zo Švédska. Nová technológia môže zmeniť spôsob, akým nabíjame elektromobily
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
-
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Automobilová revolúcia v Rusku? Číňania pohltili trh, do roku 2030 má byť až tretina áut EV
- Peklo zamrzlo, Mercedes chce použiť motory BMW. Toto prekvapivé rozhodnutie prichádza z dôvodu, ktorý nikto nečakal
-
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Má dojazd 2 245 km a neskutočnú spotrebu. Automobilka pôsobiaca aj na Slovensku predstavila zázračný hybrid
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spojili sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Spaľováky pošle do hrobu. Škoda urobí z milovaného auta Slovákov elektromobil, takto bude vyzerať
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák na 2 roky. Polícia dostala prístroj, ktorým kontroluje Slovákov priamo na ceste
Americká vláda kúpila 10 % Intelu. Ide o signál národnej bezpečnosti
Streamer zomrel počas 12-dňového maratónu. Francúzsky regulátor priznáva právnu dieru
Nemalá strata: Ukrajinské vojenské letectvo prišlo o ďalší z cenných lietajúcich strojov
Európska mocnosť sa obáva AI. Tretina verí, že im zoberie prácu v blízkej budúcnosti
Maličký ostrovný štát má problém, ktorý sa nedá zastaviť. Sopku zachvátili 30-metrové gejzíry lávy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP