Slovák Kabaň pracuje na dizajne. 20 000 € elektromobil VW zbúra všetko, čo si o autách myslíš
Elektromobily sú ešte stále pomerne drahou záležitosťou. Aj keď niektoré automobilky ako Dacia už prišli s pokusmi o skutočne lacné elektrické auto, stále to nie je to, čo by sme očakávali v pomere cena/kvalita. Výnimkou by ale mal byť VW ID. Life, ktorý príde v roku 2025 a na ktorého dizajne pracuje aj Slovák Jozef Kabaň.
Automobilka na konferencii IAA v Mníchove odhalila veľmi zaujímavý koncept ID Life, ktorý bude stáť menej ako 20 000 €, no v produkčnej verzii príde na trh až v roku 2025. Postupne ale VW odhaľuje stále viac detailov o elektromobile, ktorý môže konečne priniesť revolúciu.
Maximum prírodných a recyklovaných prvkov
Ak má byť elektromobil čo najekologickejšé, dôležité je pri jeho výrobe používať aj ekologické a recyklované materiály, nie iba využiť ekologickú formu pohonu. Táto úloha spočíva v rukách dizajnérov, no a tým hlavným je v prípade ID Life Slovák Jozef Kabaň.
Kto je Jozef Kabaň?
Kabáň pracoval na jar 2019 ako hlavný dizajnér pre Rolls-Royce, kam prestúpil z BMW. Do povedomia verejnosti vstúpil hlavne svojou pôsobnsťou v automobilke Škoda, kde bol hlavným dizajnérom a nadizajnoval takmer všetky súčasné modely. Aj vďaka nemu prišlo ku kompletnému prepracovaniu a novému smerovaniu značky. Zavŕšenie tohto vývojového cyklu predstavuje aj model Škoda Yeti. Jeho posledné kúsky pre Škodu boli síce veľmi odvážne, ale zožali úspech. Ak sa pozrieme napríklad na Superb alebo Kodiaq, určite sa nedá povedať, že ide o nevydarené kúsky. Jozef Kabaň je podpísaný aj pod fenomenálnym kúskom Bugatti Veyron, na ktorom začal pracovať koncom 90. rokov. Má na svedomí kompletný exteriér, okrem kolies, na ktoré mu nezostal čas.
„ID. Life je prvým pohľadom cez kľúčovú dierku do našej malej elektrickej triedy budúcnosti. Inovácia, udržateľnosť a nadčasovosť sú tri veci, ktoré nás poháňajú,“ uviedol Kabaň na adresu budúceho najdostupnejšieho elektromobilu od VW.
Kapota a strecha je vytvorená zo špeciálnej textílie, ktorá sa vyrába z recyklovaných plastov. Lak karosérie je bez použitia chemických farbív, miesto nich použili na prifarbenie laku drevenú štiepku. Pneumatiky sú vyrobené z prírodného oleja, kaučuku a ryžových šupiek.
V interiéri sa takisto nachádzajú čisto prírodné materiály či textílie z recyklovaných plastov. Odstránenie všetkých zbytočných prvkov navyše celý interiér prevzdušní a vďaka tomu pôsobí skutočne čisto a elegantne.
Originálny interiér plný prekvapení
Lacný elektromobil cieli na skupinu mladých šoférov, čomu je prispôsobený jeho exteriérový, ale aj interiérový dizajn. Predný rad sedadiel je spojený, medzi sedadlom spolujazdca a šoféra sa preto nenachádza žiadna konzola. Toto riešenie má aj svoj praktický význam, predne sedadlá sa totiž dajú sklopiť a spolu so zadným radom tak vytvoria jedno veľké sedenie. Táto možnosť sa skvelo hodí na sledovanie filmov či hranie hier.
Koncept ID Life je totiž vybavený hernou konzolou a projektorom a ty si tak budeš môcť užiť nekonečnú zábavu kdekoľvek na cestách. Projekčné plátno je šikovne skryté v palubnej doske, odkiaľ sa dá v prípade potreby jednoducho vytiahnuť.
Palubná doska je extrémne čistá a neobsahuje žiaden displej infotainmentu. Ako infotainment môže vodič využiť svoj smartfón podobne, ako tomu je napríklad pri lacnom VW e-UP či Škode Citigo-e, ktorú sme testovali. Displej pre vodiča je integrovaný priamo vo volante, no nejde však o klasický kruh, ale skôr o „kormidlo“ pripomínajúce volanty F1 alebo kontroverzný Yoke volant od Tesly.
Skvelý výkon aj solídny dojazd
Ako uvádza Volkswagen v tlačovej správe, v interiéri auta sa nachádzajú aj klasické 230 V zásuvky, z ktorých je možné napájať ďalšiu techniku, napríklad smartfón či notebook.
Produkčná verzia ID Life bude postavená na modulárnej platforme MEB pre menšie elektromobily, pôjde tiež o prvé vozidlo na tejto platforme s pohonom predných kolies.
Elektromotor dostane výkon 172 kW (234 koní) a malý a ľahký ID Life vďaka tomu zrýchli z 0 na 100 km/h za 6,9 sekundy. Pôjde tak o skutočne mrštné vozidlo s dojazdom okolo 400 km podľa WLTP. Solídny dojazd zabezpečí batéria s kapacitou 57 kWh.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
2 000 koní, strhujúce zrýchlenie a šialené ceny. Toto je TOP 10 najdrahších elektromobilov sveta
Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
„Prastaré cvičenie“ dokáže omladiť mozog. Starší ľudia spia lepšie a mozog im funguje ako u mladých, tvrdia vedci
Rusi odhodia rukavice a Ukrajine hrozí tvrdá odveta, varuje generál Šándor. Situácia podľa neho eskaluje
Všetko, čo si si myslel o kŕčoch, nemusí platiť: Vedci odhalili, že hlavnou príčinou nie je dehydratácia
Rusko simulovalo raketový útok na Poľsko. Vojenské cvičenie Zapad-2025 vyvolalo obavy z eskalácie v NATO
Jazyková polícia Kim Čong-una: Za slovo „hamburger“ či „zmrzlina“ hrozí strata práce, nahradil ich bizarnými názvami
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
Európskej únii hrozí kríza: Zákaz spaľovacích motorov zrušíme, sľúbil Európanom predseda ľudovej strany
Umelá inteligencia dostane prísnejšie pravidlá. Brusel chce Kódex praxe do roku 2026
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP