Japonská automobilka Mazda nečakane ohlásila návrat tímu RE Development Group, ktorý bude pracovať na vývoji rotačných spaľovacích motorov, známych tiež ako Wankelove motory. Ako upozorňuje Mazda v tlačovej správe, nové spaľováky tohto typu majú priniesť ekologickejšiu prevádzku a možnosť použitie uhlíkovo-neutrálnych palív.

Stále sa zlepšujú

Obnovený tím expertov má pre Mazdu vyvíjať rotačné motory pre použitie vo forme generátorov elektrickej energie namiesto toho, aby priamo poháňali kolesá. Pôjde tak o hybridné vozidlá, ktoré môžu spaľovací motor využiť pri najefektívnejších otáčkach, čím sa zlepšuje nielen spotreba paliva, ale tiež samotná životnosť takéhoto zariadenia.

Mazda priniesla návrat rotačných motorov už v minulom roku, keď ho začala montovať do modelov MX-30, v ktorých fungujú ako predlžovače dojazdu, dodáva Motor1.com. Rotačný motor je totiž pomerne kompaktný a v porovnaní s klasickým piestovým spaľovákom tak má viacero výhod, obzvlášť pri použití v hybridných áut poháňaných elektromotormi. S takýmto motorom je totiž možné použiť menšiu batériu.

Mazda

Skupina RE Development Group pozostáva z 36 inžinierov, pričom Mazda mala naposledy takúto skupinu dedikovanú rotačným motorom v roku 2018, kedy bola zrušená. Či sa však svet opäť dočká športového auta priamo poháňaného takýmto motorom je otázne a z vyjadrení samotnej Mazdy nemožno určiť, čo presne okrem hybridov uvidíme.

Malé aj veľké

Okrem kompaktných rotačných motorov Mazda pracuje aj na oveľa väčších strojoch, ako je napríklad mild-hybridný spaľovák s objemom 3,3 litra. Nový naftový radový šesťvalec nesie názov e-Skyactiv D a ako prvý prináša technológiu DCPCI (Distribution-Controlled Partially Premixed Compression Ignition). Táto technológia optimalizuje zdvihový objem valcov, vďaka čomu dosahuje tepelnú efektivitu až 40 %.

Bez elektromobilov to už nejde

Aj keď dnes prechádzajú elektrické autá ťažkým obdobím a predaje kolíšu, automobilky si uvedomujú, že to bez nich v budúcnosti jednoducho nepôjde. Aj preto Mazda oznámila, že do elektromobility zainvestuje až vyše 10 miliárd eur. Momentálne má totiž táto japonská automobilka na trhu s elektromobilmi vážne problémy.

Kým niektoré automobilky ponúkajú zákazníkom hneď niekoľko plne elektrických modelov a s ich predajmi sa skutočne darí, prvá elektrická Mazda prišla len v roku 2020 a odvtedy sa k nej ďalší elektrický model nepridal. Bohužiaľ nedostáva od kritikov tie najlepšie hodnotenia a ako spomína Electrek, predaje tohto modelu sú katastrofálne, pričom jeho cena je privysoká za elektrické vozidlo, ktoré prejde na jedno nabitie, v tom najlepšom prípade, do 250 km.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú