Mazda odštartovala predaje svojho najnovšieho elektrického SUV MX-30, to však mnohých zarazilo svojimi slabými parametrami pri pomerne vysokej cenovke. Najväčším problémom je pritom jeho dojazd, pre ktorý má spoločnosť skutočne bizarné riešenie, informuje InsideEVs.

Stačí mať záložné auto

Nová elektrická Mazda MX-30 je vybavená batériou s kapacitou 35,5 kWh, ktorá dáva tomuto crossoveru údajný dojazd až 200 km, v reálnej prevádzke však približne 160 km. Na tom samozrejme nič zlé nie je, keďže o autá pre mestské jazdy majú ľudia skutočný záujem a pre mnohých zákazníkov je takýto dojazd postačujúci.

Problém nastáva pri jeho cenovke a porovnaní s konkurenciou, ktorá je kdesi úplne inde a to ako cenovo, tak aj veľkostne a výkonnostne. Mazda MX-30 totiž na Slovensku začína od takmer 34 000 €. Ako pritom porovnáva Electrek, o niekoľko tisícok lacnejší Nissal Leaf, ktorý je dokonca o niečo dlhší, ponúka o približne 50 % vyšší dojazd.

Mazda

Spoločnosť však má svoj argument pre auto s takýmto dojazdom – ide podľa nej o auto do mesta, pričom ak chce zákazník čosi, čo sa dostane ďalej, môže si zakúpiť výkonnejšie auto. Konkrétnejšie sa manažér z Mazdy, Mark Peyman, vyjadril, že mnohí zákazníci už takéto auto majú.

Aký to má zmysel?

Argumentom pre takéto auto je menší environmentálny dopad, keďže nie je vybavené veľkou batériou. Ten sa ale absolútne rozpadá v prípade, že automobilka odporúča zakúpiť si na dlhé cesty ďalšie auto, čím je celá ekologická výhoda zničená. Nehovoriac o tom, že v Európe dochádza k postupnému zákazu spaľovacích motorov a toto záložné auto bude, nakoniec, aj tak elektrické.

Otázkou tiež je, či má zmysel mestské auto v nemotornom prevedení SUV alebo crossoveru. A nakoniec, Mazda s týmto modelom atakuje pomerne malý trh, ktorý si zúžili nielen slabými parametrami, ale tiež skutočnosťou, že si len málokto môže dovoliť nové auto s takouto cenovkou a ešte menej ľudí si môže dovoliť rovno dve.

Mazda

Electrek tiež dodáva, že konkurenčný Nissan Leaf ponúka aj iné výhody – je totiž pohodlnejší, rýchlejší a ide o elektromobil druhej generácie, keďže Nissan už s nimi má skúsenosti a dokázal vychytať muchy, s ktorými sa Mzda ešte len musí popasovať.

Predáva sa prekvapivo dobre

Napriek svojim nedostatkom sa nejedná o vyslovene zlé auto. Práve naopak, odhliadnuc od cenovky, sa jedná o skvelý model, ktorý môže vyhovovať mnohým záujemcom. O tom svedčia aj jeho európske predaje, ktoré sa držia nad modelmi ako elektrická Škoda Citigo či dokonca samotný Nissan Leaf.

Mazda je pritom v oblasti elektromobility pomerne novým hráčom a je možné v blízkej budúcnosti očakávať oveľa lepšie modely, ktoré MX-30 rázne prekonajú a s najväčšou pravdepodobnosťou ponúknu aj lepšie parametre za výhodnejšiu cenu. Ako píše Treehugger, Mazda plánuje ďalšie elektromobily, zatiaľ sa však vo veľkom drží aj hybridov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú