Vodíkový kamión trhol rekord s dojazdom 1000 km, neprešiel ale ani polovicu toho, čo dokáže diesel
Ťažkotonážny vodíkový kamión spoločnosti Mercedes-Benz má za sebou dôležitý míľnik, ktorý dosiahol počas nedávno testu. Ako upozorňuje Electrive, kamiónu s palivovými článkami sa podarilo na jednu nádrž s vodíkom prejsť viac ako 1 000 km, čím zásadne prekonáva batériové elektrické kamióny – má to však jeden zásadný háčik, ktorý môže odohnať potenciálnych záujemcov.
Desivé náklady
GenH2 prešiel naprieč Nemeckom na jednu nádrž úctyhodných 1 047 kilometrov, avšak cieľová rovinka rekordnej trate bola trochu ironická. Stroj totiž zastavil o ulicu ďalej, kde ho kvôli stavebným prácam zastavil dieselový kamión rovnakej značky. Vodíkový kamión sa však do cieľa nakoniec dostal, a to aj s nákladom, pričom celý vážil 40 ton.
Na cestu vystačili dve 40 kg vodíkové nádrže a batéria, ktorej nabíjanie však bolo v rámci rekordného testu uzamknuté, dodáva FleetEquipmentMag.com. Aj keď je 1 000 km oveľa menej, než dokážu dieselové kamióny, za predpokladu ekologickejšej a lacnejšej prevádzky by nešlo o problém – batériové kamióny majú ešte nižší dojazd, avšak vďaka oveľa lacnejšiemu „palivu“ sa vyplatia aj napriek vyšším vstupným nákladom.
Paving the way towards decarbonizing transportation – meet our record-setting, #hydrogen powered Mercedes-Benz #GenH2 Truck at our #DaimlerTruck booth at @EUH2Week 🚛🔋
Find us here: Booth C100 in Hall 11 until 24th of November in #Brussels at #EUH2Week pic.twitter.com/zVeCXpp4Ty
— Daimler Truck AG (@DaimlerTruck) November 20, 2023
V prípade vodíkových kamiónov to však tak jednoduché nie je, pretože je vodík drahší ako nafta.
Pre dopravcov tak neexistuje skutočný dôvod, aby si takéto vodíkové kamióny zaobstarali a najšťastnejší názor nemá ani Andreas Gorbach, jeden z manažérov spoločnosti Daimler Truck AG. Podľa neho je nutné zvýšiť cenu dopravy s dieselovými kamiónmi, aby boli tie vodíkové konkurencieschopné.
32 ton a 1 700 km
Ohromný míľnik sa nedávno podaril pomocou elektrického kamiónu americkej značky Tesla, ktorý prekonal za jediný deň 1 732 kilometrov s nákladom vážiacim takmer 32 ton.
Prístup postavený na hlavu
Takýto prístup je, samozrejme, nezmyselný a aj keď môže pomôcť z ekologického hľadiska, pre viaceré firmy môže byť katastrofálny. Obzvlášť nehorázny je vďaka skutočnosti, že sú batériové kamióny oveľa efektívnejšie, lacnejšie na prevádzku a vďaka pokrokom v batériových technológiách je možné ich nabíjať čoraz rýchlejšie.
Keďže si vodiči kamiónov v Európe musia dávať pravidelné pauzy, je len otázkou času, kedy bude infraštruktúra rýchlonabíjačiek dostatočná na to, aby umožnila dopravu na vzdialenosť tisícok kilometrov aj so skutočným dojazdom na úrovni len 500 kilometrov.
Neznamená to, že vodík v budúcnosti nemá miesto – problémom je však ako jeho cena, tak aj náklady na výrobu, ktorých zníženie si bude vyžadovať nielen úpravu infraštruktúry, ale najmä aplikáciu úplne nových technológií.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Takto rýchlo ani nenatankuješ. Na Slovensku postavia najvýkonnejší nabíjací hub v Európe
To nemôžu myslieť vážne. Veľmoc chce zaviesť 100 % daň na čínske elektromobily
Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
Veľký test spoľahlivosti áut: Miláčik Slovákov pohorel, najlepšie dopadla prekvapivá značka
Nemusíš ho nabíjať a jazdíš za 4 litre/100 km. Toto Mitsubishi má pod kapotou klenot Renaultu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
- To nemôžu myslieť vážne. Veľmoc chce zaviesť 100 % daň na čínske elektromobily
- Veľký test spoľahlivosti áut: Miláčik Slovákov pohorel, najlepšie dopadla prekvapivá značka
- Nemusíš ho nabíjať a jazdíš za 4 litre/100 km. Toto Mitsubishi má pod kapotou klenot Renaultu
- Takto rýchlo ani nenatankuješ. Na Slovensku postavia najvýkonnejší nabíjací hub v Európe
-
- Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
- Veľký test spoľahlivosti áut: Miláčik Slovákov pohorel, najlepšie dopadla prekvapivá značka
- To nemôžu myslieť vážne. Veľmoc chce zaviesť 100 % daň na čínske elektromobily
- Nemusíš ho nabíjať a jazdíš za 4 litre/100 km. Toto Mitsubishi má pod kapotou klenot Renaultu
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
-
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Nové radary s AI nahnevali vodičov. Odhalia aj prekvapivý priestupok
- Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
- Veľký test spoľahlivosti áut: Miláčik Slovákov pohorel, najlepšie dopadla prekvapivá značka
- Revolúcia odštartovala. Spustili výrobu prelomovej batérie bez lítia
14 rokov čakania sa možno končí. Rockstar chce svoj herný klenot predstaviť aj na PC
Aktuálne: Jedna z najväčších kryptobúrz zažíva masívny výpadok
Dočkali sme sa. Apple Vision Pro prichádza do Európy, vieme kedy
Japonská automobilka Suzuki zvýšila celoročný zisk o viac než pätinu
V rámci projektu Cross-E vzniknú nabíjacie stanice v celej Európe
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené