Život s elektromobilom na Slovensku: Je to oveľa jednoduchšie ako sa zdá, staré mýty už dávno neplatia
Záujem o elektrické vozidlá zo strany zákazníkov každý rok narastá. Život s týmto vozidlom je však o niečo odlišnejší v porovnaní s vozidlom so spaľovacím motorom. Čo ťa čaká po kúpe takéhoto vozidla a aké sú vlastne benefity jazdenia s elektromobilom?
Pri kúpe pomôže určite aj ďalšia štátna dotácia, ktorú na záver roka minister hospodárstva SR už avizoval
Prechod z bežných vozidiel na tie elektrické podporujú aj niektoré štáty formou dotácií a výhod. Samotná kúpa elektrického auta však so sebou prináša dodatočné náklady či viaceré povinnosti. Slovensko sa taktiež pridalo ku krajinám, ktoré sa snažia podporiť predaj elektromobilov, pričom na to využíva štátny dotačný program.
Štát prispel záujemcom o kúpu elektromobilu či plug-in hybridu sumou 8000 €, respektíve 5000 €. Vláda pritom plánuje ďalšie kolo dotácií, ktorým chce tentokrát vyhovieť ešte väčšiemu počtu ľudí pri kúpe ekologickejších vozidiel. Dotačná suma sa síce môže znížiť v porovnaní s predošlou výškou podpory, no ministerstvo hospodárstva prisľúbilo, že tým pokryje väčší dopyt.
Presná výška podpory v novom kole dotácií zatiaľ nie je známa. Viac detailov nájdeš v tomto článku. Hoci by však bola podpora od štátu v porovnaní s minulým kolom iba polovičná, stále by dokázala znížiť cenu elektromobilu a plug-in hybridu na výrazne nižšiu sumu. Taký elektrický Enyaq iV 50 by aj s polovičnou dotáciou stál potom už od 30 590 €.
Lacnejšie PZP a špeciálne „zelené“ EČ
Majitelia elektromobilu môžu navyše využívať viacero výhod. Už vyše roka dostávajú elektrické vozidlá špeciálne EČ, ktoré ich odlišujú od tých so spaľovacím motorom. Náklady spojené s prvým prihlásením sú oproti bežným autám nižšie, nakoľko tu platí rovnaká sadzba vo výške 33 €. Ďalších 33 € je však potrebné zaplatiť za vydanie EČ.
Pri prihlasovaní vozidla je potrebné o takéto „zelené“ EČ požiadať, nie je prideľované automaticky. Bohužiaľ, vodičom na Slovensku takéto evidenčné číslo zatiaľ žiadne veľké výhody neprináša. V tomto smere má naša vláda laxný prístup.

U našich susedov je to však inak. V Česku môžu napríklad bezplatne využívať diaľnice aj elektromobily zo Slovenska a pri jazde na diaľnici v Rakúsku môžu jazdiť vyššou rýchlosťou na úsekoch kde sú znížené rýchlostné limity v dôsledku limitov hluku. V niektorých mestách môžu elektromobily využívať aj bezplatné parkovanie či jazdiť v pruhoch vyhradených pre autobusy.
Pred kúpou a tesne po nej je potrebné vybaviť si v súvislosti s vozidlom viaceré náležitosti, aby sme mohli pokojne svoje auto využívať. Elektromobily nie sú výnimkou, a preto je potrebné auto prihlásiť a uzatvoriť povinné zmluvné poistenie (PZP).
Aj PZP je pre elektrické vozidlá lacnejšie. Pri výpočte ceny PZP sa udáva okrem iného aj zdvihový objem valcov, čo pri elektromobiloch predstavuje nulovú hodnotu, nakoľko nemajú spaľovací motor. Vďaka tomu má elektromobil lacnejšie PZP, no jeho výška sa líši v závislosti od druhu poisťovne a poistného balíka. Orientačná cena poistného pre elektrický Enyaq vypočítaná pomocou kalkulačky poisťovne Union sa pohybuje v rozmedzí zhruba 200 až 250 € ročne.
Záruka výrobcov je dostatočná, o životnosť batérie sa báť nemusíš
Najväčším zásahom pre tvoju peňaženku môže byť výmena batérie. Životnosť batérie pri elektromobiloch je stanovená počtom nabití. Batérie sú drahé a ich cena môže byť v závislosti od typu, kvality a kapacity rádovo niekoľko tisíc eur.
Vodiči sa ale nemusia obávať jej častej výmeny. Trakčné batérie sú dostatočne dimenzované na to, aby si udržali svoje vlastnosti minimálne počas záručnej doby. Záručnú dobu garantuje napríklad aj Škoda, ktorá na batériu najnovšieho elektromobilu Enyaq ponúka záruku 8 rokov alebo 160 000 km, pričom avizuje, že kapacita akumulátora neklesne pod 70 % po tejto záručnej dobe. Pri testovaní Škoda zistila, že za 6 mesiacov prevádzky klesla kapacita takejto batérie len o 1 %.
Ak sa však batéria už nedá použiť vo vozidle, značka ŠKODA sa snaží vždy dávať takýmto batériám tzv. “druhý život”, v rámci ktorého sú tieto využívané v energoprojektoch u autorizovaných partnerov v ich prevádzkach ako úložiská elektrickej energie. Na jednej strane má takéto riešenie pozitívny vplyv na životné prostredie, na druhej strane znižuje fixné náklady autorizovaného partnera. Vďaka tzv. “druhému životu” sa môže životnosť batérie predĺžiť aj na 15 rokov.
Veľkou novinkou bude v Škode aj spúšťanie pilotnej prevádzky projektu, ktorý využíva trakčné batérie z elektromobilov, nevhodné už na ich pohon, ako úložiská energie.
Takto uložená energia v batériách môže byť využitá na energetické napájanie rôznych častí budovy, pričom prvé testovanie odhadujú ich 8-ročnú prevádzku v tomto režime. Zároveň veľkým cieľom do budúcnosti je dodať zákazníkovi kompletne CO2 neutrálne vozidlo, čo znamená, že od začiatku výroby v továrni až po dodanie do predajne budú musieť byť využité bezemisné postupy.
S elektromobilom zvládneš aj cestu cez celé Slovensko
Pri cestovaní na dlhšie trasy môže vodič využiť relatívne rozšírenú sieť nabíjacích staníc, ktoré dnes nájdeme v takmer každom väčšom meste. V posledných rokoch došlo k značnému rozšíreniu tejto infraštruktúry, a tak vieš aj po ceste z Bratislavy do Košíc nabiť s menšou odbočkou a prestávkou svoj elektromobil. Na trase Bratislava – Košice nájdeme viacero staníc napríklad od ZSE či GreenWay.
V prípade elektrického vozidla ŠKODA ENYAQ pritom zvládneš prejsť s najväčšou dostupnou 82 kWh batériou na jedno nabitie až 537 km (podľa WLTP). Pri ceste z Bratislavy do Košíc (404 km/454 km podľa Máp Google) v reálnych podmienkach bude stačiť nanajvýš jediná zastáva pri rýchlonabíjačke (napríklad v Budči) na zhruba 20 minút, aby si s istotou dorazil do cieľa.
Ceny batérií rýchlo klesajú
Hoci pri výmene batérie nejde o lacnú položku, je potrebné si uvedomiť, že odpadá viacero servisných nákladov oproti klasickému spaľovaciemu pohonu, na čom sa dá ušetriť. Navyše aj prevádzkové náklady sú vďaka elektrickej energii z dlhodobého hľadiska oveľa nižšie, ako je to v prípade benzínového alebo naftového vozidla. Podľa dostupných prepočtov môžu byť tieto náklady až o 50 % nižšie v prospech elektromobilu.
Navyše, ako ukazujú štatistiky za posledných 10 rokov, ceny batérií budú postupne klesať. V sledovanom období náklady na 1 kWh kapacity batérie klesli viac ako 10-násobne. Ďalšie zaujímavé detaily sme priniesli v tomto článku.
Od roku 2010 do konca roka 2019 sa cena za 1 kWh znížila podľa analýzy Bloomberg z astronomických 1160 dolárov (955 €) len na 156 dolárov (129 €). Tento trend má pritom pokračovať aj v ďalšom desaťročí a odhaduje sa, že do roku 2030 klesne cena za 1 kWh len na 50 €.
S klesajúcimi cenami batérií môžeme očakávať výhodnejšie ceny samotných elektromobilov, nakoľko práve batérie tvoria prevažnú časť celkovej ceny vozidla.
Vyvráťme zbytočné mýty. Život s elektromobilom je dnes omnoho jednoduchší
Mnohí vodiči stále elektromobilite nedôverujú. Oháňajú sa tvrdeniami o príliš dlhom a častom nabíjaní, krátkom dojazde či ich neekologickej stránke pri ťažbe potrebných materiálov alebo výrobe elektriny v elektrárňach.
Nabíjanie nemusí trvať „večnosť“
Technológie nabíjania a kapacity batérií v elektromobiloch sa za uplynulé roky výrazne zlepšili. Nabíjanie na verejných staniciach tak vôbec netrvá celé hodiny, ako si môžu mnohí myslieť. Škodu Enyaq s najvyšším dojazdom až 537 km podľa cyklu WLTP totiž nabijeme so 125 kW DC nabíjačkou z 0 % na 80 % kapacity už za 38 minút.

Pohodlnejšie a finančne zaujímavejšie domáce nabíjanie zo zásuvky napríklad s 11 kW wallboxom od Škody potom dokáže behom noci nabiť akumulátor doplna za 7,5 hodiny. Ráno tak môže vodič s istotou vyraziť aj na dlhé cesty.
Ďalšie zaujímavé články:
- Už to nie sú len benzín a diesel. Prečo by mal Slovák už teraz jazdiť na aute s alternatívnym pohonom?
- Najlacnejšie jazdenie autom: Vyhrá benzín, diesel, plug-in hybrid alebo CNG? Zistili sme
Produkcia emisií je neporovnateľne nižšia
Pri samotných emisiách je produkcia CO2 počas jazdy jasná. Elektromobil neprodukuje na cestách žiadne emisie, prináša teda benefit lokálnej bezemisnosti. Čo však elektrina vyrábaná v elektrárňach? Produkcia emisií pre výrobu elektriny na nabíjanie elektromobilu závisí aj od jednotlivých krajín, no stále ide o výrazne menšiu produkciu CO2 ako dosahujú autá so spaľovacím motorom.
Pokiaľ však elektromobil nabíja batériu elektrinou z obnoviteľných zdrojov, klesá emisné zaťaženie ešte viac. Elektrická energia vyrábaná na Slovensku pritom patrí medzi „najčistejšie“ v Európe. Celkovo 39,02 % vyrobenej elektriny pochádza z jadrových elektrární, 2,42 % sa vyrába z biomasy, 2,13 % zo solárnych panelov, až 14,76 % elektriny sa vyrába z vodných elektrární a 2,18 % hydroakumulátormi. Z tepelných elektrární pochádza u nás len 3,43 % vyrobenej elektriny.
Podľa webu electricitymap.org pochádza na Slovensku z obnoviteľných zdrojov až 23 % elektrickej energie. Emisné zaťaženie v našej krajine podľa týchto štatistík predstavuje 243 g CO2 na 1 kWh energie. Pokiaľ teda zvážime aj najvyššiu spotrebu 21,6 kWh/100 km pri novom Enyaqu (uvádzané výrobcom), výsledná produkcia CO2 u tohto elektromobilu dosahuje len 52,5 g CO2 na 1 km.
Ako sa pozerá na elektromobilitu majiteľ elektromobilu na Slovensku?
V našom nedávnom rozhovore sme priniesli informácie priamo z prvej ruky od dlhoročného majiteľa elektromobilu, ktorý vymenil svoje benzínové a naftové vozidlo za ekologickejšiu alternatívu. So svojimi skúsenosťami potvrdil, že aj na Slovensku sa dá bez vážnejších problémov s elektrickým autom fungovať.
„Dobrovoľne by som sa už k spaľovaciemu autu nevrátil. Je to vysoko návykové. Okamžité reakcie na akcelerátor, ticho, plynulosť, úspora financií na prevádzku a samotné “palivo”, toto všetko sú benefity, ktoré pri aute so spaľovacím motorom chýbajú,“ vyjadril sa v rozhovore pre FonTech.sk Milan Bahna, majiteľ Nissanu Leaf.
Aj keď sa teda mnohokrát môže elektromobil zdať pre bežného slovenského vodiča ako „nevhodný“ dopravný prostriedok na každodenné jazdenie a bežný život na cestách, mnohokrát sa potvrdilo, že opak je skutočne pravdou.
Budúcnosť elektromobility prichádza už dnes
Skôr či neskôr predsa len presedláme vo väčšom množstve na elektrické vozidlá, pričom si budeme musieť zvyknúť na niektoré odlišnosti v porovnaní s bežnými autami. Poteší ušetrenie na administratívnych poplatkoch, poisteniach, či servisoch a okrem toho aj možnosť čerpania rôznych výhod a dotácií, ktoré uľahčujú kúpu elektrického vozidla. Technologický vývoj je nezastaviteľný, a preto sa môžeme tešiť na ďalšie novinky a inovácie, ktoré nám technológie v súvislosti s elektrickými autami prinesú.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Nová rana pre vodičov. Ak nemáš splnenú túto podmienku, auto ti na STK neprejde

Toto by mal mať každý, kto má mobil. Našli sme „zázračnú fóliu“ s unikátnou vlastnosťou regenerácie

Desiatky staníc teraz rozdávajú úplne zadarmo. Toto všetko si pustíš v decembri (PREHĽAD)

Každý tretí vodič na Slovensku úmyselne porušuje zákon. Ministerstvo sprísni sankcie smrteľného zlozvyku

Nečakaný krok STVR: Zvažuje vlastný „Netflix“. Ak to vyjde, Slováci budú pozerať TV úplne inak
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Lekári vyvracajú najrozšírenejší mýtus o liečbe chrípky: Môže ti viac uškodiť, ako pomôcť
PREMIUMBlackout straší v Európe, má sa báť aj Slovensko? Hirman varuje pred rizikami, no odmieta katastrofické scenáre

Stačí, ak prekročíš rýchlosť len o pár kilometrov za hodinu: Štát sprísňuje pravidlá, vodičom hrozí pokuta až 800 eur

Slovenská politická scéna prišla o dlhoročného poslanca Smeru: Zomrel vo veku 69 rokov

Legendárny herec oslávil 100 rokov a svoj dlhý život pripisuje jednej vlastnosti. Vedci metódu podporujú
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Vedci našli gigantický poklad rekordných rozmerov. 1,5 biliónové riešenie pre elektromobily zničí spaľováky
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
-
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Elektromobilom namontujú výfuk. Stellantis má bizarný patent, ktorý vyrieši veľký problém áut
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Zabudnutá značka áut sa vytratila zo slovenských ciest. Teraz chystá čudný model s dojazdom 1800 km
-
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Výmysel Číňanov: Benzínové zariadenie dáva elektromobilom dojazd 1 400 km a nabíjanie za 12 minút
Slovákov čaká vesmírne divadlo: Na oblohe sa ukáže až 120 meteorov za hodinu
Analytik má dobrú správu: Ceny pohonných látok budúci týždeň klesnú
Projekt STICS prinesie slovenským mestám a obciam smart riešenia
Nvidia uvažuje o zvýšení výrobných kapacít čipov určených na export do Číny
Erdogan vyzval Putina na obmedzené prímerie v rusko-ukrajinskom konflikte
Teplý december priniesol na Slovensku sériu rekordov. Maximálne teploty dosiahli vysoké hodnoty
Víťazstvo nad elektromobilmi: Spaľováky zostávajú v hre, Merz víta plány na zrušenie úplného zákazu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Lekári vyvracajú najrozšírenejší mýtus o liečbe chrípky: Môže ti viac uškodiť, ako pomôcť
PREMIUMBlackout straší v Európe, má sa báť aj Slovensko? Hirman varuje pred rizikami, no odmieta katastrofické scenáre

Stačí, ak prekročíš rýchlosť len o pár kilometrov za hodinu: Štát sprísňuje pravidlá, vodičom hrozí pokuta až 800 eur

Slovenská politická scéna prišla o dlhoročného poslanca Smeru: Zomrel vo veku 69 rokov


