Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Automobilový trh sa v uplynulých rokoch dramaticky zmenil. Výrobcovia zásadným spôsobom inovovali motorizácie vozidiel a dnes to už dávno nie je len o klasickom benzíne či naftových agregátoch. Čoraz viac sú populárnejšie motory, ktoré sa uberajú omnoho ekologickejším smerom.

Najširšie portfólio alternatívnych pohonov zo všetkých automobiliek na Slovensku má ŠKODA, ktorá je u nás viac než populárna. Prinášame preto detailný prehľad toho, čo aktuálne nájdeš na slovenskom trhu a ako sa v pohonoch zorientovať.

Nedávno predstavila aj svoj úplne prvý plne elektrický model, SUV ŠKODA ENYAQ iV, ktorý je nielen ekologický, ale aj plný nových technologických vychytávok pre pohodlnú každodennú jazdu

Konvenčné motorizácie upadajú. Aká je situácia na trhu?

Podľa štatistík Európskej asociácie automobilových výrobcov majú stále najväčší trhový podiel benzínové a dieselové agregáty a na európskom trhu dominuje najmä benzínový pohon, ktorý tvoril ku koncu 3. kvartálu roka 2020 až 47,5 % všetkých vozidiel v EÚ.

Hneď za ním sa pritom stále drží dieselová motorizácia, ktorá tvorí 27,8 % trhu, avšak počet registrácií nových naftových áut klesol v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka o 13,7 %, na 766 146 kusov. Podobne kleslo aj zastúpenie vozidiel na alternatívne palivá, ktoré majú k 3. kvartálu roka trhový podiel len 2,3 %.

Slováci čoraz viac preferujú alternatívne pohony

Situácia na slovenskom trhu sa vyvíja podobným smerom. Znížil sa záujem o benzínové a naftové motorizácie, naopak výrazne narástli registrácie vozidiel s alternatívnym druhom pohonu, kam patria hybridy a elektromobily.

  • alternatívne pohony: medziročný nárast + 93 %, do konca septembra 3 268 vozidiel
  • elektromobily: medziročný nárast + 373,8 %, do konca septembra 250 vozidiel

Elektrifikácia vozového parku najpredávanejšej značky na Slovensku, značky ŠKODA, má napríklad hneď niekoľko podôb, ktoré zákazníci poznajú pod označením iV (elektrické a plug-in hybridy) alebo e-TEC (mild-hybridy).

Hybridy ako obľúbená náhrada, pozor však na rozdiely

Dnes sa stále stretávame prevažne s konvenčnými agregátmi na benzín a naftu. Popri nich sa však na trhu vyskytujú viaceré hybridné verzie, v ktorých je spaľovací motor doplnený o elektromotor a veľkokapacitnú batériu. Dvojica samostatných systémov dokáže v hybridoch efektívne kooperovať počas jazdy a v závislosti od situácie môžu fungovať alebo súčasne, alebo ekologicky, pri vypnutí spaľovacieho a využití výlučne elektrického pohonu.

Kombinácia takéhoto hybridného pohonu má potom skvelé využitie pri jazde v preplnených mestách, ale aj mimo nich. Na trhu je dostupných hneď niekoľko prevedení hybridov, ktoré majú za úlohu znížiť spotrebu fosílnych palív a redukovať produkované emisie.

Mild-hybrid: Keď elektrina slúži len ako výpomoc

Mild-hybridné vozidlá využívajú spaľovací motor a elektromotor s integrovaným štartér generátorom, ktorý podporuje klasický agregát v prevádzke, čím ho šetrí pri vykonávaní práce. Takéto sústavy s podporným elektrickým pohonom a 48 V elektrickou sústavou zaisťujú plynulejší rozbeh a štart motora, napríklad pri zastavení na križovatke.

Zobraziť celú galériu (4)
Pohon Škody Octavia e-TEC. Zdroj: Škoda

Pri jazde potom dochádza k rekuperácii energie pri brzdení (premena kinetickej energie na znovu využiteľnú energiu). Príkladom je aj nová Škoda Octavia e-TEC, ktorá má vďaka mild-hybridnému pohonu nižšiu spotrebu o 0,4 l/100 km.

Podstata mild-hybridov je jasná: Elektromotor v nich slúži ako „podpora“ spaľovacej jednotky, zaisťuje plynulejší chod motora, lepší ťah aj pod 2000 otáčkami/min. a znižuje spotrebu a vypúšťané emisie. V prípade týchto hybridov však nie je využiteľný výlučne elektrický pohon, kedy by bol pri jazde spaľovací agregát nečinný. S týmto princípom funguje ďalšia samostatná kategória hybridných vozidiel.

Zobraziť celú galériu (4)
Jeden z najnovších plug-in hybridov, Škoda Superb iV, ŠKODA

Plug-in hybrid: Zlatá stredná cesta je najekologickejšia

Pre vodičov, ktorí chcú jazdiť výhradne v elektrickom režime, sú na trhu plug-in hybridy, ktoré sa vyznačujú výkonnejším elektrickým pohonom a väčší akumulátorom. Bez spaľovacieho motoru dokážu prejsť desiatky kilometrov, dojazd každého modelu je však odlišný.

Pri plug-in hybridoch však treba na čerpačke tankovať, aj dobíjať batériu. Tá sa tiež dobíja aj rekuperáciou pri brzdení, priemerná kapacita batérie je podľa štatistík v roku 2020 10,5 kWh.

Taká nová Škoda Octavia však poskytuje akumulátor s kapacitou až 13 kWh, ktorý sa postará o výlučne elektrickú jazdu na 60 km. Odmenou za takýto pohon je už spomenuté samostatné fungovanie elektrického systému, ktorý dokáže nahradiť spaľovací agregát, pričom sú produkované nulové emisie.

Práve takýto hybrid môže byť najideálnejšou voľbou pre každodenné potreby vodičov v mestách. Batériu si pritom môžu pokojne nabíjať počas noci alebo aj v práci a využiť pri výlučne elektrickom pohone s dojazdom približne od 25 km – 80 km, v závislosti od špecifikácií vozidla.

Full hybrid a Micro-hybrid: Elektromobily bez možnosti dobitia

Osobitným druhom hybridov sú tzv. „full-hybridy“, ktoré svojím princípom fungovania pripomínajú plug-in hybridy, no zásadným rozdielom je absencia dobíjania batérie z externého zdroja. Plne hybridné vozidlo teda obsahuje elektromotor aj spaľovací motor; dokáže fungovať výlučne v elektrickom režime, no pri dopĺňaní energie akumulátora sa spolieha len na rekuperáciu.

Pre mnohých vodičov potom môže byť prekvapením aj ďalší druh hybridu, označovaný ako „micro-hybrid“. Ide o najjednoduchší hybrid, ktorý je vybavený iba kontroverzným štart/stop systémom. Nadnesene môžeme povedať, že veľa Slovákov tak už jazdí aj dnes na istom druhu hybridného auta, no ani si to neuvedomuje.

Zobraziť celú galériu (4)
Dopĺňanie stlačeného zemného plynu pre model Škoda Octavia G-TEC. Zdroj: Škoda

Spaľováky boli, sú aj budú stále populárne

Spaľovacie modely jednoznačne dominujú a vo svojej podstate majú všetky z nich jedno spoločné – fungujú na fosílnych palivách. Za uplynulé roky sa však technológie výroby a emisné systémy áut výrazne zlepšili, vďaka čomu dokážu aj naftové agregáty produktovať výrazne menej emisií ako kedysi.

K nižšej produkcii CO2 pomáhajú aj CNG vozidlá, ktoré ponúkajú ich viacerí renomovaní výrobcovia. CNG vozidlá spaľujú stlačený zemný plyn, pričom pri tomto procese uniká do ovzdušia výrazne menšie množstvo emisií – zaradené sú preto k autám na alternatívny pohon.

S plánovaným rozširovaním siete čerpacích staníc CNG, ktorú ohlásila spoločnosť SPP, sa aj ekologický model OCTAVIA G-TEC stáva ešte atraktívnejšou voľbou pre tých, ktorí preferujú ekologickú jazdu na klasickom aute so spaľovacím motorom. Pri prevádzke na zemný plyn má napríklad konkrétne tento model približne o 25 % nižšie emisie CO2 než prevedenie len s benzínovým motorom.

Sú elektromobily najjasnejšia budúcnosť?

Elektromobily sa vyznačujú jednoduchým spôsobom fungovania a tichým chodom, pri ktorom sa spoliehajú len na elektrickou energiou napájaný elektromotor. Týmto spôsobom nedochádza počas jazdy k produkcii emisií, no zároveň sa znižujú aj náklady a požiadavky na servis, ktorý je v porovnaní so spaľovacími motormi výrazne jednoduchší.

Nabíjanie elektrických áut môže prebiehať z domácej siete alebo na vyhradených vysokovýkonných nabíjacích staniciach, ktorých infraštruktúra sa neustále zlepšuje. Elektromobily, rovnako ako mild-hybridy a plug-in hybridy, rekuperujú, teda získavajú extra energiu z brzdenia, čím dojazd ešte predlžujú.

Samotná výdrž sa potom odlišuje v závislosti od kapacity batérie. Vo všeobecnosti dokážu elektromobily zvládnuť na jedno nabitie od zhruba 250 – 300 km až po viac ako 800 km podľa konkrétneho modelu. Priemerne však elektromobily ponúkajú v roku 2020 batériu s kapacitou 42,5 kWh.

V prípade Škody sme boli nedávno svedkami predstavenia elektrického Enyaqu, ktorý zvládne prejsť na jedno nabitie s 82 kWh batériou až 510 km. Akumulátory elektromobilov sú najdrahšou zložkou celého vozidla, no ich ceny sa za uplynulé desaťročie výrazne znížili a očakáva sa, že budú zlacnievať aj v najbližších rokoch. Z ekonomického hľadiska tak rozhodne ide o lákavú možnosť.

V prípade ŠKODY zvládne nový ENYAQ iV prejsť na jedno nabitie s 82 kWh batériou až 510 km. Akumulátory elektromobilov sú najdrahšou zložkou celého vozidla, no ich ceny sa za uplynulé desaťročie výrazne znížili a očakáva sa, že pokles bude aj v najbližších rokoch.

Vďaka tomu budú elektromobily ešte dostupnejšie ako doteraz. Váhajúcich môže upokojiť napríklad záruka na batériu, ktorú ŠKODA ponúka na osem rokov/160-tisíc kilometrov. Po tomto čase sa síce môžu vzhľadom na používanie vozidla znižovať kapacity akumulátora, no postačí premeranie a výmena iba konkrétnych „slabších“ článkov, takže batéria ako taká zostáva v aute i naďalej bez nutnosti nákladnej výmeny či rozsiahlej opravy. 

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú