Veľký test elektromobilov: Všetky sú lepšie ako na „papieri“. Až na Teslu, ktorá žiadala zmenu merania
Dojazd elektromobilu na jedno nabitie závisí od veľkého množstva faktorov – od vonkajšej teploty, cez profil cesty, až po samotného vodiča a jeho štýl jazdy. Toto všetko ovplyvňuje výslednú spotrebu a tým pádom aj dojazd, ktorý sa tak nie vždy rovná papierovým údajom deklarovaným automobilkou.
Portál Edmunds sa ale pozrel na niekoľko elektromobilov, vytvoril im čo najpodobnejšie podmienky a zisťoval, kde výrobcovia pri číslach zavádzajú, alebo kde naopak svoje elektromobily podceňujú. Reálne dosiahnuté výsledky následne porovnávali s hodnotami EPA cyklu, ktorý je v porovnaní s, u nás používaným WLTP cyklom, o niečo optimistickejší. Norma EPA je používaná v USA a predstavuje najpresnejšie výsledky meraní spotreby a dojazdu.
Testovací okruh pozostával z 60 % jazdy po meste a 40 % jazdy po diaľnici. Kvôli bezpečnosti autá nevybíjali úplne na nulu, ale test vždy ukončili po dosiahnutí dojazdu 16 km, udávaných palubným počítačom. Dojazd následne pripočítali k reálne dosiahnutým hodnotám.
Nenechaj si ujsť
Doteraz predával mobily a gadgety, teraz ide vyrábať elektromobily. Smartfónový gigant prekvapuje verejnosť novou stratégiou
Výsledná priemerná spotreba v kWh/100 km bola počítaná tak, že po ukončení testu auto nabili doplna a spotrebu počítali z reálne dodaných kWh do batérie. Zatiaľ čo testovacia trasa bola pre všetky vozidlá totožná, teplota sa, žiaľ,ovplyvniť nedala. Rozdiely medzi jednotlivými testami boli teda v rozsahu od 11 až 22 stupňov Celzia.
Dojazd (km) |
Spotreba (kWh/100 km) |
|||
---|---|---|---|---|
Vozidlo
|
EPA
|
Reálny
|
EPA
|
Reálna
|
2020 Porsche Taycan 4S |
326 | 519 | 30,4 | 20 |
2021 Audi e-tron Sportback |
350 | 383 | 27,3 | 23,7 |
2020 Hyundai Ioniq Electric |
273 | 325 | 15,5 | 12,9 |
2021 Polestar 2 Performance |
374 | 366 | 22,9 | 21,8 |
2020 Nissan Leaf Plus SL |
346 | 381 | 19,8 | 16,8 |
2020 Kia Niro EV |
384 | 458 | 18,6 | 15,7 |
2020 Tesla Model 3 Standard Range Plus |
402 | 373 | 14,9 | 14,2 |
2020 Tesla Model Y Performance |
468 | 423 | 18,6 | 18,3 |
2021 Volkswagen ID.4 First Edition |
402 | 461 | 21,7 | 17,8 |
2021 Ford Mustang Mach-E AWD Ext Range |
434 | 489 | 22,9 | 20,5 |
2020 MINI Cooper SE |
177 | 241 | 19,2 | 13,5 |
2018 Tesla Model 3 Performace |
498 | 411 | 18 | 18,7 |
2019 Hyundai Kona Electric |
415 | 506 | 17,3 | 13,8 |
2020 Tesla Model S Performance |
524 | 511 | 21,7 | 20,2 |
2020 Tesla Model X Long Range |
527 | 473 | 21,7 | 21,7 |
2020 Chevrolet Bolt |
416 | 445 | 18 | 15,9 |
2021 Tesla Model 3 Long Range |
568 | 555 | 15,5 | 16 |
Z výsledkov je badateľné, že pri niektorých modeloch sa papierové údaje oproti tým reálnym extrémne líšia. V pozitívnom slova zmysle je najväčším skokanom v dojazde Porsche Taycan 4S, ktorého reálny dojazd je až o 59,3 % vyšší, ako udávaný. Reálna spotreba je pri tomto elektromobile nižšia o 34,1 %.
Tesla požiadala o reparát
Najhoršie dopadla Tesla Model 3 Performance z roku 2018, ktorej dojazd je o 17,4 % nižší, než ten papierový. Tesly si celkovo viedli v teste Edmunds najhoršie spomedzi všetkých elektromobilov, voči čomu sa aj náležite ohradili.
Pri opakovanom teste s upravenými pravidlami, ktoré sa viac blížili k podmienkam testovania EPA, niektoré z Tesiel dosiahli hodnoty udávané automobilkou. Model 3 Standard Range Plus 2020, Model Y Performance 2020 a Tesla Model 3 Performance 2018 však nedosiahli udávané hodnoty ani v tomto prípade.
Niektoré elektromobily totiž dokážu prejsť desiatky kilometrov aj po tom, čo palubný počítač ukazuje dojazd 0 kilometrov. V tomto teste si najlepšie viedla Tesla Model 3 Long Range 2021, ktorá zvládla prejsť ďalších 35 kilometrov rýchlosťou 105 km/h a pokiaľ sa úplne zastavila, prešla celkovo 41,6 kilometrov.
Odlišná norma, odlišné výsledky
Podobný veľký test elektromobilov nedávno prebiehal v nórskych podmienkach a okrem iného počasia v teste porovnávali dojazd aj s inou normou. V porovnaní s WLTP cyklom si viedli elektromobily o niečo lepšie.
Nórska trasa zahŕňala cestu po meste aj mimo neho, pričom rýchlosť elektromobilov sa pohybovala v rozmedzí od 60 do 110 km/h a počas jazdy prešli stúpanie 620 m. Vozidlá s najväčším dojazdom prechádzali aj cez dva horské úseky a museli tak zvládnuť stúpanie 1 km. V letnom teste 29 elektromobilov uspeli najlepšie Tesla Model S, Tesla Model 3, elektrický Hyundai Kona, Tesla Model X a Kia e-Niro. Každý z tejto pätice totiž dokázal na jedno nabitie počas letného testu prejsť omnoho viac kilometrov, ako udáva v špecifikáciách výrobca.
Zima ako najväčší strašiak
Zima elektromobilom neprospieva, presvedčili sme sa o tom aj my v redakcii pri teste Audi e-tron, Peugeot e-208 či plug-in hybridov Cupra Leon a Mercedes GLA. Túto dookola omieľanú frázu dokonca potvrdil aj Slovák, ktorý v zaujímavom teste na svojom Modeli 3 síce prešiel z Bratislavy do Košíc bez jedinej zastávky na nabíjanie, no vyšlo mu to len tak tak.
Rovnako ako v teste z roku 2019, aj v tom minuloročnom sa opäť najlepšie ukázali kórejské elektromobily, konkrétne Kia e-Niro a Hyundai Kona Electric, ktoré v mrazoch dosiahli spotrebu 20 kWh/100 km.
Ešte lepšie si však viedol Hyundai Ioniq so spotrebou iba 17 kWh/100 km. Paradoxne najhoršie dopadli drahé luxusné autá ako Audi e-tron či Mercedes EQC, ktorých spotreba sa pohybovala okolo 28 kWh/100 km. Tu je samozrejme najväčší kameň úrazu vysoká hmotnosť a proporcie luxusných SUV elektromobilov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Tesla v kľúčovom teste „pohorela“. Odhalili najväčšiu slabinu Cybertrucku a Modelu 3 (+VIDEO)
Volkswagen má batériu, ktorá zníži ceny elektromobilov. Solid-state technológiu otestoval v motocykli Ducati
Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Pokuty až 5 000 eur: Slováci často netušia, že bežným kúrením porušujú zákon
Infarkt si vyberá obete medzi mladými. Vedci odhalili prekvapivé spúšťače, ktoré lekári často prehliadajú
Tajný dôchodkový bonus: Ako získať stovky eur navyše pri odchode do penzie (NÁVOD)
Rebríček najhorších SUV na slovenskom trhu: Tieto autá technickou kontrolou len tak neprejdú, tvrdia odborníci
Vytvorila biznis, ktorý jej generuje 930-tisíc eur ročne: „Nemala som víkendy ani spoločenský život, no stálo to za to“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Tesla v kľúčovom teste „pohorela“. Odhalili najväčšiu slabinu Cybertrucku a Modelu 3 (+VIDEO)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
-
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Kybernetická éra sa ukázala v Košiciach. SlovakiaTech 2025 láme všetky očakávania
Realita o elektroautách prekvapila celé Slovensko. Len malá časť ľudí má reálnu skúsenosť za volantom
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP