Veľký test elektromobilov: Všetky sú lepšie ako na „papieri“. Až na Teslu, ktorá žiadala zmenu merania
Dojazd elektromobilu na jedno nabitie závisí od veľkého množstva faktorov – od vonkajšej teploty, cez profil cesty, až po samotného vodiča a jeho štýl jazdy. Toto všetko ovplyvňuje výslednú spotrebu a tým pádom aj dojazd, ktorý sa tak nie vždy rovná papierovým údajom deklarovaným automobilkou.
Portál Edmunds sa ale pozrel na niekoľko elektromobilov, vytvoril im čo najpodobnejšie podmienky a zisťoval, kde výrobcovia pri číslach zavádzajú, alebo kde naopak svoje elektromobily podceňujú. Reálne dosiahnuté výsledky následne porovnávali s hodnotami EPA cyklu, ktorý je v porovnaní s, u nás používaným WLTP cyklom, o niečo optimistickejší. Norma EPA je používaná v USA a predstavuje najpresnejšie výsledky meraní spotreby a dojazdu.
Testovací okruh pozostával z 60 % jazdy po meste a 40 % jazdy po diaľnici. Kvôli bezpečnosti autá nevybíjali úplne na nulu, ale test vždy ukončili po dosiahnutí dojazdu 16 km, udávaných palubným počítačom. Dojazd následne pripočítali k reálne dosiahnutým hodnotám.
Nenechaj si ujsť
Doteraz predával mobily a gadgety, teraz ide vyrábať elektromobily. Smartfónový gigant prekvapuje verejnosť novou stratégiou
Výsledná priemerná spotreba v kWh/100 km bola počítaná tak, že po ukončení testu auto nabili doplna a spotrebu počítali z reálne dodaných kWh do batérie. Zatiaľ čo testovacia trasa bola pre všetky vozidlá totožná, teplota sa, žiaľ,ovplyvniť nedala. Rozdiely medzi jednotlivými testami boli teda v rozsahu od 11 až 22 stupňov Celzia.
Dojazd (km) |
Spotreba (kWh/100 km) |
|||
---|---|---|---|---|
Vozidlo
|
EPA
|
Reálny
|
EPA
|
Reálna
|
2020 Porsche Taycan 4S |
326 | 519 | 30,4 | 20 |
2021 Audi e-tron Sportback |
350 | 383 | 27,3 | 23,7 |
2020 Hyundai Ioniq Electric |
273 | 325 | 15,5 | 12,9 |
2021 Polestar 2 Performance |
374 | 366 | 22,9 | 21,8 |
2020 Nissan Leaf Plus SL |
346 | 381 | 19,8 | 16,8 |
2020 Kia Niro EV |
384 | 458 | 18,6 | 15,7 |
2020 Tesla Model 3 Standard Range Plus |
402 | 373 | 14,9 | 14,2 |
2020 Tesla Model Y Performance |
468 | 423 | 18,6 | 18,3 |
2021 Volkswagen ID.4 First Edition |
402 | 461 | 21,7 | 17,8 |
2021 Ford Mustang Mach-E AWD Ext Range |
434 | 489 | 22,9 | 20,5 |
2020 MINI Cooper SE |
177 | 241 | 19,2 | 13,5 |
2018 Tesla Model 3 Performace |
498 | 411 | 18 | 18,7 |
2019 Hyundai Kona Electric |
415 | 506 | 17,3 | 13,8 |
2020 Tesla Model S Performance |
524 | 511 | 21,7 | 20,2 |
2020 Tesla Model X Long Range |
527 | 473 | 21,7 | 21,7 |
2020 Chevrolet Bolt |
416 | 445 | 18 | 15,9 |
2021 Tesla Model 3 Long Range |
568 | 555 | 15,5 | 16 |
Z výsledkov je badateľné, že pri niektorých modeloch sa papierové údaje oproti tým reálnym extrémne líšia. V pozitívnom slova zmysle je najväčším skokanom v dojazde Porsche Taycan 4S, ktorého reálny dojazd je až o 59,3 % vyšší, ako udávaný. Reálna spotreba je pri tomto elektromobile nižšia o 34,1 %.
Tesla požiadala o reparát
Najhoršie dopadla Tesla Model 3 Performance z roku 2018, ktorej dojazd je o 17,4 % nižší, než ten papierový. Tesly si celkovo viedli v teste Edmunds najhoršie spomedzi všetkých elektromobilov, voči čomu sa aj náležite ohradili.
Pri opakovanom teste s upravenými pravidlami, ktoré sa viac blížili k podmienkam testovania EPA, niektoré z Tesiel dosiahli hodnoty udávané automobilkou. Model 3 Standard Range Plus 2020, Model Y Performance 2020 a Tesla Model 3 Performance 2018 však nedosiahli udávané hodnoty ani v tomto prípade.
Niektoré elektromobily totiž dokážu prejsť desiatky kilometrov aj po tom, čo palubný počítač ukazuje dojazd 0 kilometrov. V tomto teste si najlepšie viedla Tesla Model 3 Long Range 2021, ktorá zvládla prejsť ďalších 35 kilometrov rýchlosťou 105 km/h a pokiaľ sa úplne zastavila, prešla celkovo 41,6 kilometrov.
Odlišná norma, odlišné výsledky
Podobný veľký test elektromobilov nedávno prebiehal v nórskych podmienkach a okrem iného počasia v teste porovnávali dojazd aj s inou normou. V porovnaní s WLTP cyklom si viedli elektromobily o niečo lepšie.
Nórska trasa zahŕňala cestu po meste aj mimo neho, pričom rýchlosť elektromobilov sa pohybovala v rozmedzí od 60 do 110 km/h a počas jazdy prešli stúpanie 620 m. Vozidlá s najväčším dojazdom prechádzali aj cez dva horské úseky a museli tak zvládnuť stúpanie 1 km. V letnom teste 29 elektromobilov uspeli najlepšie Tesla Model S, Tesla Model 3, elektrický Hyundai Kona, Tesla Model X a Kia e-Niro. Každý z tejto pätice totiž dokázal na jedno nabitie počas letného testu prejsť omnoho viac kilometrov, ako udáva v špecifikáciách výrobca.
Zima ako najväčší strašiak
Zima elektromobilom neprospieva, presvedčili sme sa o tom aj my v redakcii pri teste Audi e-tron, Peugeot e-208 či plug-in hybridov Cupra Leon a Mercedes GLA. Túto dookola omieľanú frázu dokonca potvrdil aj Slovák, ktorý v zaujímavom teste na svojom Modeli 3 síce prešiel z Bratislavy do Košíc bez jedinej zastávky na nabíjanie, no vyšlo mu to len tak tak.
Rovnako ako v teste z roku 2019, aj v tom minuloročnom sa opäť najlepšie ukázali kórejské elektromobily, konkrétne Kia e-Niro a Hyundai Kona Electric, ktoré v mrazoch dosiahli spotrebu 20 kWh/100 km.
Ešte lepšie si však viedol Hyundai Ioniq so spotrebou iba 17 kWh/100 km. Paradoxne najhoršie dopadli drahé luxusné autá ako Audi e-tron či Mercedes EQC, ktorých spotreba sa pohybovala okolo 28 kWh/100 km. Tu je samozrejme najväčší kameň úrazu vysoká hmotnosť a proporcie luxusných SUV elektromobilov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Automobilový priemysel sa otriasa v základoch: Toyota uvedie elektromobily s revolučnými batériami
Elektromobily budú lacnejšie. Ceny kľúčového komponentu už klesli pod magickú hranicu
Znížili cenu, zvýšili dojazd, no aj tak je na smiech. Takto vyzerá najlacnejšia verzia Tesla Cybertruck
Veľká automobilka urobí zo Slovenska elektrickú veľmoc. Bude vyrábať lacné elektromobily pre celú Európu
Má priemerny dojazd, no úchvatnú kompaktnosť. Nissan vylepšil elektrický Leaf, cena však poriadne zaskočí
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Predpovediam je koniec: La Niña je definitívne potvrdená, priprav sa na nezvyčajnú zimu
Domácnosti na Slovensku šetria, oni rátajú milióny. Nenápadná skupina firiem potichu zbohatla, tvrdí odborník
Čokoláda, ktorá zmenila TikTok aj supermarkety. Vedec z Oxfordu odhalil jej tajomstvo
Obeťou konsolidácie bude aj realitný trh. Expert radí, ako neprísť o peniaze
Prvý krok k lieku na progresívnu sklerózu multiplex: Vedci našli kľúčové zápalové bunky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Automobilový priemysel sa otriasa v základoch: Toyota uvedie elektromobily s revolučnými batériami
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamsto
- Znížili cenu, zvýšili dojazd, no aj tak je na smiech. Takto vyzerá najlacnejšia verzia Tesla Cybertruck
- Veľká automobilka urobí zo Slovenska elektrickú veľmoc. Bude vyrábať lacné elektromobily pre celú Európu
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamsto
- Automobilový priemysel sa otriasa v základoch: Toyota uvedie elektromobily s revolučnými batériami
- Veľká automobilka urobí zo Slovenska elektrickú veľmoc. Bude vyrábať lacné elektromobily pre celú Európu
- Znížili cenu, zvýšili dojazd, no aj tak je na smiech. Takto vyzerá najlacnejšia verzia Tesla Cybertruck
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Veľká automobilka urobí zo Slovenska elektrickú veľmoc. Bude vyrábať lacné elektromobily pre celú Európu
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamsto
Rusko a Čína ostali ticho pozerať. USA pošlú do vesmíru „lietadlovú loď“ s jasným cieľom
Rozdajú tisíce eur pre bežných ľudí. Európska krajina chce spustiť štedré dotácie pre elektromobily
Čaká Slovákov lacnejšie tankovanie? Máme dobrú aj zlú správu, ceny palív sa budú opäť meniť
Dohoda je na spadnutie a môže zmeniť vojnu. Toto sú nové zbrane, ktoré chce Ukrajina použiť proti Rusom
Po ruských dronoch prichádza tvrdá odpoveď. Británia predlžuje svoju misiu nad Poľskom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP