Veľký test elektromobilov: Všetky sú lepšie ako na „papieri“. Až na Teslu, ktorá žiadala zmenu merania
Dojazd elektromobilu na jedno nabitie závisí od veľkého množstva faktorov – od vonkajšej teploty, cez profil cesty, až po samotného vodiča a jeho štýl jazdy. Toto všetko ovplyvňuje výslednú spotrebu a tým pádom aj dojazd, ktorý sa tak nie vždy rovná papierovým údajom deklarovaným automobilkou.
Portál Edmunds sa ale pozrel na niekoľko elektromobilov, vytvoril im čo najpodobnejšie podmienky a zisťoval, kde výrobcovia pri číslach zavádzajú, alebo kde naopak svoje elektromobily podceňujú. Reálne dosiahnuté výsledky následne porovnávali s hodnotami EPA cyklu, ktorý je v porovnaní s, u nás používaným WLTP cyklom, o niečo optimistickejší. Norma EPA je používaná v USA a predstavuje najpresnejšie výsledky meraní spotreby a dojazdu.
Testovací okruh pozostával z 60 % jazdy po meste a 40 % jazdy po diaľnici. Kvôli bezpečnosti autá nevybíjali úplne na nulu, ale test vždy ukončili po dosiahnutí dojazdu 16 km, udávaných palubným počítačom. Dojazd následne pripočítali k reálne dosiahnutým hodnotám.
Nenechaj si ujsť
Doteraz predával mobily a gadgety, teraz ide vyrábať elektromobily. Smartfónový gigant prekvapuje verejnosť novou stratégiou
Výsledná priemerná spotreba v kWh/100 km bola počítaná tak, že po ukončení testu auto nabili doplna a spotrebu počítali z reálne dodaných kWh do batérie. Zatiaľ čo testovacia trasa bola pre všetky vozidlá totožná, teplota sa, žiaľ,ovplyvniť nedala. Rozdiely medzi jednotlivými testami boli teda v rozsahu od 11 až 22 stupňov Celzia.
Dojazd (km) |
Spotreba (kWh/100 km) |
|||
---|---|---|---|---|
Vozidlo
|
EPA
|
Reálny
|
EPA
|
Reálna
|
2020 Porsche Taycan 4S |
326 | 519 | 30,4 | 20 |
2021 Audi e-tron Sportback |
350 | 383 | 27,3 | 23,7 |
2020 Hyundai Ioniq Electric |
273 | 325 | 15,5 | 12,9 |
2021 Polestar 2 Performance |
374 | 366 | 22,9 | 21,8 |
2020 Nissan Leaf Plus SL |
346 | 381 | 19,8 | 16,8 |
2020 Kia Niro EV |
384 | 458 | 18,6 | 15,7 |
2020 Tesla Model 3 Standard Range Plus |
402 | 373 | 14,9 | 14,2 |
2020 Tesla Model Y Performance |
468 | 423 | 18,6 | 18,3 |
2021 Volkswagen ID.4 First Edition |
402 | 461 | 21,7 | 17,8 |
2021 Ford Mustang Mach-E AWD Ext Range |
434 | 489 | 22,9 | 20,5 |
2020 MINI Cooper SE |
177 | 241 | 19,2 | 13,5 |
2018 Tesla Model 3 Performace |
498 | 411 | 18 | 18,7 |
2019 Hyundai Kona Electric |
415 | 506 | 17,3 | 13,8 |
2020 Tesla Model S Performance |
524 | 511 | 21,7 | 20,2 |
2020 Tesla Model X Long Range |
527 | 473 | 21,7 | 21,7 |
2020 Chevrolet Bolt |
416 | 445 | 18 | 15,9 |
2021 Tesla Model 3 Long Range |
568 | 555 | 15,5 | 16 |
Z výsledkov je badateľné, že pri niektorých modeloch sa papierové údaje oproti tým reálnym extrémne líšia. V pozitívnom slova zmysle je najväčším skokanom v dojazde Porsche Taycan 4S, ktorého reálny dojazd je až o 59,3 % vyšší, ako udávaný. Reálna spotreba je pri tomto elektromobile nižšia o 34,1 %.
Tesla požiadala o reparát
Najhoršie dopadla Tesla Model 3 Performance z roku 2018, ktorej dojazd je o 17,4 % nižší, než ten papierový. Tesly si celkovo viedli v teste Edmunds najhoršie spomedzi všetkých elektromobilov, voči čomu sa aj náležite ohradili.
Pri opakovanom teste s upravenými pravidlami, ktoré sa viac blížili k podmienkam testovania EPA, niektoré z Tesiel dosiahli hodnoty udávané automobilkou. Model 3 Standard Range Plus 2020, Model Y Performance 2020 a Tesla Model 3 Performance 2018 však nedosiahli udávané hodnoty ani v tomto prípade.
Niektoré elektromobily totiž dokážu prejsť desiatky kilometrov aj po tom, čo palubný počítač ukazuje dojazd 0 kilometrov. V tomto teste si najlepšie viedla Tesla Model 3 Long Range 2021, ktorá zvládla prejsť ďalších 35 kilometrov rýchlosťou 105 km/h a pokiaľ sa úplne zastavila, prešla celkovo 41,6 kilometrov.
Odlišná norma, odlišné výsledky
Podobný veľký test elektromobilov nedávno prebiehal v nórskych podmienkach a okrem iného počasia v teste porovnávali dojazd aj s inou normou. V porovnaní s WLTP cyklom si viedli elektromobily o niečo lepšie.
Nórska trasa zahŕňala cestu po meste aj mimo neho, pričom rýchlosť elektromobilov sa pohybovala v rozmedzí od 60 do 110 km/h a počas jazdy prešli stúpanie 620 m. Vozidlá s najväčším dojazdom prechádzali aj cez dva horské úseky a museli tak zvládnuť stúpanie 1 km. V letnom teste 29 elektromobilov uspeli najlepšie Tesla Model S, Tesla Model 3, elektrický Hyundai Kona, Tesla Model X a Kia e-Niro. Každý z tejto pätice totiž dokázal na jedno nabitie počas letného testu prejsť omnoho viac kilometrov, ako udáva v špecifikáciách výrobca.
Zima ako najväčší strašiak
Zima elektromobilom neprospieva, presvedčili sme sa o tom aj my v redakcii pri teste Audi e-tron, Peugeot e-208 či plug-in hybridov Cupra Leon a Mercedes GLA. Túto dookola omieľanú frázu dokonca potvrdil aj Slovák, ktorý v zaujímavom teste na svojom Modeli 3 síce prešiel z Bratislavy do Košíc bez jedinej zastávky na nabíjanie, no vyšlo mu to len tak tak.
Rovnako ako v teste z roku 2019, aj v tom minuloročnom sa opäť najlepšie ukázali kórejské elektromobily, konkrétne Kia e-Niro a Hyundai Kona Electric, ktoré v mrazoch dosiahli spotrebu 20 kWh/100 km.
Ešte lepšie si však viedol Hyundai Ioniq so spotrebou iba 17 kWh/100 km. Paradoxne najhoršie dopadli drahé luxusné autá ako Audi e-tron či Mercedes EQC, ktorých spotreba sa pohybovala okolo 28 kWh/100 km. Tu je samozrejme najväčší kameň úrazu vysoká hmotnosť a proporcie luxusných SUV elektromobilov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Európska únia opäť pretláča elektromobily. Chce predĺžiť finančnú výnimku, ktorá má odpísať spaľováky
BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
Jazdná dokonalosť v kontroverznom balení. Nové BMW X3 potešilo dojazdom, má však nečakanú slabinu
Naše automobilky majú veľký problém. Európske cesty zaplavia lacné elektromobily čínskej značky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Hit medzi proteínovými doplnkami ničí črevnú mikroflóru. Odborník ho spája s rakovinou hrubého čreva
Chorvátsko hlási cenový šok. Najviac zdraželo obľúbené prímorské mestečko Slovákov
Nenápadná firma z Petržalky vystrelila z tržieb pod 1 miliónom na 12,4 milióna eur. Biznis s liekmi raketovo rastie (EXPERT)
Nie je taký účinný, ako si myslíme: Expert vysvetlil, prečo končí preventívny ultrazvuk
Stovky ľudí môžu prísť o pomoc: Kľúčové centrum zastavuje liečbu pre pacientov VšZP
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
Uniknuté dokumenty odhalili problémy Nissanu. Reštrukturalizácia už začala
46 stupňov v tieni a výstrahy naprieč kontinentom. Európa zažíva extrémne leto
EÚ odobrila dotácie na elektrinu pre firmy. Podmienkou sú investície do úspor
Svet sa rozpadá na kusy. Guterres vyzýva na urgentné financovanie rozvoja
Vývoz dielov F-35 pre Izrael prešiel súdnou skúškou. Britský súd potvrdil kontroverzné licencie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP