Elektrické „Made in Slovakia“. Peugeot e-208 je kráľom malých elektromobilov, zaujal v mnohých smeroch (RECENZIA)
Nájsť v dnešnej dobe na Slovensku dostupný malý elektromobil vôbec nie je veľký problém. Máme tu VW e-UP, Renault Zoe 2. generácie, DS 3 Crossback, Peugeot e-2008 a v dnešnom teste predstavovaný model e-208. Zároveň prvé a zatiaľ jedine elektrické auto, ktoré sa exkluzívne vyrába na Slovensku v závode pri Trnave.
Pri malom elektromobile treba mať niekoľko vecí na pamäti. Nie je to krížnik na hltanie diaľničných kilometrov, nie je to vlajková loď s komfortom na najvyššej úrovni a ani zďaleka to nie je najväčší fešák, akého na cestách stretneš. No čo ak by som ti povedal, že aj malý mestský elektromobil dokáže tieto atribúty splniť, teda aspoň časť z nich?
V teste Peugeotu e-208 budeme rozoberať:
- Aká je spotreba na diaľnici, mimo nej a aký priemer som dosiahol počas celého testu
- Či zvláda mestský elektromobil aj diaľničné presúvanie
- Koľko kilometrov zvládne na jedno nabitie e-208 počas zimy
- Ako veľmi ovplyvňuje nabíjanie zima
- Aké sú nabíjacie časy na rýchlonabíjačkách a doma
- Ako pôsobí na vodiča futuristický interiér
- Čo je najväčšia nevýhoda všetkých moderných Peugeotov v interiéri
- Ako fungujú asistenti a technológie
Pohonom elektrickej 208-čky je jeden elektromotor s výkonom 100 kW (136 koní), pričom točivý moment dosahuje veľmi solídnych 260 Nm. Tieto hodnoty sú na auto s hmotnosťou niečo vyše 1 tony veľmi agilné a na ceste to aj patričné cítiť. Samozrejme, batériové články pridali na hmotnosti takmer 400 kg a voči verzii so spaľovákom, no e-208 je naozaj mrštné malé autíčko.
V akejkoľvek situácii máš k dispozícii okamžitý výkon v zlomku sekundy na stlačenie plynového pedálu. Takúto výhodu elektromobilov však už naozaj netreba do detailov rozoberať, pozná ju každý. Čo sa jazdných vlastností ešte týka, k dispozícii sú 3 jazdné režimy Sport, Normal a Eco, pričom treba mať len na zreteľ, že každý z nich postupne uberá, respektíve navyšuje maximálny možný dojazd. V Eco režime však nefunguje klimatizácia a z auta už jasne cítiť lenivejší charakter pre maximalizáciu dojazdu.
Podvozkovo je e-208 veľmi subtílne a viac mäkko naladené auto, ktoré vie solídne filtrovať aj náročnejšie nerovnosti. Vzhľadom k tažkým batériám v podlahe je tažisko posadené veľmi nízko a obratnosť či mrštnosť Peugeotu je v zákrutách naozaj stabilná, bez akýchkoľvek diskomfortných prejavov podvozku.
Peugeot e-208 štartuje so základnou cenovkou tesne pod 30 000 €, čo je pri mestskom elektromobile s odhadovaným dojazdom 340 km podľa WLTP lákavá kombinácia pre mnohých z nás. Kde je však realita? Auto som prebral na test počas typických zimných dní západného Slovenska a lepšie som ani urobiť nemohol. Konečne si vyskúšam, ako vplýva zima a čo všetko musím obetovať pre komfort, ak chcem využívať elektromobil v rozmedzí teplôt od -5 do 0 stupňov Celzia.
Ako prvé som zmeral dojazd, ktorý sa k papierovým hodnotám počas zimy ani len nepribližuje, obvzlášť nie, ak si nechceš ubrať z komfortu. So zapnutými vyhrievanými sedačkami, kúrením a kombináciou mestskej, okresnej a diaľničnej jazdy v pomere 60/20/20 som vyprodukoval dojazd 274 km a na palubnom počítači ešte svietila 8 km rezerva.
Palubný počítač ukazoval pri 100 % nabití dojazd 321 km, čo však v konečnom dôsledku bola až príliš optimistická hodnota a odporúčam sa radšej ním neriadiť, veľmi často a niekedy až drasticky často prerátava odhadovaný dojazd.
K normovaným 340 km, ako udáva automobilka, sa však veľmi ťažko dostať aj počas ideálneho počasia v letných mesiacoch a ak niekto rozmýšľa nad e-208, radšej sa riaď dojazdom maximálne, a to ešte raz zopakujem, maximálne 300 km. Aj tri stovky elektricky najazdených kilometrov budeš dávať s veľkými ťažkosťami a určite nie, ak akokoľvek využiješ na trase aj na diaľnice.
Čisto diaľničnú spotreba, po ceste z Bratislavy do Šale, sa zastavila na úrovni 31,7 kWh pri konštantnej diaľničnej rýchlosti 130 km/h. Tu si dovolím tvrdiť, že ak by si elektrickú 208-čku jazdil výhradne iba na diaľnici, takto v zime viac ako 170 km na jedno nabitie určite neprejdeš. Treba mať teda na pamäti, že ak sa už aj rozhodneš pre nejaký výlet na druhý koniec Slovenska, e-208 nie je diaľničný krížnik a treba si poriadne rozplánovať nabíjacie body a skôr rátať s dvomi nabíjacími zastávkami na ceste z Bratislavy do Košíc.
Pre zaujímavosť ešte uvádzam, že priemerná spotreba v meste je okolo 30,6 kWh a na okreskách 21 kWh, avšak celková priemerná spotreba z vyše 700 km testovacieho týždňa bola už oveľa priaznivejších 24,7 kWh. Aby som ešte uviedol jednu podstatnú vlastnosť, e-208 má aj tepelné čerpadlo, ktoré vie pomôcť v zime a jednak optimalizuje teplotnú charakteristiku batérie, v druhom rade oveľa signifikantnejšie pomáha hlavne pri nabíjaní.
Keď už je reč o nabíjaní, Peugeot e-208 má 50 kWh batériu (45 kWh je reálne využiteľných), ktorú vieš z približne 20 % nabiť do absolútneho maxima za 1 hodinu a 30 minút na verejnej nabíjačke s nabíjacím výkonom 50 kW. Praktický je aj údaj, že za 10 minút nabíjania sa na rovnakej verejnej nabíjačke dokáže do batérie „dotlačiť“ 8 kWh.
Najrýchlejšie je nabíjanie od 20 do približne 80 %, kedy sa v tomto rozmedzí vieš pohybovať už počas 25 minútového státia na nabíjačke, pričom auto vypíše dojazd 194 km. Je to teda jasným znakom, že pravidelné rýchlonabíjanie počas krátkych nákupov alebo zastávok niekde na čerpacej stanici dokáže autu dodať skutočne solídny dojazd takmer dvoch stoviek kilometrov. Opäť len podotýkam, že merania nabíjania boli testované počas zimných mesiacov s teplotou okolo 0 stupňov Celzia.
Domáce nabíjanie je samozrejme výrazne pomalšie a napríklad z 24 % sa mi na 100 % dobilo auto z 230 V siete za 12 hodín. Rýchlosť nabíjania vyjadrená v kilometroch je 6 km za hodinu nabíjania v pohodlí domova. Exteriér malej 208-čky aj v elektrickej verzii nie je vôbec iný voči verziám so spaľovacím motorom. Necháp ma zle, nová generácia je krajšia ako kedykoľvek predtým a Peugeot zvolil skvelý dizajnový smer, avšak futuristické zmeny voči iným verziám budeš hľadať márne.
Identitu auto symbolizujú hlavne unikátne tvarované svetlá s krásnym svetelným podpisom ako vzadu, tak aj vpredu. Samozrejmosťou je Full LED technológia, automatické prepínanie diaľkových a stretávacích a na svoju triedu excelentný dosvit v noci.
Rekuperačný systém, adaptívny tempomat, udržiavanie auta v jazdnom pruhu či „autonómne“ riadenie funguje precízne, sem-tam sa však stalo, že pri prenechaní riadenia sa auto správalo pri nie dokonalom značení na diaľnici mierne chaoticky a malo tendenciu prudšie hýbať volantom. Z technologickej stránky asistenčných systémov by sa teda dalo povedať, že v e-208 nájdeš nutný základ a auto v tomto smere nesklame, no ani nijak zásadne neohúri.
Presuňme sa však do interiéru, ktorý neguje akúkoľvek myšlienku sterilného a nudného auta. Francúzi to už klasicky zahrali viac na netradičné tvary a futuristické vyhotovenie, ktoré však v žiadnom prípade nepôsobí lacno, práve naopak. Interiér je čo sa týka spracovania, dojmu a použitých materiálov naozaj príkladný na svoj segment.
Hlavne malý volant, ktorý je už tradičné umiestnený pod prístrojovým štítom a ty sa tak počas cesty pozeráš na údaje cez vrch volantu, okamžite padne do ruky a pri takomto mrštnom aute je naozaj čerešničkou na torte výborného ovládania.
Za negativitu však považujem čisto dotykové ovládanie všetkých funkcií infotainmentu, pričom okrem ovládania hlasitosti a zapnutia / vypnutia systému tu žiadne hardvérové tlačidlá nenájdeš. Dotykové plôšky rýchlych skratiek najpoužívanejších prkov pôsobia vyslovene neprakticky a cítiť to najmä pri ovládaní klimatizácie, kedy na zmenu teploty či zníženie / zvýšenie sily ventilátora treba zbytočne odvracať zrak od cesty a neintuitívne „ťukať“ do displeja.
Ak by som teda mal vybrať jednu vlastnosť, ktorá ma vyslovene štvala na interiéri e-208-čky, bol by to neprakticky riešené ovládanie infotainmentu a, bohužiaľ, aj infotainment samotný nie je zrovna príkladne zvládnutý. Francúzskym inžinierom treba odkázať, aby trochu popracovali na intuitívnosti. Čo mi teda tak prekážalo?
Ovládanie multimediálnych a nastavení auta je naozaj v prípade infotainmentu Peugeotu stále veľmi chaotické a nepraktické. Nenapomáha tomu ani výhrade dotykové ovládanie takmer bez hardvérových tlačidiel. Pri navigácii mi napríklad veľmi chýba skutočnosť, že nedokáže sama plánovať trasu aj so zastávkami na nabíjanie.
K dispozícii je samozrejme podpora Android Auto, Apple CarPlay (nie bezdrôtové prevedenie) a dokonca má Peugeot aj vlastnú appku pre iOS a Android, cez ktorú sa dajú nastavovať niektoré aspekty auta. Najmä v zime však príde vhod nezávislé kúrenie, ktoré sa dá naprogramovať jednak cez palubný počítač auta alebo pokojne aj cez spomínanú aplikáciu pre smartfóny. Vykurovanie na zvolený čas funguje bez výhrad, no pri nízkej hladine nabitia batérie už nefunguje, v mojom prípade nefungovalo už pri 20 % kapacite batérie.
Kapitolou samou o sebe je potom digitálny prístrojový štít pred vodičom s dnes veľmi ikonickým 3D efektom zobrazovania. Žiaľ, samotný displej svojimi možnosťami nijak veľmi neoslní, má len pár prednastavených možností zobrazenia a na jednej ruke spočítateľných možností prispôsobenia niektorých prvkov. Peugeot sa skôr držal minimalistického prístupu, čo rozhodne nie je na škodu a osobne to považujem skôr za plus, než negatívum.
Zhodnotenie
Peugeot e-208 je naozaj vydarené malé mestské elektrické auto, ktoré sa nebojí konkurovať aj tým kúskom, ktoré svojim zameraním už cielia viac aj na diaľkové mimomestské dochádzanie. Samozrejme, ani tentokrát to bez chýb nešlo a smerom k negativite tlačia najmä niektoré riešenia v rámci exteriéru a infotainmentu.
Na druhej strane, ako mestské približovadlo alebo druhé auto do rodiny v podobe elektromobilu je Peugeot e-208 skvelá voľbá, ba čo viac, dovolím si tvrdiť, že ide aktuálne o najlepší malý elektromobil pre Slováka. Aby však automobilka nezaspala na vavrínoch, veľmi, veľmi blízko jej dýcha na krk hlavne Renault s modelom Zoe, ktorý takmer identický automobil. Tak čo, dokázal aj teba zaujať Peugeot e-208 natoľko, aby si mu dôveroval na poli malých elektrických áut?
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
Jazdná dokonalosť v kontroverznom balení. Nové BMW X3 potešilo dojazdom, má však nečakanú slabinu
Zavarí ti všetky mozgové závity. Hrali sme novinku od majstra Hidea Kojimu
Zabudni na Last of Us. 28 rokov potom je hororový adrenalín, na aký čakáme roky (RECENZIA)
Dospelá elektrina za rozumné peniaze. Dacia vylepšila na novom Springu všetko, čo mi kedysi prekážalo
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Hit medzi proteínovými doplnkami ničí črevnú mikroflóru. Odborník ho spája s rakovinou hrubého čreva
Nenápadná firma z Petržalky vystrelila z tržieb pod 1 miliónom na 12,4 milióna eur. Biznis s liekmi raketovo rastie (EXPERT)
Chorvátsko hlási cenový šok. Najviac zdraželo obľúbené prímorské mestečko Slovákov
Nie je taký účinný, ako si myslíme: Expert vysvetlil, prečo končí preventívny ultrazvuk
Konsolidácia verejných financií za 3 miliardy eur nás bude bolieť. Minister financií pripravil 68 opatrení
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
- Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
Uniknuté dokumenty odhalili problémy Nissanu. Reštrukturalizácia už začala
46 stupňov v tieni a výstrahy naprieč kontinentom. Európa zažíva extrémne leto
EÚ odobrila dotácie na elektrinu pre firmy. Podmienkou sú investície do úspor
Svet sa rozpadá na kusy. Guterres vyzýva na urgentné financovanie rozvoja
Vývoz dielov F-35 pre Izrael prešiel súdnou skúškou. Britský súd potvrdil kontroverzné licencie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP