Najväčší test elektromobilov odhalil ich reálny dojazd na jedno nabitie. Mnohé prekvapili
Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.
Nórska spoločnosť však nedávno vykonala najväčší test dojazdu elektromobilov, ktorý priniesol prekvapivé výsledky. Viaceré modely dosiahli väčší dojazd ako udáva výrobca, informuje CleanTechnica.
Európske krajiny a členské štáty EÚ sa snažia presadiť na cestách elektromobily. Vlády prichádzajú s podpornými programami, ktoré majú ľudí motivovať ku kúpe elektrického vozidla, no napriek tomu sa mnohí stále obracajú na spaľovacie autá. Obľúbenými sa však stali plug-in hybridy a hybridné modely, o čom svedčia aj najnovšie štatistiky, ktoré sme nedávno priniesli v samostatnom článku.
Počet elektromobilov však vzrástol aj u nás na Slovensku. Kľúčovú rolu pri výbere nového modelu hrá pritom najmä dojazd na jedno nabitie, na základe ktorého sa môžu vodiči rozhodnúť, či si vyberú iba elektrický model vhodný na jazdu po meste alebo na dlhšie trasy. Dojazd je pritom mnohokrát predmetom rôznych diskusií, ktoré však chce teraz rozlúsknuť nový test od Nórskej automobilovej federácie NAF.
Elektromobily predčili dojazd stanovený výrobcami
Táto spoločnosť prišla s jedinečným veľkým letným testom dojazdu elektromobilov, v ktorom zahrnula 29 modelov od rôznych výrobcov a podrobila ich skúške, pri ktorej mali v rovnakých podmienkach prejsť na jedno nabitie čo najviac kilometrov. Podmienky testu boli v celku jednoduché.
Batérie elektromobilov boli nabité počas noci na plnú kapacitu a pred jazdou nedošlo k predohrevu kabíny či batérií. Vykurovanie vozidiel bolo nastavené na 20 °C.
Test teda prebiehal „za studena“ a všetky vozidlá boli v úspornom eko režime. Každý elektromobil bol testovaný v rovnaký deň a jazdil po rovnakej trase z Osla do Gjøviku, pričom vodiči jazdili normálne a museli tiež aktívne využívať rekuperáciu energie. Trasa zahŕňala cestu po meste aj mimo neho, pričom rýchlosť elektromobilov sa pohybovala v rozmedzí od 60 km/h do 110 km/h a počas jazdy prešli stúpanie 620 m.
Vozidlá s najväčším dojazdom prechádzali aj cez dve horské úseky a museli tak zvládnuť stúpanie 1 km. V letnom teste 29 elektromobilov uspeli najlepšie Tesla Model S, Tesla Model 3, elektrický Hyundai Kona, Tesla Model X a Kia e-Niro. Každý z tejto pätice totiž dokázal na jedno nabitie počas letného testu prejsť omnoho viac kilometrov, ako udáva v špecifikácii výrobca.
Takýchto vozidiel, ktoré prekročili dojazd špecifikovaný výrobcom na základe WLTP cyklu, bolo omnoho viac.
Spoločnosť ich pritom v letnom teste rozdelila na modely, ktoré počas jazdy dosiahli nulovú kapacitu batérie, teda sa akumulátor vybil úplne, a na modely, ktorých kapacita batérie sa po teste blížila takmer k nule. Podobné testovanie firma vykonala aj v zimných podmienkach.
Test prebiehal v nórskych podmienkach. Počas testu preto často snežilo a teploty sa pohybovali na úrovni od +3 do – 6 stupňov. Testovacia trasa začínala v hlavnom meste Oslo a jej cieľ bol stanovený v meste Hafjell. Celková dĺžka trate predstavovala 482 km, čo je na daný test absolútne postačujúce. Zaujímavosťou však je, že za volantom nesedeli profesionálni vodiči.
Federácia sa rozhodla za volant posadiť priemerných vodičov, ktorí mali jazdiť rovnako ako na svojich súkromných vozidlách, pričom sa dbalo na dodržiavanie rýchlostných limitov. Aby bol test čo najpresnejší. Trasa obsahovala diaľnice, ale aj bežné cesty po nórskych okresoch. Okrem toho mali všetky vozidlá nastavený úsporný režim a palubné kúrenie bolo nastavené na 21 stupňov.
Víťazom testu NAF sa nakoniec stal model Hyundai Kona, ktorého odchýlka medzi udávaným a skutočným dojazdom dosiahla rozdiel len 9,91 %. Kona tak patrí medzi dve vozidlá z celého testu, ktorých odchýlka sa dostala pod 10 %. Tým druhým vozidlom je možno prekvapujúco Volkswagen e-UP!, ktorého odchýlka dosiahla 9,96 %.
Zimnému testu sme sa venovali v samostatnom článku.
Dojazd ovplyvňuje množstvo faktorov
Pokiaľ by však chcel niekto replikovať takéto testovanie, je pravdepodobné, že dosiahnuté výsledky sa budú líšiť. Vplyv na celkový dojazd na jedno nabite majú mnohé faktory, počínajúc úrovňou vybavenia elektromobilu, využitých pneumatík, okolitej teploty, spôsobu jazdy, až po topológiu terénu či napríklad vyhrievanie alebo klimatizácia kabíny.
Dojazd pritom môže ovplyvniť aj batožina v kufri. Testovanie NAF teda poskytuje relevantné výsledky o dojazde vybraných elektromobilov v stanovených podmienkach, no celková výdrž batérie na jedno nabitie sa bude líšiť už aj pri malej zmene podmienok.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
Väčší dojazd, rýchlejšie nabíjanie a nižšia cena. Tesla má batériu, ktorá zmení elektromobily
Fotovoltika sa nikdy neoplatila viac. Tu sú 2 príbehy Slovákov, ktorým ušetrila tisíce eur
Google Mapy dostanú brutálnu novinku, toto prinesie
Autopilot Tesly môže byť čoskoro v každom aute. Prvá automobilka prejavila záujem
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Väčší dojazd, rýchlejšie nabíjanie a nižšia cena. Tesla má batériu, ktorá zmení elektromobily
- Tesla sa odtrhla z reťaze. Z ničoho nič odhalila nový extrémne výkonný model
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Fotovoltika sa nikdy neoplatila viac. Tu sú 2 príbehy Slovákov, ktorým ušetrila tisíce eur
-
- Tesla sa odtrhla z reťaze. Z ničoho nič odhalila nový extrémne výkonný model
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Fotovoltika sa nikdy neoplatila viac. Tu sú 2 príbehy Slovákov, ktorým ušetrila tisíce eur
- Google Mapy dostanú brutálnu novinku, toto prinesie
-
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Tesla sa odtrhla z reťaze. Z ničoho nič odhalila nový extrémne výkonný model
- Nový Peugeot ma odrovnal. Tento elektromobil by som ale radšej mal ako spaľovák
- Tesle padla sánka. Mercedes oficiálne spustil svoj sci-fi autopilot (+video)
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
Podiel žien v IT na Slovensku za európskym priemerom zaostáva
Airbus zaznamenal nárasť čistého zisku o viac ako štvrtinu
Od výbuchu v atómovej elektrárni v Černobyle uplynie 38 rokov
Trojčlenná misia Šen-čou-18 odštartovala k vesmírnej stanici Tchien-kung
Hry sa budú hrať samé. Známa značka chystá úplnú absurdnosť
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené