Elektromobilita už dávno nie je niečo nové a neznáme. Niečo, z čoho by mali mať motoristi strach a obavy. Elektrické autá sú pomerne stabilnou a širokou súčasťou automobilového sveta.

Dnes je naozaj široká skupina používateľov, pre ktorých je elektromobil skutočne výhodnejší než auto so spaľovacím motorom.

Závisí to však od niekoľkých faktorov, ako ročný nájazd, možnosti nabíjania či kategória auta. Už dávnejšie sme priniesli niekoľko článkov, ktoré potvrdzujú, že čím drahšie vozidlo si motorista kupuje, tým je rozdiel medzi elektromobilom a spaľovákom nižší a v niektorých prípadoch vyjde elektromobil lacnejšie už pri kúpe.

Napríklad v prípade menšieho elektromobilu a spaľovacieho konkurenta Škoda Fabia je návratnosť vyšších vstupných nákladov elektromobilu až na úrovni 19 rokov a to len v prípade, ak by majiteľ nabíjal svoje auto výlučne doma.

Naopak v prípade luxusných modelov je pri rovnako výkonných motorizáciách cenový rozdiel prakticky nulový. Elektromobil je drahší iba o pár stoviek eur, takže návratnosť nastane do jedného roka.

Zobraziť celú galériu (6)
Martin Katler / FonTech

Tri najväčšie mýty elektromobility sú dávno vyvrátené

Elektromobilita ani zďaleka nie je dokonalá, má svoje medzery a pre mnohých motoristov je ešte stále spaľovák vhodnejším dopravným prostriedkom. Mnoho ľudí ale stále o elektromobiloch myslí, že sú to autá použiteľné maximálne do mesta. To už dávno nie je pravda a toto sú 3 najväčšie mýty, ktoré sme vyvrátili.

Kedy by mohli prísť revolučné batérie, ktoré zabezpečia vyšší dojazd a rýchlejšie nabíjanie?

Nasadenie nových technológií batérií do komerčnej prevádzky je na spadnutie. Výrobcovia a startupy po celom svete pracujú na batériách, ktoré sú energeticky hustejšie, nestrácajú svoju kapacitu pri nabíjaní alebo je ich výroba lacnejšia najmä vďaka eliminácií drahých kovov.

Azda najambicióznejšie vyzerajú batérie s takzvaným pevným elektrolytom. Jednou zo spoločností pracujúcich na novom type batérií je aj firma Solid Power. Súčasné batérie Tesly či Panasonic, ktoré sú považované za najlepšie na trhu, majú energetickú hustotu na úrovni 260 Wh/kg.

Energetická hustota batérií Solid Power môže dosahovať až 440 Wh/kg, vďaka čomu mohla byť batéria v elektromobile menšia pri zachovaní rovnakého dojazdu, alebo by poskytla väčšiu kapacitu pri rovnakých rozmeroch a hmotností, čím by sa rapídne zvýšil dojazd. Masová výroba týchto batérií má začať už v roku 2026.

InoBat

Revolučné batérie vyvíja aj slovenská spoločnosť InoBat, ktorými sme dokonca očarili svet. Batéria NMC622 sa na 85 % svojej kapacity nabije za 30 minút a pri -20 °C poskytne 77 % zo svojej celkovej kapacity.

Lákavo znie aj fakt, že po 600 cykloch stratí len 9 % zo svojej pôvodnej kapacity a úplný koniec životnosti tak môžu zákazníci očakávať až po dosiahnutí 1300 – 1350 cyklov. Výroba slovenských batérií vo Voderadoch by mala začať už budúci rok.

Čo robiť, keď sa vybije elektromobil, napríklad aj na diaľnici?

Vybiť elektromobil tak, že sa stane úplne nepojazdným, je v bežnom svete takmer nemožné. Ak vodič elektrického auta „počúva“ všetky varovania a vyhľadá nabíjaciu stanicu vtedy, keď mu začne svietiť rezerva, je praktický nemožné, aby sa mu auto vybilo na diaľnici.

Elektromobil a jeho batéria je totižto „naprogramovaná prežiť“, inak povedané, čím viac sa blížiš k vybitiu batérie, tým viac sa znižuje výkon a postupne sa vypínajú komfortné funkcie auta. Aj po dosiahnutí 0 % kapacity batérie dokonca dokáže elektromobil prejsť aj desiatky kilometrov, o čom sme sa presvedčili v našom teste.

Ak už ale vodič ignoruje všetky varovné signály a na nabíjačku predsa len nejde, po „zomretí“ elektromobilu na diaľnici je postup úplne rovnaký, ako pri každom inom aute, ktoré zostane stáť na ceste.

Čo s elektromobilom, keď mu doslúži batéria? Aká bude cena jej výmeny?

Batéria je jednoznačne najdrahšia súčiastka elektromobilu a najbližších pár rokov ešte určite aj bude. Ceny batérií ale klesajú tak rýchlo, že o niekoľko rokov bude stáť ich výmena asi toľko, čo dnes stojí napríklad výmena prevodovky pri spaľováku.

Nedávno sme priniesli článok o aktuálnom vývoji cien batérií pre elektromobily. Ešte pred 11 rokmi pritom dosahovala cena batérií 1 200 dolárov za 1 kWh. Vlani sa ešte batérie predávali za 140 dolárov za kWh a tento rok ich cena klesla na 132 dolárov za 1 kWh.

Zobraziť celú galériu (6)
Martin Katler / FonTech

Pokles cien batérií sa spomalil, no znovu by ho mohol naštartovať príchod novej technológie batérií, ktorá bude využívať menej drahých materiálov. No a koľko teda stojí výmena batérie elektromobilu?

Ešte v roku 2019 boli sumy za novú batériu pri niektorých elektromobiloch závratné. Tie najlacnejšie začínali v roku 2019 na sume okolo 4 000 €  Cena batérie pre Teslu Model S by mala podľa informácií stáť od 27 000 € do 30 000 € v závislosti od kapacity.

Dnes sú už ale ceny batérií podstatne nižšie a ak si teraz kúpiš elektrické auto, o pár rokov, keď bude nutné vymeniť v ňom batériu, tento úkon môže stáť menej, než výmena prevodovky u spaľováku.

Elektromobil verzus spaľovák

Pre porovnanie proti sebe môžeme postaviť napríklad Škodu Enyaq iV 80x s pohonom všetkých štyroch kolies a najvýkonnejšiu Škodu Kodiaq RS 4×4 s dvojlitrovým benzínovým motorom. Do porovnania sme pre Enyaq zvolili výbavu Sportline, ktorá je najvyššia a najdrahšiemu Kodiaqu sa najviac približuje.

Porovnanie Enyaq iV 80x vs. Kodiaq RS:

  • Enyaq – výkon 195 kW, krútiaci moment 425 Nm, cena 53 980 € vo verzii Sportline
  • Kodiaq – výkon 180 kW, krútiaci moment 370 Nm, cena 50 480 € vo verzii RS

Cenový rozdiel teda predstavuje 3 600 €

Akonáhle ale s oboma autami vyrazíš na cesty, rozdiely v šetrení nákladov sa prejavia veľmi rýchlo. Enyaq iV 80x s priemernou spotrebou 17,4 kWh/100 km dokáže pri najlacnejšom domácom nabíjaní jazdiť už za 1,56 €/100 km.

Aj pri drahšom nabíjaní na rýchlonabíjačkách, kde sa cena pohybuje okolo 50 centov za 1 kWh by stálo 100 km jazdy 8,7 €, čo je podstatne menej, než cena jazdy benzínového Kodiaqu RS.

Zobraziť celú galériu (6)
Martin Katler / FonTech

Ten má priemernú spotrebu podľa WLTP na úrovni 8,6 l/100 km. Pri aktuálnej cene benzínu ťa 100 km jazdy vyjde na 12,65 €, čo je podstatne viac, než by si platil pri tom najdrahšom spôsobe nabíjania elektromobilu.

Ušetríš aj na prípadnú výmenu batérie

Škoda poskytuje záruku na batériu 8 rokov alebo nájazd 160 000 km, podľa toho, čo nastane skôr. Pri elektromobile prakticky nemusíš riešiť žiaden servis, žiadne výmeny oleja, sviečok či rozvodov. Jediný strašiak je výmena batérie, ktorá je žiaľ ešte stále veľmi nákladná.

Ak by si ale musel meniť batériu tesne po záruke, teda napríklad po prejdení 160 000 km, tak iba na palive by si s elektrickou Škodou Enyaq ušetril v porovnaní s Kodiaq RS 6 300 €, ak by si nabíjal iba na najdrahších rýchlonabíjačkách.

Zobraziť celú galériu (6)
Martin Katler / FonTech

Pri výhradne domácom nabíjaní by bol tento rozdiel až 17 740 € a za túto sumu by si už určite batériu v elektromobile dokázal vymeniť za novú. Podotýkame, že v tomto výpočte nie sú zahrnuté ušetrené náklady za pravidelný servis spaľováku. Nehovoriac o tom, že ceny batérií neustále klesajú, a tak o osem rokov, kedy by mohla byť výmena batérie teoreticky nutná, bude stáť nový akumulátor podstatne menej.

Elektromobilom to nekončí, Škoda ponúka kompletné riešenie eMobility

Kúpou elektromobilu to nekončí a mladoboleslavská automobilka si je toho plne vedomá. Pre svojich zákazníkov ponúka hneď tri balíčky eMobility, ktoré ešte viac zjednodušia a spríjemnia život s elektrickým Enyaqom.

  • Základný balíček S, ktorého cena je 136 € s DPH, je zostavený pre takého zákazníka, ktorý neplánuje obstaranie wallboxu Škoda iV, ale postačí mu univerzálny nabíjací kábel. Aj pre nabíjanie káblom však potrebuje skontrolovať istič a elektrickú infraštruktúru. Preto je v rámci balíka pred dodaním vozidla zabezpečená kontrola v sídle firmy či mieste bydliska, takzvaný Home Check, vrátane vypracovania príslušnej dokumentácie.
  • Prostredný balíček M k obsahu základného balíčka S pridáva wallbox Škoda iV. Ten môže byť dodaný vo variantoch Connect (Wi-Fi a LAN pripojenie k internetu prepojené s mobilnou aplikáciou a autorizácia pomocou čipovej karty RFID s možnosťou využitia viacerých používateľov) alebo Connect + (navyše LTE modul a certifikovaný elektromer so zobrazením spotreby elektriny v mobilnej aplikácii). Súčasťou tohto balíka je tiež odborná inštalácia wallboxu Škoda iV na adrese zákazníka. Cena štartuje na 368 € s DPH, je k nej nutné ešte pripočítať cenu zvoleného wallboxu Škoda iV a ďalších zariadení či náklady spojené s dodatočným budovaním elektroinštalácie podľa zákazníka.
  • Najrozsiahlejší balíček L je určený najnáročnejším zákazníkom so záujmom o komplexné riešenie energetickej sebestačnosti domu, samosprávam alebo veľkým fleetovým klientom, ktorí majú vo svojom vozovom parku desiatky až stovky elektrifikovaných vozidiel Škoda. Takýto zákazník pravdepodobne má zámer vybudovať systém nabíjačiek, vlastnú fotovoltaickú elektráreň a batériové úložiska.

Architektúra balíčka L je preto založená na energetickom úložisku, ktoré zhromažďuje energiu pre dobu, kedy bude potrebné jej efektívne využitie. Cez noc sa nabíja lacnejším prúdom a následne cez deň sa takto naakumulovaná energia používa na vykrytie odberu v špičkách.

Tento balík zahŕňa aj pomoc s návrhom fotovoltaickej elektrárne pre akumuláciu zelenej energie a poradenstvo v oblasti dotačných stimulov z fondov EÚ. V závislosti od rozsahu objednaných služieb je cena balíčka L individuálna a závisí od zadania a navrhnutého riešenia požiadaviek zákazníka.

Wallboxy pre jednotlivcov i skupiny

Škoda ponúka tri typy cenovo dostupných technických riešení. Základný Škoda iV Charger (556 €) nedisponuje inteligentnými funkciami a prepojením s mobilnou aplikáciou. Ide o riešenie pre domáce nabíjanie elektromobilu či plug-in hybridného vozidla v garáži rodinného domu.

Škoda

Škoda iV Charger Connect (795 €) má okrem toho modul pre autorizáciu čipovou kartou RFID, takže môže slúžiť viacerým používateľom. Toto riešenie je vhodné najmä na miesta, ako sú podzemné garáže, kde sa vďaka RFID autorizácii zabráni neoprávnenému nabíjaniu.

Najprepracovanejší Škoda iV Charger Connect+ (1 074 €) do svojej technickej výbavy pridáva ešte LTE modul a certifikovaný elektromer. Takýto wallbox môže zdieľať viacero používateľov, dáta o nabíjaní sa odosielajú do aplikácie a používatelia aj prevádzkovateľ presne vidia, kto spotreboval koľko elektriny.

Zobraziť celú galériu (6)
Martin Katler / FonTech

Wallboxom šetríš nie len peňaženku, ale aj batériu

Nabíjanie skrz wallbox má hneď niekoľko výhod. Tou prvou je cena samotného nabíjania, nakoľko takýmto spôsobom dokážeš elektromobil nabíjať za najlacnejšiu domácu tarifu už od 0,09 € za 1 kWh.

Bežné wallboxy ponúkajú výkon 11 až 22 kW a bežnú 77 kWh batériu Škody Enyaq by si s takýmto wallboxom nabil za osem, respektíve štyri hodiny. Auto by sa ti tak bez problémov nabilo doplna počas noci, každý deň by si tak mal k dispozícii dojazd viac ako 400 km.

Škoda

Okrem peňaženky šetrí wallbox aj batériu. Rýchle DC nabíjanie dáva akumulátoru rozhodne viac zabrať a časté nabíjanie týmto spôsobom znižuje životnosť batérie. Aj v tomto prípade by ale akumulátor mal vydržať 8 rokov alebo 160 000 km.

Rýchle nabíjanie na DC staniciach má jedinú výhodu v tom, že je skutočne rýchle. Enyaq sa dokáže nabíjať maximálnym výkonom 125 kW a v takomto prípade si schopný auto nabiť z 5 na 80 % už za 40 minút.

Pri domácom nabíjaní je viac než pravdepodobné, že životnosť batérie môžeš pokojne zdvojnásobiť, či dokonca môže prežiť auto ako také. Skôr teda dôjde k poškodeniam karosérie a podvozku, než vypovedá službu batéria.

Škoda navyše svojim zákazníkom pri predaji jazdeného elektromobilu vystaví jedinečný certifikát o zdraví batérie. Je dostupný v papierovej aj digitálnej forme, pričom ho vďaka unikátnemu kódu a naviazaniu na VIN číslo automobilu nie je možné sfalšovať. Majiteľovi vozidla to pri ďalšom predaji umožňuje garantovať nájazd, opotrebenie a predovšetkým zostatok kapacity akumulátora v čase vystavenia certifikátu.

Nabíjaj jednou kartou po celej Európe

Aj cestovanie po Európe je s elektromobilom veľmi komfortne. Vďaka službe Powerpass, ktorá zákazníkovi umožňuje nabíjanie v rámci celej Európy len za použitia jednej karty.

Zákazník si pri registrácii karty môže vybrať jeden z trojice programov. Program Charge Free, ktorý je bez mesačného poplatku, program Simply Charge za 17,59 € mesačne a program Charge Faster za 22,59 € mesačne.

So stúpajúcim mesačným poplatkom sa iba znižuje cena za 1 kWh energie, voľné kWh zákazník pri balíkoch s mesačným poplatkom nezískava. V každej tarife sú tri cenové kalkulácie na základe toho, či zákazník nabíja na AC, DC alebo na Ionity nabíjačke.

Vlastniť elektromobil je jednoduchšie, než si myslíš

Škoda skutočne ponúka všetko, čo majiteľ elektromobilu potrebuje. Samotným autom to nekončí a v prípade záujmu môžeš mať od automobilky nabíjací wallbox pre domáce nabíjanie a univerzálnu kartu, ktorá ťa na dlhých cestách nenechá v štichu.

Výkonovo a výbavou porovnateľné modely spaľováku a elektromobilu dokonca nemajú ani tak vysoký cenový rozdiel, no rozdiel v šetrení nákladov počas jazdy hrá výrazne v prospech elektromobilu. Elektrické auto ti tak už dnes môže ušetriť množstvo peňazí.

Jazda elektromobilom je v dnešnej dobe skutočne jednoduchá a pohodlná. Presvedčili sme sa o tom aj na našom teste okolo Slovenska, kedy sa nám za jeden deň podarilo prejsť viac ako 1000 km.

FonTech

Navyše už dávno neplatí ani to, že s elektrickým autom musíš jazdiť „na spotrebu“, aby si do cieľa prišiel čo najskôr. Tento mýtus sme vyvrátili v redakčnom teste a potvrdili sme, že jazda plnohodnotným diaľničným tempom s mierne vyššou spotrebou je časovo efektívnejšia aj po spočítaní všetkých časov na nabíjanie.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú