Ak na palubnom počítači auta zasvieti dojazd 0 kilometrov, nie je to príjemná situácia pre žiadneho šoféra, či už jazdí na spaľováku, alebo na elektrickom aute. Čerpaciu stanicu nájdeš na každom kroku, no s nabíjacími stanicami je to už o čosi horšie. Čo teda robiť, ak sa ti elektromobil úplne vybije?

Test úplného vybitia som plánoval dlhšiu dobu a v podstate som chcel celú situáciu iba „simulovať“, teda naplánovať si vybitie auta niekde v okolí nabíjačky, aby som predišiel stresovým situáciám. Osud to ale zariadil inak, vôbec poprvýkrát v živote sa mi stalo, že nabíjačka, na ktorej som plánoval nabíjať, bola nefunkčná a ja som tak bol nútený vyhľadať inú.

Mário Šimovič/FonTech

Problém bol v tom, že elektromobil ukazoval dojazd iba 17 km a najbližšia nabíjačka bola vzdialená 15 km, avšak po diaľnici, kde je spotreba elektromobilu podstatne vyššia.

Ako modelové vozidlo bol využitý Mercedes EQA 250, elektromobily iných automobiliek sa v podobných kritických situáciách môžu správať odlišne.

Mercedes sa snažil „prežiť za každú cenu“

Ihneď ako som vyšiel na diaľnicu, palubný počítač vypísal hlášku, že výkon vozidla je značne obmedzený. Zobrazenie tejto informácie chválim, vodič je v takomto prípade informovaný, že pod plynovým pedálom nemá plný výkon, o ktorý sa opiera pri bežných situáciách, napríklad pri predbiehaní.

Okrem hlášky, ktorú sa nedala zrušiť, sa v pravom hornom rohu virtuálnych budíkov zobrazil znak korytnačky, no v tomto momente bol elektromobil ešte stále dostatočne živý a aj napriek obmedzenému výkonu sa dalo po diaľnici jazdiť rýchlosťou 140 km/h.

Mário Šimovič/FonTech

Takýmto tempom som prešiel celú cestu až k nabíjačke, výkon sa postupne stále viac a viac znižoval, no maximálna rýchlosť sa až k samému koncu znížila na 130 km/h. Tu sa ale bavíme o menej ako 5 % kapacity batérie a dojazde na úrovni 6 km.

Po príchode k nabíjacej stanici, ktorá bola od miesta môjho štartu vzdialená 15 km, palubný počítač ukazoval dojazd 6 km, no pri štarte bol dojazd na úrovni 17 km. Jednoduchá matematika hovorí, že pri nabíjačke by mali zostať nanajvýš 2 km dojazdu.

Elektromobil sa ale snažil prežiť za každú cenu a postupným znižovaním výkonu maximalizoval svoj dojazd. Bol som milo prekvapený, že auto nevyplo komfortné funkcie, ako napríklad klimatizáciu.

Mário Šimovič/FonTech

Ja som mal ale v pláne auto vybiť na úplnú nulu, preto som sa vybral do vedľajšej obce vzdialenej 4 km od nabíjačky, kde som sa následne otočil a zamieril späť. Zo 6 km dojazdu mi po absolvovaní 8 km okruhu zostával pri nabíjačke dojazd na úrovni 1 km.

To ešte stále nie je nula, preto som zamieril do obce na opačnú stranu, ktorá je vzdialená 3 km od nabíjacej stanice. Po pár stovkách metrov mi konečne palubný počítač vypísal dojazd na úrovni 0 km a zároveň aj kapacita batérie ukazovala 0 %. Až v tomto momente teda pre mňa začal ten „pravý test“.

Dokáže jazdiť aj s úplnou nulou
Startitup PREMIUM logo
Tento článok je dostupný členom Startitup PREMIUM

(Zrušiť môžeš kedykoľvek)

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú