Očarili sme svet. Slovenské batérie pre elektromobily porážajú špičku, vydržia vyše 600 000 km
V článku boli použité materiály SITA a TASR.
Slovenské batérie do elektromobilov od InoBat Auto sú podľa kórejského testovacieho centra NCT vysoko výkonné a bezpečné. Batérie slovenskej spoločnosti boli porovnávané s batériami ako Samsung a LG Chem, ktoré využívajú najväčšie automobilky sveta.
Ako ďalej informuje InoBat, jeho batérie dosiahli lepšie výsledky v oblastiach energetickej kapacity, dojazdu aj životnosti. Testovanie odštartovalo v marci tohto roku a bolo zamerané na viaceré parametre.
„Výsledky potvrdzujú kvalitu našich batérií. Ukazujú dosiahnutie lepších výsledkov oproti porovnávanej batérií ázijského výrobcu,“ uviedol člen predstavenstva InoBat Pavol Krokoš. Zároveň dodal, že už teraz vyvinuli a vyrobili aj ďalšiu sériu batérií a majú jasný plán výskumu a vývoja ďalších generácií. „Aktuálne sme podpísali kontrakt s novým zákazníkom a sme v intenzívnych rokovaniach s ďalšími,“ potvrdil Krokoš.
Batéria NMC622 od Inobat Auto sa na 85 % svojej kapacity nabije za 30 minút a pri -20 °C poskytne 77 % zo svojej celkovej kapacity. Lákavo znie aj fakt, že po 600 cykloch stratí len 9 % zo svojej pôvodnej kapacity a úplný koniec životnosti tak môžu zákazníci očakávať až po dosiahnutí 1300 – 1350 cyklov, uviedla vedkyňa Andrea Straková Fedorková z Ústavu chemických vied na Univerzite Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, píše TASR.
V modelovej situácii by takáto batéria pre elektromobil priemerne s 500 km dojazdom vydržala 650 000 km.
DenníkE upozorňuje, že InoBat Auto má už aj prvú verziu batérií pre prémiové elektromobily s označením NMC 811 na dojazdy vyše 520 km. V hre sú dokonca slovenské batérie, ktoré umožnia dojazd vyše 600 km. Prvú sériu vyrobí firma začiatkom budúceho roka.
InoBat začiatkom júna tohto roka začal s prestavbou priestorov svojho výskumno-vývojového centra vo Voderadoch. Jeho súčasťou bude aj pilotná linka na výrobu prémiových batérií. Výška celkových investícií do prestavby centra má dosiahnuť 50 mil. eur. S výrobou prvých batérií vo Voderadoch by sa malo začať približne o rok.
Batérie s unikátnou technológiou
Firma len nedávno ohlásila nové partnerstvo s americkou spoločnosťou Group14 Technologies. Ako uvádza v tlačovej správe, spoločne majú priniesť revolučné lítiové batérie na báze kremíka, ktoré môžu byť mať až 10-násobnú energetickú hustotu oproti súčasným batériám, podotýka TeslaMagazín.
Súčasné lítiové batérie používajú anódu na báze grafénu. Grafénová anóda má pomerne dobré vlastnosti a batérie s jej využitím disponujú solídnou energetickou hustotou. Anóda na báze kremíka ale môže byť podľa odborníkov až 10-krát energeticky efektívnejšia.
Group14 je priekopníkom v oblasti kremíkových batériových technológií a už teraz dokáže produkovať 120 ton kremíkových batérií ročne. V súčasnosti má ale všetky svoje kapacity vyčerpané pre zákazníkov vyrábajúcich spotrebnú elektroniku.
Spolupráca so spoločnosťou InoBat tak zrejme prispeje k rozšíreniu výrobných kapacít a batérie na báze kremíka budú k dispozícii aj pre výrobcov automobilov.
Ich batérie využíva aj švajčiarsky výrobca Fox Automotive
Ešte začiatkom júna spoločnosť Fox e-mobility informovala o nadviazaní partnerstva so slovenským výrobcom batérií. Nedávno sme taktiež priniesli článok, v ktorom sme informovali, že švajčiarska automobilka konečne odhalila, ako bude malý mestský, no najmä cenovo dostupný elektromobil vyzerať.
Vzhľad druhej generácie elektromobilu Mia vychádza z toho, ako vyzeral pôvodný mikrovan. Mia 2.0 je hranatá s dvojicou posuvných dverí po bokoch. Zvonka vyzerá byť malá, no vnútorný priestor je podľa výrobcu veľkorysí, pričom sedadlo vodiča je umiestnené v strede.
Rovnako ako pri prvej generácii, aj tá druhá by mala prísť v dvoch verziách – osobná až so štyrmi miestami na sedenie a špedičná s dostatočne veľkým úložným priestorom na rozvoz balíkov či jedla.
Cena tohto mestského vozidla by mala začínať na sume 16 000 € a prvé kusy sa dostanú do predaja už v roku 2023. Vyrábať ich má pre Fox Automotive popredný nemecký výrobca, no jeho názov zatiaľ drží spoločnosť v tajnosti.
Batérie InoBat umožňujú, aby bol celý systém napájania umiestnený v podlahe vozidla. Základný model by mal disponovať reálnym dojazdom okolo 200 km, no podľa nemeckého portálu bude možné dokúpiť si k vozidlu extra batériu a dojazd na jedno nabitie tak navýšiť až na 450 km. V budúcnosti by taktiež malo byť možné extra batériu nahradiť napríklad vodíkovým „predlžovačom dojazdu“.
NEPREHLIADNI
ROZHOVOR: Neboja sa ani Tesly a chcú s ňou súperiť, na Slovensku začnú vyrábať revolučné batérie do elektromobilov
Batérie vyrábajú špeciálne pre potreby klientov
O revolučných batériách spoločnosti InoBat sme sa rozprávali aj s projektovým manažérom Otom Pisoňom. Na otázku, v čom sú ich batérie oproti konkurencii revolučné, odpovedal nasledovne:
Unikátnym prvkom spoločnosti InoBat Auto je schopnosť prispôsobovať chémiu batérií potrebám svojich klientov. Kým ostatní výrobcovia vsadili na katalógový prístup, kde si odberatelia vyberajú z prísne zadefinovanej ponuky, InoBat Auto bude pre svojich jednotlivých klientov batérie šiť na mieru podľa ich potrieb.
Znamená to, že ak nejaká automobilka bude chcieť batériu pre svoje rodinné auto, od ktorého sa očakáva najmä bezpečnosť batérií a dlhý dojazd, budeme v rámci možností maximalizovať tieto atribúty. V prípade, ak bude kľúčová váha a výkon, nastavíme batériu týmto spôsobom.
Pre Slovensko je v hre továreň na batérie za 2 miliardy
Prezentácia VW sa primárne zameriavala na dvojicu tovární, no to, čo zaujíma nás, Slovákov, zaznelo až v samom závere. Jedna z fabrík na výrobu batérií má vyrásť aj vo východnej Európe.
Na rozdiel od ostatných okolitých krajín, v náš prospech hrá fakt, že nemecký koncern už u nás má obrovskú výrobnú linku na automobily. Východoeurópska továreň by mala byť spustená do roku 2027. V roku 2026 sa spustí ešte jedna v západnej Európe (Španielsko/Portugalsko/Francúzsko).
Do roku 2030 pribudnú ďalšie dve, o ich možnej lokalite nám však vedenie spoločnosti na prezentácii nič nepovedalo. Celkovo tak bude vlastniť koncern 6 fabrík s výrobnou kapacitou 240 GWh.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Na Slovensku sú v predaji nebezpečné vianočné svetlá. Takto ich spoznáte
Parádne zmeny. Dotácia na fotovoltiku je teraz pre Slovákov ešte vyššia (+nové podmienky)
V zahraničí sú presvedčení, že v septembrových voľbách nerozhodovali Slováci. Stali sme sa obeťou pokročilej AI
Obrovské zlúčenie je na svete. Dvaja predajcovia elektroniky sa oficiálne spojili, toto sa zmení
Kontroverzná reklama Telekomu pozná svoj osud. Rozhodla o ňom Rada pre reklamu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
SHMÚ vydáva výstrahy pred povodňami a silným vetrom. Poznáme deň, kedy Slovensko „zavalí“ sneh
Boli sme v najvyššie položenej otáčavej reštaurácii na svete. Je to dokonalý výlet autom zo Slovenska
Najlepšie bývanie na Slovensku do 50-tisíc: Vybrali sme pre teba najatraktívnejšie ponuky
Firma stojaca za ChatGPT tají projekt Q*. Podľa výskumníkov je to hrozba pre ľudstvo
Skupina Slovákov môže ušetriť na odvodoch: Na splnenie jednej povinnosti ostáva menej ako týždeň
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Po mnohých elektromobiloch som presadol do spaľováku. Po pár minútach v meste by som ho najradšej vymenil
- Vodíkový kamión trhol rekord s dojazdom 1000 km, neprešiel ale ani polovicu toho, čo dokáže diesel
- Slováci, držte si klobúky. Číňania dokončili testovanie úplne nového elektromobilu, ktorý sľubuje dojazd vyše 1000 km
- Dizajn, ktorý by EÚ politici vyhnali z kontinentu a šialené parametre. Takýto je Cybertruck v praxi
- Dosť zavádzaniu neznalých ľudí: Experti spočítali, či elektromobily preťažia sieť. Toto hovoria tvrdé čísla a fakty
-
- Po mnohých elektromobiloch som presadol do spaľováku. Po pár minútach v meste by som ho najradšej vymenil
- Slováci, držte si klobúky. Číňania dokončili testovanie úplne nového elektromobilu, ktorý sľubuje dojazd vyše 1000 km
- Dizajn, ktorý by EÚ politici vyhnali z kontinentu a šialené parametre. Takýto je Cybertruck v praxi
- Vodíkový kamión trhol rekord s dojazdom 1000 km, neprešiel ale ani polovicu toho, čo dokáže diesel
- Dosť zavádzaniu neznalých ľudí: Experti spočítali, či elektromobily preťažia sieť. Toto hovoria tvrdé čísla a fakty
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdzuje to ďalšia štúdia
- Začína nová éra, autá dostanú od 1. januára iné ŠPZ. Toto všetko treba vedieť
- V Číne zapojili do prevádzky gigantickú powerbanku pre státisíce ľudí. Nemá v sebe ani štipku lítia
- Po mnohých elektromobiloch som presadol do spaľováku. Po pár minútach v meste by som ho najradšej vymenil
- Slováci, držte si klobúky. Číňania dokončili testovanie úplne nového elektromobilu, ktorý sľubuje dojazd vyše 1000 km
Expert AI zo Slovenska volá o pomoc. Niekto alebo niečo mu zmenilo meno na Instagrame
Spotify prepustí približne 1 500 zamestnancov, ide o značnú časť pracovnej sily
Toyota chce do roku 2026 predávať v Európe 250 000 elektromobilov ročne
Španielska telekomunikačná spoločnosť plánuje zrušiť vyše 5 000 pracovných miest
Slováci z cudziny tento rok doviezli takmer 57 000 ojazdených áut
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
SHMÚ vydáva výstrahy pred povodňami a silným vetrom. Poznáme deň, kedy Slovensko „zavalí“ sneh
Boli sme v najvyššie položenej otáčavej reštaurácii na svete. Je to dokonalý výlet autom zo Slovenska
Najlepšie bývanie na Slovensku do 50-tisíc: Vybrali sme pre teba najatraktívnejšie ponuky
Firma stojaca za ChatGPT tají projekt Q*. Podľa výskumníkov je to hrozba pre ľudstvo
Skupina Slovákov môže ušetriť na odvodoch: Na splnenie jednej povinnosti ostáva menej ako týždeň
Copyright© 2023 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené