Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Batérie sú stále najdrahšou zložkou celého elektromobilu a najvýraznejšie tak ovplyvňujú jeho koncovú cenu.

Situácia s drahými úložiskami energie by sa však mala v najbližších rokoch zmeniť, a to aj napriek miernemu rastu surovín a krátkodobému zvyšovaniu cien, informuje vo svojej analýze BloombergNEF. Ešte pred 11 rokmi pritom dosahovala cena batérií 1 200 dolárov za 1 kWh.

Batérie elektromobilov sú najlacnejšie práve teraz. To sa môže zmeniť

Metrika ceny za 1 kWh je využívaná pre stanovenie ceny batérie bežne a platí, čím viac kWh kapacity batéria má, tým je jej cena vyššia. Adopcia elektromobility však postupne skresáva vysoké ceny za kilowatthodinu nižšie a tento rok sa batérie predávali najlacnejšie za poslednú dekádu.

V porovnaní s rokom 2010 totiž ich cena klesla až o 89 %, na 132 dolárov za 1 kWh, čo predstavuje kombinovanú cenu 101 dolárov za 1 kWh pri batériových článkoch a 31 dolárov za kWh pri tzv. batériovom packu.

Vlani sa ešte batérie predávali za 140 dolárov za kWh. Práve takýto postupný pokles cien najdôležitejšieho prvku elektromobilov zohráva výraznú rolu v znižovaní ich cien. Na priemysel však naopak tlačia zvyšujúce sa ceny základných surovín.

BloombergNEF

Situáciu sťažuje aj rastúci dopyt a nedostatočné dodávky týchto prvkov, informoval Bloomberg. Podľa BMI (Benchmark Mineral Intelligence) indexu totižto cena lítia preskočila svoj doterajší rast a od pôvodného minima, ktoré bolo zaznamenané pred začiatkom tohto roka, sa cena čínskeho uhličitanu lítneho zdvojnásobila.

Cena hydroxidu lítneho potom podľa Bloombergu stúpla až o 70 %. Tento prudký rast nastal len krátko po páde ceny, ktorá dosiahla svoj vrchol v roku 2018 a od tej doby sa financovanie tohto sektora zhoršovalo, pričom ruku k „dielu“ priložila aj pandémia.

Freepik (Úprava redakcie)/Unsplash

V automobilom priemysle je však pomyselnou hranicou, pri ktorej by mohli elektromobily cenami konkurovať spaľovákom, cena 100 dolárov za kWh. Ide však o relatívny pojem, nakoľko výsledná cena závisí aj od konkrétneho modelu a jeho výbavy.

NEPREHLIADNI
Lacnejšie elektromobily blokujú maximálne vyťažení ťažiari. „Zlato 21. storočia“ sa míňa a nepokrýva dopyt

Dosiahnutiu tejto hranice by mohlo v blízkej budúcnosti nakrátko zabrániť zvýšenie priemernej ceny za kWh, ktorá by mala podľa odhadov dosiahnuť v budúcom roku hodnotu 135 dolárov za kWh.

Vyššie ceny môžu oddialiť masovú adopciu elektromobilov

Pokiaľ sa teda neobjaví nejaké vylepšenie alebo zmeny, ktoré by dopad všetkých aspektov na výrobu batérií a packov mohli zmierniť, pokles ceny na úroveň 100 dolárov za kWh sa môže natiahnuť o ďalšie 2 roky.

Kľúčovú rolu tu teda zohrávajú práve aj spomenuté základné suroviny, po ktorých je čoraz väčší dopyt a situáciu navyše komplikujú aj ďalšie faktory, medzi ktoré patrí pandémia či problémy v dodávateľských reťazcoch.

NEPREHLIADNI
Objav desaťročia alebo bizarný pokus? Batérie do elektromobilov revolučne zmení surovina, ktorú máš v kuchyni aj ty

Odborníci napriek tomu veria, že tieto prekážky majú len krátkodobý charakter. Do tej doby sa však trh môže ďalej rozvíjať pomocou mnohých inovácií a technológií, ktoré pomôžu zraziť nielen ceny batérií, ale aj samotných elektromobilov. Pokiaľ by sa teda predpoklady naplnili, 100 dolárov za kWh v batériách by sme mohli dosiahnuť už v roku 2024.

Od toho momentu by mali byť automobilky schopné vyrobiť väčší počet cenovo dostupných elektrických áut pre masy ľudí. S prihliadnutím na odvážne ciele EÚ či Nemecka, ktoré sa nedávno zaviazalo dostať na cesty 15 miliónov elektromobilov do konca dekády, bude pokles ceny batérií kľúčovým. Opačný scenár by totižto mal ďalekosiahle následky na masovú adopciu elektromobility a prechod od konvenčných vozidiel k alternatívnym pohonom.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú