Elektromobily budú ešte lacnejšie. Ceny batérií mieria na historické minimá
Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.
Batérie sú stále najdrahšou zložkou celého elektromobilu a najvýraznejšie tak ovplyvňujú jeho koncovú cenu.
Situácia s drahými úložiskami energie by sa však mala v najbližších rokoch zmeniť, a to aj napriek miernemu rastu surovín a krátkodobému zvyšovaniu cien, informuje vo svojej analýze BloombergNEF. Ešte pred 11 rokmi pritom dosahovala cena batérií 1 200 dolárov za 1 kWh.
Batérie elektromobilov sú najlacnejšie práve teraz. To sa môže zmeniť
Metrika ceny za 1 kWh je využívaná pre stanovenie ceny batérie bežne a platí, čím viac kWh kapacity batéria má, tým je jej cena vyššia. Adopcia elektromobility však postupne skresáva vysoké ceny za kilowatthodinu nižšie a tento rok sa batérie predávali najlacnejšie za poslednú dekádu.
V porovnaní s rokom 2010 totiž ich cena klesla až o 89 %, na 132 dolárov za 1 kWh, čo predstavuje kombinovanú cenu 101 dolárov za 1 kWh pri batériových článkoch a 31 dolárov za kWh pri tzv. batériovom packu.
Vlani sa ešte batérie predávali za 140 dolárov za kWh. Práve takýto postupný pokles cien najdôležitejšieho prvku elektromobilov zohráva výraznú rolu v znižovaní ich cien. Na priemysel však naopak tlačia zvyšujúce sa ceny základných surovín.
Situáciu sťažuje aj rastúci dopyt a nedostatočné dodávky týchto prvkov, informoval Bloomberg. Podľa BMI (Benchmark Mineral Intelligence) indexu totižto cena lítia preskočila svoj doterajší rast a od pôvodného minima, ktoré bolo zaznamenané pred začiatkom tohto roka, sa cena čínskeho uhličitanu lítneho zdvojnásobila.
Cena hydroxidu lítneho potom podľa Bloombergu stúpla až o 70 %. Tento prudký rast nastal len krátko po páde ceny, ktorá dosiahla svoj vrchol v roku 2018 a od tej doby sa financovanie tohto sektora zhoršovalo, pričom ruku k „dielu“ priložila aj pandémia.
V automobilom priemysle je však pomyselnou hranicou, pri ktorej by mohli elektromobily cenami konkurovať spaľovákom, cena 100 dolárov za kWh. Ide však o relatívny pojem, nakoľko výsledná cena závisí aj od konkrétneho modelu a jeho výbavy.
NEPREHLIADNI
Lacnejšie elektromobily blokujú maximálne vyťažení ťažiari. „Zlato 21. storočia“ sa míňa a nepokrýva dopyt
Dosiahnutiu tejto hranice by mohlo v blízkej budúcnosti nakrátko zabrániť zvýšenie priemernej ceny za kWh, ktorá by mala podľa odhadov dosiahnuť v budúcom roku hodnotu 135 dolárov za kWh.
Vyššie ceny môžu oddialiť masovú adopciu elektromobilov
Pokiaľ sa teda neobjaví nejaké vylepšenie alebo zmeny, ktoré by dopad všetkých aspektov na výrobu batérií a packov mohli zmierniť, pokles ceny na úroveň 100 dolárov za kWh sa môže natiahnuť o ďalšie 2 roky.
Kľúčovú rolu tu teda zohrávajú práve aj spomenuté základné suroviny, po ktorých je čoraz väčší dopyt a situáciu navyše komplikujú aj ďalšie faktory, medzi ktoré patrí pandémia či problémy v dodávateľských reťazcoch.
NEPREHLIADNI
Objav desaťročia alebo bizarný pokus? Batérie do elektromobilov revolučne zmení surovina, ktorú máš v kuchyni aj ty
Odborníci napriek tomu veria, že tieto prekážky majú len krátkodobý charakter. Do tej doby sa však trh môže ďalej rozvíjať pomocou mnohých inovácií a technológií, ktoré pomôžu zraziť nielen ceny batérií, ale aj samotných elektromobilov. Pokiaľ by sa teda predpoklady naplnili, 100 dolárov za kWh v batériách by sme mohli dosiahnuť už v roku 2024.
Od toho momentu by mali byť automobilky schopné vyrobiť väčší počet cenovo dostupných elektrických áut pre masy ľudí. S prihliadnutím na odvážne ciele EÚ či Nemecka, ktoré sa nedávno zaviazalo dostať na cesty 15 miliónov elektromobilov do konca dekády, bude pokles ceny batérií kľúčovým. Opačný scenár by totižto mal ďalekosiahle následky na masovú adopciu elektromobility a prechod od konvenčných vozidiel k alternatívnym pohonom.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Fotovoltika sa nikdy neoplatila viac. Tu sú 2 príbehy Slovákov, ktorým ušetrila tisíce eur
Google Mapy dostanú brutálnu novinku, toto prinesie
Autopilot Tesly môže byť čoskoro v každom aute. Prvá automobilka prejavila záujem
Spaľováky, traste sa. Dorazilo elektrické „Géčko” s gigantickou batériou, ktoré sa točí ako tank
Tesla sa odtrhla z reťaze. Z ničoho nič odhalila nový extrémne výkonný model
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Tesla sa odtrhla z reťaze. Z ničoho nič odhalila nový extrémne výkonný model
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Spaľováky, traste sa. Dorazilo elektrické „Géčko” s gigantickou batériou, ktoré sa točí ako tank
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
-
- Tesla sa odtrhla z reťaze. Z ničoho nič odhalila nový extrémne výkonný model
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Spaľováky, traste sa. Dorazilo elektrické „Géčko” s gigantickou batériou, ktoré sa točí ako tank
-
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Nový Peugeot ma odrovnal. Tento elektromobil by som ale radšej mal ako spaľovák
- Tesle padla sánka. Mercedes oficiálne spustil svoj sci-fi autopilot (+video)
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Tesla sa odtrhla z reťaze. Z ničoho nič odhalila nový extrémne výkonný model
Airbus zaznamenal nárasť čistého zisku o viac ako štvrtinu
Od výbuchu v atómovej elektrárni v Černobyle uplynie 38 rokov
Trojčlenná misia Šen-čou-18 odštartovala k vesmírnej stanici Tchien-kung
Hry sa budú hrať samé. Známa značka chystá úplnú absurdnosť
Škoda ukázala budúcnosť. Česká automobilka odhalila nové auto v ikonickej hernej sérii
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené