Že sa už batérie nemajú kam posúvať? Americká spoločnosť Solid Power si to nemyslí, nedávno zverejnila informácie o svojej novej platforme. Okrem zníženia rozmerov a hmotnosti sa zvýši aj ich efektivita a klesnú celkové náklady na výrobu, informuje portál Electrive.

Ako najväčší problém dnešných elektromobilov sa javia batérie. Nehovoríme len o ich kapacite, s ktorou je priamo úmerný aj dojazd, ale inžinieri vo veľkom riešia aj veľkosť samotných článkov, použitie vzácnych kovov, a tým pádom aj cenu batérie, ktorá tvorí 30 % z celkovej ceny elektromobilu.

Solid Power

Nakoľko sa ale jedná o pomerne mladý segment, priestor na zlepšovanie tu stále je a zdá sa, že najbližšie roky bude cena batérií výrazne klesať, použitie vzácnych kovov sa bude eliminovať a aj veľkosti článkov sa značne zmenší.

Na úvod treba spomenúť, že firma Solid Power nevyvíja iba nový typ batériových článkov, ale ide o celú platformu. Tekutý elektrolyt na báze sulfidu je možné kombinovať s anódami, ktoré sú, buď z kovov lítia, alebo sú na báze vysokého obsahu kremíka. V kombinácii s nimi sa teda môžu používať už dobre známe a v súčasnosti využívané katódy lítia, niklu mangánu a kobaltu.

NEPREHLIADNI
ROZHOVOR: Neboja sa ani Tesly a chcú s ňou súperiť, na Slovensku začnú vyrábať revolučné batérie do elektromobilov

Kombináciou vyššie spomenutých katód s kremíkovou anódou a tekutým elektrolytom sľubuje nárast energetickej hustoty na 390 Wh/kg. Súčasné batérie Tesly či spoločnosti Panasonic, ktoré sú považované za tie najlepšie na trhu, majú energetickú hustotu na úrovni 260 Wh/kg, nárast by tak predstavoval takmer 50 %.

Solid Power

Ak sa použije lítiová anóda, nárast energetickej hustoty je vyšší až o 69 % na 440 Wh/kg. Pre lepšiu predstavu, spoločnosť Solid Power reprezentuje čísla na príklade, kedy by ich nový typ batérie disponoval kapacitou 77 kWh rovnako, aká sa aktuálne používa pri elektromobiloch na koncernovej platforme MEB automobilky Volkswagen.

V prvom rade by bola takáto batéria s rovnakou kapacitou až o 44 % menšia a jej objem by bol 184 litrov miesto súčasných 329 litrov. Výrazne by klesla aj hmotnosť, pri použití kremíkovej anódy batéria váži 304 kg, pri použití lítiovej anódy dokonca iba 269 kg. Vďaka nižšej hmotnosti by sa pochopiteľne zvýšil aj dojazd o 14 až 16 %. Dôležitým faktorom je, že rýchlosť nabíjania sa nijako neovplyvní a zodpovedá hodnotám súčasných batérií.

Čo je ale najdôležitejšie, batéria nového typu by stála 6545 dolárov, teda asi 5350 €, zatiaľ čo v súčasná 77 kWh batéria pre VW stojí 10 934 dolárov, teda takmer 8950 €.

V budúcnosti budú ešte lepšie

Platforma Solid Power by mohla byť v budúcnosti schopná využívať aj lacné typy katód, ktoré inak nie sú vhodné pre použitie v lítium-iónových batériách. V kombinácii s kovovou anódou lítia bude katóda úplne bez kobaltu a niklu, čo zníži náklady na tieto vzácne kovy až o 90 %.

Ako píše PRnewsWire, sériová výroba nového typu batérií má začať už v roku 2026 a zo začiatku bude spoločnosť ponúkať trojicu rôznych konštrukcií, každá z nich môže vyhovovať inému výrobcovi automobilov. Do vývoja týchto batérií investovali automobilky ako Ford či BMW, ktoré ich pochopiteľne budú využívať.

InoBat

Veľký hráč aj u nás na Slovensku

Veľký hráč vo vývoji batérií sa nachádza aj na Slovensku. Je ním spoločnosť InoBat a s jej dvomi hlavnými predstaviteľmi sme nedávno robili veľký rozhovor, kde nám prezradili, v čom sú ich batérie revolučné a čo od nich môžeme očakávať do budúcna.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

Články, ktoré hýbu svetom