Je čas na zmenu? Elektromobil už vyjde lacnejšie ako spaľovák pri kúpe aj prevádzke
„Je čas na prechod,“ uviedol CEO koncernu Volkswagen Herbert Diess vo svojom príspevku na sociálnej sieti LinkedIn. Šéf najväčšieho výrobcu áut so spaľovacími motormi zdieľal grafiku, ktorá porovnáva naftové modely s ich elektrickými ekvivalentami. Takmer všetky parametre naznačujú, že elektromobil je oproti naftovému modelu výhodnejší, informuje Electrek.
Vo všeobecnosti sa hovorí, že jazdenie elektrickým autom je lacnejšie, než jazda spaľovákom. O koľko presne dokážeš jazdiť na elektrinu lacnejšie, než na benzín či naftu, je ale veľmi premenlivé.
Závisí to od niekoľkých faktorov, ako napríklad cena elektriny a pohonných hmôt v danej krajine, úľavy pre majiteľov elektromobilov či bonusy na nákup ekologického auta, ktorá sa menia od krajiny ku krajine.
Jazda spaľovákom až o 50 % drahšia
Dáta zahrnuté v infografike sú lokalizované na nemecký trh, preto sa niektoré sumy môžu pre náš trh líšiť. Aj tak nám ale toto porovnanie poskytuje aký-taký pohľad na to, o koľko drahšia je jazda spaľovákom v porovnaní s elektromobilom.
Prvé takéto priame porovnanie sa objavilo v nemeckom magazíne Auto Zeitung, no Volkswagen ho aplikoval na svoje modely, respektíve modely dcérskych automobiliek. Porovnáva teda celkové náklady od kúpy, poistenia až po celkové náklady na jazdu vybranými modelmi v Nemecku.
Do priameho súboja sa teda dostal VW Tiguan a ID.4, Škoda Kodiaq a Enyaq no a nakoniec Audi Q5 quattro verzus Q4 e-tron.
Základné cenovky hrajú s výnimkou Škodovky v prospech spaľovacích motorizácií, no VW do výpočtu kúpnej ceny zahrnul aj bonusy, ktoré je možné získať v Nemecku.
Po aplikovaní bonusov už vyjde nákup každého porovnávaného elektromobilu lacnejšie, než nákup spaľováku. Výkon hrá takisto v prospech elektromobilov, s výnimkou modelov od VW, kde je Tiguan 2.0 TDI mierne výkonnejší a s lepším krútiacim momentom, ako VW ID.4 Pure.
Čo hrá jednoznačne do karát spaľovákov, je dojazd „na plnú“. Na jednu nádrž benzínu či nafty prejdeš aj 1 000 km, v prípade elektromobilov je to od 300 do 500 km. Iba Enyaq 80 iV disponuje papierovým dojazdom 536 km, čo je najviac z trojice vybraných elektromobilov.
Ceny poistenia sú porovnateľné a je tomu tak aj u nás. V článku, v ktorom sme sa danej téme venovali podrobnejšie, sme sa pýtali odborníkov, či sú ceny poistenia elektromobilu vyššie, alebo nižšie.
Poisťovne aktuálne nerozlišujú, či sa jedná o elektromobil alebo spaľovák a výšku poistného kalkulujú na základe výkonu auta.
Dostávame sa ale k tej najpodstatnejšej časti, ktorou sú náklady na jazdu. V tomto smere zasa spaľovacie modely zaostávajú proti svojim elektrickým ekvivalentom pri všetkých modeloch.
Ako uviedol Diess vo svojom príspevku, náklady na jazdu VW ID.4 Pure sú až o 30 % nižšie, ako náklady na jazdu s Tiguanom s naftovým dvojlitrom. V prípade luxusnejších Audín sú náklady pre Q4 e-tron nižšie až o 40 % v porovnaní s naftovou Q5.
Najlepšie na tom je Škoda Enyaq, pri ktorej ťa jazdenie stojí takmer o 50 % menej než pri jazdení dieselovým Kodiaqom s pohonom všetkých štyroch kolies.
„Najlacnejší“ je úplne iný typ pohonu
Z dlhodobého hľadiska totiž nie je najlacnejší ani spaľovák a dokonca ani elektromobil. Vedci, ktorí pracovali na novej štúdii v nej zohľadnili niekoľko dôležitých faktorov.
Okrem toho, že pracovali zvlášť s malými a väčšími osobnými vozidlami, pozreli sa aj na rozdiely pri veľkých a stredných nákladných vozidlách. Tie rozdelili do piatich kategórií na základe ich pohonného ústrojenstva – spaľováky, hybridy, plug-in hybridy, vodíkové vozidlá a elektromobily.
Pri počítaní celkových nákladov na vlastníctvo a prevádzku vozidla tiež zohľadnili viacero faktorov, ako kúpna cena, odpisy, náklady na pohonné hmoty či elektrinu, údržba a opravy, no a v neposlednom rade dane a poplatky spojené s poistením vozidla.
Výsledok štúdie mnohých prekvapí. V súčasnosti je totiž najekonomickejším pohonným ústrojenstvom v kategórii osobných automobilov hybridná motorizácia. To sú vozidlá, ktoré disponujú spaľovákom aj elektromotorom a malou batériou, ktorú však nie je možno nabíjať zo siete, ale nabíja sa iba rekuperáciou.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
S týmto palivom je pre Slováka 100 km najlacnejších, pohorela ekologická náhrada
Dosť zavádzaniu neznalých ľudí: Experti spočítali, či elektromobily preťažia sieť. Toto hovoria tvrdé čísla a fakty
Parádne zmeny. Dotácia na fotovoltiku je teraz pre Slovákov ešte vyššia (+nové podmienky)
Už nikdy nechcú Octaviu s TDI. Českí policajti za 3 roky najazdili 200 000 km na elektromobile, pre ľudí majú jasný odkaz
Šéf Volkswagenu: Uvedomili sme si krutú realitu, už nedokážeme konkurovať. Nastal čas pre drastické rozhodnutie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Na východe Slovenska vznikne až 500 pracovných miest: Do Prešova mieri nový investor
Hlina drsne o Majerskom: Je vydierateľný. „Môžete povedať, že takúto haciendu postavíte za 400 000, ale nie mne“
Na najčastejšiu príčinu smrti Slovákov ročne zomrie 25-tisíc ľudí. Primár radí, ako jej predísť
Vláda rozšírila zákaz dovozu poľnohospodárskych produktov z Ukrajiny
Ak to takto pôjde ďalej, horúčavy čoskoro zabijú 5-násobne viac ľudí, varujú vedci
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- S týmto palivom je pre Slováka 100 km najlacnejších, pohorela ekologická náhrada
- Dosť zavádzaniu neznalých ľudí: Experti spočítali, či elektromobily preťažia sieť. Toto hovoria tvrdé čísla a fakty
- Parádne zmeny. Dotácia na fotovoltiku je teraz pre Slovákov ešte vyššia (+nové podmienky)
- Nová funkcia Google Máp Slovákom ušetrí aj 800 €, konečne ju spustili
- Šéf Volkswagenu: Uvedomili sme si krutú realitu, už nedokážeme konkurovať. Nastal čas pre drastické rozhodnutie
-
- S týmto palivom je pre Slováka 100 km najlacnejších, pohorela ekologická náhrada
- Dosť zavádzaniu neznalých ľudí: Experti spočítali, či elektromobily preťažia sieť. Toto hovoria tvrdé čísla a fakty
- Nová funkcia Google Máp Slovákom ušetrí aj 800 €, konečne ju spustili
- Parádne zmeny. Dotácia na fotovoltiku je teraz pre Slovákov ešte vyššia (+nové podmienky)
- Naftové autá miznú z trhu, predaje elektromobilov praskajú vo švíkoch. Aj Slovensko sa rozhýbalo
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdzuje to ďalšia štúdia
- Začína nová éra, autá dostanú od 1. januára iné ŠPZ. Toto všetko treba vedieť
- V Číne zapojili do prevádzky gigantickú powerbanku pre státisíce ľudí. Nemá v sebe ani štipku lítia
- Hravo zahanbí spaľováky. Do Európy oficiálne prichádza elektromobil s rekordným dojazdom
- S týmto palivom je pre Slováka 100 km najlacnejších, pohorela ekologická náhrada
Nemecké automobilky založia spoločný podnik pre nabíjaciu sieť v Číne
Zaklínač 4 sa nezadržateľne blíži. Do hry nabrali nových ľudí
Švédsky parlament uvoľnil cestu rozšíreniu jadrovej energie
Slovnaft chce vybudovať centrum na energetické zhodnotenie odpadu
Šimkovičovej ministerstvo zastavuje boj proti hoaxom, radšej opraví strechu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Na východe Slovenska vznikne až 500 pracovných miest: Do Prešova mieri nový investor
Hlina drsne o Majerskom: Je vydierateľný. „Môžete povedať, že takúto haciendu postavíte za 400 000, ale nie mne“
Na najčastejšiu príčinu smrti Slovákov ročne zomrie 25-tisíc ľudí. Primár radí, ako jej predísť
Vláda rozšírila zákaz dovozu poľnohospodárskych produktov z Ukrajiny
Ak to takto pôjde ďalej, horúčavy čoskoro zabijú 5-násobne viac ľudí, varujú vedci
Copyright© 2023 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené