Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Kúpil by si si zastaralý televízor, keď máš na trhu lepšie a modernejšie LCD? Doba sa mení a rovnako, ako prichádzajú inovácie v iných odvetviach, prichádzajú aj v automobilovom priemysle. Spaľováky postupne začínajú nahrádzať autá na elektrický pohon.

Sme už v dobe, kedy jedna technológia predbehla druhú?

Tí, ktorí jazdia, alebo niekedy jazdili na elektrickom aute, takmer zhodne tvrdia, že sa jedná o lepšiu technológiu. Zo zarytých odporcov elektromobilov sa postupne stávajú ľudia, ktorí minimálne začínajú akceptovať elektrické autá a uznávajú, že v budúcnosti môžu aj pre nich dávať zmysel – stačí im „jazdu na elektrine“ na pár dní dopriať.

Michal Varga/FonTech

Budúcnosť už prichádza, svedčí o tom napríklad Nórsko. Pred pár dňami sme informovali o tamojších predajoch. Podľa štatistík nórskej OFV až 77,5 % všetkých nových predaných áut v Nórsku za uplynulý rok bolo čisto elektrických.

Ľudia v tejto krajine nechcú kupovať „zastaralé spaľovacie autá“, keď majú k dispozícii novú, modernú technológiu v podobe elektromobilu. Tento trend sa nevyhnutne pomaly rozšíri do celej Európy. V každej krajine sa rok čo rok predáva viac áut s označením elektromobil a menej to už zrejme nikdy nebude.

Nevýhodou sú vysoké počiatočné náklady, ale zlepší sa to

Kedysi zarytý odporca elektromobilu, ktorý takéto auto nazýval vysávačom, dnes tvrdí, že je to celkom fajn auto, no jeho cena je príliš vysoká, aby si ho bežný človek mohol dovoliť.

Počiatočné náklady na kúpu elektromobilu sú prirodzene vyššie, ide predsa o novú technológiu. Aj prvé LCD televízory si mohli dovoliť iba tí najmajetnejší, no o pár rokov neskôr sa už moderná a elegantná televízia vynímala v obývačke drvivej väčšiny populácie, ako cena postupne klesala.

Týmto „zvláštnym“ prirovnaním chceme vyzdvihnúť dve veci. Prvou je, že počiatočné náklady na kúpu elektromobilu sú síce vyššie, no už niekoľko štúdií dokázalo, že z dlhodobého hľadiska je používanie elektromobilu podstatne lacnejšie, než používanie spaľováku. Ak teda dokážeš naraz nájsť dostatok peňazí, alebo si pomôcť napríklad leasingom, kalkulačka hovorí jasne.

freepik

Náklady na jazdu elektromobilom sú zhruba tretinové v porovnaní s tým, čo by si zaplatil za benzín alebo naftu. Pri aktuálnych cenách pohonných hmôt, ktoré navyše stále rastú, môže byť jazda elektromobilom ešte výhodnejšia. Vôbec netreba zabúdať, že lacnejší je aj servis.

Druhá vec, na ktorú poukážem, je čoraz väčšia dostupnosť elektromobilov. Odhaduje sa, že elektrické autá sa svojimi cenami do pár rokov vyrovnajú cenám spaľovákov a v budúcnosti by ich dokonca mali podliezť. Ak je teda pre teba elektromobil aktuálne príliš drahý, počkaj si pár rokov, kým ich cena klesne.

V prípade koncernu Volkswagen sú už elektromobily dokonca lacnejšie aj čo sa týka kúpnej ceny, ak krajina poskytuje dotácie na ich nákup.

Návratnosť strednej triedy do pár rokov

Pri našich porovnaniach vyšlo, že čím výkonnejšie a prémiovejšie vozidlo si zákazník kupuje, tým je rozdiel medzi spaľovákom a elektromobilom nižší.

Mestské vozidlá sú predovšetkým malé, lacné a nepotrebujú tak veľký výkon. Z toho vyplýva, že rozdiel v cene mestského elektromobilu a mestského spaľováku by mal byť najväčší.

Je to paradox, ale pri mestskom elektromobile sa ti veľmi jednoducho môže stať, že finančný rozdiel obstarávacej ceny v porovnaní so spaľovákom sa nemusí vrátiť ani za desiatky rokov.

FonTech

Pri porovnaní mestského elektromobilu Renault Zoe a obľúbeného lacného auta Slovákov, Škody Fabia, vyšlo, že po spočítaní úspor na palive by sa rozdiel v obstarávacej cene v tom najlepšom prípade vrátil až za 19 rokov jazdenia, respektíve po prejdení takmer 300 000 km.

Porovnanie VW ID.3 a VW Golf s rovnakým výkonom odhaľuje, že návratnosť financií by bola v tomto prípade do 10 rokov. Ak ale zvýšime ročný nájazd z 15 000 km na 25 000 km, ktoré je možné s plnohodnotným elektromobilom bez problémov najazdiť, rozdiel v obstarávacej cene sa vyrovná do 5 rokov.

FonTech

Na záver sme sa pozreli na rozdiely luxusnejších a výkonných modelov Audi Q4 e-tron, respektíve Audi Q5. Do porovnania sme vybrali najvýkonnejšie motorizácie, teda 300-koňový Q4 e-tron s pohonom quattro a 286-koňovú Q5-ku s naftovým šesťvalcom a tiež pohonom quattro.

Loading...

Loading…

Výkonný luxusný elektromobil stojí už teraz takmer rovnako ako spaľovák s podobným výkonom rovnakej automobilky. Vyššie náklady na nákup elektrického vozidla sú späť prakticky do jedného roka a následne dokáže majiteľ pri domácom nabíjaní jazdiť každý rok až o 2 400 € lacnejšie.

Čo tak jazdenka?

Pre mnoho ľudí je ale aj kúpa nového spaľovacieho auta príliš nákladná, a preto siahajú po jazdenkách. Áno, je pravda, že v tomto smere zatiaľ elektromobily výrazne strácajú a, naopak, prichádzajú obavy o zdravie batérií, ktoré už za sebou majú niekoľko desiatok tisíc kilometrov.

Nájsť dobrý jazdený elektromobil s priaznivou cenovkou môže byť ešte stále problém, no ak sa pozrieme na známy portál Mobile.de a dáme si vyfiltrovať iba elektrické vozidlá, k dispozícii je takmer 25 000 ponúk.

Veľa vozidiel na tomto portáli je úplne nových, prípadne ide o predvádzačky. O životnosť akumulátorov sa teda báť nemusíš, no ich cena býva stále príliš vysoká. Aj jazdených elektromobilov z druhej ruky ale už nájdeš tisíce.

Michal Varga/FonTech

Vyberáme napríklad Renault Zoe z roku 2018. Takýto elektromobil sa pohybuje na veľmi príjemných sumách do 14 000 € a 40 kWh batéria hravo zabezpečí dojazd okolo 300 km na jedno nabitie.

Starší Zoe sa dá kúpiť aj za sumu do 10 000 €, rovnako sa do tejto ceny zmestí aj Nissan Leaf, ktorý ale disponuje menšou batériou. Opäť ale prichádza známa teória o tom, aká dlhá je väčšina jázd bežného Európana v priebehu 24 hodín, teda do práce a domov. Je to ďaleko menej ako sto kilometrov.

Postupom času budú jazdené elektromobily na rôznych bazároch pribúdať a výber bude prirodzene bohatší. Stačí počkať pár rokov a bez problémov kúpiš jazdený VW ID.3 či Škodu Enyaq za cenu, ktorá sa vyrovnáva ich spaľovacím ekvivalentom.

Do 2-3 rokov, kedy ešte batérie budú určite v poriadku, odhadujeme pokles za dobre vybavený Enyaq na sumu okolo 27 až 30-tisíc eur. A to už rozhodne nie je ponuka na zahodenie. Navyše, až 91 % Enyaqov na Slovensku je dnes v rukách firiem, je teda mimoriadne pravdepodobné, že po odpísaní v účtovníctve sa poberú do sveta a na inzertné portály.

Stále bohatší výber

Existujú aj ľudia, ktorí by už boli ochotní kúpiť si elektromobil, no z aktuálnej ponuky si pre seba nevedia vybrať ten pravý. Všetky veľké automobilky už predstavili svoje ciele, odkedy budú vyrábať iba elektromobily.

Tento prechod ale nastane postupne a každým rokom automobilky vyrobia viac elektrických modelov, samozrejme na úkor tých spaľovacích.

Michal Varga/FonTech

To znamená iba jedno, elektromobilov bude viac, pribudnú malé i veľké, lacnejšie aj luxusnejšie modely. Vybrať si o pár rokov ten pravý preto nebude absolútne žiaden problém. Horúca nemusí byť ani teória, že elektromobil bude pre Slováka navždy príliš drahý.

A ak hej, predajcovia nepochybne zareagujú a ponúknu kreatívnejšie formy financovania ako je obyčajné vlastníctvo. Operatívny lízing, paušál alebo car sharing môže byť hudbou budúcnosti.

Mysli aj na obmedzenia. So spaľovákom sa čoskoro všade nedostaneš

Nie je to len o tom, že jedného dňa sa jednoducho prestanú predávať autá so spaľovacími motormi. Je pravda, že takéto vozidlá tu budú jazdiť ešte niekoľko rokov po tom, čo ich automobilky prestanú vyrábať. Otázne je, kde všade budú môcť jazdiť. Už dnes veľké mestá zakazujú vjazd do centra autám s naftovými motormi. Do budúcna sa tieto pravidlá navyše ešte viac sprísnia.

No a načo ti bude (nový) spaľovák, na ktorom nebudeš môcť prakticky nikam jazdiť? Auto sa tým pádom stane nepotrebné a možno aj nepredajné, veď kto by si už len kúpil vozidlo, ktoré nemôže plnohodnotne využívať?

Michal Varga/FonTech

Je pravda, že na východných trhoch budú spaľováky pravdepodobne jazdiť ešte dlhšie ako u nás. V prípade takejto situácie by teda zostávalo jediné, predať svoje auto za hranice Slovenska.

Žiaľ, nie sú to len výhody

Každá technológia so sebou prináša aj isté nevýhody. Kľúčové je ale to, či benefity prevládajú nad nedostatkami. Koniec-koncov, nevýhody sa ešte vždy dajú časom odstrániť.

A aké nevýhody teda prináša elektromobiltia? No, predovšetkým je to už niekoľkokrát spomínané dlhšie nabíjanie, ktoré sa nedá praktizovať všade. Človek jednoducho musí elektromobilu prispôsobiť svoj životný štýl, respektíve spôsob cestovania.

Elektromobil ale prináša aj jeden technický nedostatok, ktorý je priamo spojený so samotnou batériou. Zrejme ti neunikli rôzne správy o horiacich elektromobiloch a o problémoch s ich hasením.

Požiar elektromobilu Hyundai Kona v Južnej Kórei. Zdroj: Segye

Je pravda, že elektromobily horia rovnako často, ako spaľováky. Väčšinou sa tak stane pri nejakej dopravnej nehode a veľmi zriedka príde k chybe pri nabíjaní, kedy takisto môžu zachvátiť elektrické auto plamene.

Z praxe už vieme, že uhasiť horiacu batériu je obrovský, častokrát až nezdolateľný problém. Horiaca batéria sa totiž môže opätovne vznietiť aj po uhasení, čo pri klasickom spaľováku nehrozí. Požiare elektromobilov sú preto omnoho nebezpečnejšie, než požiare áut so spaľovacími motormi.

Ďalšou nevýhodou elektromobility je súčasná nabíjacia infraštruktúra. Toto však nie je problém, ktorý by bol do budúcna nevyriešiteľný. Nabíjacia infraštruktúra u nás je aktuálne na počet elektromobilov dostatočná, problémové sú paradoxne mestské oblasti, teda tam, kde nemáš dom a garáž.

Prečítaj si rozhovory s dlhodobými majiteľmi elektromobilov:

Ľudia z panelákov totiž nemajú kde elektrické autá nabíjať. So spaľovákom stačí ísť na najbližšiu čerpačku a problém je vyriešený.

Pokiaľ sa nezlepší nabíjacia infraštruktúra v mestských oblastiach, respektíve na parkoviskách pred bytovkami, takíto ľudia nebudú mať dostatočnú motiváciu zakúpiť si elektrické auto, nech je táto technológia akokoľvek lepšia.

Rovnaký názor na túto tému zdieľajú aj odborníci. Téme sme sa venovali napríklad vo veľkom rozhovore s riaditeľom GreenWay Infrastructure Slovensko, Petrom Badíkom.

Evolúcia, nie revolúcia

Nástup elektromobility nie je žiadnou revolúciou v automobilovom priemysle. Je iba evolúciou. Posun k lepšej technológii nastal vždy, keď to bolo možné. Kone nahradili parné stroje, parné stroje vystriedali motory s vnútorným spaľovaním a teraz je čas, aby spaľováky vystriedali efektívnejšie elektromotory.

Každej evolúcii museli ľudia prispôsobiť aj svoj zmýšľanie. Parné stroje nemuseli piť a jesť ako kone. Spaľováky naopak museli ľudia tankovať na čerpacích staniciach, no a elektromobily jednoducho treba nabíjať.

Ak teda človek prispôsobí svoje myslenie tomu, že počas dlhšej jazdy jednoducho zastaví tam, kde môže elektromobil nabíjať, prakticky mu tento typ pohonu prinesie už iba samé výhody a benefity.

Michal Varga / Fontech

Nižšie náklady na jazdu, jednoduchšia údržba, pôsobivejšia jazdná dynamika a ticho. Toto všetko na elektromobiloch milujeme, toto všetko by mal mať na pamäti aj ten, komu absolútne nezáleží na ekológii.. Elektromobil je jednoducho lepšia technológia.

Elektromobily potom okrem vyššie spomenutých výhod prinášajú aj tú najdôležitejšiu. Za určitých okolností vedia jazdiť úplne bezemisne. To ale závisí od spôsobu výroby elektrickej energie, ktorou sa elektromobil nabíja.

Vlastniť elektromobil je jednoduchšie, než si myslíš

Zmeny sa netreba báť. Vlastníctvo elektromobilu so sebou samozrejme prináša isté úskalia, no ak sa na jeho používanie správne nastavíš, ušetríš nielen životné prostredie, ale aj svoju peňaženku.

Jazda elektromobilom je v dnešnej dobe skutočne jednoduchá a pohodlná. Presvedčili sme sa o tom aj na našom teste okolo Slovenska, kedy sa na mám za jeden deň podarilo prejsť viac ako 1000 km.

FonTech

Navyše už dávno neplatí ani to, že s elektrickým autom musíš jazdiť „na spotrebu“, aby si do cieľa prišiel čo najskôr.

Tento mýtus sme vyvrátili v redakčnom teste a potvrdili sme, že jazda plnohodnotným diaľničným tempom s mierne vyššou spotrebou je časovo efektívnejšia aj po spočítaní všetkých časov na nabíjanie.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú