Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Jazda elektromobilom je všeobecne lacnejšia, než jazda benzínovým, respektíve naftovým autom. Doposiaľ sa však nikto príliš nevenoval tomu, o koľko je takáto jazda lacnejšia a aký by bol ekvivalent spotreby fosílnych palív daného elektromobilu. Švajčiarsky autoklub TSC sa na túto záhadu detailne pozrel a odhalil, koľko benzínu by spotrebovali jednotlivé elektromobily. Na zaujímavé porovnanie upozornil portál Fdrive.

O elektromobiloch sa všeobecne hovorí, že náklady na 100 km jazdy sú oproti spaľovacím autám neporovnateľne nižšie v prospech batériových vozidiel. Mnoho ľudí si však stále nedokáže túto úsporu predstaviť alebo prepočítať.

NEPREHLIADNI
Extrémny zimný test elektromobilov: Opäť si najlepšie viedli tieto značky, porazili aj Teslu

Švajčiarsky portál TSC urobil veľmi zaujímavé porovnanie, kde vypočítal, akú benzínovú spotrebu by museli mať jednotlivé elektromobily, aby sa ich prípadný spaľovací ekvivalent vyrovnal v nákladoch na jazdu tomu elektrickému.

Pixabay / freepik

Elektromobily navyše zoradil od najúspornejších až po tie najmenej úsporné, z čoho sa dá veľmi pekne vyčítať, že najefektívnejšie s batériou narábajú kórejské elektromobily Hyundai a KIA, ku ktorým sa tiež pridáva americká Tesla, kdežto najhoršie na tom sú nemecké prémiovky ako Audi, Porsche či Mercedes.

Model Elektrická spotreba Benzínový ekvivalent Kapacita batérie
Hyundai Ioniq Elektric 13,8 kWh 1,5 l 38,3 kWh
Tesla Model 3 Performance 14,8 kWh 1,6 l 75,0 kWh
Tesla Model 3 Standard 14,2 kWh 1,6 l 55,0 kWh
Hyundai Kona Pica 136 14,3 kWh 1,6 l 39,2 kWh
Hyundai Kona Origo 204 14,7 kWh 1,6 l 64,0 kWh
KIA e-Niro 15,3 kWh 1,7 l 39,2 kWh
KIA e-Niro 15,9 kWh 1,7 l 64,0 kWh
KIA e-Soul 15,7 kWh 1,7 l 64,0 kWh
Aiways U5 Standard 16,6 kWh 1,8 l 63,0 kWh
VW 20e-Up! 16,4 kWh 1,8 l 36,8 kWh
BMW i3 16,3 kWh 1,8 l 37,9 kWh
Mitsubishi i-MiEV 16,6 kWh 1,8 l 16,0 kWh
Ford Mustang Mach-E 16,5 kWh 1,8 l 99,0 kWh
Opel Ampera-e 16,5 kWh 1,8 l 60,0 kWh
Citroën e-C4 16,6 kWh 1,8 l 50,0 kWh
Peugeot iOn Active 17,0 kWh 1,9 l 14,5 kWh
Opel Corsa-e 17,6 kWh 1,9 l 50,0 kWh
Honda e 17,2 kWh 1,9 l 35,5 kWh
Citroën C-Zero 17,0 kWh 1,9 l 14,5 kWh
Škoda Enyaq iV 60 17,6 kWh 1,9 l 58,3 kWh
Peugeot e208 17,6 kWh 1,9 l 50,0 kWh
Nissan Leaf e 18,5 kWh 2,0 l 62,0 kWh
Peugeot e2008 18,3 kWh 2,0 l 50,0 kWh
Tesla Model S Performance 19,3 kWh 2,1 l 100 kWh
VW ID.3 19,4 kWh 2,1 l 58,0 kWh
Mazda MX-30 19,0 kWh 2,1 l 35,5 kWh
Renault Zoe 20,0 kWh 2,2 l 52,0 kWh
Polestar 2 21,6 kWh 2,4 l 78,0 kWh
Škoda Enyaq iV 80 21,6 kWh 2,4 l 77,1 kWh
VW ID.4 21,6 kWh 2,4 l 82,0 kWh
Tesla Model X Performance 23,6 kWh 2,6 l 100 kWh
Jaguar I-Pace 24,8 kWh 2,7 l 90,0 kWh
Audi e-tron 24,9 kWh 2,7 l 71,0 kWh
Porsche Taycan 26,5 kWh 2,9 l 71,0 kWh
Mercedes-Benz EQC 26,3 kWh 2,9 l 80,0 kWh
Dominanciu „kórejcov“ potvrdil aj extrémny zimný test

Zima elektromobilom neprospieva, presvedčili sme sa o tom aj my v redakcii pri teste Audi e-tronPeugeot e208 či plug-in hybridov Cupra Leon a Mercedes GLA. Túto dookola omieľanú frázu dokonca potvrdil aj Slovák, ktorý v zaujímavom teste na svojom Modeli 3 síce prešiel z Bratislavy do Košíc bez jedinej zastávky na nabíjanie, no vyšlo mu to len tak-tak.

V minuloročnom zimnom teste sa opäť najlepšie ukázali kórejské elektromobily, konkrétne Kia e-Niro a Hyundai Kona Electric, ktoré v mrazoch dosiahli spotrebu 20 kWh/100 km.

Ešte lepšie si však viedol Hyundai Ioniq so spotrebou iba 17 kWh/100 km. Paradoxne najhoršie dopadli drahé luxusné autá ako Audi e-tron či Mercedes EQC, ktorých spotreba sa pohybovala okolo 28 kWh/100 km. Tu je samozrejme najväčší kameň úrazu vysoká hmotnosť a proporcie luxusných SUV elektromobilov.

Za 100 km jazdy v elektromobile zaplatíš len 1,5 €

O tom, že jazda elektromobil je naozaj lacná, nás presvedčila aj nedávna nová ponuka spoločnosti ZSEdrive určená pre domáce nabíjanie. Majitelia elektromobilov a ľudia znalí v tejto problematike dobre vedia, že najlacnejšia forma nabíjania je domáca. Rýchlonabíjacie stanice rozhodne nie sú vhodné na každodenné nabíjanie, cena je v takomto prípade niekoľkonásobne drahšia, nehovoriac o tom, že batéria sa pri rýchlom nabíjaní viac opotrebúva. Pri dlhých trasách sú však nevyhnutnosťou, využívať by sa preto mali prevažne v týchto prípadoch.

Najzásadnejšou novinkou v možnostiach domáceho nabíjania je ponuka smart wallboxu aj pre rodinné domy, bytové garáže či parkovacie miesta. Doteraz ZSE ponúkalo toto riešenie len firmám, no v najbližších dňoch sa k nemu budú môcť dostať aj súkromné osoby.

Smart wallbox prináša niekoľko výhod. Prvou je, že každý smart wallbox má zabudovaný GSM modul, na využívanie chytrých funkcií preto nie je potrebné, aby k nemu viedol ethernetový kábel alebo signál WiFi.

ZSE

Wallbox následne dokáže komunikovať s back-endovým softvérom ZSE Drive a samotné ovládanie wallboxu je možné aj cez mobilnú aplikáciu, kde sa dá riadiť čas nabíjania či sledovať spotreba domáceho nabíjania.

Smart wallbox prináša aj dynamické tarify, kedy je mimo špičky cena za energiu nižšia a naopak. Vďaka tomu a tiež prehľadu, kedy je elektrina najlacnejšia, sa dá na domácom nabíjaní ušetriť ešte viac. S chytrou tarifou používateľ zaplatí v najlepšom prípade iba 0,09 € za 1 kWh.

Priemerná cena jazdy na 100 km je pri takomto domácom nabíjaní vypočítaná len na 1,50 €. V kombinácii so solárnymi panelmi od ZSE dokáže smart wallbox nabíjať elektromobil výhradne z energie zo Slnka. V takomto prípade je nabíjanie prakticky „zadarmo“.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú