Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Batériové elektromobily sú konštrukčne omnoho jednoduchšie, než autá so spaľovacím motorom. Ako informuje portál InsideEVs, tento fakt sa pozitívne prejavil aj na nutných servisných úkonoch, ktoré sú v prípade elektromobilu až o 40 % nižšie.

Zrejme to poznáš, kúpiš si nové auto a skôr než sa nazdáš, musíš navštíviť servis na výmenu oleja, filtrov a ďalších drobností, ktoré sa ale postupom času nabalia a za rok tak v servise necháš rádovo stovky eur.

Množstvo týchto servisných úkonov je práve v spojitosti so spaľovacím motorom, ktoré prirodzene pri elektromobile, respektíve pri elektromotore odpadajú, a tak majú elektrické autá náklady na servis podstatne nižšie. Povedal by si ale, že to bude takmer o polovicu?

NEPREHLIADNI
Netradičné porovnanie. Vyrátali, koľko „benzínu spotrebujú“ najznámejšie elektromobily sveta

Rozdiel behom niekoľkých rokov je citeľný

Podľa dát amerického úradu na webe energy.gov sú servisné náklady pri spaľováku v prepočte 0,085 € na jednu míľu (1,6 km). V prípade hybridných vozidiel je táto suma o niečo nižšia, presnejšie 0,079 € na míľu.

NIO

Servisné náklady v prípade plug-in hybridov predstavujú 0,075 € na míľu. Rozdiely medzi týmito typmi áut nie sú až tak priepastné, čo je zapríčinené tým, že aj hybrid a plug-in hybrid stále používa spaľovací motor, kde jednoducho určité úkony treba aj tak vykonať.

Potom sú to ale čisto batériové elektromobily, ktorých servisné náklady predstavujú 0,051 € na jednu míľu, čo je v porovnaní s bežným spaľovákom až o 40 % menej. Na čom elektromobil tak výrazne pri servise ušetrí, si môžeš pozrieť v priloženej infografike.

energy.gov

Ako môžeš vidieť, pri elektromobile v podstate odpadajú všetky servisné úkony spojené so spaľovacím motorom a klasickou prevodovkou, ktorá pri drvivej väčšine elektromobilov chýba.

Navyše, interval niektorých úkonov, ktoré treba vykonať pri spaľováku, aj pri elektromobile, sa môže líšiť. Vypichnúť môžeme napríklad výmenu brzdových kotúčov a platničiek.

Vzhľadom na to, že elektromobily v značnej miere pri brzdení využívajú rekuperáciu, sa mechanické brzdy neopotrebujú tak rýchlo.

Šetríš aj na „pohonných hmotách“

O elektromobiloch sa všeobecne hovorí, že náklady na 100 km jazdy sú oproti spaľovacím autám neporovnateľne nižšie v prospech batériových vozidiel. Mnoho ľudí si však stále nedokáže túto úsporu predstaviť alebo prepočítať.

Švajčiarsky portál TSC urobil veľmi zaujímavé porovnanie, kde vypočítal, akú benzínovú spotrebu by museli mať jednotlivé elektromobily, aby sa ich prípadný spaľovací ekvivalent vyrovnal v nákladoch na jazdu tomu elektrickému.

Elektromobily navyše zoradil od najúspornejších až po tie najmenej úsporné, z čoho sa dá veľmi pekne vyčítať, že najefektívnejšie s batériou narábajú kórejské elektromobily Hyundai a KIA, ku ktorým sa tiež pridáva Tesla, kdežto najhoršie na tom sú nemecké prémiovky ako Audi, Porsche či Mercedes.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú