Rusko je známe pomalým prijímaním opatrení na redukciu škodlivých emisií a neefektívnym bojom proti klimatickým zmenám. Ani v krajine, ktorá je v oblasti elektromobility takto pozadu, však ešte nie je nič stratené.

Ako totiž informuje InsideEVs, Moskva sa môže pýšiť už 900 elektrickými autobusmi, pričom len v tomto roku ich pribudli stovky a v tempe ich nasadzovania nemieni spomaliť, keďže v prevádzke šetria nielen emisie, ale aj samotné náklady – ak teda nejde o poľský elektrický „špeciál“, z ktorého sa valí čierny dym.

Dodala ich známa firma

Za flotilou elektrických autobusov stojí spoločnosť Mosgotrans, pričom len v priebehu roka ich pridala do svojej flotily približne 400. Cieľom na rok 2021 bola až tisícka týchto autobusov, no aj v prípade jeho nesplnenia by išlo ide o skvelý krok vpred.

Mos.ru / Evgeny Samarin

Autobusy dodala známa firma Kamaz, ktorá produkuje najmä nákladné automobily, vrátane tých armádnych. Batérie v ich autobusoch sú typu LTO (lítium-titanát-ión) a Moskva má pre ne 150 rýchlonabíjacích staníc, pričom do konca roku 2023 ich má byť až 500.

NEPREHLIADNI:
Slovensko hlási ohromný úspech. Firma zo Spiša predstavila svoj prvý vodíkový autobus

Aj keď Rusko elektrickej hromadnej doprave praje, v prípade osobných elektromobilov to už tak ružové nie je. Kolujú však fámy, že aj to sa čoskoro zmení a krajina sa tak vymaní zo svojho pomalého tempa akceptácie novej formy osobnej dopravy.

Predaje rastú príliš pomaly

Predaje elektromobilov neustále rastú, podľa Statista však do roku 2025 nebude ani 1 % predaných osobných vozidiel elektrických. Faktorov je mnoho a okrem veľkých vzdialeností a chabej infraštruktúry, ktorá je centralizovaná najmä v Moskovskom regióne, sú to aj nízke ruské platy.

Tesla (Úprava redakcie)

Lepší elektromobil je ešte vždy výsadou bohatých aj v našich končinách, keďže jeho cena je o poznanie vyššia, než v prípade ekvivalentu so spaľovacím motorom.

Jedným z možných riešení je výroba vlastných elektromobilov s nízkou cenou, veď Rusko má s produkciou vlastných áut bohaté skúsenosti.

Elektrický Kalašnikov a vládna podpora

V roku 2018 napríklad ruský výrobca zbraní Kalašnikov predstavil koncept elektromobilu CV-1, ktorý svojím retro dizajnom veľmi rýchlo zaujal. Či sa niekedy dostane na cesty, je otázne, rozhodne to ale svedčí o záujme a schopnosti tejto krajiny skôr či neskôr prejsť na novú formu automobilovej dopravy.

Kalashnikov Media

Zásadne môžu pomôcť aj pripravované dotácie, ktoré podľa Electrive Rusko plánuje. Občania budú môcť v roku 2022 dostať od štátu naspäť až 25 % ceny zakúpeného elektromobilu, až do maxima približne 625 000 rubľov, teda asi 7 500 €. Niektoré lacnejšie modely by tak mohli byť aj o polovicu dostupnejšie.

Ako ďalej vysvetľuje portál Bellona, Rusko sa chystá započať finančne podporovať elektromobilitu aj z dôvodu, že Vladimír Putin prisľúbil už do roku 2060 uhlíkovú neutralitu krajiny. Ako dodáva Bloomberg, už do roku 2030 môže stáť takáto podpora Rusko asi 8 miliárd amerických dolárov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú