Otestovali sme bratislavské zdieľané e-kolobežky od Boltu. Konečne máme dôvod na radosť
Spoločnosť Bolt mnohí poznajú vďaka ich taxislužbe. Málokto však vie, že v niektorých krajinách prevádzkuje službu zdieľaných e-kolobežiek. Konečne sa dočkalo aj Slovensko a v Bratislave si tak oddnes dňa budeš môcť zajazdiť.
Bratislava sa s elektrickými kolobežkami prvýkrát zoznámila ešte minulý rok v lete, kedy ich do mesta priniesla spoločnosť Mint. Bratislavčania si kolobežky okamžite obľúbili a aj napriek vyššej cene ich využívali predovšetkým v centre mesta.
Mint sa však nezaobišiel bez mnohých problémov, ktoré spôsobovali hlavne vandali a zlodeji a svoju testovaciu prevádzku na jeseň ukončil, zdá sa, že do Bratislavy sa už nevráti.
Kolobežky nájdeš hlavne v centre
Ak využívaš aplikáciu Bolt, výhodou je, že pre jazdu na e-kolobežke si nemusíš sťahovať žiadnu dodatočnú aplikáciu. Ak ju nevyužívaš, aplikáciu si jednoducho stiahneš cez Obchod Play alebo App Store. Po otvorení aplikácie sa v pravom hornom rohu objaví ikona kolobežky. Následne budeš musieť zadať dátum narodenia, kolobežky môžu totiž využívať len osoby staršie ako 18 rokov.
Kolobežky sú rozmiestnené v centre Bratislavy, v blízkosti prestupných staníc MHD a na ďalších frekventovaných miestach, ako napríklad pri Starej Tržnici, na Trnavskom mýte, Šafárikovom námestí, Rázusovom nábreží, v Ružinove či na Mlynských Nivách.
Okrem toho sa v aplikácii zobrazujú zóny v ktorých musíš znížiť rýchlosť a aj tie, kde je zakázané parkovanie. Ak zaparkuješ kolobežku v zóne, ktorá na to nie je určená, Bolt ti naúčtuje pokutu vo výške 30 €. Okrem tejto sumy však žiadne iné sankcie nie sú. Výnimkou je samozrejme poškodenie kolobežky, nakoľko pri jej využívaní je za jej stav zodpovedný samotný používateľ. Bolt ti tak v prípade jej poškodenia bude účtovať poplatok, ktorý sa rovná nákladom na opravu alebo výmenu kolobežky.
Veľmi jednoduchý proces požičania
Na to, aby si mohol kolobežku spojazdniť, potrebuješ mať v aplikácii nahrané platobné údaje. Platba za jazdu sa po ukončení automaticky strhne z pridanej karty. Následne stačí prísť k voľnej kolobežke, naskenovať QR kód, ktorý nájdeš na riadidlách a jazda sa môže začať. V aplikácii nájdeš aj zopár odporúčaní, ktoré informujú, ako sa na kolobežke správať.
Začiatočníci si môžu zvoliť pomalšiu jazdu, kedy kolobežka automaticky obmedzí maximálnu rýchlosť, ktorá je v tomto prípade až 25 km/h. Začiatočník tak bude mať k dispozícii rýchlosť 15 km/h pokým sa s kolobežkou nezoznámi.
Všeobecne sa však odporúča jazdiť v pruhu pre cyklistov, dávať pozor na okoloidúcich a nosiť vlastnú prilbu. V aplikácii nájdeš aj sekciu, v ktorej môžeš hlásiť prípadné poškodenia, nesprávne parkovanie či iné problémy, ktoré spozoruješ.
V súčasnej situácii je taktiež vhodné dezinfikovanie rúk antibakteriálnym gélom, prípadne si so sebou zobrať cyklistické rukavice. Bolt však informoval, že všetky kolobežky budú pravidelne dezinfikované.
Po skončení jazdy je potrebné kolobežku odparkovať na vhodné miesto, v aplikácii zakliknúť „koniec jazdy“ a kolobežku aj odfotiť. Následne bude jazda ukončená a na email ti príde potvrdenie o platbe.
Chýba len digitálny displej
Bolt si nechal kolobežky vyrobiť na mieru. Ako už bolo spomenuté, ich maximálna rýchlosť je v tomto prípade limitovaná na 25 km/h. Na pravej strane zvyšuješ rýchlosť a na ľavej strane nájdeš klasickú brzdu z bicyklov a zvonček.
Zamrzí absencia digitálneho displeja, na ktorom by sa zobrazovala aktuálna rýchlosť a čas jazdy. Čas si tak budeš musieť kontrolovať len v aplikácii.
Celkovo sú kolobežky kvalitné a veľmi dobre zvládajú aj menšie nerovnosti. V prípade, že si budeš chcieť spraviť krátku prestávku, nechýba ani praktický stojan. Samozrejmosťou je aj predné LED svetlo či zadné brzdové svetlo.
Ceny sú zatiaľ prijateľné
Za odomknutie sa zaúčtuje poplatok vo výške 50 centov. Každá minúta vyjde na 15 centov, pričom ak sa rozhodneš kolobežku využívať celý deň, nikdy nezaplatíš viac ako 15 €.
My sme na kolobežke jazdili necelých 20 minút a za tento čas sme zaplatili 3,41 €. Celý priebeh od odomknutia kolobežky až po skončenie jazdy prebehol bez akýchkoľvek problémov.
Možno si niekto povie, že elektrické kolobežky od spoločnosti Bolt sú drahé. Je potrebné si však uvedomiť, že do ceny musí byť zarátaných množstvo nákladov ako nabíjanie, dezinfekcia, servis, preprava a samozrejme aj personál. Oproti kolobežkám Mint, ktoré sme spomínali vyššie, sú však tie od Boltu výrazne lacnejšie.
Minúta jazdy v prípade nefunkčnej služby Mint taktiež stála 15 centov, no poplatok za odomknutie bol 1 € a navyše sa účtovali 4 centy za každú minútu prestávky. Okrem toho bol pri registrácii platobnej karty zúčtovaný poplatok vo výške 4 €.
Netreba zabudnúť na nový zákon
Od 1. januára 2020 je v platnosti novela zákona o cestnej premávke, ktorá bola schválená ešte v októbri 2019. Minulá podoba zákona totiž nerozlišovala používateľov klasických kolobežiek, ktoré je treba tlačiť ľudskou silou, a tých, ktorí jazdili na kolobežkách s elektrickým pohonom.
Upravuje sa pritom zákon 106/2018 Z. z. § 4 – Kategórie vozidiel ods. 8, kde sú po novom definované elektrické kolobežky ako „kolobežky s pomocným motorčekom“, pri ktorých slúži na pohon okrem ľudskej sily aj elektromotor. Používateľ takéhoto dopravného prostriedku sa tak stáva vodičom nemotorového vozidla. Zákon však nerozlišuje výbavu, výkon, či iné vlastnosti, teda sa týka všetkých kolobežiek s motorčekom.
Používateľom týchto prostriedkov pribudli povinnosti ako cyklistom a sú považovaní za účastníkov cestnej premávky. Jazdiť musia po ceste vyhradenej pre cyklistov a taktiež sa zakazuje jazda bez držania riadidiel alebo spôsobom, ktorý ohrozuje zvyšných účastníkov premávky.
Netreba zabúdať ani na povinné reflexné prvky, ktoré sú potrebné za zníženej viditeľnosti a počas noci. Samotné elektrické kolobežky sú už vybavené svietidlami a odrazovými sklíčkami, no reflexné prvky musí mať na sebe aj jej používateľ a mimo obce je do 15 rokov povinný nosiť aj ochrannú prilbu. Pre vodičov elektrickej kolobežky platí aj tolerancia na alkohol v krvi a pri cestnej kontrole môže nafúkať maximálne 0,5 promile.
Elektrické kolobežky sa do Bratislavy vrátili takmer po roku. Počasie je čoraz lepšie, a preto ti nič nebráni, aby si nové kolobežky vyskúšal aj ty.
Navyše kolobežky môžu slúžiť okrem iného aj ako ekologický dopravný prostriedok do a z práce. Tento rok sa podľa všetkého letná turistická sezóna neuskutoční, čiže aj takto na kolobežkách môžeš spoznávať krásy hlavného mesta.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Slávna značka je v hlbokej kríze. Ku dnu ju ťahá hneď niekoľko faktorov, Stellantis je zúfalý
Mať veľké oči sa mu nevyplatilo. Musk s Cybertruckom prerazil dno, teraz zúfalo znižuje cenu
Elektromobil nabijeme za 4 minúty. Európska firma hlási obrovský pokrok v rozbehnutom projekte
Spoluzakladateľ Tesly má plán, ako poraziť Čínu. Odpad z batérií mení na „strategickú zbraň“
Elektromobilom povedali nie. Slávna značka ostane pri spaľovákoch a zásadne mení plány
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Novú povinnosť obrátili na výhodu: Skupina živnostníkov nezaplatí ani euro na transakčnej dani
Zásadná zmena v nakupovaní: Zaužívaná vec má íst po 50 rokoch „do dôchodku“. Nastúpi nová technológia
Len 10 % Slovákov vie, aké je hlavné mesto Severného Írska. Otestuj sa, či by si prežil ako cestovateľ v 18. storočí (KVÍZ)
Bezos predal svoje sídlo s prístavom a bambusovým hájom. Vytvoril nový rekord v predaji nehnuteľnosti
Putin chce zničiť západ: „Urobí to v troch krokoch, šanca na vojnu medzi Ruskom a NATO je vysoká,“ tvrdí historik
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Môžeme len ticho závidieť. Honda predáva elektrické SUV s 650 km dojazdom a šialenou cenou
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
- Elektromobilom povedali nie. Slávna značka ostane pri spaľovákoch a zásadne mení plány
-
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Elektromobilom povedali nie. Slávna značka ostane pri spaľovákoch a zásadne mení plány
- Môžeme len ticho závidieť. Honda predáva elektrické SUV s 650 km dojazdom a šialenou cenou
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Čech si poriadne zavaril. Elektromobil nabíjal zo zásuvky v spoločnej garáži, účet za elektrinu susedov šokoval
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
Základný fyzikálny princíp môže vyriešiť energetickú krízu. Vedci premenili dážď na elektrinu
Gates o budúcnosti práce: AI vyrieši krízu, ktorú roky nikto nevedel zvládnuť
Zákaz sa nekoná. EÚ sa bojí prázdnych zásobníkov a ostáva pri ruskom plyne
Svetové laboratóriá čelia výzve. Musia ochrániť kľúčové genetické dáta pred kyberútokmi
OpenAI predstavilo nový model, ktorý láka na polovičné ceny. Ľudom testuje trpezlivosť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Novú povinnosť obrátili na výhodu: Skupina živnostníkov nezaplatí ani euro na transakčnej dani
Zásadná zmena v nakupovaní: Zaužívaná vec má íst po 50 rokoch „do dôchodku“. Nastúpi nová technológia
Len 10 % Slovákov vie, aké je hlavné mesto Severného Írska. Otestuj sa, či by si prežil ako cestovateľ v 18. storočí (KVÍZ)
Bezos predal svoje sídlo s prístavom a bambusovým hájom. Vytvoril nový rekord v predaji nehnuteľnosti
Putin chce zničiť západ: „Urobí to v troch krokoch, šanca na vojnu medzi Ruskom a NATO je vysoká,“ tvrdí historik
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené