Oddnes platí pre majiteľov elektrických kolobežiek nový zákon. Prináša zásadné zmeny
Dopravné zápchy v mestách komplikujú situáciu na cestách a neraz musia vodiči čakať aj desiatky minút, kým sa presunú z jedného konca veľkomesta na druhý. Mnohí ľudia riešia túto situáciu nákupom bicyklov a v posledných rokoch aj elektrických kolobežiek, ktoré však zákon nerozlišoval od tých klasických. To sa teraz mení. Dnes nadobudol účinnosť nový zákon o cestnej premávke, ktorým sa upravujú podmienky pre elektrické kolobežky a ich používateľov.
Trh s elektrickými kolobežkami sa v posledných rokoch rozrástol aj u nás na Slovensku, kde o tieto dopravné prostriedky javí záujem čoraz viac ľudí. Vďaka elektrickému pohonu a batérii môžu na elektrických kolobežkách jazdiť na vzdialenosť niekoľko desiatok kilometrov rýchlosťou až približne 50 km/h. S rôznymi inteligentnými funkciami sa tak stal z týchto prostriedkov najmodernejší trend v doprave, ktorý sa však rozhodol po dlhom čase regulovať aj zákon.
Slovensko upravilo podmienky pre používanie elektrických kolobežiek v cestnej premávke
Doterajšia podoba zákona totiž nerozlišovala používateľov klasických kolobežiek, ktoré je treba tlačiť ľudskou silou, a tých, ktorí jazdili na kolobežkách s elektrickým pohonom. Každý z nich bol považovaný za chodca, a teda im zo zákona nevyplývali povinnosti, ktoré platia pre cyklistov ako vodičov nemotorových vozidiel. Tento stav sa však rozhodla zmeniť novela zákona, ktorá bola schválená v októbri minulého roka a dnes zákon nadobúda účinnosť.
Upravuje sa pritom zákon 106/2018 Z. z. § 4 – Kategórie vozidiel ods. 8, kde sú po novom definované elektrické kolobežky ako „kolobežky s pomocným motorčekom“, pri ktorých slúži na pohon okrem ľudskej sily aj elektromotor. Používateľ takéhoto dopravného prostriedku sa tak oddnes stáva vodičom nemotorového vozidla, ktorým je aj cyklista a vodiči iného vozidla ako kategórie L. Zákon však nerozlišuje výbavu, výkon, či iné vlastnosti, teda sa týka všetkých kolobežiek s motorčekom.
Používateľom týchto prostriedkov pribudli povinnosti ako cyklistom a sú považovaní za účastníkov cestnej premávky. Rovnako musia aj vodiči kolobežiek s pomocným motorčekom jazdiť podľa zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke po ceste vyhradenej pre cyklistov, kde smú jazdiť dvaja cyklisti vedľa seba. V opačnom prípade sa jazdí pri pravom kraji vozovky. Ani vodiči elektrických kolobežiek nesmú podľa zákona jazdiť bez držania riadidiel alebo spôsobom, ktorým by ohrozili iných účastníkov cestnej premávky.
Netreba zabúdať ani na povinné reflexné prvky, ktoré sú potrebné za zníženej viditeľnosti a počas noci. Samotné elektrické kolobežky sú už vybavené svietidlami a odrazovými sklíčkami, no reflexné prvky musí mať na sebe aj jej používateľ a mimo obce je do 15 rokov povinný nosiť aj ochrannú prilbu.
Pre vodičov elektrickej kolobežky platí aj tolerancia na alkohol v krvi a pri cestnej kontrole môže nafúkať maximálne 0,5 promile. Všetky tieto zmeny zákona o cestnej premávke sú platné od 1. januára 2020.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Slovenská polícia presedlá na bavoráky. Do služby pripadlo cez 30 BMW s batériami
Veľký poskytovateľ nabíjačiek vypína celú sieť na Slovensku. Dôvod je prinajmenšom úsmevný
Slovenskí elektromobilisti jasajú. Ak máš kartu tohto poskytovateľa, už nabiješ aj na Ionity
PRIPOMIENKA MS v hokeji si na RTVS pozeral naposledy. Slováci riešia, či budú musieť platiť
Dobré správy pre Slovákov. Najväčšie čerpacie stanice prezradili, kedy pridajú nabíjačky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Muž sa chcel stať psom, zaplatil za to 14-tisíc eur. Bojí sa, že priatelia si pomyslia, že je divný
Potraviny Patrika Tkáča oslávili rok: Obslúži ťa robot, požičiaš si Mercedes a kúpiš tu víno aj za 5 900 eur
Jeden typ nehnuteľnosti bude v roku 2023 super investíciou, lacnejší nebude
Ľuďom z nich padla sánka. Najlepšie slovenské gastro podniky, ktoré tento rok otvorili
Česko je aj 30 rokov po rozdelení popredu. To, v čom sme lepší, je našou najväčšou slabinou
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Jazdili sme na elektrickom kamióne, ktorý čoskoro zaplaví Bratislavu
- Náš nový motor zničí trh elektromobilov, kričí šéf Toyoty. Je jasné, či má pravdu
- „Zabudnutá” technológia batérií môže spasiť ľudstvo. Máme ju 144 rokov a vôbec ju nevyužívame
- Slovensko si duplo, bojuje proti Euro 7. Odhalený dokument ukazuje, ako by nás norma zruinovala
- Slovenská polícia presedlá na bavoráky. Do služby pripadlo cez 30 BMW s batériami
-
- Jazdili sme na elektrickom kamióne, ktorý čoskoro zaplaví Bratislavu
- Výkonom zahanbí Teslu, luxusom Triedu S. Elektromobil skoro skrachovanej automobilky nakoniec vyrobia
- Slovenská polícia presedlá na bavoráky. Do služby pripadlo cez 30 BMW s batériami
- Slovensko si duplo, bojuje proti Euro 7. Odhalený dokument ukazuje, ako by nás norma zruinovala
- „Zabudnutá” technológia batérií môže spasiť ľudstvo. Máme ju 144 rokov a vôbec ju nevyužívame
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdzuje to ďalšia štúdia
- Začína nová éra, autá dostanú od 1. januára iné ŠPZ. Toto všetko treba vedieť
- V Číne zapojili do prevádzky gigantickú powerbanku pre státisíce ľudí. Nemá v sebe ani štipku lítia
- Hravo zahanbí spaľováky. Do Európy oficiálne prichádza elektromobil s rekordným dojazdom
- Brilantný nápad obľúbenej automobilky Slovákov. Brutálne predĺži dojazd elektromobilov v zime
Ruské dezinformácie ohrozujú zlomový moment Slovenska. Prezidentka prosí, aby Slováci nenaleteli
Je tu nový podvod. Slovákov okradne o všetky peniaze
V obľúbenej destinácii Slovákov je energetická chudoba čoraz väčším problémom
Pred 240 rokmi sa pred zrakom verejnosti vzniesol k nebu teplovzdušný balón
„Home office“ stráca popularitu. Slovákov viac láka nový model
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Muž sa chcel stať psom, zaplatil za to 14-tisíc eur. Bojí sa, že priatelia si pomyslia, že je divný
Potraviny Patrika Tkáča oslávili rok: Obslúži ťa robot, požičiaš si Mercedes a kúpiš tu víno aj za 5 900 eur
Jeden typ nehnuteľnosti bude v roku 2023 super investíciou, lacnejší nebude
Ľuďom z nich padla sánka. Najlepšie slovenské gastro podniky, ktoré tento rok otvorili
Česko je aj 30 rokov po rozdelení popredu. To, v čom sme lepší, je našou najväčšou slabinou
Copyright© 2023 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené