Dopravné zápchy v mestách komplikujú situáciu na cestách a neraz musia vodiči čakať aj desiatky minút, kým sa presunú z jedného konca veľkomesta na druhý. Mnohí ľudia riešia túto situáciu nákupom bicyklov a v posledných rokoch aj elektrických kolobežiek, ktoré však zákon nerozlišoval od tých klasických. To sa teraz mení. Dnes nadobudol účinnosť nový zákon o cestnej premávke, ktorým sa upravujú podmienky pre elektrické kolobežky a ich používateľov.
Trh s elektrickými kolobežkami sa v posledných rokoch rozrástol aj u nás na Slovensku, kde o tieto dopravné prostriedky javí záujem čoraz viac ľudí. Vďaka elektrickému pohonu a batérii môžu na elektrických kolobežkách jazdiť na vzdialenosť niekoľko desiatok kilometrov rýchlosťou až približne 50 km/h. S rôznymi inteligentnými funkciami sa tak stal z týchto prostriedkov najmodernejší trend v doprave, ktorý sa však rozhodol po dlhom čase regulovať aj zákon.
Slovensko upravilo podmienky pre používanie elektrických kolobežiek v cestnej premávke
Doterajšia podoba zákona totiž nerozlišovala používateľov klasických kolobežiek, ktoré je treba tlačiť ľudskou silou, a tých, ktorí jazdili na kolobežkách s elektrickým pohonom. Každý z nich bol považovaný za chodca, a teda im zo zákona nevyplývali povinnosti, ktoré platia pre cyklistov ako vodičov nemotorových vozidiel. Tento stav sa však rozhodla zmeniť novela zákona, ktorá bola schválená v októbri minulého roka a dnes zákon nadobúda účinnosť.
Upravuje sa pritom zákon 106/2018 Z. z. § 4 – Kategórie vozidiel ods. 8, kde sú po novom definované elektrické kolobežky ako „kolobežky s pomocným motorčekom“, pri ktorých slúži na pohon okrem ľudskej sily aj elektromotor. Používateľ takéhoto dopravného prostriedku sa tak oddnes stáva vodičom nemotorového vozidla, ktorým je aj cyklista a vodiči iného vozidla ako kategórie L. Zákon však nerozlišuje výbavu, výkon, či iné vlastnosti, teda sa týka všetkých kolobežiek s motorčekom.
Používateľom týchto prostriedkov pribudli povinnosti ako cyklistom a sú považovaní za účastníkov cestnej premávky. Rovnako musia aj vodiči kolobežiek s pomocným motorčekom jazdiť podľa zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke po ceste vyhradenej pre cyklistov, kde smú jazdiť dvaja cyklisti vedľa seba. V opačnom prípade sa jazdí pri pravom kraji vozovky. Ani vodiči elektrických kolobežiek nesmú podľa zákona jazdiť bez držania riadidiel alebo spôsobom, ktorým by ohrozili iných účastníkov cestnej premávky.
Netreba zabúdať ani na povinné reflexné prvky, ktoré sú potrebné za zníženej viditeľnosti a počas noci. Samotné elektrické kolobežky sú už vybavené svietidlami a odrazovými sklíčkami, no reflexné prvky musí mať na sebe aj jej používateľ a mimo obce je do 15 rokov povinný nosiť aj ochrannú prilbu.
Pre vodičov elektrickej kolobežky platí aj tolerancia na alkohol v krvi a pri cestnej kontrole môže nafúkať maximálne 0,5 promile. Všetky tieto zmeny zákona o cestnej premávke sú platné od 1. januára 2020.
Teraz čítajú

NESMIEŠ PREHLIADNUŤ Slovania sa zmenili z nádejného slovenského seriálu na nezmyselnú „telenovelu“. Majú poslednú šancu sa zachrániť

Bitcoinová horúčka eskaluje. Slováci sa vrhajú do kryptomien, od začiatku roka ich nakúpili za desiatky miliónov

E-bajk úplne zadarmo? Táto európska krajina ide príkladom, Slovákom odporúčajú dať 1000 € na kúpu

PRIPOMIENKA Toto je nebezpečná nabíjačka, ktorá ťa môže zabiť. Predávala sa aj na Slovensku

Neradno sa zahrávať: Policajti zaklopali mladému „internetovému hrdinovi“. Jeho hoax už zdieľali vyše 2000-krát
Články, ktoré hýbu svetom

Veľký deň: HBO GO zaradilo do ponuky seriál Priatelia aj minuloročný filmový megafilm, obe v slovenčine

AKTUÁLNE Najpokročilejší elektromobil sveta je tu. Mercedes EQS búra všetky predsudky a prináša ultimátny dojazd

Firma Pavla Čekana, ktorá pomáha Slovensku bojovať s pandémiou, je v obrovskej strate. Má to ale jasný dôvod

Do reštaurácie sa objednáš ako na testovanie. Gastro našlo spôsob, ako fungovať aj cez pandémiu
