„Nemá zmysel prejsť na vodík,” vyhlásil kľúčový výrobca. Podľa neho existuje lepšia alternatíva
Dnešný trh s nákladnými vozidlami čelí neustálym tlakom na to, či vodík alebo batérie budú hnacou silou vozidiel zajtrajška. Svoje k tomu zrejme má čo povedať aj riaditeľ spoločnosti MAN Truck & Bus, Alexander Vlaskamp, ktorý tvrdí, že vodík nie je momentálne životaschopnou alternatívou pre nákladné vozidlá. Presnejšie Vlaskamp uviedol, že „vodík nemá šancu efektívne konkurovať elektrickým batériovým nákladným vozidlám“. Na tému upozornil portál Electrek.
Vodík nie je budúcnosť
V rozhovore s magazínom Expansión Vlaskamp zdôraznil, že technológia musí byť nielen dostupná, ale aj udržateľná. Podľa neho zelený vodík, ktorý je kľúčovým krokom k environmentálnej udržateľnosti, nie je v súčasnosti vhodný pre dopravu.
„Zelený vodík nie je dostupný pre dopravu a nemá zmysel prejsť z nafty na vodík, ak zdroj energie nie je udržateľný,“ uvádza Vlaskamp.
Udržateľnosť môže byť chápaná dvoma spôsobmi – ako udržateľnosť podnikania a ako environmentálna udržateľnosť. Vlaskamp sa pritom snaží poukázať na to, že vodík nie je udržateľný ani v jednej z týchto perspektív. Argumentuje, že na trhu je vodík dnes nedostupný za konkurencieschopné ceny.
Vysvetlil, že výroba zeleného vodíka je v porovnaní s výrobou elektriny z obnoviteľných zdrojov, ako sú vietor a solárna energia, výrazne nákladnejšia. Navyše je vodík potrebné skladovať a distribuovať pomocou špeciálnych vysokotlakových nádrží, čo s sebou prináša určité riziká.
„Dnes si vodík nekúpite pod 13 či 14 eur,“ uviedol Vlaskamp. „A to nie je zelený…,“ dodal.
MAN Truck & Bus avšak pokračuje v investíciách do výskumu vodíkovej technológie, aj keď ju nepovažuje za momentálne vhodnú pre praktické využitie. Spoločnosť si uvedomuje, že v budúcnosti sa všetko môže zmeniť a nevylučuje tak možnosť využitia vodíka v doprave do roku 2035. Má to však jedno veľké ALE! Je totiž potrebný dostatok zeleného vodíka za správnu cenu a to pri správne vybudovanej infraštruktúre.
Na druhej strane, MAN sa v súčasnosti môže pochváliť už 800 objednávkami na svoje elektrické návesy, ktoré dokážu v závislosti od špecifikácie objednávky prejsť až 800 km za deň. Spoločnosť tiež tvrdí, že aktuálne pracuje na vylepšení batérií, ktoré umožnia návesom za deň prejsť cez 1 000 km.
Podobné články:
- Spaľovacie kamióny to majú spočítané, elektrický ťahač Mercedesu dosiahol rekord
- Škandálmi zmietaná americká značka čelí ďalším problémom. Masívne jej horia nové elektrické ťahače
- Volvo sa kompletne poddáva elektromobilite. Čoskoro bude mať celú líniu elektrických nákladiakov
- Vodík už nie je pre Slovensko prioritou. Sulíkovu víziu nahradili
- Koniec nákladiakov na naftu v EÚ. Nastala dohoda, postupne ich vyradia
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
2 000 koní, strhujúce zrýchlenie a šialené ceny. Toto je TOP 10 najdrahších elektromobilov sveta
Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
Americké SUV vstupuje na európsky trh. Lucid Gravity má dojazd, ktorý zatieni Teslu. Z ceny ti však padne sánka
Predaje elektromobilov lámu rekordy. Takéto čísla by si v Európe nikdy nečakal
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slovensko hlási prvý prípad nakazenia: Nebezpečná infekcia odolná liekom sa šíri Európou
Prudká zmena počasia na Slovensku: Rútia sa búrky a výrazné ochladenie, varujú experti (PREDPOVEĎ)
Vodičom hrozí pokuta až 1 050 eur. Slovensko otvorí najdlhší tunel a pridá nové platené úseky (PREHĽAD)
Slovenská dráma ohromila svet. Film Otec s Milanom Ondríkom mieri za Oscarom do Hollywoodu
KVÍZ: 90 % ľudí pohorí už na prvej otázke. Dokáž, že poznáš výroky slávnych Slovákov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Americké SUV vstupuje na európsky trh. Lucid Gravity má dojazd, ktorý zatieni Teslu. Z ceny ti však padne sánka
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Predaje elektromobilov lámu rekordy. Takéto čísla by si v Európe nikdy nečakal
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Vydrží až milión kilometrov. Číňania vymysleli pre Európanov nesmrteľnú batériu do elektromobilov
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
Európskej únii hrozí kríza: Zákaz spaľovacích motorov zrušíme, sľúbil Európanom predseda ľudovej strany
Umelá inteligencia dostane prísnejšie pravidlá. Brusel chce Kódex praxe do roku 2026
Rusko zradil verný európsky spojenec. Poza jeho chrbát dodáva muníciu Ukrajine
Blanárove slová o dronoch vzbudili reakciu. Ukrajina odmieta spochybňovanie faktov
Rusko bojuje s krízou. Dôležitá komodita je ohrozená a láme rekordy cien, urobili zúfalý krok
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP