„Nemá zmysel prejsť na vodík,” vyhlásil kľúčový výrobca. Podľa neho existuje lepšia alternatíva
Dnešný trh s nákladnými vozidlami čelí neustálym tlakom na to, či vodík alebo batérie budú hnacou silou vozidiel zajtrajška. Svoje k tomu zrejme má čo povedať aj riaditeľ spoločnosti MAN Truck & Bus, Alexander Vlaskamp, ktorý tvrdí, že vodík nie je momentálne životaschopnou alternatívou pre nákladné vozidlá. Presnejšie Vlaskamp uviedol, že „vodík nemá šancu efektívne konkurovať elektrickým batériovým nákladným vozidlám“. Na tému upozornil portál Electrek.
Vodík nie je budúcnosť
V rozhovore s magazínom Expansión Vlaskamp zdôraznil, že technológia musí byť nielen dostupná, ale aj udržateľná. Podľa neho zelený vodík, ktorý je kľúčovým krokom k environmentálnej udržateľnosti, nie je v súčasnosti vhodný pre dopravu.
„Zelený vodík nie je dostupný pre dopravu a nemá zmysel prejsť z nafty na vodík, ak zdroj energie nie je udržateľný,“ uvádza Vlaskamp.
Udržateľnosť môže byť chápaná dvoma spôsobmi – ako udržateľnosť podnikania a ako environmentálna udržateľnosť. Vlaskamp sa pritom snaží poukázať na to, že vodík nie je udržateľný ani v jednej z týchto perspektív. Argumentuje, že na trhu je vodík dnes nedostupný za konkurencieschopné ceny.

Vysvetlil, že výroba zeleného vodíka je v porovnaní s výrobou elektriny z obnoviteľných zdrojov, ako sú vietor a solárna energia, výrazne nákladnejšia. Navyše je vodík potrebné skladovať a distribuovať pomocou špeciálnych vysokotlakových nádrží, čo s sebou prináša určité riziká.
„Dnes si vodík nekúpite pod 13 či 14 eur,“ uviedol Vlaskamp. „A to nie je zelený…,“ dodal.
MAN Truck & Bus avšak pokračuje v investíciách do výskumu vodíkovej technológie, aj keď ju nepovažuje za momentálne vhodnú pre praktické využitie. Spoločnosť si uvedomuje, že v budúcnosti sa všetko môže zmeniť a nevylučuje tak možnosť využitia vodíka v doprave do roku 2035. Má to však jedno veľké ALE! Je totiž potrebný dostatok zeleného vodíka za správnu cenu a to pri správne vybudovanej infraštruktúre.
Na druhej strane, MAN sa v súčasnosti môže pochváliť už 800 objednávkami na svoje elektrické návesy, ktoré dokážu v závislosti od špecifikácie objednávky prejsť až 800 km za deň. Spoločnosť tiež tvrdí, že aktuálne pracuje na vylepšení batérií, ktoré umožnia návesom za deň prejsť cez 1 000 km.
Podobné články:
- Spaľovacie kamióny to majú spočítané, elektrický ťahač Mercedesu dosiahol rekord
- Škandálmi zmietaná americká značka čelí ďalším problémom. Masívne jej horia nové elektrické ťahače
- Volvo sa kompletne poddáva elektromobilite. Čoskoro bude mať celú líniu elektrických nákladiakov
- Vodík už nie je pre Slovensko prioritou. Sulíkovu víziu nahradili
- Koniec nákladiakov na naftu v EÚ. Nastala dohoda, postupne ich vyradia
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet

Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy

Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu

Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi

Za hodinu je schopná dobiť 2 000 km dojazdu. Číňania otestovali extrémnu batériu pre EV
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Hádka skončila smrťou oboch rodičov. Tínedžerku previezli do nemocnice
PREMIUMSlováci majú šancu na vyššie penzie. Finančník Juraj Hrbatý vysvetľuje, čo im v tom môže pomôcť (ROZHOVOR)

Revolúcia v dedení: Štát zásadne mení pravidlá, deti od roku 2027 dostanú menej

Za 72 hodín zarobila 120-tisíc dolárov: Retro telefón zo sekáča premenila na zlatú baňu. „Chytila som blesk do fľaše“

Milujú ho tisíce Slovákov, po roku 2026 ho už nekúpiš. Legendárne auto dostalo v Európe stopku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
-
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
Susedná krajina ide do vojny s EÚ. Odmieta uznať jadro ako „zelenú energiu“, chystá veľký zvrat
AKTUÁLNE: Ázijská mocnosť sa stáva spojencom EÚ v kľúčovej oblasti. Do výskumu nalejú 93 miliárd eur
Desí NATO aj spojencov Západu. Večný spojenec Ruska nasadí krutú zbraň a svet je v pozore
Od stolára k ikonickým postavám. Legendárny herec konečne dostane jedno z najvyšších ocenení
Čínska automobilka sa chystá zaplaviť Európu lacnými elektromobilmi. Spúšťa obrovskú ofenzívu
Európskemu štátu došla trpezlivosť. Apple musí zaplatiť ďalšiu mastnú pokutu
Veľké ambície, tvrdý pád. Japonská raketa nezvládla kľúčovú misiu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Hádka skončila smrťou oboch rodičov. Tínedžerku previezli do nemocnice
PREMIUMSlováci majú šancu na vyššie penzie. Finančník Juraj Hrbatý vysvetľuje, čo im v tom môže pomôcť (ROZHOVOR)

Revolúcia v dedení: Štát zásadne mení pravidlá, deti od roku 2027 dostanú menej

Za 72 hodín zarobila 120-tisíc dolárov: Retro telefón zo sekáča premenila na zlatú baňu. „Chytila som blesk do fľaše“

