Česko chystá najväčšie dotácie na elektromobily. Prekvapí ťa, odkiaľ zoberie takmer 39 miliónov eur
Prakticky všetky štáty Európskej únie, ale už aj väčšina vo zvyšku sveta, sa hlási k boju proti globálnemu otepľovaniu. Najambicióznejším cieľom je dosiahnutie tzv. uhlíkovej neutrality do roku 2050, ktorá zahŕňa aj zákaz predaja osobných vozidiel so spaľovacími motormi.
Podľa britského ministerstva dopravy sú totiž autá najväčšími producentami uhlíkových plynov po prepočte na 1 kilometer cesty, ak nerátame lety na extrémne dlhé vzdialenosti.
Elektromobily sú však stále výrazne drahšie, ako tradičné vozidlá. Preto je prechod na ne vo väčšine krajín pomerne pomalý, čo zas brzdí rozvoj nabíjacej infraštruktúry a naopak, málo nabíjačiek zas odrádza potenciálnych záujemcov.
Výnimkou je napríklad Nórsko, kde tvoria elektromobily väčšinu, dokonca vyše 75 % predaných áut. Dôvod je jasný, krajina ich oproti spaľovákom výrazne zvýhodňuje, napríklad odpustením 25 % dane z pridanej hodnoty pri nákupe.
Elbil.no dokonca uvádza príklad, kedy je vďaka takejto podpore elektrický Volkswagen e-Golf lacnejší než ten na benzín či naftu. A to ešte nehovoríme o polovičných poplatkoch za parkovanie a mýto, alebo možnosť využívať BUS pruhy. Zdá sa teda, že podobné „dotácie“, aj keď v tomto prípade skôr úľavy, sú jedinou cestou, ako predaje elektromobilov naozaj naštartovať.
Susedné Česko do toho ide naplno
Doteraz najväčšie dotácie na elektromobily aktuálne chystá aj Česká republika, s ktorou sa vo viacerých ohľadoch porovnávame ako prví. A peniaze na ne štát nebude míňať vlastné, ale použije tie z Narodného plánu obnovy, o ktorý EÚ žiadalo aj Slovensko, píše fdrive.cz.
Z celkového balíka 940 miliónov českých korún (38 643 417 eur) chce štát podporiť nákup 3 525 elektromobilov, ale aj 30 vodíkových osobných aút a 1 000 nákladných cargo e-bicyklov. Peniaze by sa mali rozdávať až do konca roka 2025, Češi však prvé žiadosti budú môcť posielať v januári alebo februári tohto roka.

Pripomenúť však treba, že české dotácie sú určené len pre podnikateľov a živnostníkov, nie pre bežné fyzické osoby. Ani tu sa však podpora nezdá ako cielená mimo. Stačí sa totiž pozrieť na Slovensko a zistíme, že napr. 91 % elektrických vozidiel Škoda Enyaq u nás kúpili práve podnikatelia.
Koniec-koncov, pre tých môže ísť o skvelú podporu po pandémii, vytvárajú v krajine nové pracovné miesta a nepochybne najazdia viac kilometrov, ako bežný osobák parkujúci pred sídliskom, čím sa opäť vraciame k téme ekológie. Na Slovensku sme vlani mali 481 584 živnostníkov, z čoho aktívne vykonáva činnosť 356 903, uvádza SITA. K tomu si prirátaj ešte klasické firmy a dostaneme približné počty, koľkým Slovákom by podobná podpora pomohla u nás.
Samotná výška podpory závisí od veľkosti firmy, krajina bude preplácať rozdiel medzi cenou konkrétneho elektroauta a porovnateľného vozidila so spaľovacím motorom. Živnostníci a firmy do 50 zamestnancov dostanú preplatených 60 % z rozdielu cien, väčšie firmy 50 % a tie nad 250 zamestnancov 40 %.
Ako je to na Slovensku?
U nás sa zatiaľ nič podobné nechystá. Minister hospodárska Richard Sulík proti dotáciám na elektromobily nie je, no hoci o nich v rozhovore pre FonTech hovoril v súvislosti s nadchádzajúcimi 12 mesiacmi, v roku 2022 sa podľa najnovších správ podpory zrejme nedočkáme.
NEPREHLIADNI:
Dotácie na elektromobily v SR sú katastrofou, odložili ich o ďalší rok a vláda ani nemá vypracovaný návrh
Aj u nás za uvažuje o podpore z fondov EÚ, aktuálne je ale zrejme stále preferovaný vodík a jeho využitie napríklad v hromadnej doprave.
Za predchádzajúcej vlády už Slovensko prvé kolo dotácií na elektromobily zažilo, no skončilo slovensky – absolútnym fiaskom. Šesť milióinov eur (povšimni si tu čiastku oproti českým v prepočte 38,6 miliónom eur) bolo po štarte systému preč za štyri minúty.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Slávna talianska značka je v hlbokej kríze. Ľudia prestali kupovať jej autá, Stellantis je zúfalý

Sen o elektromobiloch sa rozpadáva. Vodiči sa vo veľkom vracajú k spaľovákom, toto je dôvod

Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily

Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet

Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Smutná správa pre hudobný svet: Počas vianočných sviatkov zomrel gitarista legendárnej rockovej skupiny, mal 65 rokov
PREMIUM„Neviem sa zastaviť“ – prvý varovný signál k vyhoreniu je nenápadný. Psychologička radí, ako si nastaviť hranice (ROZHOVOR)

Svoj spánkový režim môžeš zlepšiť jednoduchým trikom. Škandinávska metóda valcuje internet

Liečba Alzheimerovej choroby môže byť realitou už do desiatich rokov. Vedci hovoria o prelomových zmenách vo výskume

Miroslav Antoška: Máme výhodnejšie úrokové sadzby ako v okolitých krajinách. Túto situáciu by som využil
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Sen o elektromobiloch sa rozpadáva. Vodiči sa vo veľkom vracajú k spaľovákom, toto je dôvod
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Slávna talianska značka je v hlbokej kríze. Ľudia prestali kupovať jej autá, Stellantis je zúfalý
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet
-
- Sen o elektromobiloch sa rozpadáva. Vodiči sa vo veľkom vracajú k spaľovákom, toto je dôvod
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
-
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Sen o elektromobiloch sa rozpadáva. Vodiči sa vo veľkom vracajú k spaľovákom, toto je dôvod
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet
Spôsob, akým bežne platíš, sa už čoskoro navždy zmení. Takto budú vyzerať platby v roku 2026
Slovenská ekonomika sa zásadne mení. Exportný rast už netiahnu autá, ale nádejné odvetvia
Šéf NATO vyslal jasný odkaz o USA. Európa chce viac zbraní, ale v ceste im stojí veľká prekážka
Ukrajina zasiahla dôležitý energetický objekt Rusov. Využila moderné západné technológie
Zahraniční výrobcovia smartfónov v Číne prekvapili. Ich predaj naznačuje nečakaný obrat na trhu
Slováci nastavili vláde nekompromisné zrkadlo. Digitálne doklady ukázali tvrdú realitu
Naštvali ho USA a Južná Kórea. Kim Čong-un ohlásil zásadnú modernizáciu námorníctva
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Smutná správa pre hudobný svet: Počas vianočných sviatkov zomrel gitarista legendárnej rockovej skupiny, mal 65 rokov
PREMIUM„Neviem sa zastaviť“ – prvý varovný signál k vyhoreniu je nenápadný. Psychologička radí, ako si nastaviť hranice (ROZHOVOR)

Svoj spánkový režim môžeš zlepšiť jednoduchým trikom. Škandinávska metóda valcuje internet

Liečba Alzheimerovej choroby môže byť realitou už do desiatich rokov. Vedci hovoria o prelomových zmenách vo výskume

