Ak si nekúpia ekologické kamióny, odpadnú z trhu. Slovenskí dopracovia stoja pred životným rozhodnutím
Slovenskí prepravcovia už dlhšiu dobu na európskom trhu bojujú s klesajúcim objemom prepraveného nákladu a ako upozorňuje Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA), kvôli blížiacim sa novým pravidlám a rôznym zmenám môže tento problém ešte väčšmi zosilnieť. Najväčšou výzvou sú pritom emisie či vstupná cena elektrických kamiónov.
Pozícia Slovenska už roky padá
Podľa SEVA sa Slovensko z hľadiska prepravovaného nákladu medzi európskymi krajinami umiestnilo na piatej priečke. To sa podarilo v roku 2016, avšak odvtedy sa Slovensko prepadlo na desiatu priečku a slovenskí prepravcovia prišli až o približne šestinu svojho výkonu, pričom prepad nemusí skončiť – práve naopak, situácia sa môže ešte väčšmi zhoršiť.
Krajiny ako Nemecko či Rakúsko totiž plánujú ako prvé zaviesť smernicu Eurovignette, pri ktorej sa vo výpočte mýta zohľadní aj objem emisií CO2. V Nemecku budú napríklad všetky vozidlá nad 18 ton vyrobené pred 1. júlom 2019 spadať do najvyššej 1. triedy, ktorej mýtne poplatky sa už o pár dní navýšia o nepríjemných 83 %, teda z 0,190 na 0,348 eur/km.
Na druhej strane moderný elektrický kamión nemusí platiť mýto až do konca roka 2026 vôbec, čo znamená úsporu až okolo 100 000 eur len na mýte v porovnaní s naftovým ťahačom. Elektrický kamión má síce špecifické nevýhody, ako je o niečo dlhšie dobíjanie v porovnaní s čerpaním paliva, avšak aj to kompenzuje nižšou cenou pohonných „hmôt“, teda elektrickej energie.
Rekordné trasy
Elektrická kamiónová doprava sa neustále vyvíja a aj keď nie je dokonalá, potenciál je obrovský. Pomocou elektrického ťahača Volvo FH Electric sa tento rok podarilo pokoriť trasu dlhú až 3 000 km. Kamión viezol 20 ton pomarančov zo Španielska do Švajčiarska, avšak kým naftový ťahač by to zvládol za 4 dni, elektrickému to trvalo týždeň.
Dojazd viac nie je argumentom
Problémom sú ale vstupné náklady, keďže sú takéto ťahače oveľa drahšie. Neplatí však viac večný argument o dojazde, keďže ako informuje SEVA, až 63 % celkovej váhy nákladu je prepravovanej do vzdialenosti len 50 km, čo je možné zvládnuť bez problémov pomocou dnešných elektrických kamiónov – niektoré takúto trasu otočia aj viackrát bez dobíjania.
V EÚ bolo len za prvé tri kvartáli 2023 predaných až 3 918 elektrických kamiónov, čo je nárast o neuveriteľných 321,7 %. Okrem toho bolo registrovaných aj 3 405 plne elektrických autobusov, avšak ako dodáva SEVA, Slovensko zásadne zaostáva v jednej oblasti, ktorou je štátna podpora elektromobility nielen v osobnej doprave, ale tiež nákladnej.
„Štát môže – a podľa nás aj musí – významne prispieť k prechodu na elektromobilitu, a to prostredníctvom cielených opatrení, ktoré uľahčia nákup a využívanie bezemisných nákladných vozidiel. Na časť z týchto opatrení môže pritom využiť aj financie z Plánu obnovy a odolnosti,“ vysvetľuje Patrik Križanský, riaditeľ SEVA.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Je tichý, má laser a neprelomný štít. Čína ukázala hybridný tank, ktorý vydesil Západ
900 voltov, 2 elektromotory a spaľovák. Známa značka predstavila auto, ktoré sa nabije za 9 minút
Vodič bude ich jazdu už len kontrolovať. 150-ročná automobilka vypustí na cesty autonómne kolosy
Vedci vynašli „zázračné” zariadenie pre elektromobily. Zvýši im dojazd aj výkon
Má solídny dojazd a akurátny výkon. BYD predstavil nový elektromobil, stojí smiešne peniaze
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
„Nevedel som napísať riadok kódu, no zarobil som 27 600 eur.“ 20-ročný podnikateľ vytvoril výnosný biznis v MHD
Bývalá playmate Gálová prišla o lukratívnu zmluvu, vyhrážku novinárovi už popiera. „Mám skočiť z balkóna?“ pýta sa
80-eurové tenisky za 3 eurá: Chyba Reeboku spustila lavínu objednávok v strednej Európe
STVR ukončuje vysielanie obľúbenej relácie. Vinczeová, Nikodým a Dangl prídu o dlhoročný job
Vzdušný poplach u našich susedov: Reagovali na ruský útok na Ukrajinu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Chcú dobehnúť Čínu a predbehnúť EÚ. Nečakaná krajina sa pustila do výroby lacných elektromobilov
- Má solídny dojazd a akurátny výkon. BYD predstavil nový elektromobil, stojí smiešne peniaze
- Je tichý, má laser a neprelomný štít. Čína ukázala hybridný tank, ktorý vydesil Západ
- Tisíce Slovákov porušujú zákon, ani o tom netušia. Za bežnú činnosť hrozí pokuta až 3000 eur
- Kazia sa elektromobily viac než spaľováky? Nová štúdia zarazila ľudí, na jednu vec ale zabudli
-
- Chcú dobehnúť Čínu a predbehnúť EÚ. Nečakaná krajina sa pustila do výroby lacných elektromobilov
- Má solídny dojazd a akurátny výkon. BYD predstavil nový elektromobil, stojí smiešne peniaze
- Kazia sa elektromobily viac než spaľováky? Nová štúdia zarazila ľudí, na jednu vec ale zabudli
- Je tichý, má laser a neprelomný štít. Čína ukázala hybridný tank, ktorý vydesil Západ
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
-
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- Chcú dobehnúť Čínu a predbehnúť EÚ. Nečakaná krajina sa pustila do výroby lacných elektromobilov
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Má solídny dojazd a akurátny výkon. BYD predstavil nový elektromobil, stojí smiešne peniaze
Čínsky trh s elektroautami spomaľuje. Najväčší hráči hlásia problém
Rusko spustilo najväčší dronový útok od začiatku vojny. Ukrajina hlási rekordné počty
Slovenské obce čaká miliónová kyber obnova. Experti tvrdia, že okrem techniky potrebujú aj toto
Energetické trhy rastú. Ceny elektriny sa držia nad magickou hranicou
Rutte tlačí na rekordné zbrojenie. NATO rokuje o obrane Západu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
„Nevedel som napísať riadok kódu, no zarobil som 27 600 eur.“ 20-ročný podnikateľ vytvoril výnosný biznis v MHD
Bývalá playmate Gálová prišla o lukratívnu zmluvu, vyhrážku novinárovi už popiera. „Mám skočiť z balkóna?“ pýta sa
80-eurové tenisky za 3 eurá: Chyba Reeboku spustila lavínu objednávok v strednej Európe
STVR ukončuje vysielanie obľúbenej relácie. Vinczeová, Nikodým a Dangl prídu o dlhoročný job
Vzdušný poplach u našich susedov: Reagovali na ruský útok na Ukrajinu
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené