Ak si nekúpia ekologické kamióny, odpadnú z trhu. Slovenskí dopracovia stoja pred životným rozhodnutím
Slovenskí prepravcovia už dlhšiu dobu na európskom trhu bojujú s klesajúcim objemom prepraveného nákladu a ako upozorňuje Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA), kvôli blížiacim sa novým pravidlám a rôznym zmenám môže tento problém ešte väčšmi zosilnieť. Najväčšou výzvou sú pritom emisie či vstupná cena elektrických kamiónov.
Pozícia Slovenska už roky padá
Podľa SEVA sa Slovensko z hľadiska prepravovaného nákladu medzi európskymi krajinami umiestnilo na piatej priečke. To sa podarilo v roku 2016, avšak odvtedy sa Slovensko prepadlo na desiatu priečku a slovenskí prepravcovia prišli až o približne šestinu svojho výkonu, pričom prepad nemusí skončiť – práve naopak, situácia sa môže ešte väčšmi zhoršiť.
Krajiny ako Nemecko či Rakúsko totiž plánujú ako prvé zaviesť smernicu Eurovignette, pri ktorej sa vo výpočte mýta zohľadní aj objem emisií CO2. V Nemecku budú napríklad všetky vozidlá nad 18 ton vyrobené pred 1. júlom 2019 spadať do najvyššej 1. triedy, ktorej mýtne poplatky sa už o pár dní navýšia o nepríjemných 83 %, teda z 0,190 na 0,348 eur/km.
Na druhej strane moderný elektrický kamión nemusí platiť mýto až do konca roka 2026 vôbec, čo znamená úsporu až okolo 100 000 eur len na mýte v porovnaní s naftovým ťahačom. Elektrický kamión má síce špecifické nevýhody, ako je o niečo dlhšie dobíjanie v porovnaní s čerpaním paliva, avšak aj to kompenzuje nižšou cenou pohonných „hmôt“, teda elektrickej energie.
Rekordné trasy
Elektrická kamiónová doprava sa neustále vyvíja a aj keď nie je dokonalá, potenciál je obrovský. Pomocou elektrického ťahača Volvo FH Electric sa tento rok podarilo pokoriť trasu dlhú až 3 000 km. Kamión viezol 20 ton pomarančov zo Španielska do Švajčiarska, avšak kým naftový ťahač by to zvládol za 4 dni, elektrickému to trvalo týždeň.
Dojazd viac nie je argumentom
Problémom sú ale vstupné náklady, keďže sú takéto ťahače oveľa drahšie. Neplatí však viac večný argument o dojazde, keďže ako informuje SEVA, až 63 % celkovej váhy nákladu je prepravovanej do vzdialenosti len 50 km, čo je možné zvládnuť bez problémov pomocou dnešných elektrických kamiónov – niektoré takúto trasu otočia aj viackrát bez dobíjania.
V EÚ bolo len za prvé tri kvartáli 2023 predaných až 3 918 elektrických kamiónov, čo je nárast o neuveriteľných 321,7 %. Okrem toho bolo registrovaných aj 3 405 plne elektrických autobusov, avšak ako dodáva SEVA, Slovensko zásadne zaostáva v jednej oblasti, ktorou je štátna podpora elektromobility nielen v osobnej doprave, ale tiež nákladnej.
„Štát môže – a podľa nás aj musí – významne prispieť k prechodu na elektromobilitu, a to prostredníctvom cielených opatrení, ktoré uľahčia nákup a využívanie bezemisných nákladných vozidiel. Na časť z týchto opatrení môže pritom využiť aj financie z Plánu obnovy a odolnosti,“ vysvetľuje Patrik Križanský, riaditeľ SEVA.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Elektromobily budú o tisíce eur lacnejšie. Vďaka prelomovej technológii spečatia osud spaľovákov
Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
Elon Musk spravil v Európe radikálny krok. Tieto dva elektromobily si už nikdy nekúpiš
Toyota sa pripravuje na koniec spaľovákov. V Česku spustí elektrickú ofenzívu, ktorou chce dobyť Európu
Predáva sa už aj na Slovensku. Elektrická Kia najazdila 100 000 kilometrov, jej batéria si to ani nevšimla
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
HIV sa šíri medzi ruskými vojakmi alarmujúcim tempom. Armádni lekári sa snažia štatistiky utajiť
Známy dovolenkový raj v ekonomickej kríze: Tržby padli o 40 %, podniky sú na pokraji krachu
Riaditeľka STVR reaguje na zásah polície: „Nerozumiem, prečo voči nám Markíza vedie mediálnu vojnu“
Teploty budú atakovať 50 °C: V obľúbenej letnej destinácii Slovákov bude v auguste extrémne horúco
Veľký zásah polície v STVR: Našli omamné látky aj hotovosť v desiatkach tisíc eur
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
- Elon Musk spravil v Európe radikálny krok. Tieto dva elektromobily si už nikdy nekúpiš
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Predáva sa už aj na Slovensku. Elektrická Kia najazdila 100 000 kilometrov, jej batéria si to ani nevšimla
- Toyota sa pripravuje na koniec spaľovákov. V Česku spustí elektrickú ofenzívu, ktorou chce dobyť Európu
-
- Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Elon Musk spravil v Európe radikálny krok. Tieto dva elektromobily si už nikdy nekúpiš
- Predáva sa už aj na Slovensku. Elektrická Kia najazdila 100 000 kilometrov, jej batéria si to ani nevšimla
- Toyota sa pripravuje na koniec spaľovákov. V Česku spustí elektrickú ofenzívu, ktorou chce dobyť Európu
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
Taraba ohlásil energetickú megainvestíciu. Slovenské mestá získajú milióny eur
Slováci kupujú jazdené autá, ako nikdy predtým. Priemerný vek a nájazd prudko rastie, dominuje jedna značka
Zubár odhalil šokujúce riziká populárneho spánkového triku. Riskuješ veľké nepríjemnosti
Slováci si neuvedomujú, že to môže vybuchnúť. Odborník varuje pred „elektronickým“ zlozvykom domácností
Domácnosti si priplatia až o 3 000 eur. Nová kalkulačka odhalila tvrdú realitu emisného výmyslu EÚ
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP