Európa našla ložisko na 100 rokov, vyrobíme z neho elektromobily a solárne panely
Európa má k dispozícii gigantické úložisko kľúčového materiálu, ktorý je schopný zásobovať hneď niekoľko odvetví až po dobu sto rokov, informuje portál Euractiv. Nové ložisko sa má nachádzať v Nórsku a celkovo má obsahovať najmenej 70 miliárd ton fosfátu vysokej triedy, vďaka čomu má Európa v rukách jedinečnú šancu.
Pomôže elektromobilite aj poľnohospodárstvu
Je ťažké si predstaviť veľkosť nového ložiska, pre porovnanie je však vhodné spomenúť, že doterajšie svetové rezervy predstavovali len 71 miliárd ton tohto materiálu. Nový objav tak tieto rezervy prakticky zdvojnásobil a priniesol tak skvelé správy najmä pre poľnohospodárstvo, ktoré fosfát potrebuje na produkciu dôležitého hnojiva z fosforu.
Rozhodne sa ale nejedná o jediné využitie a podľa štúdie zverejnenej v Nature sa do značnej miery dostáva napríklad do elektromobility, ktorá potrebuje tento materiál v batériách či do oblasti obnoviteľných zdrojov, kde ho využívajú fotovoltické panely. Využitie nachádza dokonca aj pri výrobe polovodičov či dokonca počítačových čipov, o ktoré má EÚ v poslednej dobe poriadny záujem.
Aj keď sú tieto oblasti len zlomkom spotreby v porovnaní s poľnohospodárstvom, ktoré stojí za kŕmením prakticky celej populácie, je možnosť ťažby vlastnej suroviny, či dokonca jej exportu pri narastajúcom dopyte, nesmierne dôležitá.
Nórske ložisko je momentálne najväčším na svete, pričom predbehlo dokonca aj ložisko v Maroku s približne 50 miliardami ton fosfátu. Za ním nasleduje čínske ložisko s „len“ 3,2 miliardami ton, egyptské s 2,8 miliardami ton a množstvo ďalších, ešte menších ložísk.
Diverzifikuje aj Slovensko
Diverzifikácia zdrojov je dôležitou témou národnej bezpečnosti a ekonomickej prosperity, ktorou sa zaoberá vážne aj Slovensko. V súvislosti s vojnou na Ukrajine a sankciami uvalenými na Rusko napríklad začne Slovensko ťažiť na Záhorí vlastný plyn, čím sa síce krajina nestane sebestačná, ale dodávky môžu byť o niečo stabilnejšie.
Nebude to jednoduché
Spoločnosť Norge Mining je pripravená presunúť sa k ďalšej fáze projektu, ktorou bude ťažba materiálu. Avšak kým samotné Nórsko tento projekt podporuje, EÚ nepovažuje fosfát a fosfor za strategické, len za kritické materiály. Spoločnosť však potrebuje čo najrýchlejšie schválenie a získanie povolení, ktoré v niektorých prípadoch trvá až do 15 rokov.
Nad ťažbou vlastných materiálov, obzvlášť týkajúcich sa moderných technológií, uvažujú viaceré krajiny či dokonca súkromné spoločnosti. Americká automobilka Tesla, ktorá v druhom štvrťroku tohto roka dodala rekordné množstvo áut, chcela ťažiť vlastné lítium. Hodnota lítia totiž raketovo vystrelila nahor a je jednou z hlavných zložiek takmer všetkých akumulátorov moderných elektromobilov.
Mnohé spoločnosti a laboratória sa však snažia vytvoriť batérie, ktoré nebudú potrebovať lítium vôbec. Aj keď sa zatiaľ žiadna z takýchto technológií do elektromobilov vo väčšom nedostala, nie je vylúčené, že sa nakoniec podarí „namiešať“ správnu zmes materiálov pre batérie, ktoré prekonajú tie lítium-iónové.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Takto rýchlo ani nenatankuješ. Na Slovensku postavia najvýkonnejší nabíjací hub v Európe
To nemôžu myslieť vážne. Veľmoc chce zaviesť 100 % daň na čínske elektromobily
Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
Veľký test spoľahlivosti áut: Miláčik Slovákov pohorel, najlepšie dopadla prekvapivá značka
Nemusíš ho nabíjať a jazdíš za 4 litre/100 km. Toto Mitsubishi má pod kapotou klenot Renaultu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
- To nemôžu myslieť vážne. Veľmoc chce zaviesť 100 % daň na čínske elektromobily
- Veľký test spoľahlivosti áut: Miláčik Slovákov pohorel, najlepšie dopadla prekvapivá značka
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Nemusíš ho nabíjať a jazdíš za 4 litre/100 km. Toto Mitsubishi má pod kapotou klenot Renaultu
-
- Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
- To nemôžu myslieť vážne. Veľmoc chce zaviesť 100 % daň na čínske elektromobily
- Veľký test spoľahlivosti áut: Miláčik Slovákov pohorel, najlepšie dopadla prekvapivá značka
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Nemusíš ho nabíjať a jazdíš za 4 litre/100 km. Toto Mitsubishi má pod kapotou klenot Renaultu
-
- Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
- To nemôžu myslieť vážne. Veľmoc chce zaviesť 100 % daň na čínske elektromobily
- Veľký test spoľahlivosti áut: Miláčik Slovákov pohorel, najlepšie dopadla prekvapivá značka
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Nemusíš ho nabíjať a jazdíš za 4 litre/100 km. Toto Mitsubishi má pod kapotou klenot Renaultu
Tesla v Nemecku to nemá vôbec isté. O rozšírení závodu sa bude rokovať
Podľa KDH potrebuje Slovensko v energetickom mixe aj obnoviteľné zdroje
Nový jadrový blok má byť vo vlastníctve štátu
Boeing môže byť za veľké havárie stíhaný, mal porušiť záväzky
Poľská vláda vydala povolenie na výstavbu jadrovej elektrárne
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené