Čína opäť odrovnala svet. Prvý elektromobil s najdôležitejšou batériou za dekády dorazil
Batériové technológie sa vyvíjajú raketovým tempom. Výrobcovia pracujú na veľkom množstve technológií s cieľom priniesť lacnejšie, energeticky hustejšie a „stabilnejšie“ akumulátory. Aj v tomto smere ale Čína diktuje tempo. Automobilka JAC Motors uviedla na trh prvý elektromobil so sodíkovou batériou, ktorá nepotrebuje drahé lítium. Na tému upozornil portál fDrive.
Funkčná sodíková batéria má spôsobiť prielom na poli elektromobilov, nakoľko sodík je, čo sa týka využitia v batérii, lepší oproti lítiu vo všetkých smeroch. Spoločnosť CATL na takomto type batérií pracuje už roky.
CATL využíva pri svojich sodíkových batériách katódu, ktorá je tvorená „Pruským bielym materiálom“. Táto katóda rieši podľa výrobcu celosvetový problém so strácaním kapacity pri cyklovaní materiálov v batérii. Ako anódy využívajú tvrdý uhlíkový materiál, ktorý zabezpečuje vysokú kapacitu batérie a tiež rýchly pohyb iónov sodíka.
Prvenstvo nasadenia takejto batérie do reálneho elektromobilu ale batériovému gigantovi „vyfúkla“ spoločnosť HiNa Battery, ktorá dodala akumulátor pre elektromobil spoločnosti JAC Motors. Spoločnosť v tlačovej správe uvádza, že takéto batérie by mohli znížiť cenu elektromobilov až o 10 %.
Elektromobily môžu byť ešte lacnejšie
Elektromobil vybavený sodíkovou batériou nesie názov Hua Xianzi (kvetinová víla). Akumulátor má kapacitu 25 kWh, čo podľa výrobcu stačí na prejdenie 250 km na jedno nabitie. Automobilka neuvádza, aké sú rozmery či energetická hustota, no je zrejmé, že tento parameter bude ešte v porovnaní s klasickými lítiovými batériami horší.
Na druhej strane, sodík-iónová batéria ťaží z iných benefitov. Jednou z nich je napríklad rýchle nabíjanie. Ani tu automobilka neuvádza presné parametre pre akumulátor použitý v ich elektromobile, no môžeme sa odraziť od parametrov staršej sodíkovej batérie spoločnosti CATL. 80 % kapacity je možné dobiť už za 15 minút bez toho, aby vysoký nabíjací výkon škodil samotnej batérii.
Medzi ďalšie benefity patrí excelentná tepelná stabilita či výkon pri nízkych teplotách. Kapacita sodík-iónovej batérie pri teplote -20 stupňov Celzia nemá klesnúť pod 90 %.
Masová produkcia je extrémne jednoduchá
Veľkou výhodou sodík-iónových batérii je aj to, že fungujú na rovnakom princípe ako lítium-iónové alternatívy. V praxi to znamená, že takýmito batériami je možné ihneď nahradiť drahšie lítiové batérie.
Ani výroba sodíkových batérií si nevyžaduje žiadne zmeny vo výrobnom procese, netreba tak stavať nové výrobné haly či drasticky prerábať tie existujúce. Vďaka tomu sa môžu ešte viac znížiť výrobné náklady sodíkových batérií, nehovoriac o tom, že sodík je oproti lítiu extrémne lacný a dostupný materiál.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Spaľovákom v EÚ neodzvonilo, môžu sa vyrábať aj po roku 2035
S vybitými batériami za 8 € na 100 km. Toto je jediné plug-in hybridné SUV, ktoré to dokáže
Dojazd cez 1 000 km už nebude problém. Predstavili novú batériu s rekordnými parametrami
Slovensku vzorom. V zahraničí zavádzajú likvidačné pokuty za blokovanie nabíjačiek spalovákmi
V Bratislave sa bude vyrábať nový elektromobil Porsche
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Muž sa chcel stať psom, zaplatil za to 14-tisíc eur. Bojí sa, že priatelia si pomyslia, že je divný
Potraviny Patrika Tkáča oslávili rok: Obslúži ťa robot, požičiaš si Mercedes a kúpiš tu víno aj za 5 900 eur
Jeden typ nehnuteľnosti bude v roku 2023 super investíciou, lacnejší nebude
Ľuďom z nich padla sánka. Najlepšie slovenské gastro podniky, ktoré tento rok otvorili
Česko je aj 30 rokov po rozdelení popredu. To, v čom sme lepší, je našou najväčšou slabinou
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Spoločnosť verí, že ich nový motor pochová elektromobily. Má 320 koní a váži len 32 kg
- S vybitými batériami za 8 € na 100 km. Toto je jediné plug-in hybridné SUV, ktoré to dokáže
- Dojazd cez 1 000 km už nebude problém. Predstavili novú batériu s rekordnými parametrami
- Poisťovne sa vyhrážajú, sú zúfalé: Elektromobily sú pre nás zlý biznis
- VW do elektromobilov „posadí vyše polovicu Slovenska“. Škoda chystá absolútny trhák
-
- Spoločnosť verí, že ich nový motor pochová elektromobily. Má 320 koní a váži len 32 kg
- Dojazd cez 1 000 km už nebude problém. Predstavili novú batériu s rekordnými parametrami
- S vybitými batériami za 8 € na 100 km. Toto je jediné plug-in hybridné SUV, ktoré to dokáže
- VW do elektromobilov „posadí vyše polovicu Slovenska“. Škoda chystá absolútny trhák
- Poisťovne sa vyhrážajú, sú zúfalé: Elektromobily sú pre nás zlý biznis
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdzuje to ďalšia štúdia
- Začína nová éra, autá dostanú od 1. januára iné ŠPZ. Toto všetko treba vedieť
- V Číne zapojili do prevádzky gigantickú powerbanku pre státisíce ľudí. Nemá v sebe ani štipku lítia
- Hravo zahanbí spaľováky. Do Európy oficiálne prichádza elektromobil s rekordným dojazdom
- Spoločnosť verí, že ich nový motor pochová elektromobily. Má 320 koní a váži len 32 kg
Irán údajne obnovil dodávky bojových dronov do Ruska
Futbal sa konečne vracia na RTVS. Nie však v takej podobe, ako by Slováci chceli
Legenda je po 20 rokoch späť. Ikonická hra Slovákov dostala obrovské vylepšenie
Na Slovensku sa pripravujú miliardové investície do veternej energetiky
V Berlíne prebieha referendum o urýchlení klimatických cieľov o 15 rokov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Muž sa chcel stať psom, zaplatil za to 14-tisíc eur. Bojí sa, že priatelia si pomyslia, že je divný
Potraviny Patrika Tkáča oslávili rok: Obslúži ťa robot, požičiaš si Mercedes a kúpiš tu víno aj za 5 900 eur
Jeden typ nehnuteľnosti bude v roku 2023 super investíciou, lacnejší nebude
Ľuďom z nich padla sánka. Najlepšie slovenské gastro podniky, ktoré tento rok otvorili
Česko je aj 30 rokov po rozdelení popredu. To, v čom sme lepší, je našou najväčšou slabinou
Copyright© 2023 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené