Kým náš minister hospodárstva Richard Sulík má v oblasti elektromobility jasno a preferuje najmä vodíkové autá, ktoré sa mu darí presadzovať aj na Slovensku, Európska únia si myslí čosi iné. Podľa najnovších informácií, na ktoré upozornil portál Euractiv, sa EÚ od vodíku v prípade osobnej dopravy odkláňa.

„Ešte pred desiatimi rokmi sa zdalo, že elektromobily na palivové články sú budúcnosťou automobilového priemyslu. Dnes sa tento sen skončil,“ vyjadril sa Gniewomir Flis, nemecký odborník na vodík.

Svoje dostane aj Sulík

Argumentov proti vodíkovým osobným autám v porovnaní s klasickými akumulátorovými elektromobilmi je mnoho a nedávno ich vyzdvihol aj samotný Musk. To je síce pochopiteľné, keďže stojí za najväčším výrobcom elektromobilov na svete, avšak ak by sa vodík ukázal ako skutočne lepšie riešenie, Tesla by sa jeho smerom vydala už skôr.

Vodík je síce v porovnaní s klasickým palivom čistejší, no jeho skladovanie je pomerne problematické a má oveľa nižšiu energetickú efektivitu, než elektromobily s veľkými batériami. A aj keď sa zameranie Európskej únie prikláňa viac k batériám, Sulíkov sen ešte úplne nekončí.

Podľa nového nariadenia o infraštruktúre má totiž stáť čerpacia stanica na vodík na každých 150 km ciest transeurópskej dopravnej siete. Táto infraštruktúra má podľa európskej komisárky pre dopravu (Adina Valean) zabezpečiť potrebnú sieť pre plánovanú flotilu až 60-tisíc vodíkových nákladných automobilov.

Postačia aj autobusy či vlaky

Aj keď sa ale plány úradov od vodíka v osobnej automobilovej doprave odkláňajú, jeho dni ešte spočítané nie sú. Naďalej totiž môže nájsť využitie v hromadnej doprave, napríklad aj v autobusoch. Práve vodíkovú MHD chce pritom Sulíkova stratégia spustiť na začiatok v slovenskom meste.

HydroFlex

Podľa tohto plánu si minister hospodárstva želá, aby malo aspoň jedno slovenské mesto do konca volebného obdobia hromadnú dopravu na vodík. Pri autobusoch to však nekončí a na Slovensko mieria aj vodíkové vlaky, ktoré sú v tomto prípade ideálnou alternatívou batérií.

Nie je zatiaľ úplne jasný termín, kedy k nám takéto vlaky dorazia, no podľa vyjadrenia hovorcu ZSSK Tomáša Kováča má ich skúšobná prevádzka na trati Nové Zámky – Prievidza ročne ušetriť až 6 000 ton CO2 a znížiť hluk vlakových súprav najmenej o 30 %.

Rošero

Slovensko na medzinárodnej výstave predstavilo aj vlastný elektrický superšport, ktorý používa takisto vodík. Takéto autá sú pritom výnimkami, ktoré môžu zotrvať aj bez vážnej štátnej či európskej podpory, keďže ich je málo a sú dostatočne exotické na to, aby ich majiteľ dotoval drahým palivom.

Je potrebná ekologická výroba

A aj keď je teda infraštruktúra pre vodíkovú dopravu na Slovensku zatiaľ katastrofálna, zrejme sa to nijak vážne v blízkej budúcnosti nezmení. Vodík ako taký však naďalej ostáva dôležitou zbraňou v boji za nižšie emisie a EÚ ho chce aktívne dotovať. Znížiť má napríklad aj emisie vo výrobnom priemysle, avšak kľúčom je jeho ekologická výroba.

Za účelom takejto ekologickej výroby vodíka vyrastie na Slovensku až 230 hektárov solárnych elektrární, ktoré vyrobia vodík priamo z vody pomocou elektrolýzy. To plánuje spoločnosť BCF Energy, ktorá chce takto vyrobiť na Slovensku denne až 4 000 kg vodíka a zároveň vybaviť až 40 čerpacích staníc Benzinol aj stanicami na vodík.

Pritom práve nedostatok čerpacích staníc je okrem samotnej výroby veľkou prekážkou, ktorá rozvoj vodíkového pohonu na Slovensku naďalej brzdí. Vodík vyrábaný z fosílnych palív pritom predstavuje na trhu až cez 95 % celkového podielu.

Toyota

Ekologická výroba je tak pre znižovanie emisií absolútne kľúčová a aj k tej má dôjsť na Slovensku. Podľa plánov, ktoré predstavil Sulík, má takáto produkcia vyrásť v Jaslovských Bohuniciach, kde nahradí vyraďované bloky jadrovej elektrárne. Ak sa chce ale Európa udržať, musí zvýšiť rýchlosť vývoja vodíkových technológií a ich implementácie v praxi, píše Science Business.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú