O vodíkových technológiách sa aktuálne hovorí ako o jednom z najväčších konkurentov pre elektromobily. Mnohí si dokonca myslia, že vodíkové autá sú oproti klasickým elektromobilom ekologickejšie, no nová štúdia s názvom „How green is blue hydrogen?“ dokazuje presný opak. Na štúdiu upozornil napríklad portál ArsTechnica.

Hneď v úvode uvedieme veci na pravú mieru. Spaľovanie vodíka je skutočne úplne ekologické a ako jeho vedľajší produkt vzniká iba čistá voda. V tomto mu, žiaľ, nedokážu konkurovať ani elektromobily, ktoré sa aspoň čiastočne nabíjajú elektrinou z nečistých uhoľných elektrární.

Freepik (úprava redakcie)

Podľa štúdie však má byť problematické práve získavanie vodíka. Ten aktuálne delíme do troch skupín. Poznáme zelený, modrý a hnedý vodík. Každý z nich sa líši tým, ako ekologicky sa získava a aké emisie jeho výroba spôsobuje.

„Zelený“ vodík je skutočne zelený, zatiaľ sa však neoplatí

Jediným úplne ekologickým vodíkom je takzvaný zelený vodík, ktorý sa získava elektrolýzou využitím ekologickej elektrickej energie. Ak však dokážeme v dostatočnej miere produkovať elektrickú energiu, môžeme ňou rovno nabíjať batériový elektromobil a nemusíme ju plytvať na výrobu zeleného vodíka.

V skratke to znemená, že táto technológia je v dnešnej dobe extrémne neefektívna a odborníci odhadujú, že v najbližších desaťročiach sa svojou efektivitou ani nedostane do bodu, kedy by už bola použiteľná.

Následne tu máme modrý a hnedý vodík. Tieto dva druhy sa vyrábajú zo zemného plynu, respektíve metánu a ako ich vedľajší produkt vznikajú oxidy uhlíka.

Pri hnedom vodíku sa vypúšťajú do ovzdušia, čo je asi rovnako ekologické, ako spaľovanie plynu. Pri modrom vodíku sa však oxidy zachytávajú a využívajú sa pri ďalšom spracovaní.

Problémom je metán

Pri ťažbe metánu, ktorý je teda potrebný na výrobu vodíka, žiaľ, stopercentne nedokážeme zabrániť jeho únikom. Tento skleníkový plyn sa v malých množstvách dostáva do atmosféry.

Pri zvyšovaní dopytu vodíka sa bude zvyšovať aj dopyt po zemnom plyne, bude sa musieť zvýšiť jeho ťažba a tým pádom ho bude do ovzdušia unikať čoraz viac.

Pixabay

Štúdia sa samozrejme opiera o fakty. Na základe až 21 predchádzajúcich štúdií vedci Robert Howarth z Cornellovej univerzity a Mark Jacobson zo Stanfordu určili, že pri ťažbe priemerne unikne 3,5 % metánu.

Následne vytvorili model a výrobu vodíka, respektíve ťažbu plynu porovnali z hľadiska skleníkových plynov so spaľovaním zemného plynu, či dokonca so spaľovaním uhlia.

Dokázali tak, že pri únikoch vyšších ako 3,5 % je ekologickejšie nielen spaľovanie zemného plynu, ale dokonca aj spaľovanie uhlia. Iba samotná ťažba a spracúvanie zemného plynu tak spôsobuje viac skleníkových plynov, než jeho okamžité „pálenie“.

Treba sa na veci pozerať objektívne

Rovnako, ako sa pri batériových elektromobiloch hovorí fráza „elektromobil je iba tak čistý, ako čistá je elektrina, ktorou sa nabíja“, by sa mala aplikovať aj pri vodíkových technológiách.

NEPREHLIADNI
Rúti sa Sulíkov plán do záhuby? Vodíkový pohon nemá zatiaľ na Slovensku šancu, podľa Muska je „hlúpy“

Ako sme spomínali v úvode, vodíkové vozidlo nie je iba spaľovanie samotného vodíka, ale aj jeho výroba. Rovnaké tvrdenie platí aj pri batériovom elektromobile a elektrine.

Jedni ho velebia, iní zatracujú

Rovnako, ako pri elektromobiloch, aj pri vodíkových autách sa ľudia delia na dve skupiny. Jedna ho podporuje a vidí v ňom budúcnosť, druhá ho zasa úplne zatracuje.

Odporcom vodíkového pohonu v osobnej doprave je napríklad CEO VW Herbert Diess, ktorý tvrdí, že tieto autá nie sú vôbec natoľko ekologické ako elektromobily. Ku kritikom tohto pohonu sa už dlhodobo radí aj Elon Musk, ktorý ešte pred pár rokmi potvrdil svoj negatívny postoj voči vodíku.

Reportérom z Automotive News predniesol svoju kritiku už pred 5 rokmi, kedy na otázku vodíkového pohonu povedal: „Nechcem sa zatiahnuť do debaty o vodíkových článkoch, pretože si myslím, že sú extrémne hlúpe. Je príliš zložité vyrobiť vodík, uložiť ho a využiť ho v aute. Vodík nie je zdrojom energie,“ vyjadril sa Musk pre Automotive News v roku 2016.

Negatívny postoj k vodíkovým technológiám v osobnej doprave zastáva aj Peter Badík, riaditeľ spoločnosti GreenWay Slovensko, ktorý sa nám v rozhovore vyjadril nasledovne:

Vodíkové technológie by si už na trhu mohli nájsť svoje miesto, no môj názor je, že pri osobnej doprave je vodík taktiež neefektívny. Celý proces premeny vodíka, teda jeho energie na kinetickú energiu, dosahuje pri vodíku veľmi nešťastný pomer. Vodík totiž treba vyrobiť, dopraviť na čerpaciu stanicu a pri všetkých týchto úkonoch dochádza k stratám.

Ďalším faktorom pri vodíku je jeho samotná výroba. Drvivá väčšina vodíka sa aktuálne vyrába zo zemného plynu, čo nie je cesta, ktorou by sme chceli ísť. Ak by sme chceli jazdiť na takýto vodík, to rovno môžeme jazdiť na zemný plyn, pretože pri premene plynu na vodík taktiež dochádza k stratám. Ak sa na to pozrieme zo širšieho hľadiska, zistíme, že vodíkové auto dosahuje rovnakú energetickú efektívnosť, ako klasický spaľovák.

Druhým problémom je samotná infraštruktúra. Ak by sme chceli s vodíkovými autami jazdiť rovnako komfortne ako so spaľovákmi, museli by sme zreplikovať starý systém čerpacích staníc, a teda každú jednu stanicu na benzín a naftu nahradiť stanicou na vodík.

A hoci aj najväčšie osobnosti automobilového priemyslu odsudzujú vodík v osobnej doprave, v istom uhle pohľadu môže ísť o zaujímavého „konkurenta“ pre elektrický pohon a môže sa uplatniť tam, kde elektromobily stačiť nebudú. Potvrdzujú to napríklad aj slová Ing. Pavola Šutora, predsedu Technologického inštitútu obnoviteľných zdrojov energie, ktorý sa v rozhovore pre FonTech.sk na túto tému vyjadril nasledovne:

„Úprimne si nemyslím, že vodík v osobnej doprave predbehne elektromobily. Myslím si ale, že bude silným paralelným ekologickým smerom, dopĺňať sa a zároveň bojovať o zákazníka s elektromobilmi, čo je v konečnom dôsledku pre koncového zákazníka dobré riešenie. Vodík sa uplatní v odvetviach mobility, kde to bude pre batériový elektromobil zložitejšie.“

Sulík vidí na Slovensku vodíkovú budúcnosť, no je to chyba

Vláda avizuje inú alternatívu, ktorou môže byť aj pre odporcov elektromobilov a kritikov ich nedostatkov vodíkový pohon. Slovensko má totiž ambície stať sa vodíkovou krajinou, v ktorej vodík preferuje aj minister hospodárstva Richard Sulík. A hoci už vláda odklepla ambiciózny Plán obnovy, v ktorom presadila 51 miliónov eur pre elektrickú mobilitu, vízia vodíkového pohonu v osobnej doprave u nás je a pravdepodobne ešte dlho bude len rozprávkou, ktorá ale nemusí mať šťastný koniec.

Komplexná téma má viaceré možné scenáre, avšak s prihliadnutím na realitu dneška je elektrický pohon ďaleko sľubnejšou náhradou spaľovákov, než bude ešte dlhé roky vodík. Ten si vo svete našiel množstvo odporcov. Žiaľ, skutočnosť je taká, že v aktuálnej fáze by sa vodíkový pohon v osobnej doprave nemal na Slovensku najmenšiu šancu uplatniť hneď z niekoľkých dôvodov. Téme sme sa venovali v samostatnom článku.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú