Jaslovské Bohunice končia ako jadrová elektráreň. Novou stratégiou splnia Sulíkove plány, výroba vodíka je len časť
Jadrová a vyraďovacia spoločnosť (JAVYS) hľadá svoje uplatnenie v budúcnosti. Po vyradení bohunických jadrových elektrární V1 v roku 2027 a A1 v roku 2035 totiž stratí svoj hlavný biznis. V tom im majú pomôcť najmä moderné energetické riešenia, ako je napríklad neustále viac sa pretláčajúci vodík.
Jeho ekologickosť je však ešte vždy pomerne otázna a podľa novších štúdií je v niektorých prípadoch dosť veľkým znečisťovateľom. Dôvodom je jeho výroba, ktorá vo väčšine prípadov využíva metán. Ten je silným skleníkovým plynom a pri výrobe vodíka sa dostáva do atmosféry.
Jaslovské Bohunice o jadrovú elektráreň prídu
„Pozeráme sa, ako ďalej s lokalitou, ako ďalej s históriou v jadrovej energetike, ktorú máme. Už teraz pripravujeme projekty zamerané na obnoviteľné energie. V spolupráci s českou firmou ČEZ plánujeme napríklad vybudovať v Jaslovských Bohuniciach solárny park,“ povedal pre agentúru SITA na výstave EXPO 2020 v Dubaji predseda predstavenstva JAVYS Pavol Štuller.
Solárny park je jedným z vhodných riešení zachovania si postavenia na trhu, keďže cena solárnej energie neustále klesá a v Číne láme rekordy. Momentálne sa nachádza na podobnej cene, ako cena uhoľnej energie a podľa odborníkov v najbližších rokoch klesne ešte mnohonásobne.
Jaslovské Bohunice môžu nahradiť vyraďované bloky aj výrobou vodíka. „Samozrejme, aby malo Slovensko do budúcna zachovaný potenciál diverzifikácie elektrickej energie, pozeráme sa na možnosti výskumu nových pokročilých technológii v jadrovej oblasti,“ doplnil Štuller.
Jadrová energetika je podľa neho cyklický biznis. „Generuje kapacity ľudí, vedomostí a schopností naprieč cyklom od projektovania, cez výstavbu, prevádzku až po to vyraďovanie,“ dodal Štuller.
Ak sa tento cyklus podľa neho preruší, krajina stratí tieto schopnosti, ktoré si v budúcnosti bude musieť za veľké peniaze kupovať. „Preto je aj zodpovednosťou Slovenska, aby nasadlo na vlak nových technológii, ako sú napríklad malé modulárne reaktory,“ uzavrel Štuller.
Čoraz viac na dosah je však aj fúzna energia a v tomto smere zatiaľ Slovensko na ničom nepracuje. Vzhľadom na experimentálny stav tejto metódy a komplexnosť je to ale pochopiteľné, mnohé krajine však intenzívne napredujú a podľa niektorých odborníkov sa môžeme dočkať komerčnej fúznej energie už v dohľadnej budúcnosti.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Už nikdy nechcú Octaviu s TDI. Českí policajti za 3 roky najazdili 200 000 km na elektromobile, pre ľudí majú jasný odkaz
Šéf Volkswagenu: Uvedomili sme si krutú realitu, už nedokážeme konkurovať. Nastal čas pre drastické rozhodnutie
Naftové autá miznú z trhu, predaje elektromobilov praskajú vo švíkoch. Aj Slovensko sa rozhýbalo
Ostáva pár týždňov. Česko začne predávať „nový benzín“ a tieto autá budú mať problém
Luxusným elektromobilom za 120 000 € som sa vydal na 1400 km cestu. Bolo to ešte jednoduchšie ako tankovanie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Najpresnejšia predpoveď tejto zimy: V ktorom mesiaci bude na Slovensku najviac snežiť? (PREHĽAD)
Slováci nevedia, čo skutočne konzumujú: „Viem, z čoho sa skladá kebabový valec, je to niečo, čo nevložím do úst,“ udrel mäsiar
Na juhu Slovenska sa v kanáli našlo telo ženy, prípadom sa zaoberá kriminálka
K Slovensku sa rúti nový „kalamitný front“: Vodiči, pozor, viaceré úseky sú dnes neprejazdné (PREDPOVEĎ)
Veľký zásah NAKA: Zadržali viacerých bývalých šéfov Vodohospodárskej výstavby a vysokopostavených štátnych úradníkov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nová funkcia Google Máp Slovákom ušetrí aj 800 €, konečne ju spustili
- Naftové autá miznú z trhu, predaje elektromobilov praskajú vo švíkoch. Aj Slovensko sa rozhýbalo
- Šéf Volkswagenu: Uvedomili sme si krutú realitu, už nedokážeme konkurovať. Nastal čas pre drastické rozhodnutie
- Luxusným elektromobilom za 120 000 € som sa vydal na 1400 km cestu. Bolo to ešte jednoduchšie ako tankovanie
- Ostáva pár týždňov. Česko začne predávať „nový benzín“ a tieto autá budú mať problém
-
- Nová funkcia Google Máp Slovákom ušetrí aj 800 €, konečne ju spustili
- Ostáva pár týždňov. Česko začne predávať „nový benzín“ a tieto autá budú mať problém
- Luxusným elektromobilom za 120 000 € som sa vydal na 1400 km cestu. Bolo to ešte jednoduchšie ako tankovanie
- Naftové autá miznú z trhu, predaje elektromobilov praskajú vo švíkoch. Aj Slovensko sa rozhýbalo
- Šéf Volkswagenu: Uvedomili sme si krutú realitu, už nedokážeme konkurovať. Nastal čas pre drastické rozhodnutie
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdzuje to ďalšia štúdia
- Začína nová éra, autá dostanú od 1. januára iné ŠPZ. Toto všetko treba vedieť
- V Číne zapojili do prevádzky gigantickú powerbanku pre státisíce ľudí. Nemá v sebe ani štipku lítia
- Hravo zahanbí spaľováky. Do Európy oficiálne prichádza elektromobil s rekordným dojazdom
- Nová funkcia Google Máp Slovákom ušetrí aj 800 €, konečne ju spustili
Tržby online predajcov v USA na Cyber Monday dosiahli nový rekord
Prevzatie firmy Figma spoločnosťou Adobe sa komplikuje
Virgin Atlantic vykonala prvý diaľkový let s nízkouhlíkovým palivom
Taiwanský Foxconn plánuje v Indii investovať viac 1,5 miliardy USD
Elon Musk navštívil Izrael po kritike za šírenie antisemitizmu na platforme X
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Najpresnejšia predpoveď tejto zimy: V ktorom mesiaci bude na Slovensku najviac snežiť? (PREHĽAD)
Slováci nevedia, čo skutočne konzumujú: „Viem, z čoho sa skladá kebabový valec, je to niečo, čo nevložím do úst,“ udrel mäsiar
Na juhu Slovenska sa v kanáli našlo telo ženy, prípadom sa zaoberá kriminálka
K Slovensku sa rúti nový „kalamitný front“: Vodiči, pozor, viaceré úseky sú dnes neprejazdné (PREDPOVEĎ)
Veľký zásah NAKA: Zadržali viacerých bývalých šéfov Vodohospodárskej výstavby a vysokopostavených štátnych úradníkov
Copyright© 2023 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené