EXKLUZÍVNE: Vodíkové vlaky mieria na Slovensko. Vieme, kedy a kde by mohla premávať prvá linka
Národná vodíková stratégia bola prvým veľkým krokom Slovenska vpred k vodíkovej budúcnosti v osobnej i hromadnej doprave, ktorá sa má aj (nielen) vďaka tomuto pohonu stať ekologickejšou. A hoci sú vodíkové automobily diskutovanejšou témou, na obzore sa črtá omnoho prínosnejšia transformácia železničnej dopravy. Vodíkový vlak môže podľa našich exkluzívnych informácií začať na Slovensku premávať už o niekoľko rokov.
Ideálna alternatíva k batériovému pohonu
Vodík v doprave môžu mnohí stále vnímať ako veľký hazard, ktorý sa nakoniec nemusí vôbec vyplatiť. Pri pohľade na aktuálny stav v našej krajine by takýto pohon nemal šancu preraziť, no budúcnosť nám klope na dvere. Vodíkový pohon vo veľkom presadzuje aj minister hospodárstva Richard Sulík, ktorý pevne verí v rozšírenie vodíkových osobných automobilov, ale taktiež vodíkovej hromadnej dopravy.
Dôkazom toho bolo doteraz viacero kľúčových krokov, ktoré sú nevyhnutné pre vybudovanie vodíkovej infraštruktúry na Slovensku, a tým pádom aj pre rozšírenie vodíkových dopravných prostriedkov. V segmente osobnej dopravy by mal v budúcnosti vodík predstavovať vhodnú alternatívu k elektrickým vozidlám a bude určený pre všetkých, ktorým by elektromobil nevyhovoval.
Omnoho väčší potenciál má v ťažkej nákladnej, lodnej, autobusovej, ale i vlakovej doprave, v ktorej je elektrifikácia dopravných prostriedkov omnoho náročnejšou úlohou ako pri automobiloch. Namiesto extrémne ťažkých a objemných trakčných batérií by mohol byť práve vodíkový pohon tým správnym riešením.
Z kategórie hromadnej autobusovej dopravy tu už máme prvú lastovičku v podobe vodíkového autobusu zo Spiša, ktorý vyvinula firma Rošero v spolupráci s Technickou univerzitou v Košiciach. Ďalšie detaily sme priniesli v samostatnom článku.
NEPREHLIADNI
ROZHOVOR: Slováci postavili prvý vodíkový autobus. Kedy sa ním odvezieš a v čom je lepší ako zahraničné?
Vodík zavítal do vlakov. Dorazia aj na Slovensko
Viacero „experimentov“ sa však objavilo aj vo vlakovej doprave. Konkrétne ešte v roku 2018 bol v Nemecku spustený prvý vodíkový vlak v komerčnej prevádzke. Neskôr o rok Veľká Británia oznámila, že jej vodíkové vlaky budú môcť premávať aj po starých tratiach a budú schopné prejsť až 1000 km na jednu nádrž.
Významný moment v železničnej doprave môže čoskoro zažiť aj naša krajina. U Železničnej spoločnosti Slovensko sme totiž zisťovali detaily a budúci vývoj v oblasti vodíkových vlakov. Tie sa podľa našich informácií môžu stať realitou na prvej trase už o 4 roky.
„Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) sa hlási k cieľom zásadného znižovania emisií, a to nielen skleníkových plynov, ale aj emisií hluku pri železničnej prevádzke – najmä v husto zastavaných územiach a práve preto našim prvým krokom k napĺňaniu tejto stratégie bude nasadenie vodíkových vlakov (elektrické s vodíkovými palivovými článkami), ktoré pomaly naberá reálne kontúry,“ informoval FonTech.sk hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
V praxi by potom mohlo existovať viacero riešení, ako priniesť na trať vodíkový vlak. Okrem zbrusu nového vlaku, ktorý by bol vyvinutý výlučne na vodíkový pohon, môžu mnohí výrobcovia prerobiť terajšie modely a prispôsobiť ich pohonu na vodík.
Čo sa týka Slovenska, plány sú jasné – vodíkový vlak chceme, no ďalší postup bude závisieť aj od vlády a Európskych štrukturálnych a investičných fondov, čo nám vo svojom vyjadrení potvrdil aj hovorca ZSSK.
„Ak všetko pôjde podľa predpokladov a ministerstvá budú pripravené implementovať Európske štrukturálne a investičné fondy (EŠIF) v novom programovacom období, skúšobná prevádzka vodíkových vlakov by sa mohla začať na trati Nové Zámky – Prievidza v roku 2025.
Týmto krokom znížime hluk súprav minimálne o 30 % a ročne usporíme až 6000 t CO2. Elektrické jednotky s vodíkovými palivovými článkami sú už dnes z pohľadu prevádzkových nákladov minimálne o 5 % výhodnejšie ako dieselové,“ vyjadril sa hovorca ZSSK Tomáš Kováč pre redakciu FonTech.sk.
Aj takéto plány sú teda jednoznačným dôkazom toho, že zo Slovenska sa jedného dňa môže stať vodíková krajina, ktorá bude tento pohon využívať vo všetkých kľúčových oblastiach dopravy v snahe znížiť produkciu škodlivých emisií a naplniť plány EÚ pri redukcii CO2 v doprave. Je však dôležité myslieť aj na to, aký druh vodíka budeme využívať.
NEPREHLIADNI
ROZHOVOR: Vodíkové auto je naša budúcnosť, vlády ale potrápi únik na daniach z nafty a benzínu
V skutočnosti je pre masové využitie, či už v osobnej alebo hromadnej doprave, najideálnejšou voľbou len jeden vodík vyrábaný tým „najčistejším“ spôsobom, ktorý neprodukuje žiadne vedľajšie emisie. Viac o tom, ktorý vodík by bol pre vodíkovú dopravu na Slovensku jedinou správnou voľbou sme priniesli v našom detailnom článku.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
NESMIEŠ PREHLIADNUŤ ROZHOVOR: Navonok šedá myš má voči konkurencii na Slovensku nabíjanie za polovicu, produkty posiela do sveta
Slovenská polícia presedlá na bavoráky. Do služby pripadlo cez 30 BMW s batériami
Veľký poskytovateľ nabíjačiek vypína celú sieť na Slovensku. Dôvod je prinajmenšom úsmevný
Slovenskí elektromobilisti jasajú. Ak máš kartu tohto poskytovateľa, už nabiješ aj na Ionity
PRIPOMIENKA MS v hokeji si na RTVS pozeral naposledy. Slováci riešia, či budú musieť platiť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Muž sa chcel stať psom, zaplatil za to 14-tisíc eur. Bojí sa, že priatelia si pomyslia, že je divný
Potraviny Patrika Tkáča oslávili rok: Obslúži ťa robot, požičiaš si Mercedes a kúpiš tu víno aj za 5 900 eur
Jeden typ nehnuteľnosti bude v roku 2023 super investíciou, lacnejší nebude
Ľuďom z nich padla sánka. Najlepšie slovenské gastro podniky, ktoré tento rok otvorili
Česko je aj 30 rokov po rozdelení popredu. To, v čom sme lepší, je našou najväčšou slabinou
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Populárny elektromobil má obrovský problém. Hrozí mu požiar batérie, zvolávajú tisíce kusov
- Toyota, ktorá dokázala nepredstaviteľné. Ako je možné, že prešla 2000 km bez nabíjania?
- ROZHOVOR: Navonok šedá myš má voči konkurencii na Slovensku nabíjanie za polovicu, produkty posiela do sveta
- Veľký poskytovateľ nabíjačiek vypína celú sieť na Slovensku. Dôvod je prinajmenšom úsmevný
- Japonci idú opäť hlavou proti všetkým. Do elektromobilu dali motor, ktorý nemá obdobu
-
- Populárny elektromobil má obrovský problém. Hrozí mu požiar batérie, zvolávajú tisíce kusov
- Toyota, ktorá dokázala nepredstaviteľné. Ako je možné, že prešla 2000 km bez nabíjania?
- ROZHOVOR: Navonok šedá myš má voči konkurencii na Slovensku nabíjanie za polovicu, produkty posiela do sveta
- „Zabudnutá” technológia batérií môže spasiť ľudstvo. Máme ju 144 rokov a vôbec ju nevyužívame
- Jazdili sme na elektrickom kamióne, ktorý čoskoro zaplaví Bratislavu
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdzuje to ďalšia štúdia
- Začína nová éra, autá dostanú od 1. januára iné ŠPZ. Toto všetko treba vedieť
- V Číne zapojili do prevádzky gigantickú powerbanku pre státisíce ľudí. Nemá v sebe ani štipku lítia
- Populárny elektromobil má obrovský problém. Hrozí mu požiar batérie, zvolávajú tisíce kusov
- Toyota, ktorá dokázala nepredstaviteľné. Ako je možné, že prešla 2000 km bez nabíjania?
Blíži sa regulácia AI? Podľa Elona Muska Čína pripravuje podrobný plán
Irán upevňuje vzťahy s Ruskom. V rukách už majú vlastnú hypersonickú balistickú strelu
Majitelia Ryzen procesorov jasajú. AMD odhalilo plán, ktorý im ušetrí stovky eur
Vynorilo sa nebezpečenstvo s AI. EÚ chce dať ihneď stopku veľkému problému
Kremeľ tvrdí, že hackeri v rádiách odvysielali falošný príhovor Putina
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Muž sa chcel stať psom, zaplatil za to 14-tisíc eur. Bojí sa, že priatelia si pomyslia, že je divný
Potraviny Patrika Tkáča oslávili rok: Obslúži ťa robot, požičiaš si Mercedes a kúpiš tu víno aj za 5 900 eur
Jeden typ nehnuteľnosti bude v roku 2023 super investíciou, lacnejší nebude
Ľuďom z nich padla sánka. Najlepšie slovenské gastro podniky, ktoré tento rok otvorili
Česko je aj 30 rokov po rozdelení popredu. To, v čom sme lepší, je našou najväčšou slabinou
Copyright© 2023 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené