Ministerstvo hospodárstva doteraz avizovalo v rámci vodíkovej stratégie Slovenska viacero projektov, ktoré majú pomôcť k rozšíreniu tohto pohonu na našom trhu. Najnovšie sa potvrdili správy o vybudovaní prvých dvoch čerpacích staníc na vodík a taktiež bolo na trh uvedené prvé vodíkové auto, informovala vo svojej reportáži televízia TA3.

Vodík sa v osobnej doprave na Slovensku doteraz neuplatnil. Dôvodom bola aj absencia vodíkových staníc a vozidiel s vodíkovým pohonom. Richard Sulík už pred časom avizoval podporu vodíkových áut, ale aj vodíkových autobusov či vlakov. Podľa jeho slov je vodík energetickým nosičom budúcnosti.

Minister hospodárstva informoval ešte na konferencii Vodíková budúcnosť Slovenska, že chce vytvoriť a podporiť „súťaž konceptov“, z ktorých má vyjsť to najlepšie riešenie. Svetlú budúcnosť vodíka na našom trhu podporuje aj veľký záujem zo strany slovenských podnikateľov, ktorí podľa informácií agentúry SITA prihlásili do výzvy IPCEI  v oblasti vodíkových technológií rekordných počet 32 projektov.

Slovensko víta vodíkový pohon prvým vodíkovým autom a čerpacími stanicami

Vodíkový pohon v osobnej doprave však bude aktuálne dostupné alternatívne pohony ešte len dobiehať. Doteraz totiž nemáme na Slovensku jedinú čerpaciu stanicu na vodík, avšak už v tomto roku by mali byť vybudované prvé dve. Richard Sulík v rozhovore pre televíziu TA3 potvrdil, že prvé vodíkové stanice pribudnúť v roku 2021 v Bratislave a Košiciach.

Cena takýchto staníc by sa mala potom pohybovať podľa vyjadrení Petra Blaškoviča, generálneho riaditeľa Slovenskej inovačnej a energetickej agentúry, zhruba od 500 000 € až do 2 000 000 €. Slovensko však bude čerpať financie na vybudovanie čerpacích staníc na vodík z eurofondov pre inovácie.

Práve spaľovanie vodíka pri pohone automobilov je podľa Sulíka budúcnosť osobnej dopravy na Slovensku. Podporiť rozšírenie vodíkových technológií má aj Centrum výskumu vodíkových technológií v Košiciach.

Zobraziť celú galériu (3)
TASR - Martin Baumann / Hyundai

„Oveľa chytrejšie je poháňať elektromotory elektrinou, ktorá vznikne spaľovaním vodíka,“ uviedol Richard Sulík počas tlačovky v júni 2020.

Vodíkové automobily by sa mali neskôr dočkať aj štátnej podpory vo forme dotácií, podobne, ako to bolo v prípade plug-in hybridov a elektromobilov. Bližšie detaily k tejto téme zatiaľ nie sú známe, no minister potvrdil, že chce podporiť aj nákup týchto vozidiel.

Na našom trhu sa však automobilky s vodíkovými modelmi neangažovali, zmenila to až Toyota so svojim modelom Mirai 2. generácie s dojazdom 650 km. Ten bol oficiálne uvedený na slovenský trh pred pár dňami. Motoristi tak budú mať prvýkrát možnosť zakúpiť si vodíkové vozidlo s nulovými emisiami, ktoré v porovnaní s bežne dostupnými elektromobilmi na našom trhu dosahuje väčší dojazd.

Vodíkový pohon má pritom veľký potenciál uplatniť sa napríklad aj v nákladnej alebo hromadnej doprave. Slovensko plánuje predstaviť na výstave Dubaj expo 2020 aj vlastný vodíkový autobus. Kvôli pandémii sa výstava odložila a aktuálne je naplánovaná od 1.októbra do do konca marca 2022.

Ďalšie články:

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

Články, ktoré hýbu svetom