Vodíková doprava má na Slovensku stále poriadne ďaleko od reality, no plány sú nesmierne odvážne. Už do konca roka majú byť vybudované prvé dve vodíkové stanice v Košiciach a Bratislave, neskôr príde podpora pre vodíkové autá a v budúcnosti sa na mestských linkách ocitne aj prvý vodíkový autobus zo Spiša.

Slovensko sa teda bude prezentovať ako krajina vodíkových technológií, ktorá chce na cesty priniesť aj ďalšie dopravné prostriedky s týmto pohonom.

Na výstave EXPO Dubaj 2020 ukážeme vodíkové technológie, ktorými budeme prezentovať výskumno-vývojový potenciál Slovenska. Medzi vybranými novinkami bude aj prvý koncept vodíkového auta zo Slovenska.

Aktualizácia 5.10.2021:

Po včerajšom oficiálnom otvorení slovenského pavilónu na EXPO Dubaj 2020 sa svet dočkal aj odhalenia prvého konceptu slovenského vodíkového auta, ktoré vzniklo v spolupráci Matadoru a TUKE. Fotografiu vodíkového konceptu MH2 zdieľal na svojom Facebooku minister hospodárstva Richard Sulík.

Doteraz bola podoba auta načrtnutá aj na videu, v ktorom sa odhaľoval dizajn aj samotný vodíkový pohon vozidla. Treba však podotknúť, že sa jedná o koncept vozidla, ktorý bude zrejme predmetom ďalšieho výskumu a vývoja. Na cesty sa tak oficiálne nedostane.

Okrem prvej fotografie od Richarda Sulíka je už dostupná aj galéria fotografií z Dubaja, kde sa koncept vodíkového auta zo Slovenska prezentoval v celej paráde a odhalil svoj unikátny dizajn prispôsobený rýchlosti.

Celkový dizajn a tvar konceptu vozidla pôsobí ako napnutý celok pripravený na štarte, naklonený k vozovke – opäť ako atlét pripravený na okamžitú akceleráciu na štartovej ploche“, povedal šéfdizajnér MH2, Branislav Maukš.

Ministerstvo hospodárstva aktuálne zaslalo k predstaveniu konceptu vodíkového auta MH2 tlačovú správu, v ktorej odhaľuje aj zrýchlenie a maximálnu rýchlosť vozidla. Najvyššiu rýchlosť má vodíkový superšport zo Slovenska približne 250 km/h, pričom z 0 na 100 km/h akceleruje už za 4 sekundy.

Ako ďalej uvádza tlačová správa, vodíkový koncept auta MH2 využíva špecifický spôsob uskladňovania vodíka, ktorý si vyžaduje inteligentný teplotný manažment. Hlavnou prednosťou tohto riešenia je vysoká bezpečnosť a relatívne nízke energetické nároky uskladnenia.

NEPREHLIADNI
EXKLUZÍVNE: Vodíkové vlaky mieria na Slovensko. Vieme, kedy a kde by mohla premávať prvá linka

Slovensko odhalí vlastné vodíkové auto

Pomaly sa poodhaľuje vozidlo, ktoré opäť stavia svoju budúcnosť na vodíkovom pohone. Ide o zatiaľ nepredstavený koncept vodíkového auta, na ktorého vývoji sa podieľa Technická univerzita v Košiciach spolu so spoločnosťou Matador. Práve tento známy výrobca pneumatík totiž poodhalil siluetu konceptu vo svojom príspevku na Facebooku.

„Auto bude predstavené 1. októbra v Dubaji, hneď pri otvorení Expa,“ informoval redakciu FonTech.sk Mgr. Martin Adamka, vedúci marketingu Matador Group.

O tomto vodíkovom vozidle, ktoré siluetou na grafike pripomína športové auto, zatiaľ nie je príliš veľa známych informácií. Jedno je však isté, uvidíme už počas dlho očakávanej výstavy EXPO Dubaj 2020.

Zopár málo detailov k tomuto konceptu zo Slovenska bolo odhalených počas tlačovej konferencie 6. septembra, ktorej sa zúčastnil aj prezident Matador Group Štefan Rosina, dizajnér vozidla Branislav Maukš a dekan Strojníckej fakulty TUKE Jozef Živčák.

Doplnené 8. septembra:

Redakcii FonTech.sk sa podarilo získať fotografie konceptu vodíkového auta MH2 zo Slovenska v plnej kvalite, ktoré odhaľujú nielen dizajn auta, ale aj využitý vodíkový pohon a vodíkové nádrže. Samotné vozidlo sa dizajnom od Branislava Maukša zaradí do kategórie športových áut, kde však vynikne unikátnym pohonom na vodík.

Podľa získanej tlačovej správy sa na tvorbe dizajnu, konštrukcie a výroby podieľali vývojári a dizajnéri Matador Group, pričom tím Technickej univerzity v Košiciach dodal vodíkový pohon založený na palivovom článku PEM (Polymer electrolyte membrane electrolysis – Elektrolýza membrány z polymérneho elektrolytu, pozn. redakcie), ktorý dodáva energiu a nabíja batériu.

„V prípade Hydrogen Concept Car-u je ako pohon použitý palivový článok, pričom samotný vodík je uskladnený v tlakových dvojplášťových nádobách, vyplnený unikátnymi metalhydridovými zliatinami vyvinutými v TUKE – Strojnícka fakulta. Avšak treba dodať, že v prípade potreby je možné do tohto vozidla implementovať aj iné formy pohonu,“ informuje tlačová správa.

Fotografia konceptu prvého vodíkového auta MH2 zo Slovenska. Zdroj: Matador Group/FonTech.sk

„Vodíkový koncept vozidla MH2 predstavuje rôzne budúce technológie v automobilovom priemysle. Sme hrdí, že sa nám podarilo zbúrať mýtus o tom, že Slovensko je iba montážna dielňa. Naopak, inovácie sú pre nás, ale aj pre iných TIER1 dodávateľov, kľúčové,“ vyjadril sa v tlačovej správe Štefan Rosina, prezident Matador Group.

Práve unikátny a futuristicky vyzerajúci dizajn umožnil prvému slovenskému konceptu auta na vodík dosiahnuť nízky koeficient odporu vzduchu, ktorý má hodnotu len 0,2 Cx, vďaka čomu je možné docieliť aj vyšší dojazd vozidla.

Silueta konceptu prvého vodíkového auta MH2 zo Slovenska. Zdroj: Matador Group/FonTech.sk

Presná vzdialenosť v kilometroch, ktorú koncept na jednu nádrž prejde, zatiaľ nie je známy. Superšport budúcnosti zo Slovenska dostal aj vlastný infotainment, rozhranie a interaktívne prvky, pri ktorých vývoji stála spoločnosť Matador Group.

Pokračovanie pôvodného článku:

Na EXPO Dubaj 2020 bude mať Slovensko svoj vlastný pavilón s rozlohou až 2 100 m2 s tromi podlažiami. Naša krajina bude zaradená do témy „mobilita“. Práve tam odhalíme svetu prvý slovenský vodíkový autobus, ktorý vznikol v spolupráci firmy Rošero a TUKE, ale aj spomenuté vodíkové auto s nízkotlakovými nádržami.

Podľa ministra hospodárstva Richarda Sulíka je Slovensko na túto výstavu veľmi dobre pripravené.

TASR - Jaroslav Novák

„Samozrejme, keď sa v maličkej krajine, akou je Slovensko, vyrobí viac ako milión áut ročne, tak nie je možné hovoriť o tom, že by sme boli len akousi montážnou dielňou. Sme omnoho viac a toto potvrdzujú aj naše exponáty,“ vyjadril sa podľa agentúry TASR Richard Sulík.

„Vodík je budúcnosť a my chceme byť na ňu pripravení, keďže jedným z efektov zavedenia vodíka ako paliva budúcnosti je výrazné zníženie emisií. Prezentovaním vodíkových technológií na tomto medzinárodnom fóre sa môžeme zviditeľniť ako relevantný hráč, čo kopíruje aj Národnú vodíkovú stratégiu,” vyjadril sa v minulosti podľa TASR Sulík.

Výstava sa pôvodne mala konať od 20. októbra 2020 do 10. apríla 2021. V dôsledku pandémie COVID-19 ale organizátori prijali rozhodnutie o ročnom odklade a EXPO Dubaj 2020 sa bude oficiálne konať v novom termíne od 1. októbra 2021 do 31. marca 2022.

EXPO Dubaj 2020 bude tzv. „veľké EXPO“, ktoré trvá šesť mesiacov a koná sa iba raz za 5 rokov. Účasť na ňom potvrdilo 192 krajín a organizátori očakávajú 25 miliónov návštevníkov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú