Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Čo sa týka elektromobility, spomedzi európskych krajín ide Nórsko skutočným príkladom. Svedčia o tom aj predaje elektromobilov za rok 2020, v krajine sa ich predalo viac, ako vozidiel so spaľovacími motormi, informuje portál Engadget.

Až 54 % všetkých nových predaných áut v Nórsku za uplynulý rok bolo čisto elektrických, vyplýva to zo štatistiky cestného úradu. Do tohto podielu však nie sú zahrnuté plug-in hybridné a hybridné vozidlá, ktoré sa tiež predávali veľmi dobre.

Nóri naozaj milujú elektromobily, o čom svedčí aj masívny pokles predajov dieselových automobilov v tejto severskej krajine. Ešte v roku 2011 tvorili naftové autá až 75,7 % všetkých predajov, v roku 2020 to bolo už len 8,6 %, informuje Reuters.

Zobraziť celú galériu (0)
Martin Katler / FonTech

Z celkového počtu 141 412 predných áut bolo presne 76 786 čisto elektrických. Dokonca už aj v toku 2019 bol pomer čisto elektrických áut a vozidiel so spaľovacími motormi (kam radíme aj hybridy) v pomere takmer 1:1.

Ako oficiálne uvádza cestný úrad v Nórsku, suverénne najpredávanejším automobilom bol Audi e-tron, za rok sa ich predalo viac ako 7000. Hneď za ním sa umiestnil Volkswagen Golf (4500 predaných kusov za rok) a tretiu priečku obsadil Hyundai Kona, s počtom viac ako 3200 vozidiel predaných za uplynulý rok.  Tesla Model 3 sa umiestnil až na siedmom mieste s viac ako 2000 predanými vozidlami.

Nórsko je hlavným európskym trhom pre elektromobilitu

Ukážkový prístup k elektromobilite zo strane Nórska im otvára aj širšie možnosti v tejto oblasti. Ak sa niektorá z automobiliek chystá vstúpiť na európsky trh, práve tou pomyselnou „vstupnou bránou“ býva zväčša Nórsko.

BYD

Dôkazom toho je napríklad vstup čínskej automobilky BYD na európsky trh a prvou krajinou, kde sa bude ich SUV Tang EV predávať, je práve Nórsko. Elektromobily si získali v Nórsku obrovskú popularitu najmä vďaka podpore štátu, ktorá neprichádza vo forme dotácií, ale vo forme benefitov, ako napríklad oslobodenie od poplatku za registráciu, poplatkov za diaľnice, no najmä oslobodenie od vysokej DPH.

Čerešničkou na torte je možnosť nabíjania zdarma či jazda vyhradenými pruhmi pre elektromobily. Ak sa ale pozrieme na nás, ani my na tom nie sme úplne najhoršie.

Ďalšie kolo dotácií aj u nás

Sieť nabíjacích staníc na Slovensku je už pomerne rozsiahla, sťažovať sa preto na ich nedostatok alebo slabé pokrytie už nemôžeme. Elektromobily sú však stále o niečo drahšie, ako ich alternatívy so spaľovacími motormi, no štátne dotácie na nákup elektromobilov a hybridov robia aj z týchto vozidiel cenovo zaujímavé kúsky.

Nedávno sme priniesli článok, kde štát vyhlásil, že v budúcnosti sa dočkáme ďalšieho kola dotácií. Tieto prostriedky chce minister Sulík získať z eurofondov, no témou sa budú zaoberať najskôr koncom tohto roka.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú