Nórsko je známe svojou štedrou podporou automobilov s elektrickým pohonom, vrátane hybridov. Nie je preto veľkým prekvapením, že práve v tejto krajine padli minulý rok rekordné čísla v predajoch.
Elektrické alebo hybridné vozidlá v minulom roku zodpovedali v Nórsku za takmer 52 % všetkých predaných automobilov. Vyplýva to z oficiálnych údajov, ktoré zverejnil nórsky zväz pre cestnú dopravu. O téme informuje aj The Guardian. Severská krajina je tak celosvetovo vôbec prvá, ktorá dosiahla tento míľnik. Vozidlá s nulovými emisiami, teda v drvivej väčšine čisto elektrické, ale do štatistiky patria aj vodíkové, sa pričinili o 20,9-percentný podiel z predaja. Hybridy zas v roku 2017 zodpovedali za 31,3 % predaných vozidiel v krajine.

V roku 2016 predstavoval v Nórsku podiel elektromobilov a vozidiel s kombinovaným elektrickým a spaľovacím pohonom približne 40 % na celkovom predaji áut. Medziročný nárast teda predstavuje takmer 12 %. Najviac sa pritom v Nórsku minulý rok predávali automobily Volkswagen Golf, BMW i3, Toyota Rav4 a Tesla Model X.
Štedré dotácie
To, že sa podobný míľnik podarilo zdolať práve Nórsku, nie je veľkým prekvapením. Krajina poskytuje majiteľom automobilov s elektrickým pohonom štedré výhody. Tie zahŕňajú nielen oslobodenie od daní, ale benefity sa prejavujú aj v podobe parkovania či dobíjania zdarma. Elektromobily a hybridy tiež môžu v určitých časoch využívať aj jazdné pruhy určené pre autobusy. Krajina si môže štedré dotácie dovoliť vďaka veľkým príjmom z ťažby ropy a plynu, 98 % energie ale vyrába z obnoviteľných zdrojov – primárne z vodných elektrární.

Nenechaj si ujsť
Tesla Model 3 vytvorila nový rekord pre elektrické autá. Cestu z LA do New Yorku zvládla za skvelý čas
Súčasná situácia okolo dotácií má však aj svojich kritikov. Niektorí politici v Nórsku poukazujú na finančné straty pre štát aj lokálne administratívy. Minulý rok padol aj návrh o predstavenie špeciálnej dane pre niektoré elektromobily. Nové nariadenie však kvôli silnej opozícii enviromentálnych skupín neprešlo, informuje portál Financial Times. Nórsko teda naďalej pokračuje v napĺňaní nezáväzného cieľa, ktorý vláda stanovila minulý rok. Do roku 2025 totiž majú všetky autá predané v krajine produkovať nulové emisie.
Cieľ pre rok 2025 je ambiciózny. Musíme prejsť z 21% trhového podielu na 100 %, a to v priebehu siedmich rokov. To znamená, že je pred nami stále dlhá cesta, aj keď to ide správnym smerom a nárast v porovnaní s rokom 2016 je uspokojivý.“ – generálna tajomníčka Nórskeho zväzu zväz pre cestnú dopravu, Christina Bu
Tech

Svet sužuje polovodičová kríza. Čo spôsobilo masívny výpadok a kto na to dopláca?

ZAUJÍMAVÉ Takto sa rodia legendy. Čo je za grafickým kabátom najkrajších hier histórie? Viac, ako si myslíš

Honoru prospel rozchod s Huawei. Získava späť kľúčových dodávateľov technológií

Obrovský dizajnový posun. Novú Škodu Fabia Monte Carlo nafotili na verejnosti pri testoch
