Začne nová doba. Elektromobily budú lacnejšie než spaľováky, tvrdí šéf Volkswagenu
Šéf koncernu Volkswagen, Herbert Diess, je veľkým vizionárom a jeho názory by sme preto nemali brať na ľahkú váhu. Nedávno sa pre nemecký portál WiWo vyjadril, že elektromobily sa už do pár rokov cenami vyrovnajú spaľovákom, alebo ich dokonca podlezú.
Podľa jeho slov už o niekoľko rokov dokonca elektromobily nebudú potrebovať ani štátne dotácie, aby boli pre zákazníka cenovo atraktívne. Diess už teraz bojuje za zastavenie dotácií, avšak stať by sa tak malo na všetkých frontoch, čiže by sa malo stopnúť aj dotovanie fosílnych palív.
V Nemecku je napríklad dotovaná nafta vo výške až 8 miliárd eur ročne. Na podporu elektromobility pritom nejde ani zlomok z tejto sumy, preto by podľa neho z úplného zastavenia dotácií na všetky typy pohonov najviac ťažili práve elektromobily.
Revolúcia v lodnej doprave
Volkswagen si je dobre vedomý toho, že osobná cestná doprava je len malým producentom skleníkových plynov, napríklad v porovnaní s lodnou dopravou. Veľké lode totiž spaľujú tú najmenej kvalitnú a „najšpinavšiu“ naftu, preto sa pri plnení ekologických cieľov treba zamerať aj na tento segment.
NEPERHLIADNI
Nie elektrifikácia, ale autonómne riadenie bude revolúciou áut
Volkswagen je najväčším producentom lodných motorov, až 50 % lodí po celom svete využíva motory z ich koncernu. Aj v tomto smere teda Volkswagen prichádza s riešením. Spoločnosť MAN Energy Solutions, ktorá vedie konzorcium, aktuálne vyvíja nové typy motorov, ktoré by spočiatku mohli spaľovať zemný plyn a v neskorších fázach vývoja by dokonca dokázali fungovať na amoniak.
Amoniak sa dá totiž veľmi jednoducho vyrobiť aj z obnoviteľných zdrojov a vo sfére pohonných látok sa považuje za alternatívu k vodíkovým technológiám. Výroba a využívanie čpavku sú však podľa Diessa omnoho lacnejšie a jednoduchšie. Nástup tejto technológie pritom očakáva už do 15 rokov.
Elektrifikácia nie je „gamechanger“
Mnohí považujú nástup elektromobility za najväčšiu revolúciu automobilového priemyslu za posledné desaťročia. Netreba však zabúdať, že veľké automobilky aktívne pracujú aj na technológiách autonómneho riadenia, ktoré podľa odborníkov prinesú skutočnú revolúciu v osobnej doprave.
„Táto zmena transformuje odvetvie viac, než elektromobily či elektrifikácia,“ vyjadril sa k téme autonómneho riadenia Herbert Diess v rozhovore pre Bloomberg.
Ak by automobilky nepovažovali autonómne technológie za dôležité, zrejme by do ich vývoja neliali gigantické množstvo peňazí. Taký Volkswagen ročne investuje do softvérového vývoja až 2,5 miliárd eur.
Aj v tomto smere medzi sebou svetoví automobiloví lídri započali veľký závod, kto ako prvý prinesie plnohodnotné autonómne riadenie do komerčných osobných áut. Zatiaľ to vyzerá tak, že jednoznačným lídrom je Tesla, ktorá so svojou beta verziu Full Self-Driving dokazuje naozaj pozoruhodné veci. Bez zásahu vodiča Model 3 prešiel viac ako 600 km.
Vlastniť elektromobil na Slovensku je extrémne výhodné
Hovorí sa, že dlhodobé vlastníctvo a jazda elektromobilom je z finančného hľadiska výhodnejšie, než kúpa a následné „živenie“ spaľováku. Vlastníctvo auta nie je len kúpa a následné tankovanie či nabíjanie, podstatnú časť nákladov tvorí aj povinné zmluvné poistenie a v tomto smere už na tom nie sú v niektorých krajinách elektromobily tak dobre.
Téme poistenia elektromobilov sme sa podrobne venovali v tomto článku. Stále však platí, že ročné poistné je u nás v porovnaní s inými krajinami Európy extrémne nízke a dalo by sa povedať, že vlastniť elektromobil na Slovensku je z tohto pohľadu nesmierne výhodné.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
Američania dramaticky vylepšia dojazd elektromobilov. Vyvinuli inovatívnu technológiu
Briti dostali geniálny nápad: Vyvíjajú ultra ľahké auto, bude však stáť veľké peniaze
Škoda experimentuje so skeptikmi elektromobility. Neuroveda a AI odhalili prekvapivé reakcie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
69-ročný Slovák s majetkom 270 miliónov eur: Najväčšia výhoda mojej generácie bola, že sme boli pri prerozdeľovaní majetku
Legendárne kúpele zatvárajú brány. Slováci ich milovali pre liečivú vodu a unikátnu architektúru
Dôchodky stúpnu o 3,7 %, matky dostanú viac. Niektorí seniori si v roku prilepšia hneď dvakrát (VÝPOČET)
Finfluenceri prezrádzajú: 8 vecí, ktoré prestali kupovať, vďaka čomu ušetrili stovky eur (ZOZNAM)
Rusko je už vo „fáze nula“ vojny s NATO, varuje prestížny think-tank: Toto sú 3 znaky, ktoré to dokazujú
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Američania dramaticky vylepšia dojazd elektromobilov. Vyvinuli inovatívnu technológiu
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
- Z Álp prichádza energetická revolúcia. Švajčiari spojili vodík, batérie a umelú inteligenciu
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
EÚ chce vlastnú umelú inteligenciu. Cieľom je 75 % firiem s AI do roku 2030
To, čo sa stalo v Nemecku, nečakal nikto. Prémiové značky dostali tvrdú lekciu
Obľúbená čínska značka všetkých prekvapila. Otvorila obchod budúcnosti, aký si ešte nevidel
Rusko získava kľúčové západné technológie. Zelenskyj ich v zostrelených zbraniach napočítal 100-tisíc
Slovákov okrádajú o tisíce eur na podvodných portáloch. SACKA upozorňuje na dovolenkový zločin
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP