Vyvrátili najväčší mýtus o elektromobiloch. Závery novej štúdie zatvoria ústa všetkým kritikom
S elektromobilitou v osobnej doprave sa v uplynulých rokoch spájalo množstvo najrôznejších mýtov, ktoré v diskusiách o „ekologickosti“ elektrických áut vytiahli ich najväčší odporcovia. Oháňať sa obrázkom elektromobilu pripojeného k nabíjačke napájanej energiou zo „špinavej“ elektrárne je už márne. Mýtus teraz vyvracia najnovšia štúdia, upozornil portál The Verge.
Odporcovia elektromobilov si vo svojich argumentoch o „ekologickosti“ týchto vozidiel vždy dokážu nájsť tvrdenia, ktoré podľa nich vychádzajú z reality. Avšak, neraz sa už ukázalo, že rozšírené mýty neplatia.
Elektromobily sú predsa len čistejšie ako spaľováky
Jedným z tých najväčších je pritom zdroj elektriny, ktorým je elektrické auto nabíjané. Mnohí totiž majú stále za to, že elektromobil je skutočne „eko“, iba ak je napájaný obnoviteľnými zdrojmi energie. To však podľa najnovšej štúdie neziskovej spoločnosti International Council on Clean Transportation neplatí.
Výsledky analýzy tvrdia, že v realite nezáleží na tom, či bude elektromobil nabíjaný z elektrickej siete v Európe, kde prevažujú obnoviteľné zdroje, alebo v Indii, ktorá je stále príliš závislá na uhlí. Štúdia pritom vychádza z výsledkov dosiahnutých na kľúčových trhoch, kde sa vyskytuje až 70 % všetkých elektromobilov sveta.
NEPREHLIADNI
Najnovšia štúdia zavádzala o emisiách elektromobilov. Nakoniec za ňou stoja známe automobilky
Realizovaná bola v Spojených štátoch, Európe, Indii a Číne, pričom do úvahy berie aj súčasné a budúce emisie pripadajúce na všetky konkrétne časti životného cyklu vozidiel aj samotných palív, od ťažby surových materiálov cez prevádzku, až po prípadnú recykláciu a likvidáciu.
Samotná štúdia je pritom metodicky komplexná a zahŕňa aj rôzne druhy pohonov, medzi ktoré sem zaradili taktiež plug-in hybridy, ale aj biopalivá, vodík a samotný elektrický pohon. Vo výsledku potom analýza porovnáva emisie automobilov registrovaných v roku 2021 s emisiami, ktoré sa očakávajú u vozidiel registrovaných do roku 2030.
Od predchádzajúcich štúdií sa táto navyše líši v tom, že do úvahy berie aj podiel a zmenu zastúpenia uhlíka v palivách počas celého životného cyklu vozidiel. Zároveň berie do úvahy reálnu spotrebu elektriny a palív počas bežného používania vozidiel s rozličným pohonom, nespolieha sa tak len na hodnoty udávané výrobcami.
NEPREHLIADNI
Slovensko opäť pohorelo. Nové autá majú u nás najvyššie emisie spomedzi všetkých krajín EÚ
Štúdia berie zreteľ aj na najnovšie technológie výroby batérií a nezaoberá sa zastaralými spôsobmi ako iné predošlé štúdie, čo má zásadný vplyv na celkový podiel emisií. V neposlednom rade prihliada analýza aj na zastúpenie metánu pri pohľade na jeho vplyv v klimatickej zmene.
Emisie sú nižšie počas celého životného cyklu
Výsledkom teda je, že BEV vozidlá registrované v tomto roku majú zďaleka nižšie emisie počas celého životného cyklu než spaľováky. Podobný výsledok na jar tohto roka potvrdila aj štúdia univerzít v Holandsku a Cambridge.
Dnešné priemerné elektromobily tak majú ďaleko nižšie emisie počas celého „života“, než sú emisie 69 % spaľovákov v rovnakej kategórii v Európe, 60-68 % spaľovákov v USA, 45 % spaľovákov v Číne a 19-34 % spaľovacích áut v Indii.
Emisný rozdiel medzi vozidlami so spaľovacími motormi a elektromobilmi navyše ešte viac prehlbuje dekarbonizácia energetickej siete, v ktorej čoraz viac prevládajú obnoviteľné zdroje a tie škodlivé idú do úzadia. Štúdia pritom počítala s vozidlami, ktoré budú v prevádzke priemerne 18 rokov a zároveň prihliada aj na zmeny v energiách a znižovaní podielu uhlíka v jednotlivých regiónoch.
Spaľovákom zvoní umieračik
Aktuálne je však zložité predpovedať, do akej miery sa naplnia plány so znižovaním uhlíka v jednotlivých krajinách. Európska únia si dala záväzok podľa Parížskej dohody stať sa do roku 2050 klimaticky neutrálnou. K tejto dohode sa pridal celý rad ďalších krajín, vrátane USA, ktoré od dohody za vlády Donalda Trumpa síce ustúpili, no počas vlády Joea Bidena sa k nej vrátili.
NEPREHLIADNI
Štúdia s nečakanými prognózami: Do 2 rokov budú elektromobily lacnejšie ako spaľováky
Veľkú zmenu predznamenáva na starom kontinente aj zákaz predaja spaľovacích vozidiel, ktorý EÚ stanovila na roku 2035. Cieľom je od roku 2035 zakázať predaj áut, ktoré produkujú lokálne emisie. Ak teda návrh parlamentom prejde, po tomto roku už nekúpiš žiaden spaľovák ani plug-in hybrid, ale iba čistý elektromobil či auto s vodíkovými palivovými článkami.
Do roku 2030 chce únia ďalej znížiť produkciu emisií z dopravy až o 65 % v porovnaní s rokom 1990, kedy sa začali emisie v danom odvetví merať. Treba navyše podotknúť, že viaceré automobilky sa zaviazali ukončiť vývoj a výrobu spaľovákov do zhruba rovnakého obdobia.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
S elektromobilmi to myslia vážne. Automobilový gigant ohlásil rekordnú investíciu 16 miliárd eur
Najefektívnejší hybrid súčasnosti: Kórejci dali vozidlu budúcnosti unikátny pohon, môže ísť aj do vojny
100 km/h vo vzduchu a let na 40 minút. Lietajúca motorka bude v roku 2026 realitou, má zaujímavú cenu
O ich elektromobily je veľký záujem. Volvo predalo v Európe ohromný počet áut
Dojazd 600 km a úplne nový dizajn. Škoda odhalila masívne zmeny svojho obľúbeného elektromobilu (+FOTO)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Rýchlejšie sa vybíjajú a zlyhávajú im kľúčové komponenty. Tesla rieši závažný problém vozidiel
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Vyvrátili teóriu a odhalili realitu v praxi. Experti zistili, ako výrazne strácajú batérie EV svoju kapacitu
- 100 km/h vo vzduchu a let na 40 minút. Lietajúca motorka bude v roku 2026 realitou, má zaujímavú cenu
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
-
- Rýchlejšie sa vybíjajú a zlyhávajú im kľúčové komponenty. Tesla rieši závažný problém vozidiel
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Vyvrátili teóriu a odhalili realitu v praxi. Experti zistili, ako výrazne strácajú batérie EV svoju kapacitu
- 100 km/h vo vzduchu a let na 40 minút. Lietajúca motorka bude v roku 2026 realitou, má zaujímavú cenu
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
-
- Vodíkový pohon je v slepej uličke. Američania narazili na jeho hlavný problém, ich plán zlyhal
- Vyvrátili teóriu a odhalili realitu v praxi. Experti zistili, ako výrazne strácajú batérie EV svoju kapacitu
- Ľudia o neho strácajú záujem. Peugeot výrazne znížil cenu obľúbeného modelu
- Nová generácia všetko zmení. Číňania vylepšujú batérie EV extrémnym tempom, začnú s masovou výrobou
- Zaskočili celý svet. Trh elektromobilov si podmaňuje značka elektroniky, má agresívny plán na rok 2025
Ochrana, ktorá myslí za teba. Amazon ukázal pokročilé zariadenie, aké tu ešte nebolo
Apple chystá tajnú zbraň. Vyvíja aplikáciu, ktorú si okamžite zamiluješ
Vedci zistili, že uhlík z našich tiel putoval stovky tisíc svetelných rokov. Kam išiel?
Muskov Grok opúšťa platformu X. Umelá inteligencia dostane vlastnú aplikáciu, láka milióny používateľov
Fascinujúce a znepokojujúce zároveň. ChatGPT „podvádzal“, aby dosiahol cieľ v experimente
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené