Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Britskými médiami sa počas minulého týždňa šírila nová štúdia o emisiách elektromobilov, ktorá tvrdila, že pre vyrovnanie emisnej stopy musí mať elektrické vozidlo najazdených takmer 80 000 kilometrov. Stáli za ňou automobilky Aston Martin, Honda a McLaren, ktoré teraz podozrievajú zo zavádzania. Zistenia štúdie boli totiž krátko po jej uverejnení vyvrátené odborníkmi, píše Teslarati.

Štúdiu s pochybným zdrojom ihneď vyvrátili vedci

Ako informoval portál Autonews Europe, minulý týždeň sme boli svedkami prekvapujúcej štúdie o emisiách elektromobilov, ktorá bola uverejnená s podporou automobiliek Aston Martin, Honda, McLaren a niekoľkých ďalších spoločností.

Jedným z tvrdení, ktoré presadzovala, bol fakt, že nový elektromobil potrebuje najazdiť až 78 000 kilometrov na to, aby vyrovnal svoju emisnú stopu s automobilom so spaľovacím motorom. Štúdia sa tak ihneď dostala do hľadáčiku britských médií, ktoré o nej informovali v súvislosti s nedávnym zákazom predaja spaľovákov v krajine od roku 2030.

Na štúdiu sa však krátko na to pozrelo aj niekoľko odborníkov, vrátane výskumného pracovníka na Eindhovenskej technickej univerzite Auke Hoekstra, ktorý tieto tvrdenia ľahko vyvrátil. Zavádzajúca bola totiž už jej metodika, ktorú „výskumníci“ založili na analýze iba jedného elektromobilu, a to modelu Polestar 2, ktorý patrí pod švédske Volvo.

Hoekstra tiež upozornil na to, že štúdia významne podceňuje emisie spaľovacích motorov, nezahŕňa emisie z dodávateľského reťazca pri preprave palív, nezohľadňuje klesanie výroby elektriny v budúcnosti a celý výskum zakladá na meraní uhlíkovej stopy jedného elektromobilu vyrábaného v Číne. Podľa výsledkov holandského vedca sa počet najazdených kilometrov, kedy elektromobil „dobehne“ spaľovák v emisnej stope, pohybuje okolo čísla 26 000.

Tieto výsledky podporuje aj analýza známej organizácie Transport & Environment, podľa ktorej sa „uhlíkový dlh“ akumulátora elektromobilu splatí za menej než 2 roky prevádzky.

Čo je však zaujímavejšie je pôvod firmy, ktorá za pochybnou štúdiou stojí. Je ňou totiž spoločnosť Clarendon Communications, ktorá je zaregistrovaná pod menom nemocničnej zdravotnej sestry Rebeccy Stephen, ktorá je zároveň manželkou riaditeľa vládnych záležitostí spoločnosti Aston Martin Jamesa Stephena. Rebecca pre portál The Guardian neskôr uviedla, že štúdiu od Clarendon Communications „zostavili“ tie isté spoločnosti, ktoré ju firme zadali.

Aston Martin sa len nedávno vydal cestou elektrifikácie

Ku kauze sa vyjadril už aj samotný CEO spoločnosti Aston Martin Tobias Moers, ktorý pre Autonews Europe uviedol, že túto štúdiu automobilka pripravovala už pred jeho nástupom v auguste tohto roka a nebol si vedomý jej obsahu pred zverejnením. Aston Martin je podľa neho „plne odhodlaný“ vyvíjať hybridné aj plne elektrické vozidlá. Britská automobilka je však v tomto smere výrazne pozadu oproti konkurencii.

Len začiatkom novembra totiž Moers ohlásil, že automobilka v nasledujúcich rokoch pôjde konečne cestou elektrifikácie. K dosiahnutiu tohto cieľa má prispieť technologická dohoda s Mercedes-Benz, ktorý zvýšil svoj podiel v Aston Martin z 2,3 až na 20 % výmenou za prístup k pokrokovým technológiám nemeckého giganta, vrátane hybridných a elektrických pohonných jednotiek novej generácie.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú