Elektromobily sú v súčasnosti pomerne drahý špás, no za tento fakt môže jednak vývoj úplne nových technológií, ktoré sa pri elektromobilite využívajú a hlavne vysoké ceny batérií. Ako upozornil portál CarAndDriver, ceny elektromobilov by sa už ale do pár rokov mohli vyrovnať cenám bežných vozidiel so spaľovacími motormi.

Nebudeme si klamať, túha byť ekologický a jazdiť výhradne na energiu získanú z obnoviteľných zdrojov v súčasnosti niečo stojí. Nejde tak ani o cenu elektriny potrebnej na nabíjanie, ako o cenovky elektromobilov samotných. Tie sú stále oproti svojim náprotivkom so spaľovacími motormi drahšie, čo pochopiteľne odradí veľké množstvo záujemcov.

Predajom mierne napomáhajú dotácie od štátov, no tie nie sú nekonečné a častokrát sa vyčerpajú lusknutím prsta. Agentúra BloombergNEF však prišla so štúdiou, ktorá tvrdí, že už v roku 2023 by sa ceny elektromobilov v showroomoch mohli vyrovnať cenám áut so spaľovacími motormi.

Zobraziť celú galériu (0)
TASR / Milan Kapusta

Ako píše aj portál Futurism, do roku 2023 by sa mali rapídne znížiť ceny batérií, ktoré sú aktuálne najdrahším „špásom“ pri stavbe elektromobilu. V súčasnosti stojí 1 kWh batérie v priemere 112 €. Ak sa ale pozrieme spätne do minulosti, v roku 2010 stála 1 kWh neuveriteľných 900 €, čiže v priebehu 10 rokov sme v tomto smere zaznamenali obrovský cenový pokles.

Ten už v nasledujúcich rokoch nebude taký výrazný, no do dvoch až troch rokov by sme sa mali dostať na cenu okolo 80 € za 1 kWh kapacity batérie, čím by sa ceny elektromobilov mali dostať na úroveň spaľovákov a s prípadnými dotáciami by sa dokonca mali stať ešte oveľa atraktívnejšie na kúpu.

Súčasným štandardom používaným v elektromobiloch, či smartfónoch sú Lítium-Iónové batérie, pričom ich výroba zaťažuje životné prostredie, Printscreen/YouTube

Nasledujúce roky to už bude iba lepšie a lepšie. Vývoj batérii neustále napreduje a agentúra BloombergNEF očakáva, že v roku 2030 by sme dokonca mohli dostať pod 50 € za 1 kWh, čím by sa stali elektromobily výrazne lacnejšie než klasické autá na fosílne palivá.

K dosiahnutiu tohto cieľa dopomôže aj integrácia polovodičových batérií do elektromobilov, ktorých výrobné náklady sú oproti súčasným batériám až o 40 % nižšie.

Tesla už so znižovaním cien batérií začala

Automobilka pri príležitosti Dňa batérií oficiálne predstavila svoju revolučnú technológiu výroby nových lítium-iónových článkov, ktoré pre ich veľkosť na úrovni 46 x 80 mm nazvala Tesla 4680. Túto technológiu si spoločnosť patentovala už pred pár mesiacmi a s jej uvedením na trh plánuje poriadne stlačiť priemernú cenu za 1 kWh.

Automobilka porovnávala svoju technológiu so súčasnými článkami, ktoré majú katódu, anódu a separátor zrolované dokopy a katódové a anódové pútka spájajúce elektródy s kolektorom. Uvoľňujúce sa elektróny tak musia prejsť všetkými vrstvami článku, aby sa dostali až do kolektora, čím sa zvyšuje odpor a prehrievanie článkov.

Muskova firma sa preto rozhodla spomínané pútka odstrániť a pokryť zrolované vrstvy vodivým materiálom. Elektróny vďaka tomu nemusia prechádzať zbytočne dlhú vzdialenosť, pretože sa do kolektora môžu dostať z ktorejkoľvek vrstvy. Gigant tak znížil celkové náklady na výrobu článkov a zároveň eliminoval problém s prehrievaním.

Továreň na výrobu batérií vyrastie aj u nás

Aj na Slovenku, konkréte vo Voderadoch, vyrastie továreň na výrobu batérií určených pre elektromobily. Stáť za ňou bude spoločnosť InoBat Auto a továreň bude pod jednou strechou kombinovať výrobu s výskumom a vývojom prototypov batériových článkov. Prvé zákazkové batérie opustia slovenskú továreň v roku 2021. Vo výskumnom vývojovom centre by malo vzniknúť 150 nových, vysokokvalifikovaných pracovných miest.

Pošli nám TIP na článok



E-autá