Európska únia sa snaží čoraz viac znižovať produkciu emisií vo všetkých odvetviach a jedným z nich je aj osobná doprava. Ako uvádza portál Bloomberg, pripravovaný návrh zákona chce úplne zakázať predaj spaľovacích áut v Európe už od roku 2035.

Balík s názvom „Fit for 55“, ktorý bude v Európskom parlamente predostretý 14. júla, prinesie niekoľko noviel zákona a nových pravidiel týkajúcich sa klimatických otázok.

Ako uvádza Úrad pre reguláciu sieťových odvetví, ide o jednu z najambicióznejších revízií energeticko-klimatickej politiky v histórii EÚ, ktorá zároveň ponúka možnosti riešenia klimatických zmien a poskytuje zásadné príležitosti na obnovu a udržateľnosť hospodárstva.

Európska komisárka pre energetiku, Kadri Simson, uviedla, že tento balík bude obsahovať legislatívne návrhy ako revízia smerníc o energetickej účinnosti a energií z obnoviteľných zdrojov, posilnenie a rozšírenie systému obchodovania s emisiami, mechanizmus úpravy uhlíkových hraníc a okrem iného aj otázku úplného zákazu predaja áut so spaľovacími motormi.

Po roku 2035 už zrejme spaľovák nekúpiš

Cieľom je od roku 2035 zakázať predaj áut, ktoré produkujú lokálne emisie. Ak teda návrh parlamentom prejde, po tomto roku už nekúpiš žiaden spaľovák ani plug-in hybrid, ale iba čistý elektromobil či auto s vodíkovými palivovými článkami.

Freepik / Pixabay

Do roku 2030 chce únia ďalej znížiť produkciu emisií z dopravy až o 65 % v porovnaní s rokom 1990, kedy sa začali emisie v danom odvetví merať. Európa sa totiž stane do roku 2050 prvým kontinentom s nulovou produkciou emisií, na to je však potrebné prepracovať úplne všetky odvetvia hospodárstva či priemyslu.

NEPREHLIADNI
EÚ zle vypočítala emisie, ktoré produkujú elektromobily. Európe hrozí „uhlíkové fiasko“

Pre automobilky to nepredstavuje až taký problém. Najväčší hráči na trhu sa už primárne sústreďujú na elektromobilitu, Volkswagen plánuje v roku 2030 predávať viac ako 70 % elektromobilov, Renault až 90 % a Ford chce na konci desaťročia predávať už iba elektrické vozidlá.

Dôraz aj na budovanie infraštruktúry

Balík Fit for 55 však nechce iba slepo zakazovať a obmedzovať predaj spaľovacích áut. Objavujú sa v ňom totiž aj zákony, ktoré prikážu členským štátom EÚ budovať a rozvíjať nabíjaciu infraštruktúru a tiež čerpacie stanice na vodík.

Freepik

Jeden z bodov hovorí o tom, že členské štáty by mali zabezpečiť potrebnú infraštruktúru takým spôsobom, aby boli popri diaľniciach a hlavných ťahoch od seba nabíjacie stanice vzdialené maximálne 60 km.

V prípade vodíkových staníc sa hovorí o maximálnej vzdialenosti 150 km. Balík zmien sa venuje aj otázke obnoviteľných zdrojov energie. Hovorí sa totiž, že elektromobily sú iba tak ekologické, ako ekologická je výroba elektriny.

Aj z tohto dôvodu plánuje Európska únia nariadiť, aby sa do konca desaťročia produkovalo zo zelených zdrojov až 40 % energie, miesto pôvodne plánovaných 32 %.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

Články, ktoré hýbu svetom