Veľký prepad hodnoty elektromobilov: Za koľko sa predávajú ojazdené kúsky na Slovensku?
Vlastníctvo auta predstavuje zvýšené náklady, ktoré sa používajú hlavne na jeho prevádzku a údržbu. Netreba však zabúdať ani na stratu hodnoty vozidla. Tá automaticky klesne už po prejdení prvých kilometrov od predajcu. Ako sú na tom v tomto smere elektrické vozidlá, ktorých je na našich cestách čoraz viac?
Výška straty hodnoty vozidla závisí od viacerých faktorov, no tým najdôležitejším je hlavne typ, výbava a značka vozidla. Nie každá značka je však na tom rovnako. Sú také, ktoré si svoju cenu dlhodobo držia na určitej úrovni, no na trhu sa objavujú aj tie, ktorých cena ide dole veľmi rýchlo.
V nedávnom článku sme ti priniesli informácie o tom, ako je to so stratou hodnoty elektromobilov v zahraničí. Nie je žiadnym prekvapením, že strata hodnoty je pri elektrických vozidlách väčšia ako v prípade bežných vozidiel so spaľovacím motorom. Zapríčinené je to hlavne faktom, že len málo ľudí sa odhodlá ku kúpe ojazdeného auta s elektrickým pohonom.
Hrozné výsledky v zahraničí
Priemerná strata hodnoty pri elektromobiloch je v priebehu piatich rokov na úrovni 67,1 %. V tomto prípade ide o najväčšiu hodnotu, aká bola nameraná spomedzi všetkých kategórií vozidiel. „Najlepšie“ v prieskume dopadla Tesla Model S so stratou 61,5 %, pričom Nissan Leaf stratil zo svojej hodnoty až 71 %. Tento prieskum bol vykonaní na území USA, no je možné predpokladať, že situácia je veľmi podobná aj v iných krajinách sveta.
Na slovenských cestách môžeme pozorovať postupný nárast elektrických vozidiel, aj keď je to stále veľmi málo v porovnaní s inými krajinami. Pozreli sme sa však na to, za akú sumu je možné kúpiť ojazdený elektromobil od troch značiek, ktoré vyrábajú najobľúbenejšie a najpredávanejšie modely.
Na inzertných portáloch môžeme nájsť pár desiatok takýchto ponúk, pričom výber je naozaj rozmanitý. Najväčšie zastúpenie majú značky Tesla, Renault či Nissan, no nájsť môžeme aj vozidlá značiek Fiat, Smart, Mercedes či Audi.
Elektromobil lacnejší o 42 %
Ak sa pozrieme na jeden z najobľúbenejších a najpredávanejších elektromobilov v Európe, Nissan Leaf, zistíme, že jeho cena výrazne klesla. Aktuálne je možné kúpiť ojazdený Nissan Leaf s rokom výroby 2015 a výkonom 80 kW za 17 000 €. Najazdených má pritom len 56 000 km. V roku 2015 sa jeho cena pohybovala na úrovni 28 780 €, takže pokles ceny je na úrovni takmer 41 %.
V roku 2013 sa cena za základná cena Modelu S od Tesly pohybovala na úrovni okolo 53 500 €. Samozrejme je potrebné počítať aj s príplatkami za výbavu či silnejšiu verziu. Na jednom z inzertných portálov sme objavili Tesla Model S 60 s rokom výroby 2013 a výkonom 225 kW za cenu 31 000 €. V tomto prípade je však počet prejdených kilometrov 166 960. Ak berieme do úvahy základnú cenu vozidla, cena klesla o 42 %, čo je o 1 % viac ako v prípade Nissanu Leaf.

Jedným z najobľúbenejších elektromobilov v Európe disponuje aj automobilka Renault. Reč je o modely ZOE, ktorého prvá verzia sa predávala približne za cena 21 300 €. Aktuálne je však možné zakúpiť tento model s rokom výroby 2013 a výkonom 43 kW za veľmi priaznivú cenu 12 990 €. Počet prejdených kilometrov je v tomto prípade len 64 697 km. Cena prvej verzie modelu ZOE klesla o 39 %, čo je najmenej z porovnaných vozidiel. Všetky elektrické ojazdené vozidlá si vieš pozrieť aj ty na stránke autobazar.eu.
Pokles hodnoty je vysoký
Predchádzajúce údaje je potrebné brať s miernou rezervnou, nakoľko sme vychádzali zo základných cien vozidiel v danom roku. V inzerátoch často chýba množstvo údajov od ktorých by sa dala stanoviť presnejšia cena nového vozidla. Okrem samotnej výbavy je to aj výkon či kapacita batérie, ktoré sa potom odrážajú na výslednej cene elektromobilu.

V každom prípade je však isté, že strata hodnoty pri elektromobiloch je vysoká, čoho dôsledkom je hlavne obava z kúpy ojazdeného elektrického vozidla. Existujú však rôzne skúšky „vitality“ batérie, ktoré dokážu odhaliť ako je na tom batéria z pohľadu jej kapacity, veku a celkového fungovania. Uvidíme ako sa k poklesu hodnoty začnú v budúcnosti stavať napríklad siete veľkých autobazárov, pre ktoré môžu práve elektromobily predstavovať veľký problém pri následnom predaji.
[supsystic-tables id=158]
Veľký problém Slovenska
Pred pár týždňami sme priniesli exkluzívnu informáciu o fakte, že Slovensko jednoducho nevie, čo robiť v prípade poškodených elektromobilov pri dopravnej nehode. Napríklad Hasičský záchranný zbor (HaZZ) sa pre FonTech.sk vyjadril, že aktuálne pracujú na metodike hasenia elektrických vozidiel, nakoľko vedia, že aj v zahraničí je s tým veľký problém.
Čo sa týka samotnej likvidácie, tak tú si musí vyriešiť majiteľ zhoreného vraku. Akým spôsobom sme sa však nedozvedeli. V tomto ohľade sa na trhu s najväčšou pravdepodobnosťou nachádza poriadna diera. Bude však len otázkou času, kedy začnú vznikať spoločnosti, ktoré sa budú zhorenými, či inak poškodenými elektromobilmi zaoberať. Likvidácia nie len samotného vozidla, ale aj batérií bude nákladné a aj časovo náročné.
„Nikto nevie povedať akým spôsobom máme elektromobily likvidovať. Hlavný problém je v batériách, ktoré sú nebezpečné a na ich odpojenie je potrebný presný postup, ktorý sa môže líšiť v závislosti od typu respektíve značky vozidla. Nemôžeme dovoliť našim pracovníkom odpájať batérie bez toho, aby sme si boli istý, že to bude bezpečné.
A práve z bezpečnostných dôvodov nateraz nebudeme prijímať žiadny poškodený elektromobil. Aj my sme sa však stretli s tým, že tento problém nevie zatiaľ riešiť nikto, čo je naozaj obrovský problém,“ uviedol pre FonTech.sk riaditeľ jedného z nemenovaných autovrakovísk (pozn. redakcia meno pozná).
Absolútne „kocúrkovo“ v tomto smere a nutnosť riešiť nové prípady s narastajúcim počtom elektromobilov dokazujú aj vyjadrenia z rôznych ministerstiev či poistovní, ktoré nám na túto základnú odpoveď absolútne nevedeli dať adekvátnu odpoveď. Viac si o tejto téme prečítaš v našom samostatnom článku.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Japonci ukázali budúcnosť áut. Na kritickú vec ale totálne zabudli

Slováci sa „zobúdzajú“. Predaje elektromobilov rekordne rastú, dôvod ale prekvapí

Spaľováky skončili. Čína a Nissan vyvrátili mýtus o špinavej výrobe elektromobilov, ktorý vykrikujú aj Slováci

Zmenil Teslu na obytné auto a prešiel 5 600 kilometrov. Ľahký modul mení elektromobil na mini apartmán

Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Nový výskum odhaľuje prekvapivý zdroj infekcií močových ciest. Každý piaty prípad má rovnakú príčinu

Centrum Bratislavy čaká najväčšia premena za desaťročie. Hlavné mesto ruší parkoviská a stavia na zelenšiu budúcnosť

Putin mení tón po 3 rokoch vojny na Ukrajine. Z triumfálnej invázie je mierová misia

Nehnuteľnosť vs. fond: AI a expert prezradili, do čoho sa Slovákom oplatí investovať viac

Dom s pozemkom a príslušenstvom za 28 000 eur. Štát predáva nepotrebný majetok
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
- 
					- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- Japonci ukázali budúcnosť áut. Na kritickú vec ale totálne zabudli
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
- Spaľováky skončili. Čína a Nissan vyvrátili mýtus o špinavej výrobe elektromobilov, ktorý vykrikujú aj Slováci
 
- 
					- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- Slováci sa „zobúdzajú“. Predaje elektromobilov rekordne rastú, dôvod ale prekvapí
- Spaľováky skončili. Čína a Nissan vyvrátili mýtus o špinavej výrobe elektromobilov, ktorý vykrikujú aj Slováci
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
 
- 
				- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Toyota varuje celý svet. Elektromobily spôsobia veľké problémy, existujú aj alternatívne pohony
- Ušetrí 37 500 litrov nafty. Liebherr testuje prvý nakladač s podceňovaným pohonom budúcnosti
 
Európsky Detroit má problém. Slovenský automobilový priemysel sa dostal do slepej uličky
Svetová elita ničí Zem. Oxfam odhalil katastrofálne rozdiely v emisiách
To, čo Nvidia dokázala, nemá v histórii obdoby. Svet financií stojí v nemom úžase
Takú astronomickú hodnotu dosiahli len tri firmy. Technologický gigant prekonal historický míľnik
Obľúbený operátor spúšťa štedrý vianočný kalendár, pre Slovákov si pripravil veľa prekvapení (PREHĽAD)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Nový výskum odhaľuje prekvapivý zdroj infekcií močových ciest. Každý piaty prípad má rovnakú príčinu

Centrum Bratislavy čaká najväčšia premena za desaťročie. Hlavné mesto ruší parkoviská a stavia na zelenšiu budúcnosť

Putin mení tón po 3 rokoch vojny na Ukrajine. Z triumfálnej invázie je mierová misia

Nehnuteľnosť vs. fond: AI a expert prezradili, do čoho sa Slovákom oplatí investovať viac

 
				
			 
				 
				 
                 
				 
				 
				


 
		