Čo je z pohľadu investície horšie ako kúpa nového auta? Kúpa nového elektrického auta. Podľa nedávnej štúdie portálu iSeeCars môžme vidieť, ako tieto vozidlá takmer okamžite strácajú na svojej hodnote a po piatich rokoch je ich cena výrazne pod tou obstarávacou.
Hovorí sa, že kúpa nového auta je tou najhoršou investíciou, nakoľko len po odchode z predajne jeho hodnota automaticky klesne o niekoľko percent. V prípade elektromobilov je situácia ešte horšia. Tento záver však nie je až tak prekvapivý, nakoľko len veľmi málo ľudí sa odhodlá ku kúpe ojazdeného vozidla s elektrickým pohonom. A hoci ich trhová cena veľmi rýchlo klesá, aj tak je veľký problém s ich ďalším predajom. Najlacnejšie elektromobily na Slovensku si môžeš pozrieť tu.
Veľký cenový strašiak
Síce bol výskum vykonaný na území USA, avšak možno predpokladať, že situácia je veľmi podobná aj v iných krajinách vo svete, kde sa predávajú elektrické a hybridné vozidlá. Sledované obdobie bolo päť rokov, po ktorých uplynutí bola vyrátaná priemerná amortizácia jednotlivých modelov vozidiel.
V prípade vozidiel s hybridným pohonom je priemerná strata hodnoty na úrovni 56,7 % (priemer všetkých vozidiel akéhokoľvek typu je 49,6 %). Pod hranicu 50 % sa dostala len Toyota Prius c, pričom na opačnom konci skončil Lincoln MKZ Hybrid, ktorý v priebehu piatich rokoch stratí na hodnote až 67,2 %. Z vozidiel, ktoré sa dajú kúpiť na našom trhu, možno vyňať Lexus RX 450h, ktorého hodnota po 5 rokoch prevádzky klesne až o 59,1 %.

Oveľa horšie sú však na tom elektromobily, ktorých priemerná strata hodnoty v priebehu piatich rokov je až 67,1 %. Ide tak o najväčšiu hodnotu, aká bola nameraná spomedzi všetkých kategórií vozidiel. „Najlepšie“ dopadla Tesla Model S so stratou 61,5 %, pričom taký Nissan Leaf dopadol úplne katastrofálne a po piatich rokoch je jeho cena nižšia v priemere až o 71 %. Do pozornosti dávame aj zaujímavosti ohľadom poruchovosti elektromobilov Tesla, ktoré sú v niektorých prípadoch skutočne banálne.

Síce sa očakávalo, že elektrické a hybridné vozidlá na tom budú horšie, no zrejme nikto nepredpokladal, že na tom budú až tak zle. Dôvod je pritom jednoduchý. Pre potencionálnych záujemcov predstavuje kúpa ojazdeného elektrického vozidla veľký otáznik, nakoľko batérie podliehajú relatívne vyššiemu opotrebovaniu, než napríklad klasický motor. Ich výmena pritom predstavuje nemalé náklady, s ktorými by sa budúci majiteľ musel popasovať.
Aj z tohto pohľadu sú na tom lepšie hybridné vozidlá, ktoré síce majú taktiež batérie, no tie majú len podpornú funkciu pre klasický spaľovací motor, ktorý stále zastáva hlavnú funkciu a dokáže fungovať aj bez podpory elektromotora. Z hľadiska servisných nákladov sú však na tom elektromobily výrazne lepšie, čomu sme sa venovali aj v našom rozsiahlom článku.
Teraz čítajú

RECENZIA RECENZIA: Ani plug-in hybrid nezničil BMW, stále má povestnú radosť z jazdy. 330e však trpí zásadným nedostatkom

Volvo prichádza s novým elektrickým crossoverom C40 Recharge. Vlastnosti "ukradol" inému modelu

Ďalšie slovenské mesto inovuje, mestskí policajti dostali elektromobil za vyše 40 000 €

VIDEO Je elektromobil „čistejší“ než spaľovák? Odporcom dá konečne toto video lepší pohľad na všetky aspekty

Koniec spaľovákov. Ďalšia známa automobilka Slovákov ohlásila dátum, odkedy vyrobí už len elektromobily
Články, ktoré hýbu svetom

AKTUALIZOVANÉ SpaceX to dokázal. Starship konečne pristál, po niekoľkých minútach však vybuchol

VIDEO Toto je 10 najpamätnejších cheatov v hrách GTA. Koľké z nich poznáš z hlavy?

Tomáš zo Žarnovice vybudoval z nuly miliónový biznis. V začiatkoch takmer skrachoval

Nudným produktom dali zbohom. Kúpili si šijacie stroje a začali vyrábať trenírky a papuče, aké inde nenájdeš
